zamknij
REKLAMA
Dacia Logan II (2012-) | autofakty.pl

Dacia Logan I miała dość spartańskie wyposażenie i w segmencie B rywalizowała z konkurentami głównie ceną. Druga generacja tego modelu ma do zaoferowania znacznie więcej. Nadal kosztuje niewiele, ale ma na pokładzie atrakcyjniejsze wyposażenie i wygląda dużo ciekawiej od poprzednika. Jest też znacznie młodsza, a to bardzo istotne w przypadku budżetowego auta.

Sylwetka modelu

Dacia Logan I była oferowana jako sedan, kombi, furgonetka oraz mały pickup. W przypadku drugiej generacji producent zdecydował się już tylko na sedana i kombi. Auto jest przedstawicielem segmentu B i sprawdzi się zarówno dla osób jeżdżących w pojedynkę, jak i w przypadku rodzinnych wypadów. W serwisie internetowym Otomoto.pl w dniu 17.10.2016 r. było dostępnych 16 aut z polskich salonów i 20 sztuk sprowadzonych. Pod uwagę wzięliśmy tylko egzemplarze używane. Jak widać samochód nie zdążył się jeszcze na dobre zadomowić na rynku aut z drugiej ręki.

Logan I w wersji sedan zadebiutował w 2012 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. W 2013 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie została zaprezentowana odmiana kombi MCV. Samochód jest na rynku zaledwie kilka lat i producent nie zdążył jeszcze przeprowadzić faceliftingu auta.

Na tle konkurencji, pojazd wyróżnia się przede wszystkim atrakcyjną ceną. Za najtańsze sztuki oferowane na internetowych portalach aukcyjnych trzeba zapłacić od około 6 tys. zł do ponad 37 tys. zł.

Najtańsze auta wycenione do 16 tys. zł są po wypadkach i wymagają napraw. Radzimy wybierać egzemplarze kupione i serwisowane w Polsce. Znalezienie zadbanej sztuki z importu będzie znacznie trudniejsze. Egzemplarze bezwypadkowe kosztują co najmniej 30 tys. zł. Tańsze są auta naprawione po wypadkach.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

W porównaniu do swojego poprzednika, Dacia Logan II ma znacznie ciekawszą stylizację, choć bryła auta bardzo się nie zmieniła. Największą różnicę widać z przodu, gdzie w oczy rzuca się masywna atrapa chłodnicy i dynamicznie wyglądające reflektory. Zmieniono też lampy z tyłu, dzięki którym samochód wygląda nowocześnie i znacznie atrakcyjniej od poprzednika.

Najmniej modyfikacji widać porównując profil pierwszej i drugiej generacji wozu (dodatkowe załamanie w dolnej części drzwi, usunięcie wąskich listew) – zmiany są symboliczne, ale również na korzyść. Brak skomplikowanych przetłoczeń, dominacja płaskich powierzchni oraz drzwi zachodzące na dach zdradzają jednak, że mamy do czynienia z budżetową konstrukcją. Bagażnik sedana ma 510 l, kombi pomieści 573 l.

Dacia Logan II Wnętrze (2012-)
Dacia Logan II Wnętrze (2012-)

Wnętrze

Do wykończenia kokpitu wykorzystano twarde plastik. W związku z tym, że auto jest jeszcze młode, o ich trwałości przekonamy się dopiero za kilka lat. Jak na samochód budżetowy spasowanie materiałów deski rozdzielczej jest całkiem niezłe, choć daleko Dacii to topowych aut tej klasy, takich jak na przykład Volkswagen Polo czy Audi A1. Niby to ten sam segment, ale zupełnie inne grupy docelowe klientów. Fotele mają krótkie oparcia i nie są zbyt dobrze wyprofilowanie, co czuć przy pokonywaniu ostrych zakrętów i w dłuższych trasach.

Przyciski, pokrętła i ich oznaczenia są małe. Chociaż obsługa klimatyzacji czy radia jest prosta, to przez słabo widoczne czcionki nie zawsze wiadomo, co wciskamy. Ergonomia również nie jest na zbyt wysokim poziomie. Schowki w przednich drzwiach są bardzo skromne, podobnie jak uchwyty na kubki. Przyzwoitą pojemność ma za to schowek po stronie pasażera. W przeciwieństwie do poprzednika, wersja kombi MCV nie ma już opcjonalnego trzeciego rzędu siedzeń. Dacia Logan II ma ascetyczne wnętrze, w bogatszych wersjach wygląd uatrakcyjnia wyświetlacz systemu multimedialnego. Jest skromnie, ale za to tanio.

