zamknij
REKLAMA
Audi A4 B5 (1994-2000) | Autofakty.pl

Najstarsze egzemplarze Audi A4 B5 mają już ponad 20 lat, a przebiegi niektórych sztuk dawno przekroczyły 1 mln km, a mimo to nadal jest to model bardzo często spotykany w Polsce. Czym A4 zaskarbiło sobie sympatię tak dużej grupy kierowców?

Sylwetka modelu

Audi A4 B5 to samochód klasy średniej. Może pełnić funkcję auta rodzinnego lub samochodu dla wymagającego singla. Na rynku dostępnych jest około 1000 egzemplarzy tego modelu, ale zaledwie 40 sztuk pochodzi z polskich salonów.

Pierwsza generacja Audi A4 B5 zadebiutowała na rynku w 1994 roku. Dwa lata później w salonach pojawiła się odmiana kombi z marketingową nazwą Avant. W 1997 roku samochód został poddany pierwszej skromnej modernizacji: wprowadzono między innymi nowe koło kierownicy, przemodelowane „zegary”, tylne lampy oraz zmienione listwy drzwi. Pojawiły się też nowe opcje wyposażenia takie jak reflektory ze zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi czy boczne poduszki powietrzne.

W roku 1999 samochód został poddany drugiej, już znacznie bardziej gruntownej modernizacji. Tym razem zmieniono klamki, zderzaki, tylne lampy, reflektory, a nawet błotniki. Pojawiła się też nowa konsola środkowa i kilka nowych elementów wyposażenia. Nowością był system ESP oraz 4 poduszki powietrzne w standardzie. Ostatnie egzemplarze tego modelu opuściły fabrykę w Ingolstadt w roku 2001.

Najtańsze nieuszkodzone Audi A4 B5 kosztują około 5 tys. zł. Powyżej tego przedziału uda się już kupić samochód pochodzący z polskiego salonu – najtańsze godne uwagi egzemplarze od krajowych dealerów wyceniono na 5-6 tys. zł. Najdroższe sztuki kosztują niewiele ponad 13 tys. zł. Bardziej od rocznika liczy się oczywiście stan konkretnego auta.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja Audi A4 B5 jest dość zachowawcza – dominują proste kształty i kanty zakończone zaokrągleniami. Najbardziej typowe elementy nadwozia to charakterystyczne tylne lampy oraz szeroka atrapa chłodnicy z chromowaną obwódką. Bagażnik sedana ma 440 l, a w kombi jego pojemność wynosi 390 l, po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 1250 l.

Wnętrze

Elementy użyte do wykończenia wnętrza jak na przełom lat 90. i 2000. były całkiem przyzwoitej jakości. Obecnie Audi ma już wyższy standard wykończenia. Do ich spasowania nie można mieć za to zastrzeżeń. Z przodu miejsca jest w sam raz, a z tyłu jak na sedana/kombi klasy średniej jest dość ciasno – taki już urok samochodów klasy premium w segmencie D. Fotele są wygodne i dobrze trzymają na boki, szczególnie te w najbogatszych wersjach.

Audi A4 B5 Wnętrze (1994-2001)

Wersje silnikowe

Na rynku przeważają oferty z silnikami benzynowymi – około 550 sztuk wobec blisko 400 egzemplarzy z motorem wysokoprężnym. W 2001 roku paletę silników dostosowano do nowych norm emisji spalin Euro 3 – tym czasie zadebiutowały silniki 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami o mocy 115 KM. Wtedy też pod maskę Audi A4 trafił jeszcze 110-konny motor 1.9 TDI z pompą rotacyjną.

Silniki benzynowe

Bazowa wersja benzynowa 1.6 l ma od 101 do 102 KM. Audi A4 B5 z takim silnikiem osiąga ,,setkę’’ w 11,9-12,4 s. Znacznie lepszym wyborem jest jednak wolnossąca odmiana 1.8 l o mocy 125 KM, która rozpędza auto do 100 km/h w 10,6 s. Te obydwa silniki z instalacją LPG stanowią dobrą alternatywę dla Diesli, które zwykle mają już za sobą znacznie większe przebiegi.

Ciekawą jednostką jest jeszcze wariant 1.8 T (150-180 KM). W tym przypadku pierwsza ,,setka’’ pojawia się na prędkościomierzu po 7,9-8,4 s. To trwały motor, ale trzeba liczyć się z tym, że przy większych przebiegach może zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego. Często regeneracji wymaga już turbosprężarka.

W ofercie silnikowej dostępne są jeszcze silniki V6. Najbardziej niezawodne są wersje 2.4 l (165 KM) i 2.6 l (174 KM). Ta słabsza osiąga „setkę” w 8,4 s, a mocniejsza zaledwie w 0,2 s lepiej. Topowy motor oferowany w A4 ma pojemności 2.8 l i moc 193 KM. Może pochwalić się również bardzo dobrymi osiągami – do 100 km/h rozpędza auto w 7,4 s. Przed zakupem warto jednak sprawdzić w jakim stanie jest pompa oleju. Niezależnie od pojemności silnika uszkodzeniu mogą ulec również cewki zapłonowe. Każdy motor benzynowy w Audi A4 B5 toleruje współpracę z LPG.

Audi A4 B5 (1994-2001)

Silniki Diesla

Podstawowa jednostka wysokoprężna 1.9 Di (75 KM) nie ma turbosprężarki, a pierwsza ,,setka” pojawia się na prędkościomierzu po około 16 s. W ofercie jest jeszcze 90 i 110-konna odmiana 1.9 TDI z pompą rotacyjną i turbodoładowaniem. Taka wersja w zależności od mocy osiąga setkę w 11-13 s.

Po drugim liftingu w palecie silnikowej pojawił się 115-konny motor 1.9 TDI PD z turbodoładowaniem i pompowtryskiwaczami. Samochód z takim silnikiem oferuje już całkiem dobre osiągi: 100 km/h w około 10,5 s. Jednostki o pojemności 1.9 l to pancerne konstrukcje, które wytrzymują nawet ponad 1 mln km bez poważnych usterek. Niestety, jako, że większość egzemplarzy ma już swoje lata i gigantyczne przebiegi, trzeba się liczyć z awariami pomp wtryskowych, pompowtryskiwaczy, turbosprężarki oraz innych elementów osprzętu.

Topowym dieslem jest motor V6 o pojemności 2,5-litra. Ma turbodoładowanie oraz pompę rotacyjną i generuje moc 150 KM. Jak na swoje lata zapewnia też całkiem przyzwoite osiągi: do pierwszej ,,setki’’ rozpędza auto w około 9 s. Niestety, boryka się z usterkami pompy wtryskowej, zdarzają się tutaj również przypadki wycierających się krzywek na wałkach rozrządu.

Audi A4 Avant B5 (1996-2001)

Oznaczenia silników Audi A4 B5

Na paletę silnikową Audi A4 B5 składa się 14 jednostek napędowych. 10 z nich to motory benzynowe, 4 to silniki wysokoprężne. I choć na pierwszy rzut oka paleta wydaje się dość przejrzysta, sytuację komplikują warianty poszczególnych jednostek. A tych jest już 40! Poniżej wrzucamy krótki przewodnik po pełnej palecie silnikowej sedana klasy średniej z Ingolstadt.

Oznaczenia silników benzynowych Audi A4 B5

  • 1,6 8v – ADP, AHL, ANA, ARM – 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 101 KM montowany w latach 1994 – 2001
  • 1,8 20v – ADR, ARG, APT, AVV – 4-cylindrowy, 20-zaworowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 125 KM montowany w latach 1994 – 2001
  • 1,8T 20v – AEB, APU, ARK, AWT – 4-cylindrowy, 20-zaworowy silnik benzynowy doładowany o mocy 150 KM montowany w latach 1994 – 2001
  • 1,8 T 20v – AJL – 4-cylindrowy, 20-zaworowy silnik benzynowy doładowany o mocy 150 lub 180 KM montowany w latach 1997 – 2001
  • 2,4 V6 – AGA, AJG, ALF, AML, AMM, APS, APZ, ARJ – 6-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V o mocy 165 KM montowany w latach 1997 – 2001
  • 2,6 V6 – ABC – 6-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V o mocy 150 KM montowany w latach 1994 – 1997
  • 2,7 V6 Biturbo – AGB, AZB – 6-cylindrowy silnik benzynowy podwójnie doładowany zbudowany w układzie V o mocy 265 KM montowany w latach 1997 – 2001, znany z modelu S4
  • 2,7 V6 Biturbo – ASJ, AZR – 6-cylindrowy silnik benzynowy podwójnie doładowany zbudowany w układzie V o mocy 381 KM montowany w latach 1999 – 2001, znany z modelu RS4
  • 2,8 V6 12v – AAH, AFC – 6-cylindrowy, 12-zaworowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V o mocy 174 KM montowany w latach 1994 – 2001
  • 2,8 V6 30v – ACK, ALG, AMX, APR, AQD – 6-cylindrowy, 30-zaworowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V o mocy 193 KM montowany w latach 1997 – 2001
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Volkswagen Phaeton [2002-2016]

Oznaczenia silników diesla Audi A4 B5

  • 1,9 TDI – AHH, AHU – 4-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny oparty o pompę wtryskową dysponujący mocą 90 KM montowany w latach 1994 – 2001
  • 1,9 TDI – AFN, AVG – 4-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny oparty o pompę wtryskową dysponujący mocą 110 KM montowany w latach 1994 – 2000
  • 1,9 TDI – AJM, ATJ – 4-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny oparty o pompowtryskiwacze dysponujący mocą 115 KM montowany w latach 2000 – 2001
  • 2,5 V6 TDI – AKN – 6-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny zbudowany w układzie V i oparty o pompę wtryskową, dysponujący mocą 90 KM, montowany w latach 1997 – 2001

Oznaczenia skrzyni biegów Audi A4 B5

Podstawą oferty Audi A4 B5 stała się oczywiście skrzynia manualna. Poza tym oferowany był klasyczny automat o czterech przełożeniach oraz to właśnie w tym modelu zadebiutowała przekładnia typy Tiptronic.

  • M5 – manualna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach
  • A4 – klasyczna skrzynia automatyczna o 4 przełożeniach
  • Tiptronic – skrzynia automatyczna z konwerterem momentu obrotowego i możliwością manualnej zmiany przełożeń

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w Audi A4 B5 jest dość precyzyjny. W przednim zawieszeniu zastosowano układ wielowahaczowy, a z tyłu belkę skrętną (oprócz egzemplarzy z oznaczeniem ,,quattro”, czyli ze stałym napędem 4×4 korzystającym z mechanizmu różnicowego Torsen). Zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi mamy do czynienia z tarczami hamulcowymi.

Warianty wyposażenia

Audi A4 B5 nie ma wyodrębnionych wersji wyposażenia. Najciekawsze dostępne opcje to między innymi: skórzana tapicerka, reflektory ksenonowe, komputer pokładowy, automatyczna skrzynia biegów, stały napęd 4×4, tempomat, ESP oraz ABS. Nie mogło zabraknąć też dobrego nagłośnienia renomowanej marki Bose. Co ciekawe, w ofercie dostępny był jeszcze system nawigacji, który dziś wydaje się już mocno przestarzały, a jego aktualizacja nie jest możliwa – nie stanowi to jednak wielkiego problemu w czasach szeroko dostępnych na rynku multimedialnych kombajnów.

Audi A4 Avant B5 (1996-2001)

Najczęstsze usterki

Najsłabszym punktem konstrukcji jest wielowahaczowe przednie zawieszenie. Na polskich drogach uszkodzeniu mogą ulegać wahacze (aż 4 przy każdym kole) oraz elementy metalowo-gumowe. Warto dokładnie obejrzeć zawieszenie przed zakupem konkretnego egzemplarza.

Ze względu na zaawansowany wiek coraz częściej psują się takie elementy jak centralny zamek, elektrycznie otwierane szyby i regulowane lusterka, alternator, rozrusznik oraz wycieraczki – te naprawy nie będą drogie, ale usuwanie dużej liczby drobnych usterek nie należy do przyjemnych czynności, chyba że ktoś po prostu lubi majsterkowanie.

Ze względu na wysoki moment obrotowy w 2.5-litrowym Dieslu szwankuje skrzynia automatyczna. Odradzamy wybór tej jednostki napędowej w ogóle, a szczególnie z tą przekładnią. Jeszcze kilka lat temu Audi A4 B5 można było uznać za auto, którego problem korozji nie dotyczy. Po latach zaczynają już jednak wychodzić pierwsze purchle – najczęściej na drzwiach i klapie bagażnika.

Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2010 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Audi A4 zajęło 41. lokatę na 71. pozycji. Najlepiej wśród aut segmentu D wypadła Toyota Avensis, która uplasowała się na bardzo wysokim 8. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał Ford Mondeo, który zajął dopiero 65. lokatę.

Bezpieczeństwo

Audi A4 B5 zostało przetestowane w próbach zderzeniowych przez Euro NCAP w 1997 roku. Jak na obecne standardy samochód wypada dość słabo, jednak w końcówce lat 90. wyniki te nie były złe. Konkurencyjny Mercedes klasy C W202 uzyskał takie same rezultaty, gorzej wypadło za to BMW Serii 3 E36. W kategorii ochrony osób dorosłych auto otrzymało 3 na 5 gwiazdek, ale po latach w związku ze zmianami w zasadach oceniania jedną z gwiazdek skreślono. Z kolei za ochronę pieszych konstrukcja otrzymała 2 na 4 gwiazdki.

Konkurenci

Głównym konkurentem Audi A4 B5 jest BMW Serii 3 E36. Wyróżnia się przede wszystkim precyzyjnym układem kierowniczym i sportowo zestrojonym zawieszeniem zapewniającym dobrym kompromis pomiędzy dynamiczną jazdą a komfortem.

Mocną stroną bawarskiego auta są również rewelacyjne osiągi, szeroka oferta silnikowa oraz bogate wyposażenie. W porównaniu do A4 B5, E36 dostępne jest również jako kabriolet z brezentowym lekkim dachem. Mankamenty tego modelu to większa podatność na korozję, brak w ofercie napędu 4×4 oraz znacznie mniejszy wybór zadbanych egzemplarzy.

Samochód konkuruje również z Mercedesem klasy C W202, który zapewnia bardzo wysoki komfort i oferuje bogatą paletę silników zarówno wysokoprężnych, jak i benzynowych. Ma też na pokładzie wiele ciekawych elementów wyposażenia, za to nie jest dostępny z napędem na cztery koła, wyróżnia się negatywnie podatnością na korozję, nie może pochwalić się też zbyt precyzyjnym układem kierowniczym, a montowane w nim automatyczne skrzynie biegów są zdecydowanie zbyt ospałe.

Podsumowanie

Audi A4 B5 to bardzo trwała konstrukcja, która pomimo upływu lat dzielnie przejeżdża kolejne setki tysięcy kilometrów. Wiele aut z przełomu lat 90. i 2000. kwalifikuje się już na złomowiska, a niemiecki reprezentant klasy średniej nadal nie traci na popularności. Sama niezawodność to jednak nie jedyna zaleta tej konstrukcji – samochód może pochwalić się też ponadprzeciętnymi własnościami jezdnymi i przyzwoitym komfortem resorowania. Nie bez znaczenia jest też bogate wyposażenie i solidnie wykonane wnętrze, a także stały napęd 4×4, szeroka oferta silnikowa i dobre osiągi.

Największą wadą tego modelu jest fakt, że najstarsze egzemplarze mają już ponad 20 lat, a stan większości z nich pozostawia wiele do życzenia. Z drugiej strony doprowadzenie nawet nieco zaniedbanej sztuki do stanu używalności nie powinno zrujnować budżetu nowego właściciela. Zastrzeżenia można mieć jeszcze do mało dynamicznych jak na współczesne czasy silników benzynowych oraz do leciwego już designu.

Z silników benzynowych polecamy wszystkie odmiany z wyjątkiem podstawowej wersji 1.6 l, która wyraźnie nie radzi sobie z nadwoziem o takich gabarytach. Nasze typy to turbodoładowany silnik 1.8 T, który zapewnia rewelacyjną elastyczność oraz bezkompromisowy motor 2.8 l. W przypadku tej drugiej jednostki trzeba się liczyć z kosztowną wymianą paska rozrządu i łańcuchów spinających dwa wałki rozrządu. Każda jednostka benzynowa dostępna w A4 B5 dobrze współpracuje z gazem.

Spośród Diesli najbardziej godne polecenia są motory 1.9 TDI, ale o mocy 110 lub 115 KM – mniejsze są zdecydowanie za słabe do tego auta. Odradzamy wybór awaryjnej jednostki V6 2.5 TDI. Świetnie brzmi, zapewnia dobrą elastyczność, ale boryka się z poważnymi, cyklicznie powracającymi usterkami.

Większość Audi A4 B5, których cena nie przekracza 5 tys. zł, to egzemplarze powypadkowe albo wymagające natychmiastowej wizyty u mechanika i hurtowych napraw. Zadbane sztuki kosztują co najmniej 5-6 tys. zł. Najdroższe samochody wyceniono na 13 tys. zł. Części do tego modelu są dostępne w atrakcyjnie niskich cenach, ale ze względu na wiek nie warto kupować tego modelu bez zapasu gotówki na nieprzewidziane wydatki.

Tagi: 1.81.9A4AudiB5TDITurbo
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