Skoda Octavia i Fabia to od lat najlepiej sprzedające się modele na polskim rynku. W Europie od ponad siedmiu lat najpopularniejszym modelem jest Volkswagen Golf i nawet marcowa detronizacja niemieckiego bestsellera przez Forda Fiestę okazała się tylko jednomiesięcznym wyjątkiem. A jak wygląda sytuacja w innych krajach Unii Europejskiej? Jakie są najpopularniejsze modele w Europie? Czy wszędzie dominują modele koncernu VAG? Okazuje się, że jest z tym bardzo różnie.
Octavia i Fabia są od lat bestsellerami polskiego rynku. Przy czym, co ciekawe, bardzo często zamieniają się miejscami na najwyższych stopniach podium. Debiut nowej generacji modelu bądź gruntownie zmodernizowanej, a także atrakcyjne promocje rynkowe wpływają na wybór polskich klientów. Po czterech miesiącach bieżącego roku na koncie Skody Fabii jest już 6348 sprzedanych egzemplarzy, zaś wynik Octavii to 6255 egzemplarzy. Dosyć mocno w tym roku obie Skody goni jednak Opel Astra. W okresie od stycznia do kwietnia Polacy kupili 5630 sztuk kompaktowego Opla, ale w marcu produkowany w Gliwicach model pokonał obie Skody. Czyżby następowała jakaś zmiana w gustach polskich kierowców? Nie uwierzymy, dopóki nie zobaczymy tego czarno na białym na zakończenie roku.
Najpopularniejsze modele w Europie
Na innych europejskich rynkach Skoda cieszy się dużą popularnością, co oczywiste, przede wszystkim w Czechach i na Słowacji. W Niemczech i krajach niemieckojęzycznych dominują modele naszych zachodnich sąsiadów. We Francji rodzime marki, co tylko potwierdza duży stopień patriotyzmu lokalnego w większości europejskich państw. Naturalnie w tych krajach, które posiadają własne marki.
Austria: Brak austriackiej marki sprawia, że Austriacy przede wszystkim decydują się na niemieckie auta. W czołowej trójce mamy aż trzech przedstawicieli Volkswagena. Kolejno Golfa, Tiguana i Polo. Wynik Golfa to 4980 sprzedane egzemplarze po czterech miesiącach roku.
Belgia: Choć również Belgowie nie posiadają własnej marki, to położenie pomiędzy Niemcami i Francją zmienia nieco ich gusta motoryzacyjne. Liderem wprawdzie jest również Golf (5941 sprzedanych sztuk), na drugim miejscu plasuje się inny niemiecki model – Opel Corsa, ale już trzecie miejsce przypadło francuskiemu maluchowi, czyli Renault Clio.
Chorwacja: Wprawdzie do Francji dość daleko, ale to Renault Clio (873) jest liderem najmłodszego państwa unijnego. Mały Francuz wyprzedza Forda Focusa i Opla Astrę. Co ciekawe, o ile w większości państw czołówka jest dość stabilna, to w Chorwacji zmienia się dość często. Przed rokiem najpopularniejsze były Nissan Qashqai oraz Toyota Yaris.
Czechy: Żadnym zaskoczeniem chyba nie będzie, jeśli napiszemy, że nasi południowi sąsiedzi najchętniej wybierają Octavię (9040). Patriotyzm Czechów jest jednak dużo większy, gdyż kolejne miejsca na podium zajmują kolejne dwie Skody – Fabia i Rapid. Bez wątpienia Czesi bardziej kochają Skody niż Polacy.
Dania: Wprawdzie Dania sąsiaduje z Niemcami, jednak Duńczycy najczęściej w tym roku sięgają po Peugeota 208 (3847). Drugie miejsce zajmuje najpopularniejszy w Europie crossover, czyli Nissan Qashqai, zaś dopiero trzecie pierwszy niemiecki model – Volkswagen Polo.
Estonia: Kolejny kraj, w którym na czele rankingu sprzedaży znalazła się Skoda (Octavia – 2280). Drugie miejsce zajmuje Nissan Qashqai, zaś trzecie traktowane w rankingach jako jeden model – Volvo S90 i V90.
