VSA (Vehicle Stability Assist) to system kontroli stabilności jazdy, stosowany w samochodach Honda i Acura (marka Hondy na rynek amerykański). System poprawia bezpieczeństwo, dbając o utrzymanie właściwej przyczepności opon i zachowanie toru jazdy.
Vehicle Stability Assist to nazwa własna popularnego i montowanego obecnie w standardzie systemu stabilizującego tor jazdy ESP. LINK AUTOFAKTY ESP. System dba czynnie o bezpieczeństwo jazdy, efektywnie zapobiegając wpadnięciu samochodu w poślizg. To element wyposażenia standardowego aut marki Honda i Acura. System VSA można w niektórych autach wyłączać – służy do tego dedykowany, podświetlany przycisk.
Geneza powstania systemu VSA
System kontroli stabilności jazdy został wynaleziony przez firmę Bosch. Opatentowano go i wprowadzono do produkcji pod nazwą ESP. Zadebiutował w 1995 roku na liście wyposażenia Mercedesa S – klasy. Na początku produkcji, z racji wysokiej ceny, ESP był montowany tylko w autach premium. W miarę rozwoju produkcji, system miał coraz niższą cenę i mógł być stosowany w autach niższych klas. Od 2014 roku system kontroli stabilności jazdy jest obowiązkowym elementem wyposażenia każdego nowego auta, sprzedawanego w Europie.
Od wielu lat systemy kontroli stabilności jazdy produkowane są też przez wielu innych producentów (między innymi TRW, Hitachi, Bendix i inni). Z racji opatentowania nazwy ESP przez firmę Bosch, inni producenci aut stosują swoje nazwy. System VSA dla Hondy produkowany jest przez japońską firmę Nissin Kogyo.
Jak działa VSA?
System VSA wykorzystuje komputer sterujący (składa się on z dwóch mikrokomputerów, kontrolujących się wzajemnie i dokonujących obliczeń), który czerpie informacje z szeregu czujników (własnych i należących do innych systemów), takich jak:
- czujnik skrętu kierownicy
- czujniki prędkości obrotowej koła (wykorzystywane przez system ABS)
- przyspieszenia poprzecznego samochodu
- czujnik żyroskopowy
- czujnik prędkości
- czujnik ciśnienia płynu hamulcowego
- czujnik przełożenia skrzyni biegów
- czujniki ciśnienia powietrza w oponach
Potrzebne są mu także dane dotyczące momentu obrotowego.
Komputer sterujący VSA przez cały czas analizuje informacje z czujników i na ich podstawie „przewiduje” zachowanie samochodu przy wybranym przez kierowcę torze jazdy i prędkości. Bardzo ważne dla VSA są dane z czujnika żyroskopowego, kontrolującego obrót samochodu wokół jego osi pionowej.
Komputer sterujący porównuje dane wyliczone przez siebie z danymi rzeczywistymi. Jeśli jest pomiędzy nimi jakaś rozbieżność (auto wpada w poślizg), układ przyhamowuje jedno z kół, a także zmniejsza prędkość obrotową silnika, redukując dopływ paliwa
W przypadku poślizgu nadsterownego (zacieśnianie zakrętu, poślizg tylnej osi) system kontroli stabilności jazdy przyhamowuje przednie koło, znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu. Zapobiega to nadmiernemu zacieśnianiu zakrętu.
W przypadku poślizgu podsterownego (poszerzanie zakrętu spowodowane poślizgiem przedniej osi) system VSA w pierwszej kolejności przyhamowuje tylne koło, znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, dzięki czemu samochód odzyskuje właściwy tor jazdy i może wyjechać z zakrętu. Następnie VSA przyhamowuje tylne koło po zewnętrznej stronie zakrętu, aby samochód zwolnił.
Awarie systemu VSA
Sporadycznie zdarzają się awarie systemu VSA, spowodowane najczęściej uszkodzeniami czujników. Wówczas na desce rozdzielczej samochodu wyświetlają się kontrolki „check VSA” albo /i „VSA” z wykrzyknikiem. Samochód należy wówczas podłączyć pod komputer diagnostyczny, który pozwoli ustalić, który czujnik uległ awarii. Czasami może dojść do usterki oprogramowania, rzadziej do uszkodzenia komputera sterującego. Problemy z uszkodzeniami VSA mogą pojawić się w autach powypadkowych.
W 2013 roku Honda w USA wezwała do warsztatów 182 tys. aut, w których wykryto wadliwe działanie systemu VSA.
VSA to tylko wsparcie, a nie wyręczenie kierowcy z myślenia
System VSA to świetne wsparcie dla kierowcy w sytuacjach awaryjnych, jakich nie brakuje w czasie. Jednakże to tylko wsparcie, a kierowca nadal powinien pamiętać o tym, że jazda z nadmierną prędkością, zwłaszcza w czasie trudnych warunków atmosferycznych, może skończyć się tragicznie, pomimo wyposażenia samochodu w szereg najnowszych rozwiązań technologicznych.