Opel jest jedną z tych marek, które w Polsce od początku lat dziewięćdziesiątych, cieszą się szczególnym poważaniem. W obiegowej opinii kierowców nie psują się na każdym kroku, a do tego są stosunkowo tanie i praktyczne. Niemcy ciesząc się z sukcesu rynkowego modeli, dynamicznie rozwijają ofertę. W efekcie dziś ta wypełnia niemalże wszystkie nisze rynku aut popularnych. Jak konkretnie wygląda gama Opla? Przyjrzymy się jej.
Opel – oznaczenia modeli
Marka z Russelsheim dba o maksymalnie szeroką ofertę modeli. Szefowie niemieckiej firmy doskonale wiedzą bowiem o tym, że pokrycie wszystkich kluczowych segmentów rynku, stanowi jedyną receptę na sukces. Nazwy pojawiające się w nomenklaturze Opla funkcjonują w gamie od lat. Większość kierowców nie powinna mieć zatem zasadniczego problemu z ich odszyfrowaniem.
- Adam – samochód segmentu A o charakterze lifestylowym
- Karl – samochód segmentu A
- Corsa – samochód segmentu B
- Crossland X – crossover segmentu B
- Astra – samochód segmentu C
- Cascada – kabriolet
- GTC – samochód segmentu C w wersji sportowej
- Mokka X – crossover segmentu B
- Grandland X – crossover segmentu C
- Zafira – samochód segmentu minivan
- Insignia – samochód segmentu D
Opel – oznaczenia wersji nadwoziowych
Postawę oferty Opla stanowią oczywiście hatchbacki. Te stały się dominującym stylem nadwozia dla pięciu modeli. W ofercie marki z Russelsheim nie brakuje jednak również sedanów, kombi i coraz modniejszych w ostatnim czasie crossoverów. Co do tych ostatnich, firma ma dość dziwną politykę. Dla przykładu posiada dwa modele, które właściwie walczą o podobnych klientów – mowa o modelu Crossland X i Mokka X funkcjonujących w grupie crossoverów segmentu B.
- Rocks – wersja stylizowana na crossovera dostępna w modelu Opel Adam
- Sports Tourer – nazwa zarezerwowana dla nadwozia typu kombi
- Grand Sport – wersja liftback dostępna w modelu Opel Insignia
- Country Tourer – wersja ze zwiększonym prześwitem stylizowana na crossovera dostępna w modelu Opel Insignia
Opel – oznaczenia wersji sportowych
Bardzo ważnym działem sprzedaży dla Opla są modele sportowe. O ile do tej pory firma skupiała się przede wszystkim na dynamicznych hatchbackach segmentu B i C, o tyle teraz do grupy wkroczył nowy prymus. Niemcy stawiają wyraźny akcent na usportowioną Insignię.
- S – usportowiona wersja Opla Adama
- OPC – sportowa wersja pojawiająca się w gamie Opla GTC
- GSi – sportowa wersja pojawiająca się w gamie Opla Insignii
Opel – oznaczenia silników
Oznaczenia silników Opla zdradzają szerokość oferty przygotowanej dla klientów. W gamie znalazło się miejsce dla 13 motorów – 10 to benzyniaki, 3 to diesle. Przy czym wielość wersji mocy rośnie już do 38 i stanowi jeden z rekordów na polskim rynku motoryzacyjnym! Kierowcy mogą wybierać zarówno motory 3-, jak i 4-cylindrowe oraz wolnossące lub doładowane. Na razie z palety wyeliminowane zostały silniki o pojemności większej niż 2 litry i posiadające 6 cylindrów.
