zamknij
REKLAMA
Audi A3 8L (1996-1999) | Autofakty.pl

Audi A3 8L to samochód zaprojektowany w czasach, kiedy auto miało służyć jak najdłużej, a od dobrych osiągów, symbolicznego zużycia paliwa i elektronicznych gadżetów ważniejsza była trwałość i długowieczność. Jak wygląda kondycja tego modelu po latach? Czy znalezienie zadbanej sztuki nadal jest możliwe?

Sylwetka modelu

Samochód konkuruje w segmencie aut kompaktowych. Nie sprawdzi się raczej w roli wozu rodzinnego. Chyba, że będą nim podróżować rodzice z jednym małym dzieckiem. Najlepiej sprawdza się w środowisku miejskim, ale można nim jeździć w dwójkę również w dalsze trasy.

Samochód pojawił się na rynku w 1996 roku. Na początku tylko jak 3-drzwiowy hatchback. Dwa lata później do oferty dołączyła 5-drzwiowa odmiana auta. W 1999 roku konstrukcja przeszła facelifting, w ramach którego przemodelowano zewnętrzne klamki drzwi oraz reflektory i tylne światła. Produkcję pierwszej generacji A3 8L zakończono w 2003 roku. Wtedy też na rynku pojawiła się kolejna odsłona auta z fabrycznym symbolem 8V.

Najtańsze oferowane na internetowych portalach aukcyjnych egzemplarze wyceniono na niecałe 2-4 tys. zł. Zdecydowanie odradzamy zakup takich aut. To samochody po poważnych wypadkach i w katastrofalnym stanie technicznym. Żeby kupić zadbaną sztukę trzeba na nią przeznaczyć co najmniej 10 tys. zł. Ceny najdroższych S3 dochodzą nawet do 30 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja Audi A3 8L jest typowa dla większości modeli tej marki z lat 90. Najbardziej wyróżniają się proste reflektory, niesymetryczne lusterka, liczne zaokrąglenia oraz charakterystyczne tylne lampy. Bagażnik w odmianie z napędem na przednią oś ma 350-1100 l, a w wersji quattro jego pojemność to 270-1020 l.

Audi A3 8L wnętrze (1996-1999)

Wnętrze

Fotele są dobrze wyprofilowane i wygodne (nawet na długie trasy). W wersjach sportowych zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne. Miejsca z przodu jest w sam raz, ale z tyłu, jak na auto kompaktowe przystało, nie ma zbyt dużo przestrzeni. Zwłaszcza, jeśli z przodu siądą wysokie osoby. Na pochwałę zasługuje poziom wykończenia wnętrza, gdzie zastosowano przyzwoitej jakości plastiki. Z racji wieku z przycisków na konsoli centralnej i z włącznika świateł w wielu egzemplarzach niestety schodzi już farba. Wzorowe jest za to spasowanie elementów deski rozdzielczej.

Wersje silnikowe

Na rynku przeważają egzemplarze z silnikami benzynowymi, których jest około 700. 10% z nich ma zamontowaną instalację LPG. Sztuk z motorami Diesla jest zaledwie 300. Największy odnotowany przebieg to ponad 400 tys. km, auta z najniższymi przebiegami mają niecałe 100 tys. km, co w większości przypadków wydaje się mało wiarygodne. Niestety ciężko określić czy przebieg jest autentyczny (zwłaszcza że, duża część aut ma na ,,blacie’’ 200-250 tys. km). W większości przypadków nie jest te jednak prawdziwy dystans, który pokonało auto.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy oferowany w Audi A3 8L to jednostka o pojemności 1,6 l, która dysponuje mocą 101 lub 102 KM. Auto z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w 10,9-11 s. To konstrukcja niezawodna, ale jak na segment C trochę brakuje jej mocy. Na pewno znajdą się jednak kierowcy, dla których takie osiągi będą w zupełności wystarczające.

Bardziej wybredni mają do wyboru jeszcze silniki 1,8 l. Wolnossący generuje moc 125 KM i rozpędza małe Audi do 100 km/h w 9,6 s. Do wyżej wymienionych jednostek nie można mieć większych zastrzeżeń. Trzeba jednak pamiętać o tym, że z czasem wymiany mogą wymagać cewki zapłonowe. W końcu samochód ma już swoje lata.

Najwięcej emocji zapewnia jednak odmiana turbodoładowana 1.8T o mocy 150, 180, a w wersjach usportowionych S3 nawet 210 i 225 KM. Warianty ,,najsłabsze’’ osiągają setkę w 7,5-8,2 s, topowe robią to w zaledwie 6,9 s. Osiągów S3 może pozazdrościć mu wiele współczesnych samochodów. Jednostkę 1.8T trzeba pochwalić jeszcze za wysoki poziom trwałości. Trzeba jednak pamiętać o tym, że większość egzemplarzy ma już przebiegi przekraczające nawet 300-400 tys. km. W związku z tym coraz częściej wymiany będą wymagać nie tylko cewki, ale i turbosprężarka. Tą na szczęście można regenerować. Coraz więcej aut ma jeszcze problem nadmierną konsumpcją oleju silnikowego.

