Dla dziennikarzy motoryzacyjnych i motoryzacyjnych fanatyków rozszyfrowanie nazw stosowanych w nomenklaturze producenta nie jest żadnym problemem. Co jednak mają zrobić kierowcy, którzy są raczej moto-laikami? Do nich właściwie kierujemy ten materiał. Razem z nami i w dość przystępnej formie mogą zorientować się w ofercie producenta i zdobyć podstawową wiedzę konieczną do zakupu auta danej firmy. Dziś czas na nazwy Audi – zobaczcie naszą informacyjną tabletkę.
Audi – modele
Na początek gama modelowa Audi. Być może Niemcom zabrakło kreatywności, a być może zależało im na ułożeniu i prostocie. Bez względu na przyczynę, nazewnictwo samochodów zostało w zasadzie oparte na dwóch literach: A i Q.
A oznacza hatchbacki, sedany, coupe, kombi i kabriolety:
- A1
- A3
- A4
- A5
- A6
- A7
- A8
a Q crossovery i SUV-y:
- Q2
- Q3
- Q5
- Q7
Litery są dodatkowo łączone z cyframi, przy czym wyższa oczywiście oznacza większy i bardziej luksusowy model. Wyjątki w gamie są właściwie tylko dwa. Mowa o dwóch modelach sportowych – R8 i TT.
Audi – oznaczenia wersji nadwoziowych
Do tej pory style nadwozia opisywaliśmy nieco zdawkowo. Do prawidłowego rozszyfrowania nomenklatury Audi, trzeba się jednak zagłębić w ten temat. Niektórych nazw oczywiście tłumaczyć nie trzeba – w stu procentach zgadzają się ze standardami rynkowymi. Skupimy się zatem na wersjach, którym Niemcy nadali własne nazewnictwo.
- Limousine – takim przydomkiem są określane sedany: A3 Limousine, A4 Limousine, A6 Limousine
- Avant – wersja kombi: A4 Avant, A6 Avant
- Allroad – kombi stylizowane na SUV-a: A4 Allroad, A6 Allroad
- Sportback – nadwozie 5-drzwiowe: A3 Sportback, A5 Sportback, A7 Sportback
- Coupe: A5
- Cabriolet: A3 Cabriolet, A5 Cabriolet, R8 Spyder
- L – nadwozie sedana ze zwiększonym rozstawem osi: A6 L, A8 L
Audi – oznaczenia wersji sportowych
Nazwy modeli podstawowych czasami są wzbogacane literą S lub literami RS. I mniej wprawieni kierowcy powinni wiedzieć o tym, że to dość ważny sygnał. Oznacza bowiem bardziej sportową stylizację i… dużo mocniejszy silnik. Pod oznaczeniem tym często ukrywają się wersje napędzane 6- i 8-cylindrowymi silnikami widlastymi. Szczególnie jeżeli mówimy co najmniej o modelu segmentu D. Wariant S jest pierwszym stopniem modyfikacji, a RS drugim – najbardziej bezkompromisowym.
- Modele S: S1, S3, S4, S5, S6, S7, S8, SQ5, SQ7, TT S
- Modele RS: RS3, RS4, RS5, RS6, RS7, RS Q3, TT RS
W tym momencie czytelnikom należy zrobić pewne zastrzeżenie. Otóż jest jeden przypadek, w którym litera S pojawiająca się na karoserii Audi, nie będzie oznaczać wyższej mocy. Mowa o linii stylizacyjnej S-Line. To pakiet opcji, w którym zmienia się wyłącznie wygląd auta oraz zawieszenie. Resorowanie zaczyna sztywniej tłumić nierówności i oferuje wyższy poziom trakcji. Nadwozie z kolei otrzymuje sportowe akcenty, a w tym spojlery i większe felgi aluminiowe.
Audi – oznaczenia silników
Audi nie ułatwia sytuacji także w momencie, w którym kupujący zajrzy do tabeli danych technicznych. Tam czeka na niego seria oznaczeń, które zdradzają informacje dotyczące technologii użytej do budowy silnika.
