Fiesta, Focus i Mondeo. To nazwy, które bez wątpienia bardzo wiele znaczą dla polskich kierowców. Modele są chętnie wybierane zarówno przez osoby prywatne, jak i firmy, przez co często można je spotkać na nadwiślańskich drogach. Co należy wiedzieć o gamie amerykańskiej marki przed zakupem jej samochodu? Zobaczcie nasz poradnik i pełną wiedzę ukrytą w małej tabletce.
Ford – oznaczenia modeli
Gama modeli Forda wyraźnie rozrosła się w ostatnich latach. Już dziś składa się na nią aż 14 modeli. Amerykańska marka pojawia się we wszystkich segmentach wolumenowych rynku i oferuje nie tylko hatchbacki, ale też serię minivanów i SUV-ów.
- KA+ – auto segmentu B
- Fiesta – auto segmentu B
- B-MAX – minivan segmentu B
- EcoSport – crossover segmentu B
- C-MAX – minivan segmentu C
- Focus – auto segmentu C
- Kuga – SUV segmentu C
- Mondeo – auto segmentu D
- S-MAX – minivan segmentu D
- Galaxy – rodzinny van
- Edge – SUV segmentu D
- Mustang – klasyczne coupe lub klasyczny kabriolet
- Tourneo Courier – minivan
- Tourneo Connect – minivan
Ford – oznaczenia wersji nadwoziowych
W gamie Forda nie pojawia się zbyt wiele specyficznych oznaczeń wersji nadwoziowych. W nomenklaturze marki funkcjonują tak właściwie tylko dwie nazwy. Przytaczamy je poniżej.
- MAX – modele o nadwoziu typu minivan
- Tourneo – modele wywodzące się z aut osobowo-dostawczych
Ford – oznaczenia wersji dodatkowych
Ford od lat uwielbia wersje sportowe. Chciałoby się powiedzieć, że szybkość i dobre właściwości jezdne są na stałe wpisane w DNA modeli segmentu B i C. W ostatnich latach marka dołożyła jednak jeszcze jedną wersję – rzemieślniczo wykonane modele Vignale.
- ST – modele o podwyższonych osiągach i sportowym charakterze
- RS – najbardziej sportowy z dostępnych wariantów, nazwa zarezerwowana przede wszystkim dla Focusa
- Vignale – modele z kabiną wykonaną z wysokiej jakości materiałów przez rzemieślników
Ford – oznaczenia silników
Gama silników Forda jest niezwykle szeroka. Dziś składa się na nią 11 silników benzynowych, 2 diesle i 1 hybryda. Jako że motory występują w różnych wersjach mocy, w sumie pełna oferta zakłada zaoferowanie kierowcom aż 39 wariantów jednostek napędowych.
Ford – oznaczenia silników benzynowych
- 1,0 – 3-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 80 KM
- 1,25 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 60 lub 82 KM
- 1,2 TI-VCT – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 70 lub 85 KM
- 1,4 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 90 lub 96 KM
- 1,0 EcoBoost – 3-cylindrowy silnik benzynowy doładowany o mocy 100, 125 lub 140 KM
- 1,6 TI-VCT – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o mocy 85, 105 lub 125 KM
- 1,5 EcoBoost – 4-cylindrowy silnik benzynowy doładowany o mocy 120, 150, 160 lub 182 KM
- 1,6 EcoBoost – 4-cylindrowy silnik benzynowy doładowany o mocy 182 lub 200 KM
- 2,0 EcoBoost – 4-cylindrowy silnik benzynowy doładowany o mocy 203, 240, 242 lub 250 KM
- 2,3 EcoBoost – 4-cylindrowy silnik benzynowy doładowany o mocy 290 lub 350 KM
- 5,0 TI-VCT V8 – 8-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 450 KM
Ford – oznaczenia silników hybrydowych
- 2,0 Hybrid – 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 187 KM zestawiony z agregatem elektrycznym
Ford – oznaczenia silników diesla
- 1,5 TDCI – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 75, 95, 100, 105 lub 120 KM
- 1,5 EcoBlue – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 125 KM
- 2,0 TDCI – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 120, 150, 170, 180, 185 lub 210 KM
Ford – oznaczenia skrzyń biegów
Podstawą oferty Forda są oczywiście przekładnie manualne. Marka rozumie jednak, że czasy się zmieniły, a kierowcy coraz chętniej dopłacają do komfortu i skrzyń automatycznych. W zależności od wersji silnikowej, kupujący będą mogli zdecydować się na jedną z czterech przekładni automatycznych.
- M5 – przekładnia manualna o 5 przełożeniach
- M6 – przekładnia manualna o 6 przełożeniach
- Power Shift – przekładnia automatyczna dwusprzęgłowa
- A6 – przekładnia automatyczna o 6 przełożeniach
- eCVT – bezstopniowa przekładnia występująca w połączeniu z hybrydowym silnikiem
- A10 – przekładnia automatyczna o 10 przełożeniach
Ford – oznaczenia napędów
Jeszcze dwie dekady temu Ford w przypadku europejskiej oferty skupiał się przede wszystkim na przednim napędzie. Czasy się jednak zmieniły. Kierowcy cenią ponad wszystko bezpieczeństwo jazdy i chętnie dopłacają do opcji, które je zwiększają. Przykład? Dobrym przykładem jest m.in. napęd na cztery koła.
- FWD – napęd na przednie koła
- AWD – elektronicznie sterowany napęd na cztery koła
Ford – oznaczenia wersji wyposażenia
Lista poziomów wyposażenia oferowanych w gamie Forda jest mocno powtarzalna. Większość pakietów pojawia się w cenniku wszystkich najpopularniejszych modeli. W sumie samochody amerykańskiej marki można skonfigurować często nawet na siedem sposobów.
- Ambiente – bazowa wersja wyposażenia oferowana w starej Fieście i Mondeo
- Trend – bazowa wersja wyposażenia w przypadku większości modeli
- Sport – wersja ze sportowymi akcentami wykończeniowymi oferowana w modelu Tourneo Courier
- Sync Edition – wersje z rozszerzonym pakietem multimedialnym oferowane w modelach Fiesta i Focus
- Edition – bogatsza wersja wyposażenia oferowana w większości modeli
- ST-Line – wersja o sportowym nacechowaniu oferowana w modelach Fiesta, Focus i Kuga
- Titanium – topowa wersja wyposażenia oferowana w większości modeli
Ford – oznaczenia technologii
Nie ma współczesnej gamy producenta samochodów popularnych bez zaawansowanych systemów. Zasada ta doskonale wpisuje się w ofertę Forda. Marka proponuje wszystkie te rozwiązania, które są must have na rynku. Każde z nich nazywa jednak według własnej nomenklatury. Wyjaśnimy zatem co oznaczają podstawowe terminy.
- Ford SYNC – oznaczenie systemu multimedialnego z dotykowym ekranem oferowanego przez Forda
- ECOnetic – wersja silnika dopracowana pod kątem niskiego spalania i niskiej emisji szkodliwych związków
- Active City Stop – system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach