zamknij
REKLAMA
Mercedes Klasy M W164 (2005–2011) | autofakty.pl

Pierwsza generacja Mercedesa Klasy M była jednym z pierwszych luksusowych SUV-ów mających podbić amerykański rynek. Druga generacja auta również cieszyła się dużą popularnością, jednak nie w Polsce. Tutaj znalezienie zadbanej sztuki tego modelu to trudne zadanie. Podpowiadamy, który silnik wybrać oraz jakie usterki czyhają na potencjalnych nabywców tego auta.

Sylwetka modelu

Mercedes Klasy M W164 zadebiutował na rynku w 2005 roku. Trzy lata później konstrukcja została poddana modernizacji. Przemodelowano między innymi reflektory, zderzaki oraz tylne światła. W lampach pojawiły diody LED, a oprócz tego w aucie zadebiutowała nowa 7-biegowa przekładnia automatyczna 7G-Tronic. Produkcję drugiej generacji Klasy M, znanej również jako ML zakończono w 2011 roku, wtedy też w salonach Mercedesa pojawiła się kolejna odsłona auta z fabrycznym oznaczeniem W166, której później zmieniono nazwę z ML na GLE.

Na polskich portalach aukcyjnych jest ok 260 sztuk tego modelu. Zaledwie 50 z nich pochodzi od polskich dealerów, reszta to samochody z importu. Najtańsze egzemplarze Mercedesa Klasy M W164 można kupić już za 8-30 tys. zł. Takich aut jest zaledwie kilka i albo mają za sobą wypadek, albo kierownicę po drugiej stronie oraz niewiadomą historię serwisową. Ceny zadbanych sztuk z polskiego salonu zaczynają się od około 45 tys. zł i naszym zdaniem to właśnie takie pieniądze trzeba przygotować na zakup tego modelu. Wybór auta poniżej tego poziomu to spore ryzyko. Z kolei najdroższe sztuki wyceniono na około 130 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja Mercedesa Klasy M W164 wyraźnie nawiązuje do poprzednika. Bryła W164 i W163 jest niemal identyczna. Charakterystycznie opadająca tylna szyby, kształt lusterek, masywna atrapa chłodnicy oraz dynamicznie wyglądające reflektory to główne cechy, które łączą te obydwa modele. W164 wygląda jednak znacznie nowocześniej i pomimo upływu lat nadal wielu laików może pomyśleć, że mają do czynienia z nowym modelem. Główne różnice widać porównując tylne światła, zewnętrzne klamki drzwi, zderzaki, a także między innymi strukturę atrapy chłodnicy. To z pewnością jeden z najnowocześniej wyglądających luksusowych SUV-ów z poprzedniej dekady. Bagażnik ma tutaj pojemność 633 l, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 2020 l.

Wnętrze

Wnętrze auta jest przestronne, zarówno z przodu jak i z tyłu. Samochód trzeba pochwalić jeszcze za wygodne fotele. Na komplementy zasługują jeszcze przyzwoitej jakości materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza. Ich spasowanie jest na dość przyzwoitym poziomie, choć do tego w konkurencyjnym Audi Q7 I Mercedesowi jednak trochę brakuje. Obsługa urządzeń pokładowych jest stosunkowo intuicyjna, ale wymaga przyzwyczajenia. Trzeba pogodzić się też z przestarzałym interface’m, dotyczy to jednak większości modeli z poprzedniej dekady. Samochód ma co prawda tylko 5 miejsc siedzących, ale bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze większego bliźniaka tej marki, chodzi oczywiście o Mercedesa GL. W tym przypadku mamy do czynienia z trzema rzędami siedzeń, na których w stosunkowo komfortowych warunkach może podróżować 7 osób.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych dominują wersje wysokoprężne, jest ich około 229 egzemplarzy. Samochody z silnikami benzynowymi stanowią zaledwie 25 sztuk, a co ciekawe tylko 11 z nich ma już instalację gazową. Dostępne są zarówno egzemplarze, których przebieg nie zdążył przekroczyć nawet 40 tys. km, ale są i takie, gdzie sięga on ponad 400 tys. km.

Silniki benzynowe

W Mercedesie Klasy M W164 oferowane są tylko trzy cywilne wersje benzynowe. Podstawowa jednostka to motor M272 o pojemności 3,5 l generujący moc 272 KM, który dostępny jest w odmianie ML 350. Auto w takiej wersji osiąga ,,setkę’’ w 8,4 s. W jednostkach z rodziny M 272 spotykane są przypadki szybkiego wyeksploatowania zębatki na wałku wyrównoważającym. Sam element nie jest zbyt drogi, ale jego wymiana już tak. Problem udało się rozwiązać w 2006 roku.