Francja: Francuzi lubią maluchy. Naturalnie swoje własne. Czołowa trójka najpopularniejszych modeli nad Sekwaną to Renault Clio (39 379), Peugeot 208 i Citroen C3. O tym, jak wielkie jest przywiązanie Francuzów do ich marek, może świadczyć fakt, że w czołowej dziesiątce znalazł się zaledwie jeden niefrancuski model. Choć Dacia (Sandero) należy przecież do koncernu Renault…
Hiszpania: Seat Ibiza (14 022) i Leon, jak może się było domyślać, to najpopularniejsze modele na rynku hiszpańskim. Trzecie miejsce zajmuje Opel Corsa, ale nowe na rynku modele Ateca i Arona mogą niebawem zmienić to i zapewnić Seatowi pełne podium.
Holandia: Bliskość Francji chyba spowodowała, że to jednak Renault Clio (4140) plasuje się na czołowej lokacie. Drugie miejsce zajmuje Volkswagen Golf, zaś trzecie Kia Picanto.
Irlandia: Mieszkańcy Zielonej Wyspy upodobali sobie Hyundaia Tucsona, który był najchętniej kupowanym modelem w minionym roku i zajmuje pierwsze miejsce w tym roku (3382). Drugie miejsce okupuje Nissan Qashqai, zaś na trzecie awansowała Skoda Octavia kosztem Volkswagena Golfa.
Niemcy: Równie duże przywiązanie do własnych marek możemy zaobserwować w Niemczech. Liderem u naszych zachodnich sąsiadów jest Volkswagen Golf (54 505) przed Tiguanem i Polo (czyli identycznie jak w Austrii). W czołowej dziesiątce są same niemieckie marki, a jedynie Opel Astra i Corsa nie należą do niemieckiego koncernu.
Norwegia: Wprawdzie Norwegia słynie z bardzo wysokiej sprzedaży modeli elektrycznych, jednak na czele listy znajduje się Volkswagen Golf (2764). „Dopiero” drugą lokatę zajęło elektryczne BMW i3, wyprzedzając Volkswagena Passata.
Rumunia: I jeszcze jeden przykład na motoryzacyjny patriotyzm. W Rumunii w tym roku najczęściej kupowana jest Dacia Logan (4018), która wyprzedza Dustera. Do zajęcia całego podium niewiele brakuje. Czwarty w rankingu Sandero ustępuje pod względem wielkości sprzedaży tylko Focusowi.
Słowacja: Wprawdzie Skoda to czeska marka, ale jak widać Słowakom to wcale nie przeszkadza. Czołową trójkę najpopularniejszych modeli stanowią bowiem Skody. Kolejno: Fabia (1734), Octavia i Rapid.
Szwajcaria: Choć to jeden z bogatszych krajów w Europie, jak widać Szwajcarzy nie są specjalnie rozrzutni. Na czele rankingu najpopularniejszych nowych aut znalazła się Skoda Octavia (3266), wyprzedzając dwa Volkswageny – Golfa i Tiguana.
Szwecja: Przed rokiem najpopularniejszym modelem w Szwecji był jeszcze Golf, ale teraz sporo się zmieniło. Na czoło rankingu po czterech miesiącach roku awansowało Volvo S90/V90 (7631), a na drugie Volvo XC60, spychają kompaktowego Volkswagena na najniższy stopień podium.
Węgry: Wprawdzie Węgry nie posiadają swojej własnej marki, ale za to najczęściej kupowanym modelem na tym rynku jest produkowany na Węgrzech Suzuki Vitara (2433). Wyraźnie ustępują mu miejsca kolejne w klasyfikacji Skoda Octavia oraz Opel Astra.
Wielka Brytania: Choć Ford to marka o amerykańskich korzeniach, to już dawno jej europejski oddział traktowany jest w kategoriach europejskiej marki. Na rynku brytyjskim zdecydowanym liderem jest Ford Fiesta, zaś drugie miejsce zajmuje Focus. Najniższy stopień podium zajmuje obecnie Vauxhall Corsa.
Włochy: Kolejny kraj, w którym zwycięża przywiązanie do własnej marki. Włosi uwielbiają Fiata Pandę (59 965), jednak okazuje się, iż nie tylko. Drugiej miejsce zajmuje niedostępna już w innych krajach Lancia Ypsilon, zaś trzecie Fiat 500.