Active Body Control (ABC) to bardzo komfortowy system zawieszenia hydraulicznego, stosowany w niektórych, luksusowych modelach samochodów firmy Mercedes Benz. Skomplikowany system zawieszenia hydraulicznego Active Body Control skutecznie tłumi nierówności drogi, pozwala na zmianę wysokości prześwitu samochodu, a także minimalizuje przechyły nadwozia podczas hamowania (tzw. nurkowanie), w czasie pokonywania łuków drogi i zakrętów podczas jazdy z dużą szybkością.
Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control zadebiutowało w 1998 roku w modelu Mercedes Benz W220, reprezentującym autosegment F. Poza tym Active Body Control było montowane (często jako element opcjonalny) w takich modelach Mercedesa, jak:
- W220 S500 i S600
- W221
- W222
- W215 CL
- R230 SL
Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – budowa
Układ ABC wykorzystuje płyn roboczy (olej), pod określonym, bardzo dużym ciśnieniem (do 190 bar), zależnym od warunków na drodze, oczekiwanego stopnia tłumienia itd. Olej pod właściwym ciśnieniem służy do ustawienia odpowiedniego prześwitu samochodu, tłumienia nierówności a także przeciwdziałania wszelakim przechyleniom i pochyleniom nadwozia auta.
Co wchodzi w skład układu zawieszenia hydraulicznego Active Body Control?
- Sterownik – urządzenie zbiera sygnały z czujników i steruje pracą całego układu
- Dwukomorowa pompa ciśnienia – jej zadaniem jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia oleju hydraulicznego. Pompa jest napędzana paskiem wieloklinowym, a napęd na jej koło pasowe przekazywany jest z koła pasowego wału korbowego. Pompa jest smarowana olejem hydraulicznym, krążącym w układzie jako ciecz robocza.
- Zawór wysokiego ciśnienia – reguluje ciśnienie oleju hydraulicznego
- Tłumik pulsacji – łagodzi wahania ciśnienia oleju hydraulicznego
- Dwa amortyzatory hydrauliczne przedniego zawieszenia – elementy tłumiące
- Dwa amortyzatory hydrauliczne tylnego zawieszenia – elementy tłumiące
- Dwa niezależne zawory przedniej osi (servo – zawory) – reagują na sygnały ze sterownika i kontrolują dopływ i odpływ oleju z amortyzatorów przednich
- Dwa niezależne zawory tylnej osi (servo – zawory) – reagują na sygnały ze sterownika i kontrolują dopływ i odpływ oleju z amortyzatorów tylnych
- Dwa akumulatory ciśnienia osi przedniej i tylnej (tzw. gruszki)– wypełnione azotem, zapobiegają nagłym zmianom ciśnienia w amortyzatorach
- Stojaki – pochłaniają drgania, łączą koła z podwoziem, pozwalają na zwiększanie (podczas jazdy po gorszych drogach ) lub zmniejszanie prześwitu (podczas jazdy po trasach) za pomocą odpowiedniego ciśnienia oleju
- Zbiornik zwrotny oleju hydraulicznego
- Zawór kontrolny ciśnienia wstecznego
- Chłodnica oleju hydraulicznego – zmniejsza temperaturę oleju
- Czujniki, z których sterownik układu ABC zbiera informacje. To czujnik ciśnienia płynu hydraulicznego, cztery czujniki położenia słupków (czujniki poziomu nadwozia), czujnik prędkości, trzy akcelerometry pionowe (czujniki przyspieszenia) i jeden akcelerometr wzdłużny, czujnik temperatury oleju hydraulicznego, a także cztery czujniki skoku w każdym z czterech amortyzatorów.
- Zbiornik oleju hydraulicznego
- Zbiorniczek wyrównawczy oleju hydraulicznego
- Filtr oleju hydraulicznego
- Szereg przewodów hydraulicznych (wysokiego i niskiego ciśnienia), uszczelek i uszczelnień
- Elementy mocujące
Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – sterowanie
Sterowanie odbywa się za pomocą dedykowanego przycisku, który umożliwia regulację prześwitu auta, albo wybór gotowych charakterystyk pracy zawieszenia (Sport – twarde/sportowe lub Comfort miękkie, mocno tłumiące itd.). Jest to zależne od modelu auta i rocznika.
Sterownik układu hydraulicznego ABC jest połączony z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym we wnętrzu auta. W razie potrzeby informuje kierowcę o awarii systemu, braku płynu, przegrzaniu płynu itd.
Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – działanie
Po uruchomieniu jednostki napędowej, sterownik systemu zbiera dane z czujników – przeliczenia są dokonywane średnio 10 razy na sekundę. Na podstawie zebranych danych a także sygnałów od kierowcy (wybierającego ustawienia) urządzenie steruje pracą pompy, zaworów i pozostałych elementów.
Hydrauliczna pompa ciśnienia, napędzana paskiem wieloklinowym, zasysa olej hydrauliczny ze zbiornika, a następnie nadaje mu odpowiednie ciśnienie (do 190 bar). Płyn trafia do czterech niezależnych zaworów (dwóch na przedniej i dwóch na tylnej osi), które sterują ilością oleju, kierowaną do amortyzatorów i usuwaną z nich. Olej hydrauliczny, powracający z amortyzatorów przepływa przez czujnik temperatury, chłodnicę oleju, filtr oleju i wraca do zbiornika. Auto podnosi się do określonego poziomu i zapewnia określoną przez wybór kierowcy charakterystykę tłumienia nierówności.
Dwa akumulatory (gruszki) są przygotowane do nagłego zwiększenia poziomu oleju w amortyzatorach, w razie potrzeby sprężony azot wypycha olej do amortyzatora, zapobiegając nagłym zmianom ciśnienia.
Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – awarie
Najczęstsze awarie Active Body Control dotyczą elementów hydraulicznych. Zdarzają się też problemy z elektroniką, na przykład uszkodzenia czujników systemu.
Awarie czujników są sygnalizowane komunikatami o treści „ABC Drive Carefully”, ABC Visit Workshop” lub innymi, zależnymi od modelu auta.
Jazda z uszkodzonym systemem zawieszenia jest skrajnie niebezpieczna. Należy jak najszybciej odwiedzić warsztat, aby usunąć usterkę.
W przypadku braku płynu, zbyt małej ilości płynu, albo awarii pompy, system wyświetla komunikat o awarii, a auto nie podnosi się. Nie ma możliwości jazdy. Trzeba wezwać lawetę.
Co najczęściej psuje się w układzie zawieszenia Active Body Control firmy Mercedes Benz?
- Pompa układu – w wielu autach stosowana jest pompa tandemowa, odpowiedzialna za zapewnianie właściwego ciśnienia w układzie zawieszenia i w hydraulicznym układzie wspomagania kierownicy. Obie pompy napędzane są przez jedno koło pasowe. Awaria pompy objawia się całkowitym brakiem ciśnienia w układzie (opadanie samochodu), albo niemożnością utrzymania właściwego ciśnienia. Pompa może też uleć zatarciu na skutek braku (wycieku) płynu hydraulicznego.
- Tłumiki pulsacji i ich uszczelnienia
- Przewody elektryczne łączące sterownik z czujnikiem ciśnienia oleju hydraulicznego
- Akumulatory – (gruszki) – ulegają zużyciu eksploatacyjnemu – trzeba je wymieniać po 100 – 150 tysiącach km przebiegu
- Bloki zaworów – zużycie eksploatacyjne
- Przewody hydrauliczne i złączki – awarie na skutek zużycia, rozszczelnienia albo uszkodzenia mechanicznego
- Moduł sterowania – awarie oprogramowania, problemy spowodowane korozją lub zaśniedzeniem złącz elektrycznych
- Czujniki systemu
Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – zalecenia serwisowe
Producent samochodu zaleta terminową wymianę oleju hydraulicznego oraz filtra oleju. Interwał wymiany określony jest w instrukcji auta (np. co 30 tys. km przebiegu). Pompa jest bardzo wrażliwa na jakość oleju, zaniedbanie wymiany powoduje jej uszkodzenia.
Ważne jest także szybkie reagowanie na wycieki i uszkodzenia elementów, aby nie pogłębiać uszkodzenia.
Zawieszenie hydrauliczne Active Body Control (ABC) – wady i zalety
Zalety
- Możliwość korzystania z gotowych charakterystyk pracy zawieszenia
- Możliwość zwiększenia prześwitu w czasie jazdy po drogach gorszej jakości i jego obniżania podczas jazdy po trasach
- Bardzo wysoki komfortu jazdy, eliminacja przechyłów i niepotrzebnych ruchów nadwozia
Wady
- Dość wysoka awaryjność
- Bardzo wysokie koszty naprawy usterek (np. amortyzator – 14.000 zł, pompa 15.000 zł)
Na terenie kraju działają też firmy, zajmujące się regeneracją drogich elementów zawieszenia.