Francuska marka miała w swojej historii co najmniej kilka wielkich hitów sprzedaży. A żeby się o tym przekonać, wystarczy wspomnieć już o dwóch autach – modelu 2CV i DS 19. Samochody Citroena potrafiły przyciągnąć klientów, a wszystko za sprawą jednej cechy. Mowa przede wszystkim o nietuzinkowym designie. Jak na początku nowego millenium radzi sobie producent znad Sekwany? To postanowiliśmy sprawdzić. Zobaczcie najważniejsze terminy funkcjonujące w nomenklaturze Citroena.
Citroen – oznaczenia modeli
Jeżeli przyjrzymy się liście najbardziej znanych modeli Citroena, spora jej część jest zapisana nazwami składającymi się z samych liter lub liter połączonych z cyframi. Było jednak kilka momentów, w których Francuzi odchodzili od tej zasady. A najdłuższy epizod pojawił się w latach dziewięćdziesiątych. To wtedy w sprzedaży pojawiło się Saxo, Xsara, Xantia, Evasion czy Jumper. Na szczęście w XXI wieku francuska marka postanowiła powrócić do tradycji oraz dodatkowo ją uporządkować. Litera C w przypadku każdego auta pozostaje bez zmiany. Wyższa cyfra oznacza jednak wyższy segment.
- C1 – samochód segmentu A
- C3 – samochód segmentu B
- C3 Picasso – minivan oparty o platformę auta segmentu B
- C3 Aircross – mały crossover
- C4 – samochód segmentu C
- C4 Picasso – minivan oparty o platformę auta segmentu C
- C4 Grand Picasso – powiększony minivan oparty o platformę auta segmentu C
- C4 Cactus – crossover segmentu B
- C5 – samochód segmentu D
- C-Elysee – samochód segmentu B+/C
- Berlingo – samochód typu kombivan
- Space Tourer – samochód typu van
Citroen – oznaczenia wersji nadwoziowych
W gamie Citroena zdecydowanie dominują hatchbacki. Czemu? To dość oczywiste. Tego typu nadwozie oferuje zazwyczaj karoserię o kompaktowych rozmiarach, a jednocześnie całkiem przestronną i funkcjonalną kabinę. Oczywiście na tym paleta francuskiej marki się nie kończy. Producent postawił też na nieco nietypowego sedana oraz kilka innych wersji nadwoziowych, które wpisują się w gusta współczesnych kierowców. Poszczególne rodzaje karoserii przybliżymy poniżej.
- Picasso – oznaczenie zarezerwowane dla minivanów
- Grand – oznaczenie zarezerwowane dla wydłużonego minivana
- Multispace – osobowa wersja kombivana
- Aircross – oznaczenie modeli typu crossover
- Tourer – nadwozie typu kombi
Citroen – oznaczenia silników
W chwili obecnej Citroen ma w swojej ofercie auta pochodzące z 10 segmentów rynku. A do napędzania tak szerokiej palety potrzeba sporej ilości silników. Na szczęście Francuzi mogli skorzystać z dobrodziejstw współczesnej technologii. To oznacza, że zminimalizowali ilość motorów, a zmaksymalizowali wielość wariantów mocy. I tak Citroen konfiguruje swoje pojazdy z 6 jednostkami. Cztery z nich to benzyniaki, a dwa to diesle. W cennikach pojawia się jednak aż 16 wersji o zróżnicowanej mocy.
- 1,0 VTi – wolnossący, benzynowy silnik 3-cylindrowy z wtryskiem wielopunktowym o mocy 68 KM
- 1,6 VTi – wolnossący, benzynowy silnik 4-cylindrowy o mocy 98, 115 lub 120 KM
- 1,2 PureTech – silnik benzynowy 3-cylindrowy występujący bez doładowania (68 lub 82 KM) oraz z doładowaniem (110 lub 130 KM)
- 1,6 THP – doładowany, benzynowy silnik 4-cylindrowy o mocy 165 KM
- 1,6 BlueHDi – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 75, 95, 100, 115 lub 120 KM
- 2,0 BlueHDi – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2-litrów i mocy 150 lub 180 KM
Citroen – oznaczenia skrzyń biegów
Citroen jest producentem samochodów dość tanich. To sprawia, że absolutną podstawę jego oferty stanowią jednostki napędowe sparowane z manualnymi skrzyniami biegów. Słabsze motory otrzymują 5 przełożeń, mocniejsze 6. Klienci bardziej wymagający mogą zdecydować się na skrzynie zautomatyzowane. Do wyboru są dwa rodzaje mechanizmów. W żadnym z przypadków Francuzi nie poszli tropem konkurencji – tj. nie zastosowali dwóch sprzęgieł. Poza tym obydwie przekładnie charakteryzuje być może powolna, ale i gładka zmiana biegów.
- ETG (Effcient Tronic Gearbox) – zautomatyzowana skrzynia biegów z 5 przełożeniami
- EAT6 (Effcient Automatic Transmission) – skrzynia automatyczna z 6 przełożeniami
- M5 – skrzynia manualna z 5 przełożeniami
- M6 – skrzynia manualna z 6 przełożeniami
Citroen – oznaczenia napędów
W gamie Citroena nie ma specjalnego wyboru dotyczącego rodzajów napędów. W każdym aucie moc silnika jest przenoszona wyłącznie na przednie koła. Z czego to wynika? Po pierwsze z tego, że w chwili obecnej w francuskiej ofercie brakuje m.in. SUV-a, a model segmentu D jest przestarzały i powoli będzie wycofywany ze sprzedaży. To zazwyczaj w autach tych dwóch segmentów są proponowane wersje z napędem przekazywanym na obydwie osie. Po drugie Citroen nigdy nie był zwolennikiem przekazywania mocy na tylne koła. Zdaniem szefów marki zastosowanie wału ogranicza ilość przestrzeni na nogi i niepotrzebnie komplikuje budowę pojazdu.
Citroen – oznaczenia wersji wyposażenia
Citroeny w chwili obecnej można skonfigurować z siedmioma poziomami wyposażenia. Warto jednak zwrócić baczną uwagę na opisy. Nie wszystkie pakiety są bowiem dostępne w każdym modelu. Są wersje zarezerwowane wyłącznie dla określonych pojazdów z gamy. Wybiórcze oferowanie wariantów wyposażenia nie wynika z chęci wyróżnienia niektórych modeli. To raczej niedokończona zmiana nomenklatury. Po pełnej wymianie samochodów na nowe generacje, sposób nazewnictwa powinien zostać ujednolicony.
- Live – bazowy wariant wyposażenia praktycznie w każdym modelu, wyjątek może stanowić m.in. C3 Picasso
- Feel – nieco wzbogacona wersja podstawowa
- More Life – pośredni poziom wyposażenia w modelu C3 Picasso i C-Elysee
- Shine – topowe modele w większej części gamy Citroena
- XTR – inaczej wystylizowana wersja modelu Berlingo wyposażona w trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie siedzeń
- Exclusive – topowy model wyposażenia w modelu C3 Picasso
- Business Lounge – topowa wersja modelu Space Tourer, szczególna wygoda dla pasażerów