Mercedes klasy B zawsze był wysoko oceniany pod względem niezawodności zarówno wśród właścicieli jak i mechaników. Dowodem zaufania klientów do marki jest ilość sprzedanych egzemplarzy w ciągu sześciu lat od daty premiery (700 tys.) Mercedesa klasy B można zliczyć do bardzo trwałego auta, ale jak to w przypadku samochodów tej klasy – nie ma co liczyć na tanią eksploatację.
Sylwetka modelu
Mercedes-Benz W245 to samochód kwalifikowany pomiędzy dwoma segmentami – C (niższa klasa średnia) oraz K (samochody osobowe, minivany, mikrobusy). Produkcja tego kompaktowego minivana rozpoczęła się w 2005 roku w zakładach Mercedesa w Rastatt. Analizowana klasa B została wypuszczona na rynek jako następca Mercedesa Vaneo i w ofercie produktowej producenta zajęła miejsce obok mniejszej klasy A, z którą dzieli sporo podzespołów.
W 2008 roku auto poddano face liftingowi, podczas którego zmodernizowano m.in. zderzak i atrapę chłodnicy. Auto produkowane było do końca 2011 roku, kiedy to jego miejsce przejęła druga generacja analizowanego modelu.
Samochód bardzo szybko zyskał dużą popularność na rynku. Pięć lat od premiery, w 2010 roku, niemiecki koncern wypuścił na rynek aż 238 251 samochodów, co jest jednoznacznym dowodem na ogromne zainteresowanie konsumentów tym modelem. Dzięki sprytnemu połączeniu przestronnego wnętrza i bardzo funkcjonalnego nadwozia z ciekawą paletą ekonomicznych silników wysokoprężnych, W245 idealnie sprawdza się w służbie większej rodziny. Przekonał również do siebie taksówkarzy, który upodobali sobie klasę B w celu prowadzenia swojego biznesu.
Ceny na portalach aukcyjnych za używane modele W245 wahają się od ok. 16 000 zł do ok. 37 000 zł za nowsze egzemplarze.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Mercedes-Benz klasy B to doskonale prezentujący się, 5-drzwiowy hatchback. Stylistycznie daleko mu to podręcznikowych przykładów rodzinnych czterokołowców takich jak Opel Zafira czy Volkswagen Touran. Sylwetka W245, pomimo upływu czasu, wciąż sprawia doskonałe wrażenie. Zdecydowane krawędzie, ostre kształty oraz prowadzona ku górze linia okien nadają mu dynamicznego charakteru. Chromowany, masywny grill z logo marki, umieszczony w centralnym punkcie nadwozia oraz duże, wcięte reflektory zachodzące na błotniki i maskę są idealnym podkreśleniem jego sportowo-eleganckiego stylu. Powoduje to, że W245 jest samochodem uniwersalnym i doskonale wpasuje się w potrzeby zarówno starszego jak i młodszego pokolenia. Nieco pękaty tył zajęty jest w głównej mierze przez obszerną klapę bagażnika wraz z nachodzącymi na nią lampami oraz masywny, szeroki zderzak.
Dzięki „podwójnej podłodze” i sprytnie umieszczonemu silnikowi, w Mercedesie-Benz klasy B udało się wydzielić sporo miejsca na bagażnik. Jego standardowa pojemność wynosi 544 litry, jednak po złożeniu rolety oraz tylnej kanapy, można korzystać z pojemności wynoszącej aż 1530 litrów. Kiedy doliczymy do tego szereg schowków w podłokietniku, na desce rozdzielczej czy kieszeniach drzwi, tworzy się obraz bardzo funkcjonalnego i pojemnego rodzinnego auta.
Wnętrze
Mercedes-Benz klasy B posiada doskonale rozplanowane i zaaranżowane wnętrze. Ten aspekt jest niewątpliwie jednym z jego największych atutów. Pomimo stosunkowo niewielkiej długości auta (4270 mm/4272 mm), wewnątrz wydzielono naprawdę sporo przestrzeni dla podróżujących. Pasażerowie siedzący z przodu jak i z tyłu mają wystarczająco miejsca na nogi oraz nad głowami, więc nie powinni narzekać na dyskomfort podczas jazdy. Niektórych dziwić może brak trzeciego rzędu siedzeń, który jest raczej typowym rozwiązaniem w przypadku minivanów. Producenci Mercedesa-Benz klasy B postawili jednak na wygodę kabiny pasażerskiej oraz bardzo pojemny bagażnik.