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

W palecie jednostek benzynowych na polskim rynku są dostępne motory – 0,9 TCe 90 (90 KM), 1,0 Sce 75 (73 KM) oraz 1,2 (73 KM). Dacia Logan II z 90-konnym motorem przyspiesza do 100 km/h w 11 s, 73-konne odmiany rozpędzają auto do setki w około 14,5 s. Bardzo podobnie dysproporcje wyglądają w przypadku silników wysokoprężnych. Dlatego też polecamy te mocniejsze warianty. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku silników benzynowych różnice w zużyciu paliwa są trochę większe i wahają się od 4,3 l/100 km do 5 l/100 km w cyklu mieszanym.

Motory benzynowe współpracują z instalacją LPG. Jednostka 0,9 TCe była nawet oferowana z seryjnym układem zasilania gazem.

Jako, że samochód jest jeszcze młodą konstrukcją, trudno wyrazić obiektywną opinię na temat niezawodności jednostek benzynowych. Jak na razie użytkownicy Dacii Logan II nie zgłaszają poważnych usterek tych silników.

Dacia Logan MCV II (2013-)
Dacia Logan MCV II (2013-)

Silniki Diesla

W poprzedniej generacji dostępny był jeden silnik wysokoprężny 1,5 dCi o różnych wariantach mocy. Dacia Logan II oferuje również tylko jeden motor Diesla. Jest to jednak zmodernizowana konstrukcja w porównaniu do poprzednika. Ma również 1,5-litra pojemności, a dostępne warianty mocy to 75 KM i 90 KM. Auto w zależności od wersji, rozpędza się do 100 km/h od 11,8 do14,6 s. Według danych udostępnionych przez producenta zużycie paliwa niezależnie od mocy to około 3,5 l/100 km w cyklu mieszanym.

Niezawodność? W poprzedniej generacji silnik 1,5 dCi cierpiał na problemy z wtryskiwaczami, turbosprężarką oraz ze zbyt delikatnymi panewkami. Obecny motor Diesla to unowocześniona konstrukcja, jak na razie większość egzemplarzy ma małe przebiegi i nie sprawiają jeszcze poważnych problemów w eksploatacji. Jak będzie w przyszłości? Tego nie wiadomo. Jako, że lepiej zapobiegać niż leczyć radzimy wymieniać olej co 10 tys.-12 tys. km. Mniejszy interwał spowoduje, że silnik będzie smarowany mniej wyeksploatowanym olejem, co wydłuży żywotność jednostki napędowej.

Dacia Logan II (2012-)
Dacia Logan II (2012-)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Dacia Logan II nie zalicza się do aut, które mogą pochwalić się najlepszymi własnościami jezdnymi. Zawieszenie zestrojono w miarę komfortowo, ale nie wszystkim przypadnie do gustu bujanie się na nierównościach i na zakrętach. Układ kierowniczy nie jest zbyt precyzyjny. Trzeba jednak pamiętać o tym, że przyjemność z prowadzenia w tego typu konstrukcjach schodzi na dalszy plan. W przedniej część układu zawieszenia zastosowano kolumny resorujące, a w tylnej belkę skrętną. Na kołach przedniej osi zastosowano tarcze hamulcowe, a z tyłu bębny.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Mercedes Benz klasy B [2005-2011]

Warianty wyposażenia

Dacia Logan II jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia: Access, Ambinace w kombi (Open w sedanie) i Laurent. Podstawowa wersja zawiera: poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtyny boczne. Zderzaki, zewnętrzne klamki oraz obudowy lusterek są wykonane z czarnego tworzywa sztucznego. Za klimatyzację, radio z CD czy nawigację trzeba dodatkowo dopłacić. Podobnie jak za felgi ze stopów lekkich, centralny zamek czy za elektrycznie otwierane przednie i tylne szyby.

Główni konkurenci tego modelu to Renault Clio Grandtour i Skoda Rapid. Wyposażenie Skody jest znacznie bogatsze niż podstawowej wersji modelu Logana. Już bazowa odmiana oferuje centralny zamek, elektrycznie otwierane przednie szyby, klimatyzację, a nawet radio. Dodatkowo Rapid może mieć jeszcze tempomat i podgrzewane przednie fotele.

W przypadku Clio Grandtour wyposażenie jest znacznie uboższe niż w Rapidzie, ale bogatsze niż w Loganie MCV. Renault ma za to kartę zamiast kluczyka, a w standardzie są między innymi centralny zamek, elektryczne otwierane przednich szyb i LED-owe światła do jazdy dziennej. Za dopłatą można dokupić czujniki parkowania, radio, podgrzewane przednie fotele czy klimatyzację.

Dacia Logan II (2012-)
Dacia Logan II (2012-)

Najczęstsze usterki

Dacia Logan II jest na rynku zaledwie kilka lat, dlatego trudno jednoznacznie wskazać typowe przypadłości tej konstrukcji. Większość problemów póki co występuje w niewielkiej ilości aut. Przypadki przedwczesnego wyeksploatowania sprzęgła czy uszkodzenia skrzyni biegów nie pojawiają się w tym modelu zbyt często. Sporadycznie też skrzypi deska rozdzielcza.

