zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Citroen

Francuska marka miała w swojej historii co najmniej kilka wielkich hitów sprzedaży. A żeby się o tym przekonać, wystarczy wspomnieć już o dwóch autach – modelu 2CV i DS 19. Samochody Citroena potrafiły przyciągnąć klientów, a wszystko za sprawą jednej cechy. Mowa przede wszystkim o nietuzinkowym designie. Jak na początku nowego millenium radzi sobie producent znad Sekwany? To postanowiliśmy sprawdzić. Zobaczcie najważniejsze terminy funkcjonujące w nomenklaturze Citroena.

Citroen – oznaczenia modeli

Jeżeli przyjrzymy się liście najbardziej znanych modeli Citroena, spora jej część jest zapisana nazwami składającymi się z samych liter lub liter połączonych z cyframi. Było jednak kilka momentów, w których Francuzi odchodzili od tej zasady. A najdłuższy epizod pojawił się w latach dziewięćdziesiątych. To wtedy w sprzedaży pojawiło się Saxo, Xsara, Xantia, Evasion czy Jumper. Na szczęście w XXI wieku francuska marka postanowiła powrócić do tradycji oraz dodatkowo ją uporządkować. Litera C w przypadku każdego auta pozostaje bez zmiany. Wyższa cyfra oznacza jednak wyższy segment.

  • C1 – samochód segmentu A
  • C3 – samochód segmentu B
  • C3 Picasso – minivan oparty o platformę auta segmentu B
  • C3 Aircross – mały crossover
  • C4 – samochód segmentu C
  • C4 Picasso – minivan oparty o platformę auta segmentu C
  • C4 Grand Picasso – powiększony minivan oparty o platformę auta segmentu C
  • C4 Cactus – crossover segmentu B
  • C5 – samochód segmentu D
  • C-Elysee – samochód segmentu B+/C
  • Berlingo – samochód typu kombivan
  • Space Tourer – samochód typu van
Citroen C3 Aircross, citroen c3, citroen, c3, aircross
Fot. Materiały prasowe Citroen

Citroen – oznaczenia wersji nadwoziowych

W gamie Citroena zdecydowanie dominują hatchbacki. Czemu? To dość oczywiste. Tego typu nadwozie oferuje zazwyczaj karoserię o kompaktowych rozmiarach, a jednocześnie całkiem przestronną i funkcjonalną kabinę. Oczywiście na tym paleta francuskiej marki się nie kończy. Producent postawił też na nieco nietypowego sedana oraz kilka innych wersji nadwoziowych, które wpisują się w gusta współczesnych kierowców. Poszczególne rodzaje karoserii przybliżymy poniżej.

  • Picasso – oznaczenie zarezerwowane dla minivanów
  • Grand – oznaczenie zarezerwowane dla wydłużonego minivana
  • Multispace – osobowa wersja kombivana
  • Aircross – oznaczenie modeli typu crossover
  • Tourer – nadwozie typu kombi

Citroen – oznaczenia silników

W chwili obecnej Citroen ma w swojej ofercie auta pochodzące z 10 segmentów rynku. A do napędzania tak szerokiej palety potrzeba sporej ilości silników. Na szczęście Francuzi mogli skorzystać z dobrodziejstw współczesnej technologii. To oznacza, że zminimalizowali ilość motorów, a zmaksymalizowali wielość wariantów mocy. I tak Citroen konfiguruje swoje pojazdy z 6 jednostkami. Cztery z nich to benzyniaki, a dwa to diesle. W cennikach pojawia się jednak aż 16 wersji o zróżnicowanej mocy.