- FSI – benzynowy silnik wolnossący z bezpośrednim wtryskiem
- TFSI – benzynowy silnik doładowany z bezpośrednim wtryskiem
- TDI – doładowany diesel z bezpośrednim wtryskiem typu common rail
- TFSI/TDI Ultra – wersja silnika benzynowego lub diesla z bardziej dopracowanym aspektem proekologicznym
- e-Tron – hybrydowy układ napędowy typu plug-in
- g-Tron – motor benzynowy zasilany gazem CNG
- h-Tron – układ napędowy przyszłości oparty o ogniwo wodorowe
Jeszcze w zeszłym roku Audi przed oznaczeniem silnika dodawało oznaczenie pojemności – np. 2,0 TDI czy 3,2 FSI. Od końca roku 2017 i prezentacji czwartej generacji limuzyny A8, sytuacja uległa jednak zmianie. Marka postanowiła zapisywać w miejscu pojemności moc wyrażoną w kilowatach. Nowa nomenklatura będzie stopniowo wprowadzana we wszystkich modelach niemieckiej firmy wraz z prezentacjami nowych modeli, ewentualnie wersji poliftingowych.
- liczba 25 – moc poniżej 80 kW (do 109 KM)
- liczba 30 – moc od 81 do 96 kW (od 110 do 131 KM)
- liczba 35 – moc od 110 kW do 120 kW (od 150 do 163 KM)
- liczba 40 – moc od 125 kW do 150 kW (od 170 do 204 KM)
- liczba 45 – moc od 169 do 185 kW (od 230 do 252 KM)
- liczba 50 – moc od 210 kW do 230 kW (od 286 do 313 KM)
- liczba 55 – moc od 245 kW do 275 kW (od 333 do 374 KM)
- liczba 60 – moc od 320 kW do 340 kW (od 435 do 462 KM)
- liczba 70 – moc powyżej 400 kW (od 544 KM)
Audi – oznaczenia napędów
Większość modeli Audi w wersji podstawowej korzysta z napędu przednich kół. Niemcy nie oznaczają tego zatem w jakiś specjalny sposób. Dodatkowe plakietki pojawiają się dopiero wtedy, gdy auto przekazuje moc na cztery koła. Producent z Ingolstadt jest znany ze swoich czteronapędów mniej więcej od lat osiemdziesiątych i stosuje przede wszystkim rozwiązania oparte o elektroniczne sterowanie bez możliwości mechanicznego blokowania dyferencjału.
- Quattro – napęd na cztery koła z centralnym dyferencjałem typu Torsen, standard m.in. w modelach z serii S i RS oraz Q5 i Q7
- Quattro Ultra – napęd na cztery koła odłączany za pomocą klasycznego sprzęgła, nie ma centralnego mechanizmu różnicowego oraz sprzęgła Haldex, zaprezentowany w obecnej generacji modelu A4 Allroad
Audi – oznaczenia skrzyń biegów
Rodzaj silnika i sposób przekazania napędu to nie jedyne opcje, jakie kierowca będzie musiał wskazać podczas konfigurowania auta. Kluczem do sukcesu jest też wybór właściwej skrzyni biegów. A w niemieckiej gamie wybór akurat jest dość duży – szczególnie w kwestii przekładni zautomatyzowanych.
- manual – tutaj raczej nie jest konieczne wyjaśnienie, dziś Audi stosuje głównie przekładnie 6-biegowe – 5-biegowe są spotykane tylko w A1
- Multitronic – przekładnia automatyczna bezstopniowa
- S-Tronic – automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa – rozwiązanie analogiczne dla DSG w gamie Volkswagena
- R-Tronic – zautomatyzowana przekładnia manualna o 6 biegach spotykana w modelu R8
- Tiptronic – skrzynia automatyczna z możliwością manualnej zmiany biegów