zamknij
REKLAMA
BMW Serii 7 E65 (2001–2008) | autofakty.pl

BMW Serii 7 E65 jest dowodem na to, że samochód klasy luksusowej nie musi mieć gwiazdy w logo. Główny bawarski rywal Mercedesa Klasy S W221 ma również wiele cech, które czynią go atrakcyjnym. Ale przede wszystkim został zaprojektowany z myślą o kierowcy i o emocjach z szybkiej jazdy. Nawet tak dużą limuzyną.

Sylwetka modelu

BMW Serii 7 E65 to limuzyna segmentu luksusowego. Na portalach aukcyjnych dominują egzemplarze sprowadzone, których jest około 180. Auta z polskich salonów to zaledwie 20 sztuk.

Samochód zadebiutował w 2001 roku, a rok później pojawił się w salonach BMW. W tym samym czasie do dealerów trafiła jeszcze wersja wydłużona E66. W roku 2005 samochód przeszedł facelifting, w ramach którego przemodelowano między innymi: zderzaki, reflektory, tylne lampy, klapę bagażnika, paletę silnikową oraz dokonano kilku zmian we wnętrzu. Od czasu modernizacji bez większych zmian niemiecka limuzyna była produkowana nadal do 2008 roku. Wtedy jej miejsce zastąpiła kolejna generacja ,,siódemki’’ z fabrycznym oznaczeniu F01.

Ceny najtańszych egzemplarzy używany E65 zaczynają się od około 10 tys. zł – zwykle są to auta z niejasną przeszłością, które mają za sobą ogromne przebiegi lub niefachowe naprawy powypadkowe. Na internetowych portalach ogłoszeniowych pojawia się coraz więcej zadbanych sztuk w przedziale cenowym 25-30 tys. zł z polskich salonów. Najdroższe auta wyceniono nawet na około 90 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetkę BMW Serii 7 E60 zaprojektował amerykański designer Chris Bangle. Wygląd auta od początku budził kontrowersje. Był to jeden z pierwszych modeli tej marki, który zerwał z konserwatywną stylizacją znaną od kilku dekad. Samochód w niczym (poza ,,nerkami’’) nie przypomina poprzednika. Jego najbardziej charakterystyczne elementy to masywne reflektory, zaokrąglone tylne światła oraz klapa bagażnika wystająca poza obrys auta. Podobny zabieg zastosował również Mercedes w Klasie S W221. Bagażnik BMW ma 500 l pojemności, a opcjonalnie jego klapa mogła być otwierana i zamykana automatycznie po wciśnięciu przycisku.

Wnętrze

Wnętrze BMW Serii 7 E65, jak na limuzynę segmentu luksusowego przystało, jest bardzo obszerne, a miejsca nie zabraknie tutaj nawet dla wysokich pasażerów. Na pochwałę zasługują ponadprzeciętnie wygodne fotele, ich topowa odmiana ma wysuwane podparcia ud, pompowane boczki, a także zagłówki ze specjalnymi poduszkami otulające kark. Jakość materiałów jest na przyzwoitym poziomie, a poziom spasowania można ocenić na dobry. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w Audi A8 D3 spasowanie elementów wnętrza jest jeszcze lepsze. Obsługę urządzeń pokładowych można uznać za prostą i intuicyjną, oprócz systemu iDrive w egzemplarzach sprzed liftingu. Starszy interfejs wymaga nie tylko przyzwyczajenia, ale tak naprawdę dobrego poznania od podstaw. Trudno będzie odnaleźć wszystkie opcje, bez zaglądania do instrukcji obsługi. Bardziej wymagający mają do dyspozycji jeszcze odmianę wydłużoną z fabrycznym oznaczeniem E66.

Wersje silnikowe

Na internetowych portalach aukcyjnych dominują wersje wysokoprężne BMW Serii 7 E65. Jest ich około 130. Samochody z silnikami benzynowymi to niecałe 100 sztuk. Auta z instalacją gazową stanowią zaledwie 30 egzemplarzy. Dostępne są zarówno sztuki, których przebieg nie zdążył przekroczyć 80 tys. km, ale są i takie, gdzie sięga on ponad 400 tys. km.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy dostępny w BMW Serii 7 E65 pochodzi z rodziny M54. Ma 3-litry pojemności, generuje moc 231 KM. Dostępny jest w wersji 730i. Auto z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w 8,1 s. To trwała konstrukcja, ale zużywa nadmierne ilości oleju silnikowego. Z czasem wymiany mogą wymagać tutaj popychacze zaworów. Użytkownicy skarżą się jeszcze na problemy z falującymi obrotami. Pomimo to, jest to konstrukcja godna polecenia.

W roku 2005 silnik M54 został zastąpiony przez nowszą konstrukcję, 3-litrową o mocy 258 KM z rodziny N52. Jednostka ta również miewa problemy z popychaczami zaworów z powodu wadliwego układu smarowania. Auto z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w 7,8 s.

Znacznie lepiej pod maską tak ciężkiego samochód sprawdzają się jednak silniki V8 z rodziny N62. Najsłabsza odmiana 735i ma motor o pojemności 3,6 l i generuje moc 272 KM. Sprint do 100 km/h trwa w tym przypadku 7,5 s. Nieco szybsza jest wprowadzona po modernizacji odmiana 740i z 4-litrową jednostką o mocy 306 KM, która ,,katapultuje’’auto do ,,setki’’ w 6,8 s. W ofercie są jeszcze dwie odmiany V8 745i (333 KM) oraz 750i (367 KM). Ta pierwsza rozpędza się do 100 km/h w 6,3 s, a mocniejsza robi to w 5,9 s. Najbardziej godna polecenia jest odmiana 745i. Wersja 750i zużywa nadmierne ilości oleju silnikowego.

Najmocniejszy dostępny wariant BMW Serii 7 E65 to 760i, ma 6-litrowy 12-cylindrowy motor generujący moc 445 KM. Samochód z takim silnikiem osiąga ,,setkę’’ w zaledwie 5,5 s. Decydując się na tę wersję trzeba jednak pamiętać o wysokich kosztach eksploatacji. W końcu mamy do czynienia z 12-cylindrową jednostką, która ma 12-cewek, 12-świec i jeżeli zajdzie konieczność wymiany łańcucha rozrządu koszty takiej operacji wyniosą kilka tys. zł. Spotykane są również przypadki zatarcia się jednostki 6-litrowej. Poza tym znalezienie zadbanej sztuki z takim motorem nie będzie łatwe.

BMW Serii 7 E65 silnik (2001–2008)

Silniki Diesla

W samochodzie dostępne były też silniki wysokoprężne, 6- i 8-cylindrowe. Te pierwsze pochodzą z rodziny M57, niezależnie od mocy mają pojemności 3,0 l i były oferowane w ramach wersji 730d o mocy od 218 do 231 KM. W przypadku tej słabszej sprint do 100 km/h trwa 8 s, ta mocniejsza osiąga ,,setkę’’ w 7,8 s.

Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze silniki V8 z rodziny M67. Odmiana słabsza 740d ma motor o pojemności 4,0 l i generuje moc 258 KM. ,,Siódemka” w takiej wersji rozpędza się do 100 km/h w 7,4 s. Na szczycie oferty jest wersja 745d z jednostką 4,5 l o mocy 329 KM. Samochód w takiej odmianie osiąga ,,setkę’’ w 6,6 s.

Kupując auto z motorem wysokoprężnym trzeba pamiętać o tym, że wiele egzemplarzy ma za sobą już przebiegi rzędu 500-600 tys. km (pomimo, że ich liczniki sugerują niższe wartości). W związku z tym mogą wymagać poważnych inwestycji w naprawę: wtryskiwaczy, turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego (w wersjach ze skrzynią manualną). Warto też po zakupie sprawdzić w jakim stanie są klapki w kolektorze ssącym, które często się urywają i wpadają do silnika uszkadzając go. Warto też sprawdzić poziom zapełnienia filtra cząstek stałych.

BMW Serii 7 E65 (2001–2008)

BMW oznaczenia silników

BMW serii 7 to prawdziwa limuzyna segmentu F. A takiemu autu na początku XXI wieku małe pojemności silników nie wypadały. Auto nie otrzymywało zatem motorów mniejszych niż 3-litrowych. W sumie paleta składała się z 12 jednostek napędowych z czego 7 to były benzyniaki, a 5 diesle.

BMW oznaczenia silników – wersje benzynowe

  • 730i – M54B30 – 6-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w architekturze rzędowej o pojemności 3 litrów i mocy 231 KM montowany w latach 2004 – 2005
  • 730i – N52B30 – 6-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w architekturze rzędowej o pojemności 3 litrów i mocy 258 KM montowany w latach 2005 – 2008
  • 735i – N62B36 – 8-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w architekturze V o pojemności 3,6 litra i mocy 272 KM montowany w latach 2001 – 2004
  • 740i – N62B40 – 8-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w architekturze V o pojemności 4 litrów i mocy 306 KM montowany w latach 2004 – 2008
  • 745i – N62B44 – 8-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w architekturze V o pojemności 4,4 litra i mocy 333 KM montowany w latach 2001 – 2004
  • 750i – N62B48 – 8-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w architekturze V o pojemności 4,8 litra i mocy 367 KM montowany w latach 2004 – 2008
  • 760i – N73B60 – 12-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w architekturze V i wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, dysponujący pojemnością 6 litrów i mocą 445 KM, montowany w latach 2002 – 2008
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  BMW M3 CS - najbardziej ekstremalny

