zamknij
REKLAMA
Skoda Fabia III (2014-) | autofakty.pl

Skoda Fabia od lat bije rekordy popularności nie tylko na rynku aut nowych, ale także wśród samochodów używanych. Pierwsza i druga generacja tego modelu były propozycjami dla osób szukających prostego, niezawodnego wozu, który bardzo dobrze się prowadzi, ale nie jest zbyt drogi. Czy wszystkie te cechy przejęła również trzecia odsłona auta?

Sylwetka modelu

Skoda Fabia III jest samochodem konkurującym w segmencie B, czyli autem typowo miejskim. Na polskim rynku na dzień 09.05.2017 było około 200 sztuk tego modelu. ¼ z nich pochodzi z polskich salonów, większość to egzemplarze importowane.

Samochód jest na rynku od 2014 roku, kiedy został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Sylwetkę zaprojektował Jozef Kaban, była ona wzorowana na prototypie VisionC. Konstrukcja bazuje na płycie podłogowej PQ25, tej samej na której zostały skonstruowane takie modele jak: Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Skoda Rapid oraz Audi A1. Póki co, samochód nie został jeszcze poddany modernizacji. Od początku produkcji wytwarzany jest w czeskiej miejscowości Mlada Boleslav.

Najtańsze sztuki Skody Fabii III są oferowane na internetowych aukcjach już za około 15 tys. zł. Niestety wymagają napraw blacharskich. Na zadbany egzemplarza warto przeznaczyć co najmniej 30 tys. zł. Kupowanie tańszych aut to pewne ryzyko. Najdroższe dobrze wyposażone sztuki z 2016 roku wystawiono za około 60 tys. zł. Za taką kwotę, a nawet za niewiele ponad 40 tys. zł można już mieć Fabię III prosto z salonu, ale nie z takim wyposażeniem i ze słabszym silnikiem.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Design pierwszej generacji Fabii nie wzbudzał nawet najmniejszych emocji. W przypadku II było już znacznie lepiej, a III wygląda równie atrakcyjnie. Oczywiście nadal nie ma co liczyć na wyrafinowany design, ale sylwetka wygląda nowocześnie i dynamicznie. Najbardziej charakterystyczne cechy auta to ostre kanty, płaski dach oraz agresywne przednie reflektory. Bagażnik w hatchbacku ma od 330 do 1150 l, a w kombi jego pojemność to 530-1395 l.

Skoda Fabia III wnętrze (2014-)

Wnętrze

Wnętrze Fabii III jak na Skodę przystało zostało wykonane ze średniej jakości plastików. Niektóre z nich są dość twarde, ale za to ich spasowanie jest na bardzo dobrym poziomie. Fotele są dość wygodne, zwłaszcza w sportowej odmianie. Te dobrze trzymają na bokach, choć są trochę twardsze od standardowych. W segmencie B z przodu wygodną pozycję za kierownicą znajdą nawet wyższe osoby, ale kosztem miejsca z tyłu, którego i tak nie jest za dużo.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych dominują wersje benzynowe oraz zasilane gazem, jest ich około 170 egzemplarzy. Samochody z silnikami wysokoprężnymi to niecałe 30 sztuk. Dostępne są zarówno auta, których przebieg nie zdążył przekroczyć nawet 1 tys. km, ale są i takie, gdzie sięga on ponad 130 tys. km.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy to jednostka o pojemności 1,0 l z pośrednim wtryskiem paliwa. Generuje moc 60 lub 75 KM. Wersja słabsza rozpędza się do 100 km/h w 15,7 s, a mocniejsza robi to w 14,7 s. Motor ten w przeciwieństwie do silnika TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa współpracuje z instalacją LPG. Ten drugi przynajmniej w teorii również może być zasilany gazem. W praktyce wymaga to montażu specjalnego systemu. Po pierwsze jest on droższy od instalacji konwencjonalnej, a po drugie oprócz gazu jednocześnie musi zużywać również benzynę.

Silnik 1.2 TSI dysponuje mocą 90-110 KM. W tym przypadku sprint do ,,setki’’ to od 9,4 do 10,9 s. Jeszcze kilka lat temu w motorach TSI dochodziło do rozciągania się łańcucha rozrządu. W tym przypadku koncern Volkswagen AG zmienił jednak łańcuch na pasek i problem został rozwiązany. Jeśli nie znamy dokładnej historii serwisowej i nie mamy pewności co do przebiegu oraz ostatniej wymiany paska, warto to zrobić zaraz po zakupie auta. Nie będą to wysokie koszty, a ochronią nas przed niespodziewanym zerwaniem paska i uszkodzeniem silnika.