Wszystkie wymienione wyżej wersje, niezależnie od mocy i pojemności silnika, dobrze współpracują z instalacją LPG. Większość warsztatów nie będzie miała problemów z założeniem takiej instalacji i z jej serwisowaniem.

Audi A3 8L (1999-2003)

Silnik Diesla

Spośród jednostek wysokoprężnych dostępne są dwa motory 1.9 TDI w wersji z pompą rotacyjną oraz z pompowtryskiwaczami. Starsze odmiany z wspomnianą pompą mają 90 lub 110 KM. Ta słabsza rozpędza auto do 100 km/h w 12,4 s, a mocniejsza robi to w 10,5 s. Z kolei wersje z pompowtryskiwaczami generują moc od 100 do 130 KM. Sprint do ,,setki” to w zależności od mocy trwa od 11 do 9,2 s.

Oferowane w Audi A3 8L jednostki wysokoprężne są ponadprzeciętnie trwałe, wiele z nich przejeżdża nawet ponad milion kilometrów. Niestety na rynku dominują mocno zaniedbane egzemplarze, które wymagają regeneracji pompy wtryskowej, pompowtryskiwaczy czy turbosprężarki. Z drugiej strony żadna wersja silnikowa nie była nigdy wyposażona w filtr cząstek stałych, co eliminuje koszty jego wymiany lub usunięcia. Nie ma też konieczności obowiązkowych ,,wycieczek’’ poza miasto w celu wypalenia sadzy.

Audi A3 8L (1996-1999)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w Audi A3 8L jest dość precyzyjny, a zawieszenie zapewnia bardzo dobry kompromis pomiędzy sportowym prowadzeniem, a komfortem. W przedniej części zawieszenia zastosowano kolumny resorujące, a z tyły w zależności od wersji belkę skrętną lub niezależne wahacze (odmiana z napędem na 4 koła quattro). W tej ostatniej wersji napęd przekazywany jest na koła przedniej osi, a oś tylna dołączana jest za pośrednictwem sprzęgła Haldex w razie uślizgu. Zarówno z przodu jak i z tyłu w układzie hamulcowym są tutaj tarcze hamulcowe.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Mercedes Benz klasy B [2005-2011]

Warianty wyposażenia

Audi A3 8L było oferowane w trzech odmianach wyposażenia: Attraction, Ambition oraz Ambiente. Dostępny był jeszcze pakiet S line, który zawiera elementy nadające autu sportowego charakteru, takie jak: szersze zderzaki i agresywniejsze nakładki na progi, większe felgi, wyprofilowane sportowe fotele, kierownicę obszytą skórą oraz obniżone zawieszenie. Inne równie ciekawe elementy wyposażenia to: reflektory ksenonowe, skórzane fotele, komputer pokładowy, nawigacja, czujniki parkowania, czujniki deszczu, czujniki zmierzchu, tempomat, a także elektrycznie sterowane lusterka, szyby oraz fotele.

Audi A3 8L (1996-1999)

Najczęstsze usterki

Audi A3 8L to bardzo trwała konstrukcja, ale wiek robi swoje i po latach usterki będą pojawiać się coraz częściej. Najdroższe w eksploatacji są wersje z napędem na 4 koła. Jeśli poprzedni użytkownik nie wymieniał na czas oleju w sprzęgle Haldex, to czeka nas jego remont.

Co jeszcze może się zepsuć? Kapryśne bywają przede wszystkim mechanizmy odpowiedzialne za przesuwanie foteli. Zawodne są też wyświetlacze, na których często dochodzi do wypalania się pikseli. Niekiedy nie działają też urządzenia pokładowe. W takiej sytuacji zalecamy sprawdzenie najpierw bezpieczników, później konkretnego urządzenia lub mechanizmu, a dopiero na końcu przewodów i styków instalacji elektrycznej.

Przed zakupem A3 8L warto sprawdzić jeszcze działanie klimatyzacji, a także kondycję zawieszenia. W wielu egzemplarzach będzie ono wymagało generalnego remontu.

Najstarsze egzemplarze mają już około 20 lat, w związku z tym podczas oględzin trzeba zwrócić szczególną uwagę na stan blacharki. Samochód jest co prawda doskonale zabezpieczony przed korozją, ale w autach z początku produkcji mogą pojawiać się już purchle. Jeżeli rdzy jest dużo to prawdopodobnie auto ma za sobą wypadek i niefachową naprawę blacharską. Przy okazji oglądania podwozia trzeba zwrócić jeszcze uwagę na wycieki, a także na stan przewodów hamulcowych.

