zamknij
REKLAMA
Używane Audi A4 B9

Przez ponad 80 lat historii modeli Audi 80 i A4 łącznie sprzedano już ponad 12 mln tych aut. Producent z Ingolstadt wprowadzając na rynek nową generację małej limuzyny dopracował ją w najdrobniejszych szczegółach. Sprawdźmy jak wygląda pozycja Audi A4 B9 na rynku samochodów używanych.

Sylwetka modelu

Audi A4 B9 zostało oficjalnie zaprezentowane w 2015 roku, zastępując świetnie sprzedającą się generację B8. W stosunku do swojego poprzednika auto urosło, oferując więcej miejsca w środku. Jednocześnie też dzięki wykorzystaniu nowoczesnych materiałów, w tym stopów aluminium, w wybranych wersjach nowe A4 jest nawet o 120 kg lżejsze od poprzednika.

Auto plasuje się w segmencie małych limuzyn klasy premium, rywalizując z Mercedesem Klasy C, BMW Serii 3 czy Lexusem IS. Na tle swoich konkurentów sedan z Ingolstadt ma kilka znaczących zalet. To właśnie samochody tego segmentu są najczęściej wybieranymi modelami klasy premium na rynku europejskim. Audi A4 B9 pełni rolę auta wielozadaniowego, doskonale sprawdzając się w roli służbowego samochodu dla dyrektora, dynamicznego auta dla dobrze zarabiającego młodego człowieka sukcesu czy wreszcie w wersji kombi (Avant), sprawdzając się również jako samochód rodzinny.

Z racji krótkiej obecności na rynku, Audi A4 B9 nie jest specjalnie popularnym autem z drugiej ręki. Pomimo tego łatwo znaleźć będzie roczne czy dwuletnie używane egzemplarze z przebiegiem od około 10 do nawet 50 tys. km. W większości z nich sprzedający wystawia pełną fakturę VAT, co znacznie ułatwia procedurę leasingowania takiego pojazdu. Na rynku wtórnym ceny rozpoczynają się od około 105 – 120 tys. zł. Górną granicę stanowią nowe, salonowe egzemplarze A4. W Polsce ceny tego modelu rozpoczynają się od 132 900 zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Audi A4 B9 zostało oparte o architekturę płyty podłogowej MLB, pokrewną do pozostałych modeli koncernu Volkswagena. Nadwozie wersji sedan mierzy 4725 mm długości, 1842 mm szerokości oraz 1404 mm wysokości przy rozstawie osi równym 2820 mm. Auto zdecydowanie urosło w stosunku do poprzednika. Najłatwiej wyobrazić to sobie biorąc pod uwagę, że Audi A6 generacji C5 jest od niego wyraźnie krótsze (4796 mm).

Stylistyka nowego A4 wydaje się być rozwinięciem wyglądu poprzednika. Wszystko zgodne jest z trendem rozwojowym wszystkich pozostałych modeli Audi. Przedni grill wydaje się być poszerzony, ponadto zamontowano go nieco niżej. Przednie światła wykonano w technologii LED i opcjonalnie dostępne są także reflektory Audi Matrix LED. Ta technologia cały czas obserwuje obraz przed samochodem i jest w stanie niemal dowolnie doświetlać wybrane miejsca np. pieszych, jednocześnie nie oślepiając kierowców nadjeżdżających aut.

Rozmiar ma znaczenie

Nowe Audi A4 B9 jest zdecydowanie bardziej drapieżne od poprzednika. W aucie dominują poziome linie, które widać także we wnętrzu. Przez to wydaje się, że A4 jest jeszcze większe niż w rzeczywistości. Trzeba przyznać, że obecnie to jeden z najlepiej wyglądających i najbardziej proporcjonalnych sedanów jeżdżących na naszych drogach.

Model ten oferowany jest również z nadwoziem typu kombi (Avant). Ta wersja jest dłuższa o kilka centymetrów, ale stylistom udało się zachować bardzo dobre proporcje. Kombi wygląda dynamicznie i legitymuje się bardzo pojemnym bagażnikiem o pojemności 505 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy jego objętość można powiększyć mieszcząc do środka nawet do 1510 l. To najlepszy wynik w swojej klasie.

Niedługo po wprowadzeniu na rynek A4 generacji B9, Audi zaoferowało klientom także wersję uterenowioną, oznaczoną emblematem Allroad. Ta odmiana wyposażona została w zawieszenie podwyższone o 34 mm, a także pakiet plastikowych dokładek do zderzaków, chroniących nadwozie podczas jazdy na dziurawych, nieutwardzonych drogach. Wybór Allroadów na rynku wtórnym nie jest jednak zbyt duży, a znacznie częściej klienci decydowali się na standardową wersję z nadwoziem typu kombi.