W środku stawki znajduje się odmiana ML 500 z jednostką V8 o pojemności 5,0 l. Ma moc 306 KM i gwarantuje sprint do 100 km/h na poziomie 6,9 s. To najbardziej udana konstrukcja benzynowa (rodzina M 113). Na szczycie oferty dostępna jest wersja ML 500 z 338-konnym silnikiem V8 z rodziny M273 o pojemności 5,5 l. SUV w takiej odmianie rozpędza się do 100 km/h w 5,8 s.

W tym przypadku również trzeba liczyć się z wadliwą zębatką wałka wyrównoważającego – podobnie jak w przypadku 6-cylindrowych jednostek z rodziny M 272 tak i tu usterkę usunięto w 2006 roku.

Mercedes Klasy M W164 silnik (2005–2011)

Silniki Diesla

W Mercedesie Klasy M W164 dostępne są diesle V6 i V8. Te o mniejszej liczbie cylindrów mają 3-litry pojemności i pochodzą z rodziny silników OM 642. Wersja bazowa to ML 280, generuje moc 190 KM i rozpędza niemieckiego SUV-a do 100 km/h w 9,8 s. W ofercie jest jeszcze 224-konna odmiana ML 300 CDI BlueEFFICIENCY. Sprint auta do ,,setki’’ z taką jednostką to w zależności od rocznika 8,2-9,8 s. Dostępne są jeszcze trzy odmiany z 6-cylindrowym dieslem: ML 350 BlueTEC (211 KM), ML 320 CDI (224 KM) oraz ML 350 CDI (224-231 KM),. Najsłabsza osiąga 100 km/h w 8,7 s, a najmocniejsza robi to w 7,3 s.

Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze dwie wersje wysokoprężne z 4-litrowym silnikiem V8 oznaczonym jako OM 629. Odmiany ML 420 CDI/ML 450 CDI generują moc rzędu 306 KM, a ML w takich wariantach osiąga ,,setkę’’ w 6,5 s. Decydując się na diesla radzimy dokładnie skontrolować jednostkę napędową pod kątem wycieków.

Warto sprawdzić też kondycję wtryskiwaczy, turbosprężarki oraz poziom zapełnienia filtra cząstek stałych.

Mercedes Klasy M W164 (2005–2011)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Mercedesy są projektowane przede wszystkim z myślą o zapewnieniu klientom jak najwyższego komfortu jazdy. Nie inaczej jest w przypadku Klasy M W164, w której zarówno w przednim jak i w tylnym zawieszeniu zastosowano nie tylko układy niezależnych wahaczy, ale również opcjonalnie miechy pneumatyczne (Airmatic). Dzięki takim rozwiązaniom samochód zapewnia ponadprzeciętny komfort resorowania. Układ kierowniczy działa z lekkim opóźnieniem, ale w sytuacji krytycznej w trakcie gwałtownego manewru wyraźnie czuć co dzieje się z autem. Zarówno w przedniej części jak i w tylnej układu hamulcowego zastosowano tarcze, w tym segmencie to norma.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Ford Fiesta MK6 [2002 -2008]

Warianty wyposażenia

Mercedes Klasy M W164 oferuje wiele ciekawych opcji wyposażenia. Najciekawsze z nich to między innymi: skórzane podgrzewane i wentylowane fotele, panoramiczny dach, reflektory ksenonowe, światła w technologii LED, system nawigacji, automatyczna klimatyzacja 4-strefowa, pneumatyczne zawieszenie, czujniki deszczu, zmierzchu, a także parkowania.

Samochód może być doposażony w: tempomat, elektrycznie regulowane lusterka oraz fotele, system głośnomówiący łączący się z telefonem przez Bluetooth, komputer pokładowy i w wielofunkcyjną kierownicę z łopatkami do zmiany biegów.

Dealerzy Mercedesa oferowali też pakiet AMG nadający cywilnym wersjom sportowego charakteru. Na pakiet składają się między innymi takie elementy jak: dynamiczniej wyglądające zderzaki, szersze nakładki na progi czy sportowy, głośno brzmiący układ wydechowy, a także większe felgi ze stopów lekkich.

Mercedes Klasy M W164 (2005–2011)

Najczęstsze usterki

Przed zakupem Mercedesa Klasy M W164 radzimy przede wszystkim sprawdzić działanie skrzyni automatycznej. Im większy silnik, zwłaszcza wysokoprężny, tym większe ryzyko awarii. W przypadku uszkodzenia sprzęgła hydrokinetycznego koszty naprawy mogą zamknąć się w 5-6 tys. zł, za kompleksowy remont trzeba zapłacić nawet około 10 tys. zł. Najbardziej narażone na usterki są 7-biegowe skrzynie 7G-Tronic. Ostrożnie należy podchodzić również do wyboru egzemplarzy wyposażonych w pneumatyczne zawieszenie Airmatic. Przed zakupem auta z takim zawieszenie radzimy sprawdzić szczelność układu, stan sfer pneumatycznych oraz kondycję kompresora.

