Na rynku funkcjonuje ponad kilkadziesiąt dostępnych egzemplarzy dla osób zainteresowanych kupnem samochodu z elektryczno-spalinowym napędem. Przyszli nabywcy mogą wybierać z pośród samochodów miejskich, kompaktowych, luksusowych czy nawet klasy SUV.
Pomimo tego, że rynek samochodów hybrydowych się rozrasta, konsumenci nadal mają obawy przez zakupem używanej hybrydy. Auto na pewno jest awaryjne z racji swojej skomplikowanej konstrukcji, codzienna eksploatacja musi być strasznie droga, natomiast koszt napraw potencjalnych awarii przechodzi ludzkie pojęcie… Czy te opinie są uzasadnione i czy samochód hybrydowy jest autem, na które warto zwrócić uwagę.
Sylwetka modelu
Toyota Prius to osobowe auto klasyfikowane w segmencie C (niższa klasa średnia), produkowane od 1997 roku. Jest pierwszym, masowo sprzedawanym na całym świecie samochodem z napędem hybrydowym. Nazwa ta związana jest z podwójnym rodzajem napędu, który znajduje się pod maską samochodu. Hybryda Toyoty to dosyć specyficzny model – kierowca w tym przypadku, poza sterowaniem kierownicą, nie ma mechanicznego połączenia z samochodem. Zarówno hamulec jak i gaz sterowane są elektronicznie.
Na samym początku do połączenia tego podchodzono nieufnie, a pierwsza generacja sprzedała się w bardzo niewielkich ilościach. Samochód nie dosyć, że oferowany był tylko w jednej wersji nadwoziowej, z ograniczonym wnętrzem i słabymi osiągami, to nade wszystko posiadał problemy z jakością baterii. Producenci ucząc się na własnych błędach, w lecie 2003 roku wypuścili na rynek drugą wersję modelu, w której poprawiono błędy poprzednika. Początkowo produkcja odbywała się w fabryce Tsutsumi, rok później rozszerzono ją również na zakłady Fujimatsu. W latach 2005-2009 auto produkowane było tylko i wyłącznie na rynek chiński w zakładach FAW-Toyota w Changchun.
Prius II został wzbogacony nie tylko w praktyczne nadwozie typu hatchback, ale również w nowe, trwalsze baterie. Natomiast dzięki nowemu, rozsądnemu rozmieszczeniu elementów konstrukcyjnych samochodu, projektantom udało się wygospodarować więcej przestrzeni wewnątrz auta.
Druga generacja Priusa w Europie cieszyła się ogromnym sukcesem zarówno komercyjnym jak i marketingowym. W 2005 roku, model ten zajął pierwsze miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2005. Rok wcześniej, auto nagrodzono tytułem North American Car of the Year.
Ceny używanego modelu na portalach aukcyjnych, wahają się od około 20 000 zł, do około 35 000 zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Stylistyka Priusa II wzbudza wśród zainteresowanych mieszane uczucia. Auto wydaje się być potężnym czterokołowcem, jednak jest to klasyczny kompakt, z prawie 4,5 metrowym nadwoziem i rozstawem osi wynoszącym 2700 mm.
Wielu krytyków śmieje się, że producenci Toyoty podczas tworzenia koncepcji auta zapomnieli zasięgnąć opinii działu designu. Auto na pierwszy rzut oka faktycznie nie sprawia pozytywnego wrażenia – nie ma w sobie wdzięku i jest nieco pokraczne.
Druga generacja Priusa to opływowy, 5-drzwiowy hatchback, który zdecydowanie bardziej odpowiada obecnym standardom niż jego poprzednia wersja. Główną uwagę auta przykuwają duże, głęboko wcięte reflektory z przodu oraz tylne lampy z diodowymi światłami stopu, które nadają Priusowi nowoczesny charakter. Bardzo charakterystyczne są również przetłoczenia na dachu auta oraz ciekawie wyprofilowane zakończenie tylnego zderzaka. Wszystko po to aby samochód podczas jazdy stawiał jak najmniejszy opór wiatru.
Minimalna wielkość bagażnika Toyoty Prius II wynosi 408 litrów. Wielkość tę możemy oczywiście modulować w zakresie aż do 1210 litrów, składając siedzenia. Pojemności te nie zachwycają w porównaniu z innymi liftbackami o podobnych rozmiarach, jednak jak na klasę C – wartość i tak jest spora. Tym bardziej, że pod podłogom do dyspozycji pasażerów wyznaczono jeszcze pojemny schowek.