Wnętrze

Wydłużone i poszerzone nadwozie, a także zwiększony rozstaw osi wyraźnie da się zauważyć we wnętrzu. W Audi A4 B9 nie zabraknie miejsca nawet dla dorosłych pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Nie jest to tak duże auto jak model A6, ale podróż w cztery osoby na wakacje będzie komfortowa.

Stylistyka deski rozdzielczej nawiązuje do pozostałych wnętrz Audi. Dominują tutaj poziome linie, bardzo szerokie dysze nawiewów klimatyzacji, a także multimedialne wyświetlacze. Jeden znajduje się na szczycie konsoli środkowej, a drugi jest centralnym elementem systemu Audi Virtual Cockpit.

To rozwiązanie po raz pierwszy zostało pokazane w modelu TT. Tradycyjne zegary na tablicy przyrządów zostały tutaj zastąpione ogromnym kolorowym ekranem, który poza prędkościomierzem i obrotomierzem wyświetla dodatkowe informacje. Szczególnie czytelne i proste jest korzystanie z nawigacji satelitarnej, gdyż kierowca nie musi tak bardzo odrywać wzroku od jezdni.

Jakość materiałów wykończeniowych stoi na bardzo wysokim poziomie, podobnie zresztą jak ergonomia. Dwa duże otwory na kubki są na swoim miejscu, wszystko jest proste w obsłudze i przy okazji zaprojektowane w minimalistycznym stylu. Na szczycie dżojstika sterującego systemem multimedialnym MMI znajduje się touchpad. Za jego pośrednictwem kierowca może wprowadzać adres do nawigacji satelitarnej, dosłownie pisząc palcem poszczególne litery.

Wersje silnikowe

Po raz kolejny Audi zdecydowało się na zaoferowanie bardzo szerokiej gamy jednostek napędowych, które mogą współpracować z sześciobiegową skrzynią manualną, siedmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią DSG lub tradycyjnym, ośmiobiegowym automatem tiptronic. Ta ostatnia skrzynia znajduje zastosowanie w usportowionych modelach S4 i RS4, a także najmocniejszej odmianie z silnikiem Diesla.

Pod maską Audi A4 B9 montowane są cztero- oraz sześciocylindrowe jednostki benzynowe z rodziny TFSI, wspomagane turbosprężarką. Gamę silników otwiera silnik 1,4 o mocy 150 KM i 250 Nm momentu obrotowego. W połączeniu ze skrzynią DSG takie auto przyspiesza do pierwszej setki już w 8,5 s i maksymalnie rozpędza się do 210 km/h. Podczas bardzo oszczędnej jazdy silnik jest w stanie spalić nawet około 5 l benzyny na 100 km.

Mocniejsze wersje silnikowe to 2,0 l dostępne w wariantach od 190 do 252 KM. Najmocniejsza z nich zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h już w około 6 s i prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Sportowe auta elektryczne Audi - to przyszłość, ale niedaleka

Na szczycie tabeli jednostek benzynowych plasują się wersje S4 3,0 TFSI 354 KM oraz RS4 o pojemności 2,9 l i mocy 450 KM. Ta druga gwarantuje sprint do setki w zaledwie 4,1 s i po zdjęciu elektronicznego ogranicznika prędkości jest w stanie rozpędzić auto nawet do 300 km/h.

Silniki Diesla

Audi A4 B9 oferowane jest z dwoma silnikami Diesla, oferowanymi w kilku wersjach. Znany od lat silnik 2,0 TDI produkuje tutaj od 122 do nawet 190 KM. Właśnie ten ostatni wariant jest często spotykaną odmianą na rynku wtórnym. W połączeniu z dwusprzęgłowym automatem zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w nieco ponad 7 s i prędkość maksymalną nawet 240 km/h. Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu na trasie, Audi z jednostką 2,0 TDI spala zaledwie 4,5 – 5 l oleju napędowego na 100 km.

Zdecydowanie rzadziej spotykane i oferowane od drugiej połowy 2015 roku są turbodiesle V6 3,0 TDI. Tutaj dostępne są dwie wersje o mocach 218 KM i 400 Nm, a także 272 KM i potężne 600 Nm momentu obrotowego.  Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 5,3 s, a wskazówka śmiało wędruje aż do wartości 250 km/h.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ zawieszenia Audi A4 oparty jest o konstrukcję wielowahaczową. Dzięki temu auto bardzo dobrze tłumi nierówności i zapewnia pewne prowadzenie na szybkich zakrętach. Opcjonalnie Audi oferuje także amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, dzięki czemu kierowca samodzielnie może wybrać tryb jazdy. Jest to część pakietu Audi Drive Select dostępnego dla wszystkich wersji od wersji 2,0 TDI 190 KM.