Przed zakupem auta tej klasy trzeba skrupulatnie sprawdzić wszystkie urządzenia pokładowe. Odradzamy wybór samochodów sprowadzonych z USA. Większość z nich ma za sobą pożar, podtopienie lub poważny wypadek. Doprowadzenie takiego egzemplarza do stanu używalności w wielu przypadkach jest nieopłacalne, a handlarze robią to tanim kosztem. W efekcie nie wszystko potem działa jak trzeba, albo nie można ustawić geometrii kół.

Bezpieczeństwo

Mercedes Klasy M W164 został przetestowany przez Euro NCAP w roku 2008, ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 5 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 1 na 4 gwiazdki. Z kolei poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 3 na 5 gwiazdek. Jeszcze wtedy nie sprawdzano auta w innych kategoriach.

Konkurenci

Głównym konkurentem Mercedesa Klasy M W164 jest BMW X5 E70. To samochód dla klientów, którzy przedkładają dobre własności jezdne i sportowy charakter ponad komfort, choć i tego ostatniego tutaj nie brakuje. Bawarski SUV może pochwalić się rewelacyjnymi osiągami, dużym wyborem silników, dobrym prowadzeniem, a także nowoczesnym designem. Mankamenty tej konstrukcji to między innymi problemy z elektroniką, awaryjne silnik benzynowe, a także pękające łańcuchy w dieslach przy większych przebiegach. Auto miewa jeszcze kłopoty z trwałością przekładni automatycznych oraz napędu xDrive.

Tańszą alternatywą dla Mercedesa Klasy M jest Volvo XC90 I. Jego mocnymi stronami są: atrakcyjna cena zakupu i stosunkowo rozsądne koszty eksploatacji, znacznie atrakcyjniejsze niż w przypadku aut niemieckich. Zalety szwedzkiej konstrukcji to jeszcze wysoki komfort resorowania, bogate wyposażenie, bardzo wygodne fotele oraz oryginalny szwedzki design. Minusy tego modelu to: stosunkowo słabe osiągi w porównaniu do konkurentów, a także przestarzałość konstrukcji, która jest na rynku już od 2002 roku. Auto oferuje też dość awaryjne skrzynie automatyczne, ale to przypadłość większości modeli w tym segmencie. Napęd AWD również nie należy do szczególnie trwałych.

Podsumowanie

Najstarsze egzemplarze Mercedesa Klasy M W164 w tym roku kończą 12 lat, pomimo tego nadal wyglądają świeżo i mogą pełnić funkcje reprezentacyjną. Jak na auto tej marki przystało ML zapewnia ponadprzeciętny komfort resorowania. Auto trzeba pochwalić też za duży wybór jednostek napędowych, za bogate wyposażenie, a także za oryginalny i nowoczesny design. SUV został wyposażony też w stały napęd 4×4, co nawet w tym segmencie nie jest oczywiste.

Wady niemieckiej konstrukcji to przede wszystkim awaryjne skrzynie automatyczne, mały wybór zadbanych egzemplarzy, działający z opóźnieniem układ kierowniczy, a także wysokie koszty zakupu i eksploatacji auta. Uwagi można mieć jeszcze do awaryjnego zawieszenia pneumatycznego Airmatic. W tym modelu nie było też możliwości dokupienia trzeciego rzędu siedzeń, ML pomieści góra 5 osób. Bardziej wymagający mają do wyboru 7-osobowego, znacznie większego Mercedesa GL (decydując się na ten model trzeba jednak liczyć się ze słabszymi osiągami i większym zużyciem paliwa, a wszystko to przez większą masę tej konstrukcji).

Z jednostek zasilanych benzyną polecamy wszystkie, z wyjątkiem 272-konnej wersji ML 350 produkowanej do 2006 roku, oraz oprócz 388-konnej odmiany ML 500 wytwarzanej do tego samego roku. Cierpią one na problemy z wadliwą zębatką wałka wyrównoważającego. Część nie jest zbyt droga, ale jej wymiana już tak. Osoby szukające modelu ML z dieslem mogą wybrać każdy z silników, ale przed zakupem powinny skontrolować ich osprzęt.

Ceny najtańszych sztuk Mercedesa Klasy M W164 zaczynają się od niecałych 10 tys. zł. Niestety nie ma co liczyć na zadbany egzemplarz za takie pieniądze. Zwykle są to mocno zużyte samochody ze Stanów Zjednoczonych, auta po wypadkach lub z niejasną historią serwisową. Na zadbaną sztukę trzeba przeznaczyć co najmniej 45 tys. zł, ale najdroższe egzemplarze z końca produkcji potrafią kosztować nawet sporo ponad 130 tys. zł. Za taką kwotę można już przebierać w bardzo ciekawych ofertach z bogatym wyposażeniem i z topowymi jednostkami napędowymi.

Tagi: 7G-TronicAirmaticKlasy MLEDmercedesMLML 350ML 350 CDIML 500pakiet AMGW164
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