zamknij
REKLAMA
LPG_plugin

Czy zapowiedzi, iż stoimy u progu elektrycznej rewolucji w motoryzacji są prawdziwe, czy też może lekko przesadzone? Wciąż sprzedaż tego typu pojazdów nie spełnia pokładanych w nich nadziei i z całą pewnością o boomie nie ma mowy. Co ciekawe, zdecydowanie lepiej sprzedają się wciąż auta z instalacjami gazowymi. I nie mówimy tu tylko o polskim rynku, bądź o wybranych europejskich krajach. Auta na gaz mają lepsze wyniki sprzedaży w całej Europie.

Popyt na pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu (AFV – alternative fuel vehicles) na europejskim rynku rośnie od kilku lat w dość szybkim tempie. W drugim kwartale br. przybyło 204 502 takich aut, co oznacza spory wzrost, bo aż o 38%. Łącznie po pierwszym półroczu w krajach Unii Europejskiej oraz EFTA zarejestrowano 463 567 nowych samochodów z alternatywnymi źródłami napędu. A to oznacza wzrost o 36,2% w porównaniu do pierwszego półrocza 2016 r. Łącznie auta z innymi niż konwencjonalne źródła napędu stanowią obecnie nieco ponad 5% europejskiego rynku aut nowych. Jak widać, europejscy kierowcy może już chętniej, ale wciąż nie tak gremialnie przesiadają się do aut z nowoczesnymi napędami.

Typowe hybrydy liderem

Gdyby zapytać przeciętnego kierowcę, który posiada jakieś tam pojęcie o motoryzacji, o alternatywne źródła napędu, z pewnością byśmy usłyszeli o hybrydach oraz samochodach elektrycznych. A tymczasem klasyfikacja prowadzona przez ACEA, instytucję prowadzącą statystyki sprzedaży nowych aut na Starym Kontynencie, wygląda nieco inaczej. Alternatywne źródła napędu obejmują klasyczne hybrydy, hybrydy typu plug-in (z możliwością ładowania baterii z gniazdka), auta elektryczne oraz pojazdy napędzane gazem (LPG oraz CNG).

W tym gronie największym wzięciem europejskich klientów cieszą się hybrydy. Od stycznia do czerwca w Europie ich sprzedaż wyniosła 228 881 egzemplarze. tj. aż o 58,4% więcej niż rok wcześniej. Choć trzeba przyznać, że trend wzrostowy nieco zwolnił. W drugim kwartale liczba rejestracji nowych modeli była bowiem nieco niższa (110,5 tys. w II kwartale w porównaniu do 118,3 tys. w I kwartale).

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  To auto tworzyło historię Saaba. Oto prototyp modelu 92!

Najwięcej hybryd obecnie kupują Brytyjczycy (36 287), Francuzi (34 460) oraz Włosi (32 420). Dopiero na piątej lokacie plasują się w tym rankingu Niemcy. Całkiem przyzwoicie wygląda sprzedaż hybryd w Polsce. 82,6-proc. wzrost hybryd sprawił, że do czerwca liczba ich rejestracji wyniosła 8 513 sztuk.

Auta na gaz popularniejsze niż elektryki

Na drugim miejscu w tej klasyfikacji znajdziemy auta na gaz. Od początku roku zarejestrowano ich 106 798, podczas gdy typowych elektryków 63 519, zaś hybryd ładowanych z gniazdka 60 346. Przewaga aut na gaz jednak topnieje, gdyż w porównaniu do 2016 r. przybyło ich tylko o 6,9% więcej niż przed rokiem. W tym samym okresie liczba aut elektrycznych wzrosła o 42,6%, a hybryd plug-in o 29%.

Liderem w segmencie samochodów elektrycznych jest Francja z 13 555 rejestracjami nowych aut. Z kolei najwięcej hybryd plug-in kupili Brytyjczycy (13 370), nieznacznie wyprzedzając Niemców (12 266).

Zdecydowanym liderem pod względem sprzedaży pozostałych aut z alternatywnymi napędami, z ponad 82-proc. udziałem w rynku, są Włochy. W pierwszej połowie roku mieszkańcy Italii zakupili 88 561 tego typu aut. Na drugim miejscu uplasowała się Polska, z liczbą 5 080 samochodów, głównie na LPG.

Polska LPG i… hybrydami stoi

Wprawdzie w Polsce przybywa modeli elektrycznych i hybryd ładowanych z gniazdka, jednak wciąż jest ich zdecydowanie mniej niż samochodów z LPG.

W pierwszych sześciu miesiącach br. Polacy kupili 125 aut elektrycznych (33 przed rokiem) oraz 209 hybryd plug-in (216 rok temu). Wydaje się natomiast, że nasi rodacy zdążyli się już przyzwyczaić do tradycyjnych hybryd. W pierwszej połowie minionego roku zakupiliśmy ich 4 661, a w tym już 8 513.

Tagi: Europahybryda plug-inlpgsamochody elektrycznewyniki sprzedaży
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