Problematyczna jest zbyt cienka warstwa lakieru, przez co auto jest podatne na zarysowania i odpryski. Blachy karoserii również nie należą do zbyt grubych.W efekcie bardzo łatwo o wgniecenie.

To niestety problem większości egzemplarzy. Spotykane są również przypadki szwankowania komputera sterującego pracą wtrysku. Zwykle pomaga aktualizacja jego oprogramowania.

W przypadku tego modelu Dacii, istotny wpływ na niezawodność w trakcie użytkowania, ma przeszłość wybranego egzemplarza. Jeżeli Logan ma za sobą poważny wypadek i został niechlujnie naprawiony, to w krótkim czasie dadzą o sobie znać pierwsze usterki. Dlatego radzimy wybierać egzemplarze kupione w polskich salonach.Te, które zostały sprowadzone mogą być po różnych kolizjach. Grozi to nie tylko natłokiem awarii, ale również ryzykiem, że w trakcie wypadku samochód nie ochroni kierowcy i pasażerów tak, jak przewidział producent.

Dacia Logan II w rankingu niezawodności TÜV z 2015 r., w którym sprawdzono auta 2- i 3-letnie zajęła ostatnią 124. lokatę. To rezultat gorszy od poprzedniej generacji auta. Jak widać rumuńska firma musi się jeszcze wiele nauczyć, zanim zacznie robić w pełni niezawodne samochody. Niestety w przypadku konstrukcji budżetowych to bardzo trudne zadanie. Skoda Rapid nie była testowana przez TÜV, a Renault Clio zajęło w rankingu znacznie wyższe, 85. miejsce.

Bezpieczeństwo

Rumuńskie auto zostało przetestowane przez instytut Euro NCAP w wersji kombi MCV. Jego nota ogólna to 3 na 5 gwiazdek. Za ochronę: osób dorosłych Dacia Logan II otrzymała 57%, dzieci 75%, pieszych 55% i 33% w kategorii dostępnych systemów bezpieczeństwa. Poprzednia generacja Logana również uzyskała podobny wynik na poziomie 3 gwiazdek, ale trzeba pamiętać o tym, że wymagania stawiane przez Euro NCAP producentom aut są coraz większe. Stale też zmieniają się kryteria przyznawania punktów.

Konkurenci

Dacia Logan II na tle konkurentów wypada dość blado. Pod względem prowadzenia precyzyjniejszy układ kierowniczy ma zarówno Clio Grandtour jak i Rapid. Konkurenci mają też lepiej zestrojone zawieszenia, które są bardziej sprężyste. Lepiej prowadzą się w krytycznych sytuacjach. Wymienione modele oferują też mocniejsze silniki oraz znacznie bogatsze wyposażenie, zwłaszcza Skoda. Rapid i Clio Grandtour lepiej wypadają też w testach zderzeniowych, w których obydwa auta uzyskały wynik 5 gwiazdek, Logan MCV II zdobył tylko 3 gwiazdki.

Używana Dacia Logan II – podsumowanie

Dacia Logan II to propozycja dla osób szukających budżetowego, jeszcze młodego auta rodzinnego, które nie zrujnuje właściciela podczas wizyt w serwisie czy na stacji benzynowej.

Za kupnem tego modelu przemawiają przede wszystkim niezawodne silniki benzynowe współpracujące z instalacją gazową, przestronne wnętrze, atrakcyjna cena, małe przebiegi egzemplarzy używanych oraz ciekawe wyposażenie dodatkowe, jak na tak tani samochód. W ramach opcji były oferowane takie udogodnienia jak system multimedialny z nawigacją oraz możliwością podłączenia telefonu.

Największe mankamenty tej konstrukcji to przede wszystkim mało dynamiczne silniki, słabe wyciszenie wnętrza, niezbyt wygodne fotele i odległa lokata w rankingu niezawodności TÜV z 2015 r., która nie napawa optymizmem użytkowników chcących korzystać z auta przez dłuższy okres. Pomimo znaczniej poprawy w stosunku do poprzednika, wyposażenie Logana niestety nadal odstaje od innych konkurentów w segmencie B. Próżno tu szukać czujników parkowania, tempomatu czy świateł w technologii LED. Nie są to jednak elementy wyposażenia, bez których nie da się obejść.

Najtańsze egzemplarze Dacii Logan II kosztują już około 6 tys. zł, ale są w katastrofalnym stanie i wymagają napraw blacharskich oraz lakierniczych. Za jeżdżące bezwypadkowe sztuki trzeba zapłacić co najmniej 30 tys. zł, najdroższe z symbolicznymi przebiegami kosztują ponad 37 tys. zł. W dłuższej perspektywie użytkowania trzeba pogodzić się też ze sporą utratą wartości rynkowej auta. Póki co polecamy wszystkie wersje silnikowe, ale w dieslach warto wymieniać olej nawet co 10 tys.-20 tys. km.

Tagi: 0.9 TCeDaciakombiLogan IIMCV
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