Skoda Fabia III silnik (2014-)

Silniki Diesla

W ofercie silników wysokoprężnych dostępna jest tylko jednostka 1.4 TDI. Występuje ona w dwóch wariantach mocy: 90 oraz 105 KM. Słabsza odmiana rozpędza Fabię do 100 km/h w 11,1 s, a mocniejsza o sekundę szybciej. Póki co nie słychać jeszcze o poważnych usterkach na dużą skalę. Przed zakupem używanego egzemplarza, zwłaszcza jeśli nie ma się pewności co do przebiegu, warto podpiąć skaner diagnostyczny i sprawdzić wtryskiwacze. Trzeba zwrócić też uwagę na zużycie sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym oraz na poziom zapełnienia filtra cząstek stałych. Ten ostatni jest już montowany w każdej odmianie wysokoprężnej.

Skoda Fabia III (2014-)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Skoda Fabia III to samochód, którego własności jezdne zdziwią nawet największych sceptyków tej marki. Układ kierowniczy jest wręcz wzorowo precyzyjny, a dzięki lekko sztywnemu zawieszeniu auto doskonale prowadzi się nawet wtedy, gdy trzeba wejść ostro w zakręt. W jego przedniej części zastosowano kolumny resorujące i tarcze hamulcowe, a z tyłu belkę skrętną oraz bębny lub tarcze hamulcowe. Wszystkie wersje mają napęd na przód. W ofercie dostępne są trzy skrzynie biegów: 5- i 6-stopniowa przekładnia ręczna oraz 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia zautomatyzowana DSG.

Warianty wyposażenia

Skoda Fabia III dostępna jest w następujących wersjach wyposażenia: Active, Ambition, Style, Black Edition, Edition oraz Monte Carlo. Najciekawsze elementy wyposażenia w tym modelu to między innymi: reflektory ksenonowe, światła w technologii LED do jazdy dziennej, nawigacja, czujniki parkowania, kamera cofania, a także możliwość sparowania telefonu z systemem multimedialnym za pośrednictwem Bluetooth. Dostępne są tutaj też: dwukolorowa tapicerka, czujniki deszczu oraz zmierzchu, tempomat, podgrzewane fotele, panoramiczny dach, a nawet bezkluczykowy dostęp do auta. Oferowane jest jeszcze usztywnione sportowe zawieszenie.

Jest tu też system MirrorLink, dzięki któremu po podłączeniu smartfona do auta przy pomocy kabla USB można korzystać z aplikacji, które są zainstalowane na telefonie. Niestety większość aplikacji (w tym nawigacji) nie działa w trakcie jazdy, co znacznie ogranicza użyteczność tego rozwiązania. System ten póki co nie współpracuje też z systemem iOS, tylko z Androidem.

Jak na tak małe auto Fabia oferuję naprawdę wiele. Jednym z ciekawszych elementów wyposażenia jest system XDS+. To elektryczna blokada mechanizmu różnicowego, dzięki której samochód skuteczniej przyspiesza podczas pokonywania zakrętów.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Mercedes W124 [1984-1997]
Skoda Fabia III kombi (2015-)

Najczęstsze usterki

Najpoważniejszą usterką spotykaną w tym modelu są przypadki uszkodzenia kompresora klimatyzacji. Warto sprawdzić przed zakupem, czy po jej włączeniu z kratek wentylacyjnych wieje zimne powietrze. Użytkownicy skarżą się jeszcze na głośną pracę skrzyni biegów, zwykle źródłem hałasu jest uszkodzona poduszka przekładni.

W niektórych egzemplarzach nie działa też radio. Serwisy zwykle aktualizują w takich sytuacjach oprogramowanie systemu multimedialnego. Fabia III, podobnie jak większość nowoczesnych aut, nie może pochwalić się zbyt trwałą powłoką lakierniczą. Mycie samochodu na myjni automatycznej może skończyć się rozległymi rysami.

Auto dostępne jest ze skrzynią manualną oraz z półautomatyczną dwusprzęgłową przekładnią DSG. Przez lata sprawiała wiele problemów w eksploatacji. Szwankowała w niej mechatronika oraz dwumasowe koło zamachowe. W przypadku najnowszej generacji póki co nie słychać o awariach elektrozaworów, zdarzają się jednak przypadki problemów z oprogramowaniem. Decydując się na egzemplarz z DSG trzeba koniecznie sprawdzić działanie skrzyni w trakcie jazdy.

Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 2- i 3-letnich, Skoda Fabia znalazła się mniej więcej w środku stawki. Auto zajęło 57. lokatę na 134 pozycji. Najlepiej wśród modeli segmentu B wypadła Mazda 2, która uplasowała się na bardzo wysokim 6. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał Fiat Punto, który zajął dopiero 130. lokatę. Niewiele lepiej wypadła Dacia Logan, rumuńska konstrukcja w rankingu znajduje się tylko o ,,oczko’’ wyżej od włoskiej konstrukcji.