Opel – oznaczenia silników benzynowych
- 1,0 – 3-cylindrowy, benzynowy silnik wolnossący o pojemności litra i mocy 75 KM
- 1,2 – 4-cylindrowy, benzynowy silnik wolnossący o pojemności 1,2 litra i mocy 70 i 81 KM
- 1,4 – 4-cylindrowy, benzynowy silnik wolnossący o pojemności 1,4 litra i mocy 75, 87, 90 lub 100 KM
- 1,6 – 4-cylindrowy, benzynowy silnik wolnossący o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM
- 1,0 Turbo – 3-cylindrowy, benzynowy silnik doładowany o pojemności litra i mocy 90, 105 lub 115 KM
- 1,2 Turbo – 4-cylindrowy, benzynowy silnik doładowany o pojemności 1,2 litra i mocy 110 lub 130 KM
- 1,4 Turbo – 4-cylindrowy, benzynowy silnik doładowany o pojemności 1,4 litra i mocy 100, 110, 120, 125, 140, 150 lub 152 KM
- 1,5 Turbo – 4-cylindrowy, benzynowy silnik doładowany o pojemności 1,5 litra i mocy 140 lub 165 KM
- 1,6 Turbo – 4-cylindrowy, benzynowy silnik doładowany o pojemności 1,6 litra i mocy 150, 170 lub 200 KM
- 2,0 Turbo – 4-cylindrowy, benzynowy silnik doładowany o pojemności 2-litrów i mocy 260 KM
Opel – oznaczenia silników diesla
- 1,3 CDTI – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,3 litra i mocy 75 lub 95 KM
- 1,6 CDTI – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 95, 99, 110, 120, 134, 136 lub 160 KM
- 2,0 CDTI – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2-litrów i mocy 130, 170 lub 210 KM
Opel – oznaczenia skrzyń biegów
Oznaczenia skrzyń biegów Opla ograniczają się do sześciu skrótów. Dwa pierwsze odnoszą się do przekładni manualnych. Pod czterema kolejnymi ukrywają się przekładnie automatyczne, występujące w wersji posiadającej od 5 do nawet 8 biegów.
- M5 – skrzynia manualna o 5 przełożeniach
- M6 – skrzynia manualna o 6 przełożeniach
- MTA/MA5 – automatyczna skrzynia biegów Easytronic o 5 przełożeniach
- A6 – automatyczna skrzynia biegów o 6 przełożeniach
- A8 – automatyczna skrzynia biegów o 8 przełożeniach
Opel – oznaczenia napędów
W gamie Opla występują tak naprawdę dwa rodzaje napędów. Modele tańsze ze standardowym prześwitem są przede wszystkim napędzane za pomocą przedniej osi – jedyny wyjątek stanowią niektóre wersje Insignii. Bardzo podobnie jednak ma się sytuacja w przypadku crossoverów. Jedynie w modelu Mokka X dostępny jest elektronicznie sterowany napęd na cztery koła.
- FWD – napęd na przednie koła stanowiący standard w większej części gamy Opla
- 4×4 – elektronicznie sterowany system napędu na cztery koła z dołączaną tylną osią wyposażony w sprzęgło Haldex, rozwiązanie dostępne w modelach Mokka X i Insignia
Opel – oznaczenia wersji wyposażenia
Modele Opla są konfigurowane w taki sposób, że zazwyczaj ich cennik składa się z trzech, czterech wariantów wyposażenia. Kierowca może dobrać długość listy opcji niewymagających dopłaty zarówno do swoich potrzeb, jak i możliwości finansowych.
- Eco – bazowa wersja wyposażenia dostępna w autach małych
- Essentia – bazowa wersja wyposażenia dostępna w autach od segmentu B
- Enjoy – pośredni pakiet wyposażenia – zawiera większą ilość opcji i jest dostępny z mocniejszymi silnikami
- Innovation – pakiet wyposażenia zawierający m.in. nowoczesne systemy wspomagające kierowcę
- Cosmo – w segmencie A i B topowa wersja wyposażenia
- Dynamic – wersja wyposażenia stawiająca m.in. na sportowe akcenty
- Sport – pakiet wyposażenia dostępny w modelach Opel GTC
- Elite – topowa wersja wyposażenia w większości modeli
Opel – oznaczenia technologii
Niemcy poza paletą modelową i silnikową stosują szereg nietypowych terminów określających poszczególne funkcje w samochodach. Weźmy na warsztat najważniejsze z nich i wyjaśnijmy ich znaczenie.
- OnStar – pokładowy moduł służący do zdalnego diagnozowania problemów pojazdu oraz wzywania pomocy technicznej w razie awarii i medycznej w razie wypadku
- IntelliLink – system pokładowy z dotykowym ekranem
- fotel AGR – fotel gwarantujący wysoki standard podparcia pleców, posiadający atest AGR (Akcji na Rzecz Zdrowych Pleców)
- Opel Eye – kamera montowana na podszybiu badająca m.in. odległość od pojazdu poprzedzającego
- LED IntelliLux – reflektory matrycowe