BMW oznaczenia silników – wersje wysokoprężne

  • 730d – M57D30TU – 6-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 3 litrów zbudowany w architekturze rzędowej i wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 218 KM, montowany w latach 2002 – 2005
  • 730d – M57D30TU2 – 6-cylindrowy, podwójnie doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 3 litrów zbudowany w architekturze rzędowej i wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 231 KM, montowany w latach 2005 – 2008
  • 740d – M67TUD40 – 8-cylindrowy, podwójnie doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 3,9 litra zbudowany w architekturze V i wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 258 KM, montowany w latach 2002 – 2004
  • 745d – M67D44 – 8-cylindrowy, podwójnie doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 4,4 litra zbudowany w architekturze V i wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 300 KM, montowany w latach 2005 – 2006
  • 745d – M67D44TU – 8-cylindrowy, podwójnie doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 4,4 litra zbudowany w architekturze V i wyposażony we wtrysk typu common rail, dysponujący mocą 330 KM, montowany w latach 2005 – 2008

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w BMW Serii 7 E65 jest precyzyjny (opcjonalnie oferowany były system dostosowujący siłę wspomagania do prędkości auta). Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano układy wielowahaczowe, w tym segmencie to norma. Takie rozwiązanie gwarantuje wysoki komfort oraz przewidywalne i pewne zachowanie samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Na przedniej i tylnej osi są tutaj tarcze hamulcowe.

Warianty wyposażenia

W BMW Serii 7 E65 nie ma typowych wersji wyposażenia. Jego opcje dobierane są indywidualnie przez klientów. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: system iDrive służący do obsługi multimediów i innych ustawień samochodu, aktywny układ kierowniczy dostosowujący siłę wspomagania do prędkości auta, system ograniczający przechyły samochodu oraz automatyczna skrzynia biegów z łopatkami przy kierownicy do zmiany przełożeń.

Bawarska limuzyna może być wyposażona jeszcze w podgrzewane i wentylowane skórzane fotele, system obsługujący komendy głosowe, lodówkę, fotele z masażem, 4-strefową klimatyzację, elektrycznie podnoszone tylne rolety przeciwsłoneczne, system bezkluczykowego dostępu do auta, skrętne reflektory ksenonowe (Dynamic Xeon), podgrzewaną kierownicę, odtwarzacz filmów DVD, wyświetlacz typu head-up, aktywny tempomat, a także w opcję automatycznego domykania drzwi. To tylko niektóre części z obszernej listy wyposażenia dodatkowego.

BMW Serii 7 E65 (2001–2008)

Najczęstsze usterki

Decydując się na zakup BMW Serii 7 E65 radzimy przede wszystkim dokładnie sprawdzić wszystkie urządzenia pokładowe i gadżety takie jak skrętne ksenony, aktywny układ kierowniczy czy inne oryginalne systemy. Awarie nie muszę oznaczać powypadkowej przeszłości auta. To model, który ma wiele nowoczesnych rozwiązań, przez co po prostu ma co się zepsuć. Jeżeli usterek jest niewiele, to nie warto przekreślać takiego egzemplarza. Radzimy jednak wcześniej dokładnie oszacować koszty usunięcia takich awarii.

Warto też zlecić mechanikowi (najlepiej specjalizującemu się w serwisowaniu aut marki BMW) sprawdzenie parametrów pracy silnika i zawieszenia. Szczególnie, jeżeli samochód jest wyposażony w system samopoziomujący tylną część auta oraz skontrolowanie wycieków z układu napędowego.

Warto przetestować jeszcze automatyczną skrzynię biegów. Jeżeli przeciąga przełożenia, zacina się lub szarpie to z pewnością będzie wymagała inwestycji. W najlepszym przypadku wymiany będzie wymagał sam konwerter momentu obrotowego za 5-6 tys. zł. Kompleksowy remont to wydatek rzędu nawet 10 tys. zł, jeśli naprawa przeprowadzona zostanie na nowych podzespołach.

Według badań niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2011 roku na samochodach 2- i 3-letnich BMW Serii 7 zajęło 39. lokatę na 128 pozycji. Co ciekawe, jest to najlepszy wynik w tym segmencie. Najgorszy rezultat uzyskał Mercedes Klasy S, który uplasował się dopiero na 97. pozycji. Nieco lepiej wypadło Audi A8 zajmując 58. lokatę. W badaniach nie brał udziału jednak Lexus LS. Ten model z dużą dozą prawdopodobieństwa zająłby jeszcze wyższą lokatę niż ,,niemiecka trójka’’.