Wnętrze
Druga generacja Priusa oferuję naprawdę przestronne i solidnie wykonane wnętrze w stosunku do swojego poprzednika. Pomimo umieszczenia baterii pod tylną kanapą, samochód w żaden sposób na stracił na przestronności. Ilość miejsca jest porównywalna do wielkości znanej z aut klasy wyższej. Przestrzeni jest zdecydowanie wystarczająco. Pasażerowie mogą się wygodnie rozsiąść na wygodnych fotelach i odpocząć podczas jazdy.
Elementy wykończeniowe wewnątrz dodają Priusowi nieco awangardowego charakteru. W oczy podróżnych rzuca się ogromny, nowoczesny ekran centralny z cyfrowymi wskaźnikami. Mnogość przycisków i przełączników może na samym początku wprowadzać w osłupienie, jednakże cała obsługa panelu wcale nie jest tak skomplikowana na jaką wygląda i po chwili regulacja staje się bardzo intuicyjna. Auto zostało wyposażone w szereg przydatnych schowków, które wymiernie przekładają się na zwiększenie funkcjonalności modelu. Elementy wykończeniowe zostały wykonane z solidnych, dobrze spasowanych materiałów. Dlatego też jakiekolwiek zgrzyty czy skrzypienia podczas jazdy należą raczej do rzadkości.
Niestety, nie wszystko wewnątrz zostało opracowane z dbałością o każdy szczegół. Właściciele analizowanego modelu skarżą się na ograniczoną widoczność z przodu – grube słupki, jak i z tyłu – tylna szybka przedzielona spoilerem.
Wersje silnikowe
Brak możliwości wyboru jednostki napędowej to niewątpliwie ogromna wada analizowanego modelu, jednakże w przypadku samochodów hybrydowych jest to raczej norma. W skład hybrydowego napędu wchodzi silnik spalinowy o pojemności 1.5 litra, generujący moc 77 KM, oraz silnik elektryczny o mocy 50 Kw. (łączna moc hybrydy sięga 110 KM). Nie ma możliwości naładowania akumulatorów Priusa II z gniazdka. Producenci opracowali mechanizm, dzięki którym baterie napełniają się samoczynnie podczas jazdy, szczególnie w momencie hamowania. Ich wytrzymałoś określa się na około 240 00 kilometrów.
Prius II to hybryda szeregowo-równoległa. Oznacza to, że każdy z silników może samodzielnie wprawiać samochód w ruch. Może on być napędzany tylko przez silnik spalinowy, tylko przez silnik elektryczny bądź przez obydwa silniki jednocześnie. Ogromną zaletą tego napędu jest jego niska hałaśliwość podczas jazdy, wysoki moment obrotowy generowany przez silnik elektryczny oraz jego wysoka trwałość.
Do eksploatacji samochodów hybrydowych trzeba się niewątpliwie przyzwyczaić. Prius wyposażony jest w potężny akumulator, który zbudowany jest z kilkudziesięciu elementów złożonych w jednej obudowie. Auto słabo znosi większe przestoje na dworze w okresie zimy. Tego rodzaju działanie mocno odbija się na jego pojemności. Jeśli jednak będziemy z należytą starannością dbać o akumulator, nie powinien on sprawiać większych problemów.
Zużycie paliwa w Toyocie wynosi średnio 5 l/100 km w mieście, 4.2 l/100km w trasie oraz 4.3 l/100 km w cyklu mieszanym.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy.
Zawieszenie analizowanego modelu, w stosunkowo proste. Z przodu znajdziemy klasyczne kolumny MacPhersona podparte trójkątnym wahaczem, natomiast z tyłu prostą belkę skrętną. Pomimo dość miękkiego zestrojenia, auto daje się we znaki podczas jazdy po dużych nierównościach.
Tradycyjne zawieszenie nie jest specjalnie awaryjne, a jego ewentualna naprawa wiązać się będzie z niewielkimi kosztami. Przedni wahacz to koszt od 400 zł wzwyż, jednakże posiada on wymieniane sworznie i tuleje. Samochód prowadzi się pewnie, posiada on precyzyjny układ kierowniczy oraz czujnie reagujący układ hamulcowy. Wszystkie te elementy składają się w całość, oferując bezpieczne, doskonale prowadzące się auto.
Warianty wyposażenia
Japońscy producenci oferują naprawdę bogate wyposażenie Priusa II. Przyszli nabywcy decydować się mogą na wersję Sol, która obejmuje między innymi: układ ABS z EBD, układ stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, wspomaganie nagłego hamowania, poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera jak i boczne kurtyny powietrza z przodu i z tyłu, elektronicznie sterowaną skrzynię biegów, przednie i tyle szyby oraz lusterka, automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjny wyświetlacz oraz radio RDS wraz z zestawem dziewięciu głośników, z możliwością sterowania go z kierownicy.