Elementy wykończeniowe wykonane zostały z solidnych i dobrze spasowanych materiałów, dzięki czemu można mieć pewność, że podczas jazdy nie doświadczymy nieprzyjemnych skrzypień czy zgrzytów. Ogromną zaletą analizowanego modelu jest również bogate wyposażenie, duża ilość pojemnych schowków oraz doskonała widoczność na drogę z perspektywy kierowcy (wysokie siedzenia i duże przeszklenie). Fotele są szerokie, wygodne i bardzo dobrze radzą sobie wraz z upływem czasu.
Na pochwałę zasługuje również ergonomiczne rozmieszczenie wszelkich przycisków sterujących na panelu głównym. Nieco więcej oswojenia wymaga przełącznik umieszczony z lewej strony kierownicy. Służy on bowiem do obsługi trzech rozwiązań – kierunkowskazów, świateł oraz wycieraczek. Reszta przycisków i przełączników działa bardzo intuicyjnie, więc nie powinna sprawiać żadnych problemów w obsłudze. Panel centralny, na którym znajduje się radio z CD, prezentuje się ciekawie i nowocześnie. Metaliczne elementy na kierownicy, konsoli wskaźników oraz metaliczna gałka zmiany biegów nadają wnętrzu samochodu nieco eleganckiego wyrazu.
Wersje silnikowe
Mercedes-Benz dla modelu W245 posiada w ofercie zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne. Z tych pierwszych do wyboru są jednostki o pojemności 1.5 l (95 KM), 1.7 l (116 KM), oraz 2.0 l o mocy 136 lub doładowaną wersję o mocy 193 KM. Wszystkie silniki benzynowe mogą pochwalić się trwałym łańcuchem rozrządu i bardzo małą awaryjnością. Dodatkowo wyposażone są w 8-zaworowe głowice, co bez wątpienia ułatwia zamontowanie instalacji gazowanej.
Odradza się zakup jednostki o mocy 1.5 l – jest ona zdecydowanie za słaba jak na auto takich wymiarów. Najlepszym wyborem okazuje się jednostka 1.7 l, która stanowi pewien balans między notowanymi osiągami a poziomem spalania. Auto do 100 km/h przyspiesza w 11.3 sekundy, a jego spalanie w mieście nie powinno być wyższe niż 9 litrów benzyny.
Oferta silnikowa diesli obejmuje jednostkę o pojemności 2. 0 l i mocy wynoszącej 82, 109 lub 140 KM. O ile jednostki te cechuje wysoki poziom sprawności to należy pamiętać, że W245 do najlżejszych samochodów nie należy – dwa pierwsze silniki mogą mieć problem z dynamiką podczas jazdy. Zdecydowanie lepiej jest w przypadku jednostki oferującej 140 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Posiada ona dużo więcej mocy, dzięki czemu auto rozpędza się do 100 km/h w 9.6 sekundy. W mieście jednostka ta spalić może ponad 7 litrów paliwa.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Zawieszenie Mercedesa-Benz klasy B jest stosunkowo proste. Składa się z kolumn McPhersona z przodu oraz belki z drążkami Watta z tyłu. Jest dość trwałe oraz niedrogie w przypadku ewentualnych napraw. Z względu jednak na wysokość samochodu, zawieszenie zestrojono dość sztywno, co jednoznacznie przekłada się na komfort jazdy podczas podróży. Auto nie przechyla się na zakrętach, a koła solidnie trzymają się jezdni. Skutek jest taki, że czterokołowiec spod szyldu Mercedes-Benz nie tłumi nierówności tak jakbyśmy sobie tego życzyli. Dodatkowo prowadzenie auta po wątpliwej jakości terenie powodować będzie szybsze zużycie niektórych elementów. Nieco do życzenia pozostawia precyzja układu kierowniczego. Pomimo tego, że W245 nie aspiruje do miana auta sportowego, producenci mogliby popracować nad precyzją kierownicy.
