VSA (Vehicle Stability Assist) to system kontroli stabilności jazdy, stosowany w samochodach Honda i Acura (marka Hondy na rynek amerykański). System poprawia bezpieczeństwo, dbając o utrzymanie właściwej przyczepności opon i zachowanie toru jazdy.
Vehicle Stability Assist to nazwa własna popularnego i montowanego obecnie w standardzie systemu stabilizującego tor jazdy ESP. LINK AUTOFAKTY ESP. System dba czynnie o bezpieczeństwo jazdy, efektywnie zapobiegając wpadnięciu samochodu w poślizg. To element wyposażenia standardowego aut marki Honda i Acura. System VSA można w niektórych autach wyłączać – służy do tego dedykowany, podświetlany przycisk.
Geneza powstania systemu VSA
System kontroli stabilności jazdy został wynaleziony przez firmę Bosch. Opatentowano go i wprowadzono do produkcji pod nazwą ESP. Zadebiutował w 1995 roku na liście wyposażenia Mercedesa S – klasy. Na początku produkcji, z racji wysokiej ceny, ESP był montowany tylko w autach premium. W miarę rozwoju produkcji, system miał coraz niższą cenę i mógł być stosowany w autach niższych klas. Od 2014 roku system kontroli stabilności jazdy jest obowiązkowym elementem wyposażenia każdego nowego auta, sprzedawanego w Europie.
Od wielu lat systemy kontroli stabilności jazdy produkowane są też przez wielu innych producentów (między innymi TRW, Hitachi, Bendix i inni). Z racji opatentowania nazwy ESP przez firmę Bosch, inni producenci aut stosują swoje nazwy. System VSA dla Hondy produkowany jest przez japońską firmę Nissin Kogyo.
![](https://www.autofakty.pl/wp-content/uploads/2017/05/VSA-Concept.gif)
Jak działa VSA?
System VSA wykorzystuje komputer sterujący (składa się on z dwóch mikrokomputerów, kontrolujących się wzajemnie i dokonujących obliczeń), który czerpie informacje z szeregu czujników (własnych i należących do innych systemów), takich jak:
- czujnik skrętu kierownicy
- czujniki prędkości obrotowej koła (wykorzystywane przez system ABS)
- przyspieszenia poprzecznego samochodu
- czujnik żyroskopowy
- czujnik prędkości
- czujnik ciśnienia płynu hamulcowego
- czujnik przełożenia skrzyni biegów
- czujniki ciśnienia powietrza w oponach
Potrzebne są mu także dane dotyczące momentu obrotowego.
Komputer sterujący VSA przez cały czas analizuje informacje z czujników i na ich podstawie „przewiduje” zachowanie samochodu przy wybranym przez kierowcę torze jazdy i prędkości. Bardzo ważne dla VSA są dane z czujnika żyroskopowego, kontrolującego obrót samochodu wokół jego osi pionowej.
Komputer sterujący porównuje dane wyliczone przez siebie z danymi rzeczywistymi. Jeśli jest pomiędzy nimi jakaś rozbieżność (auto wpada w poślizg), układ przyhamowuje jedno z kół, a także zmniejsza prędkość obrotową silnika, redukując dopływ paliwa
W przypadku poślizgu nadsterownego (zacieśnianie zakrętu, poślizg tylnej osi) system kontroli stabilności jazdy przyhamowuje przednie koło, znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu. Zapobiega to nadmiernemu zacieśnianiu zakrętu.
W przypadku poślizgu podsterownego (poszerzanie zakrętu spowodowane poślizgiem przedniej osi) system VSA w pierwszej kolejności przyhamowuje tylne koło, znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, dzięki czemu samochód odzyskuje właściwy tor jazdy i może wyjechać z zakrętu. Następnie VSA przyhamowuje tylne koło po zewnętrznej stronie zakrętu, aby samochód zwolnił.
![](https://www.autofakty.pl/wp-content/uploads/2017/05/check-vsa.jpg)
Awarie systemu VSA
Sporadycznie zdarzają się awarie systemu VSA, spowodowane najczęściej uszkodzeniami czujników. Wówczas na desce rozdzielczej samochodu wyświetlają się kontrolki „check VSA” albo /i „VSA” z wykrzyknikiem. Samochód należy wówczas podłączyć pod komputer diagnostyczny, który pozwoli ustalić, który czujnik uległ awarii. Czasami może dojść do usterki oprogramowania, rzadziej do uszkodzenia komputera sterującego. Problemy z uszkodzeniami VSA mogą pojawić się w autach powypadkowych.
W 2013 roku Honda w USA wezwała do warsztatów 182 tys. aut, w których wykryto wadliwe działanie systemu VSA.
VSA to tylko wsparcie, a nie wyręczenie kierowcy z myślenia
System VSA to świetne wsparcie dla kierowcy w sytuacjach awaryjnych, jakich nie brakuje w czasie. Jednakże to tylko wsparcie, a kierowca nadal powinien pamiętać o tym, że jazda z nadmierną prędkością, zwłaszcza w czasie trudnych warunków atmosferycznych, może skończyć się tragicznie, pomimo wyposażenia samochodu w szereg najnowszych rozwiązań technologicznych.