Wersja Sol+Navi posiada wszystkie elementy wymienione z podstawowej wersji i doposażona dodatkowo jest w nawigację satelitarną oraz głośnomówiący zestaw telefoniczny z funkcją Bluetooth, który umożliwia odbierania i zawieszanie połączeń z koła kierownicy.
Najczęstsze usterki
Prius II nie jest autem specjalnie awaryjnym. Jeżeli zdarzają się jakieś usterki to dotyczą one najczęściej drobnych kwestii związanych z klimatyzacją (chłodzi ona również zespół elektryczny), czy niewielkich, rdzewiejących elementów, których nazywanie korozją jest zdecydowanie na wyrost.
Czasami większej ingerencji wymaga również przednie zawieszenie. Koszt naprawy nie będzie jednak wyższy niż u rynkowych odpowiedników tej klasy. Silnik skonstruowano w taki sposób, że poza standardową wymianą płynów, nie wymaga on żadnej obsługi. Jest wyjątkowo trwały i niezawodny. Podobnie jest w przypadku elektroniki. Z bateriami, które przerażają sporą część zainteresowanych osób, nie ma większych problemów. Jeżeli jednak zajdzie konieczność ich wymiany, zakup nowej oscylował będzie w okolicach 8 000 zł i jest to koszt ponoszony średnio co 200 – 300 tysięcy kilometrów. Sama wymiana to koszt rzędu 300-500 zł, a wcześniejszy test baterii w ASO kosztuje 300-400 zł. Producent daje 8-letnią gwarancję na baterię z limitem do 160 tysięcy kilometrów, pod warunkiem, że będziemy dokonywać przeglądów w serwisie co każde 15 tysięcy kilometrów.
Bezpieczeństwo
Toyota nie zawodzi – podczas testów zderzeniowych wykonywanych przez Euro NCAP, Prius II zdobył maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Auto posiada bardzo wytrzymałą i stabilną kabinę pasażerską. System zabezpieczeń jest niezawodny i utrzymuje klatkę piersiową w odpowiedniej odległości od kierownicy. Równie dobrze spisuje się zabezpieczenie boczne oraz polecone foteliki. Podczas testów, na przeciętnym poziomie wypadła tylko ochrona pieszego. Nie zmienia to jednak faktu, że Prius drugiej generacji jest autem niezawodnym i bardzo bezpiecznym. Poniżej prezentujemy filmik z crushtestów.
Konkurenci
Pomimo rosnącej popularności, hybrydowych czterokołowców na rynku jest nadal niewiele. Toyota Prius II zdecydowanie przoduje w walce o pozycję rynkową. Do jej głównych konkurentów możemy głownie zaliczyć modele Hondy – Civic Hybrid oraz Insight. Ta pierwsza dostępna jest tylko w wersji nadwoziowej typu sedan i jest zdecydowanie mniej popularna od analizowanego prekursora.
Podsumowanie
Toyota Prius II to auto pełne kontrastów. U wielu budzi obawy z racji swojej (domniemanej) skomplikowanej budowy, drogiej obsługi oraz częstej usterkowości. Nic jednak bardziej mylnego! Lata doświadczenia na rynku pokazują, że Prius II to samochód o dużej wytrzymałości, ciekawych, nowatorskich rozwiązaniach oraz doskonałych właściwościach jezdnych. Z drugiej jednak strony, jego wygląd może budzić kontrowersje i niechęć wśród wielu potencjalnych konsumentów z konserwatywnym podejściem. Nie dziwi więc fakt, że nie jest cieszy się on specjalną popularnością w kraju, w którym dużą wagę przywiązuje się do prostoty i starych, sprawdzonych konstrukcji.
Należy zrozumieć, że Prius nie jest standardowym autem jakich na rynku wiele. Z pewnością trzeba się do niego przyzwyczaić. Auto pozbawione jest sprzęgła, alternatora, rozrusznika czy kilku innych elementów, które znajdowały się w naszym poprzednim samochodzie. Części zamienne współdzielone są w dużej mierze z Corollą, dlatego też nie ma problemu z ich zakupem.
Na hybrydę Toyoty warto zwrócić uwagę głownie ze względu na jej bardzo tanią eksploatację oraz wyjątkowo niską awaryjność. Problemy z bateriami występują rzadko, a jeśli sprawdzicie ich parametry przed zakupem – nie powinniście być narażeni na przedwczesną wymianę.
Prius II to auto dla osób szukających własnego, taniego środka transportu po mieście. Jeżeli właśnie tego Ci potrzeba, hybrydowa propozycja Toyoty powinna Cię zainteresować.