Może się zdarzyć, że samochód odmówi nam posłuszeństwa i będziemy musieli poprosić kogoś o holowanie lub sami zostaniemy o to poproszeni. Holowanie nie jest czynnością prostą, wymaga od kierowców ostrożności i ciągłej współpracy. Wato jest wybrać kierowcę z doświadczeniem w holowaniu, a gdy nie mamy takiej możliwości – osoba bardziej doświadczona powinna znaleźć się w pojeździe holowanym. Poniżej odpowiedź na pytanie – jak holować samochód?
Przed przystąpieniem do holowania warto jest ustalić znaki, dzięki którym kierowcy będą mogli się komunikować np. zwolnij, zatrzymaj się, przyśpiesz. Przed jazdą należy ustalić trasę i w miarę możliwości wybrać najmniej ruchliwą. Pamiętać należy też o lince, żeby była cały czas napięta. Jak zjeżdżamy ze wzniesienia, czy górki pojazd holowany powinien mocniej hamować niż pojazd holujący tak, żeby linka była naciągnięta, podobnie robimy podczas zatrzymywania.
Ta czynność zaoszczędzi nam mocnych szarpnięć i uniemożliwi dostanie się linki pod koła pojazdu holowanego.
Gdy w pojeździe holowanym nie możemy uruchomić silnika musimy wziąć pod uwagę, że układ kierowniczy będzie pozbawiony wspomagania i będziemy musieli użyć większej siły do wykonania manewru skrętu, to samo tyczy się hamulców. Przy wyłączonym silniku podciśnieniowy układ wspomagania nie działa i musimy użyć większej siły do wciśnięcia pedału hamulca. Linkę holowniczą mocujemy w odpowiednich zaczepach, nigdy nie zaczepiamy jej na częściach układu kierowniczego lub hamulcowego.
Kiedy można holować?
Według kodeksu drogowego pojazd można holować, tylko pod warunkiem, że:
- Prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem.
- Pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności.
- W pojeździe holowanym znajduje się kierujący, mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba, że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim.
- Pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy. Nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie.
- Pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
- W pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy.
- Odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej.
Kiedy nie można holować?
Zabrania się holowania:
- Pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba, że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia.
- Pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony.
- Więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego.
- Pojazdem z przyczepą (naczepą).
- Na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
- W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców. Rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.