Warianty wyposażenia
W seryjnym wyposażeniu Mercedesa-Benz klasy B znajdziemy m.in.: wspomaganie układu kierowniczego, układ wspomagania nagłego hamowania, układ ABS, układ stabilizacji toru jazdy, centralny zamek, elektrycznie podgrzewane i sterowane lusterka oraz szyby tyle i przednie, klimatyzację, czy komputer pokładowy.
Auto zostało również doposażone w szereg licznych zabezpieczeń w celu poprawy bezpieczeństwa jazdy takich jak: przednia poduszka powietrza dla kierowcy i pasażera, podoczne poduszki powietrzne na ciało i głowę, poduszka powietrzna na kolana czy napinacze przednich pasów bezpieczeństwa.
Najczęstsze usterki
Mercedes-Benz klasy B to naprawdę solidnie wykonane auto, jednak podczas ogólnej analizy, trudno nie wspomnieć o trapiących go usterkach. Listę typowych wad W245 otwiera jego podatność na korozję. Ruda szczególnie upodobała sobie egzemplarze sprzed faceliftingu i obejmuje miejsca nie widoczne na pierwszy rzut oka. Nierzadko dochodzi do poważniejszych problemów z elektryka – usterki zamków drzwi, czujników i modułów. Szybko przepalające się żarówki, odklejające się uszczelki na tylnych drzwiach oraz szwankujące maty wykrywające obecność siedzących pasażerów to typowe wady W245, na które skarżą się jego właściciele. Usterką, która mocno odbije się na naszej kieszeni będzie awaria wspomagania układu kierowniczego, czy wymiana koła pasowego sprężarki klimatyzacji. W dieslach nierzadko dochodzi do problemu z osprzętem – DPF, świece żarowe, układ wtryskowy oraz uszkodzenia dwumasowych kół zamachowych.
Bezpieczeństwo
Mercedes-Benz klasy B testy zderzeniowe przeprowadzone przez Euro NCAP przeszedł śpiewająco uzyskując maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Auto doskonale poradziło sobie w trakcie zderzenia bocznego oraz zderzenia ze słupem. Zderzak zanotował wysoką liczbę punktów za amortyzację nóg pieszego podczas potencjalnego wypadku. Nieco gorzej wypadły krawędź oraz cała powierzchnia maski, czyli miejsce zderzenia górnych partii nóg oraz głowy pieszego, natomiast sztywne elementy deski rozdzielczej stanowią potencjalne zagrożenie dla ud i kolan kierowcy.
Nie mniej jednak, całościowy wynik W245 podczas testów zderzeniowych jest co najmniej zadowalający. Można więc mówić, że Mercedes-Benz klasy B jest autem bezpiecznym. Poniżej przedstawiamy filmik z crushtestów.
Mercedes-Benz produkowany w latach 2005-2011 to solidnie wykonany samochód, który potrafi zachwycić pod wieloma względami. Wyróżnia się ciekawym, nowoczesnym designem, który idealnie współgra z eleganckimi chromowanymi elementami wykończenia tworząc bardzo ciekawą propozycję zarówno dla osób młodych jak i starszych. Pomimo swoich kompaktowych rozmiarów, auto oferuje naprawdę przestronną kabinę pasażerską. Wysoka jakość wykonania, trwałe i ekonomiczne silniki wysokoprężne czy pojemny bagażnik to główne atuty analizowanego modelu.
POLECAMY OLEJE CASTROL!
Do zakupu zniechęcać mogą stosunkowo wysokie koszty serwisowe oraz ewentualne renowacje. Jeżeli jednak możesz pozwolić sobie na większe wydatki z tytułu napraw i zależy Ci na trwałym, dobrze prezentującym się samochodzie o doskonałej renomie – Mercedes-Benz klasy B jest egzemplarzem, który zdecydowanie powinien Cię zainteresować.