  • 1,0 VTi – wolnossący, benzynowy silnik 3-cylindrowy z wtryskiem wielopunktowym o mocy 68 KM
  • 1,6 VTi – wolnossący, benzynowy silnik 4-cylindrowy o mocy 98, 115 lub 120 KM
  • 1,2 PureTech – silnik benzynowy 3-cylindrowy występujący bez doładowania (68 lub 82 KM) oraz z doładowaniem (110 lub 130 KM)
  • 1,6 THP – doładowany, benzynowy silnik 4-cylindrowy o mocy 165 KM
  • 1,6 BlueHDi – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra i mocy 75, 95, 100, 115 lub 120 KM
  • 2,0 BlueHDi – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2-litrów i mocy 150 lub 180 KM
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Hity zza żelaznej kurtyny: Citroen DS - 60 lat temu nastała… era kosmiczna!
bluehadi, hdi, psa, citroen
Fot. Materiały prasowe Citroen

Citroen – oznaczenia skrzyń biegów

Citroen jest producentem samochodów dość tanich. To sprawia, że absolutną podstawę jego oferty stanowią jednostki napędowe sparowane z manualnymi skrzyniami biegów. Słabsze motory otrzymują 5 przełożeń, mocniejsze 6. Klienci bardziej wymagający mogą zdecydować się na skrzynie zautomatyzowane. Do wyboru są dwa rodzaje mechanizmów. W żadnym z przypadków Francuzi nie poszli tropem konkurencji – tj. nie zastosowali dwóch sprzęgieł. Poza tym obydwie przekładnie charakteryzuje być może powolna, ale i gładka zmiana biegów.

  • ETG (Effcient Tronic Gearbox) – zautomatyzowana skrzynia biegów z 5 przełożeniami
  • EAT6 (Effcient Automatic Transmission) – skrzynia automatyczna z 6 przełożeniami
  • M5 – skrzynia manualna z 5 przełożeniami
  • M6 – skrzynia manualna z 6 przełożeniami

Citroen – oznaczenia napędów

W gamie Citroena nie ma specjalnego wyboru dotyczącego rodzajów napędów. W każdym aucie moc silnika jest przenoszona wyłącznie na przednie koła. Z czego to wynika? Po pierwsze z tego, że w chwili obecnej w francuskiej ofercie brakuje m.in. SUV-a, a model segmentu D jest przestarzały i powoli będzie wycofywany ze sprzedaży. To zazwyczaj w autach tych dwóch segmentów są proponowane wersje z napędem przekazywanym na obydwie osie. Po drugie Citroen nigdy nie był zwolennikiem przekazywania mocy na tylne koła. Zdaniem szefów marki zastosowanie wału ogranicza ilość przestrzeni na nogi i niepotrzebnie komplikuje budowę pojazdu.

automatyczna skrzynia biegów, citroen
Fot. Materiały prasowe Citroen

Citroen – oznaczenia wersji wyposażenia

Citroeny w chwili obecnej można skonfigurować z siedmioma poziomami wyposażenia. Warto jednak zwrócić baczną uwagę na opisy. Nie wszystkie pakiety są bowiem dostępne w każdym modelu. Są wersje zarezerwowane wyłącznie dla określonych pojazdów z gamy. Wybiórcze oferowanie wariantów wyposażenia nie wynika z chęci wyróżnienia niektórych modeli. To raczej niedokończona zmiana nomenklatury. Po pełnej wymianie samochodów na nowe generacje, sposób nazewnictwa powinien zostać ujednolicony.

  • Live – bazowy wariant wyposażenia praktycznie w każdym modelu, wyjątek może stanowić m.in. C3 Picasso
  • Feel – nieco wzbogacona wersja podstawowa
  • More Life – pośredni poziom wyposażenia w modelu C3 Picasso i C-Elysee
  • Shine – topowe modele w większej części gamy Citroena
  • XTR – inaczej wystylizowana wersja modelu Berlingo wyposażona w trzy oddzielne fotele w drugim rzędzie siedzeń
  • Exclusive – topowy model wyposażenia w modelu C3 Picasso
  • Business Lounge – topowa wersja modelu Space Tourer, szczególna wygoda dla pasażerów
Tagi: Citroëngama Citroenmodele Citroen
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