Dynamiczny układ kierowniczy usztywnia się przy szybszej jeździe, lepiej reagując na ruchy kierownicą. To rozwiązanie da się odczuć podczas jazdy na autostradzie, gdzie ma się wrażenie, że auto szybciej wykonuje polecenia kierowcy.

Warianty wyposażenia

Standardowo każde Audi A4 wyposażone jest w reflektory ksenonowe ze światłami LED do jazdy dziennej. Ponadto auto oferuje dzieloną tylną kanapę ze składanym oparciem, materiałową tapicerkę oraz klimatyzację automatyczną. W kwestii systemów elektronicznych na pokładzie znaleźć można radio z 7-calowym wyświetlaczem multimedialnym, 8 głośników, złącza AUX i USB, Bluetooth i system Start-Stop, automatycznie wyłączający silnik podczas postoju na światłach.

Na rynku wtórnym łatwo można znaleźć egzemplarze wyposażone w system nawigacji satelitarnej, wspomniany wcześniej Audi Virtual Cockpit czy automatyczną skrzynię biegów. Sporym zaskoczeniem jest elektrycznie unoszona oraz opuszczana pokrywa bagażnika montowana standardowo w każdym Audi A4 B9 Avant.

Najczęstsze usterki

Z racji krótkiej obecności auta na rynku i niewielkich przebiegów pokonanych przez sprzedane już egzemplarze, trudno znaleźć większe mankamenty tych modeli. Wiadomo na pewno, że benzynowe silniki 1,4 TFSI nie będą tak trwałe jak jednostki Diesla. Jednak nawet i tutaj przy około 150 – 200 tys. km mogą pojawić się problemy z układem wtryskowym czy filtrem cząstek stałych. Wnętrze A4 wykonane jest z materiałów bardzo dobrej jakości, a całość jest solidnie zmontowana. Przez kilka najbliższych lat nic nie powinno wydawać niepokojących odgłosów i wykazywać nadmiernych znaków zużycia.

Bezpieczeństwo

W 2015 roku niezależna organizacja badająca bezpieczeństwo pojazdów Euro NCAP, przeprowadziła testy zderzeniowe Audi A4. Auto uzyskało w nich maksymalną możliwą notę 5 gwiazdek. 

W zakresie bezpieczeństwa dorosłych pasażerów A4 oceniono na 89%, a w przypadku bezpieczeństwa dzieci na 87%. Standardowo w Audi montowane są uchwyty do mocowania fotelika dziecięcego Isofix, co było tu nie bez znaczenia. W kategorii ochrony pieszego auto uzyskało taki sam wynik jak w kwestii systemów bezpieczeństwa. W obu przypadkach było to 75% skali ocen.

Konkurencja

Głównymi konkurentami Audi A4 są Mercedes Klasy C, BMW Serii 3 oraz Lexus IS. Audi wypada na ich tle naprawdę nieźle, oferując sprawdzony system napędu na cztery koła Quattro i dynamiczną, ale niestarzejącą się stylistykę. Plusem jest zaskakująco przestronne wnętrze, a także pojemny bagażnik wersji Avant.

Podsumowanie

Najnowsza generacja Audi A4 bardzo pozytywnie zaskakuje. Mała limuzyna z Ingolstadt wreszcie oferuje naprawdę sporo miejsca wewnątrz, wychodząc dzięki temu naprzeciw wymaganiom nawet rodzinom z dziećmi. Stylistyka jest bardzo atrakcyjna, a pozytywnie zaskakuje wysoki poziom bezpieczeństwa i standardowe wyposażenie wersji kombi z elektrycznie sterowaną pokrywą bagażnika.

Obecnie najtańsze egzemplarze Audi A4 B9 na rynku wtórnym kosztują około 105 – 120 tys. zł. Są to bardzo młode auta, mające maksymalnie dwa lata i kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nadal powinny one służyć jeszcze przez długi czas, będąc dobrą alternatywą dla maksymalnie wyposażonej Skody Octavii czy nowego Superba, oferując przy tym jeszcze lepiej wykończone wnętrze, nowocześniejszą technologię i przede wszystkim prestiż posiadania auta klasy premium.

Tagi: A4AllroadAudiAvantB9quattroRS4S4TDITFSI
Adam Nowak

Autor Adam Nowak

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat, syn taksówkarza, w którego żyłach płynie domieszka benzyny. Odkąd pamiętam przeglądałem motoryzacyjną prasę i interesowałem się nowościami na rynku. Każdą wolną chwilę spędzam na przeglądaniu ogłoszeń sprzedaży używanych samochodów lub w konfiguratorach na stronach producentów, nadal nie mogąc się zdecydować jakie auto kupiłbym, gdybym wygrał na loterii. Lubię wdzięczność trwałych samochodów użytkowych, silniki wysokoprężne i niemieckie auta z lat 80. ubiegłego wieku.

DODAJ KOMENTARZ