Bezpieczeństwo

Skoda Fabia III generacji została przetestowana przez Euro NCAP w roku 2015. Ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 81%, a za ochronę pieszych 69%. Poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 81%, a obecne w aucie systemy bezpieczeństwa na 69%.

Konkurenci

Skoda Fabia III konkuruje między innymi z technicznie zbliżoną konstrukcją z koncernu Volkswagen AG. Chodzi oczywiście o VW Polo V. Auto może pochwalić się równie dobrym prowadzenie i jeszcze lepszym wyposażeniem. Podobnie jak nowa Fabia, tak samo i Polo nie jest są już oferowane w usportowionych wersjach. Volkswagen może pochwalić się jeszcze przyzwoitymi materiałami wykończenia wnętrza oraz ich idealnym spasowaniem. Póki co jednostki napędowe legitymują się przyzwoitym poziomem niezawodności, zarówno te wysokoprężne jaki i benzynowe. Chodzi głównie o jednostki po ostatnim liftingu. Główna wada Polo to przede wszystkim wysoka cena, zwłaszcza w porównaniu do konkurentów na ,,F’’, czyli Forda, Fiata i aut francuskich. Uwagi można mieć jeszcze do mało wyrafinowanego designu, jest nowoczesny, ale brakuje mu ekstrawagancji. Z drugiej strony prawdopodobnie tego wymagają właśnie klienci.

Alternatywą dla czeskiego reprezentanta klasy aut miejskich jest również Ford Fiesta Mk7. Podobnie jak modele z koncernu Volkswagen AG bardzo dobrze się prowadzi i w przeciwieństwie do nich nadal dostępna jest w podrasowanej odmianie ST (którą po modernizacji jeszcze dodatkowo wzmocniono). Również oferuje bogate wyposażenie, ale też atrakcyjniejszą cenę zakupu na rynku wtórnym i niższymi kosztami eksploatacji. W przypadku Polo będzie trochę drożej. Konstrukcja również może pochwalić się niezawodnymi silnikami oraz oryginalnym nowoczesnym i dynamicznym designem. Samochód częściej boryka się za to z drobnymi usterkami, poza tym nie wszystkie silniki w Fordzie tolerują współpracę z instalacją LPG.

Podsumowanie

Skoda Fabia III to samochód, który może pochwalić się długą listą zalet. Ma między innymi bardzo bogate wyposażenie jak na tę klasę auta, dobre własności jezdne, gwarantuje wysoki poziom niezawodności oraz wzorowe spasowanie elementów we wnętrzu. Nie bez znaczenia jest też fakt, że auto trzyma swoją wartość. Choć z drugiej strony dla kupujących na początku będzie to wadą, a dopiero przy odsprzedaży zaletą.

Mankamenty czeskiej konstrukcji to przede wszystkim uboga oferta silnikowa, dostępne są zaledwie dwa silniki o czterech wariantach mocy, w poprzednich generacjach Fabii wybór był znacznie większy. Z drugiej strony mocniejsze odmiany nie cieszyły się zbyt dużą popularnością, stąd taka polityka producenta w przypadku trzeciej generacji auta. Na rynku jest co prawda niewiele egzemplarzy, ale wśród nich znajdzie się sporo samochodów z polskich salonów. Uwagi można mieć jeszcze do stylizacji. Sylwetka, choć wygląda nowocześnie, to jednak trochę brakuje jej polotu. Samochód z roku na rok jest coraz popularniejszy i z pewnością nie jest to propozycja dla klientów chcących się wyróżnić.

Ceny najtańszych sztuk Skody Fabii III zaczynają się już od ok 15 tys. zł. Niestety nie ma co liczyć na zadbany egzemplarz za takie pieniądze. Tego typu auta często wymagają ingerencji blacharza, mechanika, albo nawet i jednego i drugiego. Zwykle nie jeżdżą też o własnych siłach, a zabranie ich od sprzedającego wymaga ściągnięcia lawety. Egzemplarze godne uwagi są warte co najmniej 30 tys. zł. Za tyle da się już znaleźć auto z polskiego salonu. Najdroższe używane sztuki kosztują około 60 tys. zł. Mają najmocniejsze silniki i bogate wyposażenie. Trzeba pamiętać jednak o tym, że już za niewiele ponad 40 tys. zł można mieć zupełnie nowe auto.

Tagi: 1.21.4DSGFabiaMirrorLinkSkodaTDITSI
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