zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Volkswagen

Standard oferowany w samochodach od lat zwiększa się. Co ciekawe, nie zawsze dzieje się to za inicjatywą samych firm motoryzacyjnych. W przypadku rynku europejskiego o liście wyposażenia decydują też wspólnotowi komisarze. I tak szykują oni kolejną rewolucję na rynku. W roku 2021 każdy fabrycznie nowy pojazd prawdopodobnie będzie musiał zostać doposażony aż o 11 nowoczesnych systemów bezpieczeństwa.

1 lipca 2006 roku w europejskim świecie motoryzacyjnym doszło do prawdziwej rewolucji. Na mocy unijnej dyrektywy po tej dacie każdy fabrycznie nowy samochód miał zostać seryjnie wyposażony w system antypoślizgowy ABS. I choć moment ten stał się przełomem, z dzisiejszej perspektywy spokojnie można powiedzieć, że tak naprawdę by jedynie rozgrzewką przed prawdziwą rewolucją.

Według najnowszego projektu przygotowanego przez unijną komisję, w roku 2021 lista wyposażenia seryjnego fabrycznie nowych samochodów sprzedawanych na terenie UE miałaby się rozszerzyć o inteligentne systemy. Przykład? Po wejściu w życie zapisów auta bezpłatnie otrzymywałyby:

  • system autonomicznego hamowania
  • system odblokowujący zapłon po badaniu alkomatem
  • system kontrolujący uwagę kierowcy
  • system rejestrujący parametry jazdy
  • system utrzymujący pojazd na pasie ruchu
  • inteligentnego asystenta prędkości
  • awaryjny sygnał „Stop”
  • czujniki parkowania z tyłu lub kamerę cofania.

Bezpieczeństwo na drogach UE – co dalej z propozycjami?

A to jeszcze nie koniec. Listę przygotowaną przez europejskich włodarzy uzupełniają też pełne testy zderzeniowe z udziałem manekinów imitujących pieszych oraz zwiększenie strefy uderzenia głową dla pieszych i rowerzystów. Na razie los legislacyjnych obostrzeń nie jest przesądzony. To są jedynie propozycje. Jeżeli jednak zyskają przychylność europejskiego parlamentu, mogą wejść w życie.

Jak duże jest prawdopodobieństwo, że nowy zapis uda się przegłosować? Ogromne! W końcu jednym z kluczowych, drogowych priorytetów dla UE jest zwiększanie bezpieczeństwa. A zdaniem osób przygotowujących propozycje, rozszerzenie listy systemów bezpieczeństwa sprawi, że między rokiem 2020 a 2030 uratowanych zostanie 7 300 żyć ludzkich, a ilość poważnych urazów zostanie zredukowana o 38 900.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jazda po alkoholu. Unia Europejska chce zmian
Tagi: asystent hamowanianowoczesne technologiesystemy bezpieczeństwaUnia Europejska
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