W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2013 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Audi A3 zajęło 18. lokatę na 69 pozycji. Najlepiej w tej klasie wypadł japoński rywal Toyota Corolla, który uplasował się na 4. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał Fiat Bravo zajmując ostatnie 69. miejsce.

Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 1998 roku Audi A3 uzyskało ogólny wynik 4 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 4 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 2 na 4 gwiazdki. Innych kategorii wtedy jeszcze nie było.

Konkurenci

Audi A3 8L konkuruje między innymi z BMW Serii 3 Compact. Bawarski hatchback może pochwalić się przede wszystkim ponadprzeciętnymi własnościami jezdnymi, dynamicznymi silnikami oraz bogatym wyposażeniem. Jego największą wadą jest kontrowersyjny wygląd. Właśnie przez to E46 w wersji hatchback kosztuje znacznie mniej niż odmiany sedan, kombi, coupe czy kabriolet. Ze względu na napęd na tył samochód jest też ciaśniejszy od większości konkurentów. Narzekać można jeszcze na mały wybór wersji silnikowych.

W segmencie kompaktów klasy premium dostępna jest jeszcze Alfa Romeo 147. To model coraz mniej popularny, ale ma swoje zalety. Przede wszystkim ciekawy włoski design (najatrakcyjniej wyglądają egzemplarze po liftingu). Na pochwałę zasługuje też bogata oferta silnikowa i niezawodne jednostki wysokoprężne. Wisienką na torsie jest usportowiona odmiana GTA, która zapewnia rewelacyjne osiągi. Auto, zarówno w wersjach V6 jak i tych słabszych, może pochwalić się doskonałymi własnościami jezdnymi. Jego ,,asem w rękawie’’ jest też niska cena. Niestety trzeba pogodzić się z częstymi awariami, dużą utratą wartości, a także z dużym apetytem na paliwo jednostek benzynowych.

Podsumowanie

Audi A3 8L pomimo upływu lat nadal jest autem chętnie wybieranym przez dużą grupę klientów. Cechy, które przesądzają o jego dużej popularności to przede wszystkim ogólna niezawodność konstrukcji, bogaty wybór silników, dobre osiągi, a także rewelacyjne własności jezdne. Na pochwałę zasługuje też poziom wykończenia wnętrza, duża dostępność części zamiennych w atrakcyjnych cenach oraz bogate wyposażenie. Cena auta, w stosunku do tego co oferuje, wydaje się być atrakcyjna. Niestety na tle rocznika nie wypada już tak korzystnie.

Wady niemieckiej konstrukcji to przede wszystkim: ciasne wnętrze, zbyt zachowawcza stylizacja (sylwetka auta już wyraźnie się postarzała), ogromne przebiegi większości egzemplarzy oraz coraz większa usterkowość wynikająca z zaawansowanego wieku i zaniedbań poprzednich użytkowników.

Z jednostek benzynowych polecamy wszystkie, ale tym, którzy zdecydują się na podstawowy silnik 1,6 l radzimy wcześniej pojechać takim autem na jazdę próbną i sprawdzić czy taka dynamika rzeczywiście będzie wystarczająca. Naszym zdaniem lepiej zdecydować się na wolnossący motor 1.8 l lub turbodoładowane wersje 1.8T i S3. Wszystkie silniki benzynowe (bez wyjątków) dobrze tolerują współpracę z instalacją LPG.

Dostępne są jeszcze diesle. Polecamy je, ale tylko zadbane egzemplarze w dobrym stanie. Większość aut dostępnych na rynku jest zajeżdżona do granic możliwości. Warto rozważyć zakup wersji benzynowej w dobrym stanie (na przykład z gazem) zamiast odmiany wysokoprężnej. Taką z pewnością łatwiej jest znaleźć. Najbezpieczniej będzie jednak wybrać auto bez instalacji i zamontować ją w profesjonalnym serwisie, ale na własne zlecenie. Uwaga na egzemplarze z świeżo zamontowaną instalacją do odsprzedaży.

Ceny używanych egzemplarzy Audi A3 8L na internetowych portalach aukcyjnych zaczynają się już o około 2-4 tys. zł. Niestety są to auta po wypadkach lub w słabym stanie technicznym. Często też do odebrania takiego samochodu konieczna jest laweta. Na zadbane sztuki trzeba przygotować co najmniej 10 tys. zł. Warto też mieć w zapasie kilka tys. zł na ewentualne naprawy, a w przypadku usportowionej odmiany S3 trzeba przygotować w zapasie nawet 10 tys. zł. Około 3-4 tys. pochłonie wymiana opon, ewentualny podatek od czynności cywilno-prawnej, ubezpieczenie i wymiana filtrów oraz płynów eksploatacyjnych. S3 w dobrym stanie to wydatek od 24 do 30 tys. zł.

Tagi: A3A3 8LAmbienteAmbitionAttractionAudihaldexquattroS lineTDI
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