Bezpieczeństwo

Samochody klasy luksusowej zwykle nie biorą udziału w testach zderzeniowych instytutu Euro NCAP i tak samo było z BMW Serii 7 E65. Auto jak na tego typu limuzynę przystało zapewnia jednak wysoki poziom bezpieczeństwa, o czym świadczą między innymi liczne poduszki powietrzne oraz kurtyny boczne, a także dostępne systemy bezpieczeństwa.

Konkurenci

Głównym konkurentem BMW jest Mercedes Klasy S W221. Auto uznawane za wzór w swojej klasie. Na pewno pod względem poziomu komfortu, który zapewnia pneumatyczne zawieszenie nie ma sobie równych. Samochód trzeba pochwalić też za wysoką jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Ich spasowanie również stoi na wysokim poziomie, choć nie jest aż tak wzorowe jak w Audi A8. Zalety niemieckiej konstrukcji to również duży wybór silników (w tym niezawodne konstrukcje wysokoprężne), sportowe osiągi (choć w przypadku podstawowych wersji nieco gorsze niż u konkurentów), bardzo bogate wyposażenie, a także nowoczesny i ponadczasowy design. Wady Mercedesa to między innymi awaryjne pneumatyczne zawieszenie, psujące się przekładnie automatyczne, a także wysokie koszty zakupu oraz eksploatacji.

Rywalem BMW Serii 7 E65 jest jeszcze Audi A8 D3. To auto, które gwarantuje wyższy poziom wykończenia wnętrza w swoim segmencie i to zarówno jeżeli chodzi o jakość użytych materiałów, jak i ich spasowanie. Ma stały napęd na 4 koła, bogate wyposażenie, szeroką ofertę mocny jednostek napędowych i gwarantuje rewelacyjne osiągi. Największe mankamenty tej konstrukcji to między innymi awaryjne skrzynie biegów, niższy poziom komfortu niż u rywali i problematyczne silniki. W jednostkach wysokoprężnych rozciągają się łańcuchy i zawodzą układy wtryskowe, a w benzynowych na zaworach odkłada się nagar. Jakby tego było mało motory benzynowe TFSI wymagają kosztownej instalacji gazowej zużywające jednocześnie benzynę i gaz.

Podsumowanie

BMW Serii 7 E65 jest autem bardzo komfortowym, ma bogate wyposażenie, ponadprzeciętne osiągi, oferuje duży wybór jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych, a także rewelacyjne własności jezdne. Dzięki nowoczesnemu designowi nawet zadbane sztuki z pierwszych lat produkcji dla laików będą wyglądały na drogie, prestiżowe auta. Mankamenty tej konstrukcji to przede wszystkim awarie osprzętu w silnikach wysokoprężnych, kontrowersyjny design, a także nadal wysokie koszty utrzymania (choć ze względu na brak pneumatycznego zawieszenia i tak niższe niż u konkurentów).

Z silników benzynowych polecamy między 231-konną wersję 730i. Godne uwagi są jeszcze wersje V8 735i oraz 745i. Wszystkie motory tolerują zasilanie gazem, ale trzeba pamiętać o tym, że topowa odmiana V12 ma bezpośredni wtrysk paliwa. Wymaga specjalnej instalacji LPG dotryskującej benzyny lub instalacji, która korzysta tylko z gazu, ale jest znacznie droższa w zakupie. Osobom decydującym się na diesla polecamy przede wszystkim jednostki 3-litrowe, wysokoprężne V8. Są droższe w eksploatacji, ale można rozważyć ich wybór ze względu na trwałość konstrukcji. Trzeba jednak liczyć się z większym zużyciem paliwa.

Najtańsze egzemplarze wyceniono na około 10 tys. zł. Nie warto jednak interesować się tym modelem bez zapasu co najmniej 25-30 tys. zł. Najtańsze auta mają za sobą poważne wypadki, pożary, podtopienia lub duże przebiegi. Odradzamy też zakup egzemplarzy sprowadzony z USA. To najbardziej ryzykowne sztuki. W teorii najbardziej godne uwagi są egzemplarze z polskich salonów, ale niestety nie wszystkie mogą pochwalić się dobrym stanem technicznym. Najdroższe auta wyceniono nawet na około 90 tys. zł.

Tagi: 730d745iBMWDVDDynamic XeonE65iDriveIndiviuallpgSerii 7
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