zamknij
REKLAMA
Volkswagen Golf VII (2012-) | autofakty.pl

 

Od lat najczęściej kupowanym autem segmentu C w Europie jest Volkswagen Golf. Dotyczy to również siódmej generacji auta. Dlaczego tak wielkie grono klientów wybiera akurat ten model? Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze tego samochodu? Co poprawiono względem poprzednich generacji?

Sylwetka modelu

Volkswagen Golf VII to kolejna odsłona niemieckiego kompaktowego auta przez wielu uważanego za wzór w swojej klasie. ,,Siódemka’’ zadebiutowała na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku.

Rok później w palecie silnikowej pojawiła się najoszczędniejsza wersja wysokoprężna 1.6 TDI Bluemotion oraz usportowiona odmiana R. W tym samym czasie uzupełniono jeszcze ofertę nadwoziową o kombi. W roku 2016 samochód został poddany modernizacji (odmiana poliftingowa trafiła do salonów w 2017 roku). Główne zmiany to nowe reflektory i tylne lampy w technologii LED, odświeżony dotykowy ekran systemu multimedialnego, a także jednostka 1.5 TSI.

Najtańsze egzemplarze Golfa VII oferowane są już za niecałe 20 tys. zł. Niestety są to auta w kiepskim stanie technicznym, często po wypadkach, spalone lub po powodzi. Zadbane sztuki wyceniono na około 40-50 tys. zł. Najdroższe dostępne na rynku kosztują nawet ponad 100 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Design Volkswagena Golfa VII nie zaskakuje niczym nadzwyczajnym. To po prostu kolejna ewolucja bryły stopniowo i oszczędnie modyfikowanej od pierwszej generacji auta. Sylwetka, reflektory czy tylne światła choć przypominają poprzednika to są jednak nieco inne. Całość jest na tyle charakterystyczna, że nikt nie będzie miał wątpliwości co to jest za auto. Bagażnik w wersji hatchback ma 380-1270 l, w egzemplarzach wyposażonych w napęd na 4 koła przestrzeń ta kurczy się do 343-1233 l, a z kolei w kombi bagażnik ma pojemność 605-1620 l.

Wnętrze

Wnętrze niemieckiego kompakta jest całkiem przestronne, fotele są wygodne i dobrze trzymają przy pokonywaniu zakrętów. Jakość użytych materiałów jest przyzwoita, a ich spasowanie bliskie perfekcji. To jedno z aut z najlepiej wykonanym wnętrzem w swojej klasie, oczywiście nie biorąc pod uwagę Audi A3. Obsługa wszystkich elementów wyposażenia we wnętrzu jest bardzo prosta i intuicyjna. Wszystko zostało zaprojektowane z myślą o ergonomii i praktyczności, ale brakuje tutaj choć trochę polotu.

Wersje silnikowe

Na internetowych portalach aukcyjnych egzemplarzy Volkswagena Golfa VII z silnikiem wysokoprężnym jest około 400 sztuk. Samochodów z motorem benzynowym znajdziemy tyle samo. Sztuka z największym przebiegiem ma na ,,zegarach’’ 250 tys. km, samochody z najmniejszym pokonanym dystansem mają przejechane niecałe tysiąc km.

POLECAMY OLEJE CASTROL!

Silniki benzynowe

Najmniejszy silnik benzynowy dostępny w Volkswagenie Golfie VII ma pojemność zaledwie 1-litra. To motor z rodziny TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostka uzupełniła paletę silnikową w 2015 roku. Od tego czasu dostępna była odmiana o mocy 115 KM, a dwa lata później dołączył kolejny 85-konny wariant. Golf z takim motorem w zależności od nocy osiąga 100 km/h w 9,7-11,9 s. Zdecydowanie polecamy ten mocniejszy wariant, jednak póki co motor 1.0 TSI jest jeszcze za krótko na rynku, żeby obiektywnie ocenić jego niezawodność.

Nieco większy silnik benzynowy to 1.2 TSI (75, 105 i 110 KM). W tym przypadku sprint do ,,setki” wynosi on od 9,9 s do 11,9 s. Kolejną jednostką montowaną w Golfie VII jest motor 1.4 TSI. Może dysponować mocą 122, 125, 140 i 150 KM. Te dwie ostatnie wersje zostały wyposażone w system wyłączania cylindrów, co ma przekładać się na niższe zużycie paliwa. Najmocniejszy wariant osiąga 100 km/h w 8,1 s, a najsłabszy robi to w 9,3 s. Na niektórych rynkach dostępna była jeszcze jednostka 1.4 TGI o mocy 110 KM z seryjną instalacją CNG – w tym przypadku sprint do setki to 10,9 s.

W poprzednich generacjach Volkswagena Golfa silniki 1.2 TSI i 1.4 TSI miały problemy z wadliwymi: wtryskiwaczami, tłokami, głowicami, nadmierną konsumpcją oleju silnikowego oraz z nietrwałym łańcuchem rozrządu. W siódmej generacji usterki te zostały wyeliminowane, a łańcuch zastąpiono paskiem.

Od 2017 roku dostępny jest jeszcze mocniejszy motor 1.5 TSI (150 KM), który również wyposażono w system wygaszania cylindrów. Golf z takim silnikiem osiąga 100 km/h w 8,4 s. Kwestia niezawodności odmiany 1.5 TSI podobnie jak motoru 1.0 TSI póki co pozostaje pod znakiem zapytania. To jeszcze zbyt młode konstrukcje, żeby oceniać ich trwałość.

Bardziej wymagający mają do dyspozycji jeszcze jednostkę 1.8 TSI o mocy 172 lub 180 KM, gwarantują one bardzo dobre osiągi na poziomie 7,6-7,8 s do ,,setki”. Na szczycie listy silników benzynowych stoi motor 2.0 TSI. W odmianach GTI generuje on moc: 220, 230, 245, 265 i 310 KM. Najmocniejszy wariant osiąga 100 km/h w 5,8 s, a najsłabszy robi to w 6,5 s. Oprócz odmian GTI oferowane są jeszcze szybsze wersje R. Tu również źródłem napędu jest silnik 2.0 TSI, ale ma moc już nie około 200 KM, a 300, 310 oraz 360 KM. ,,Erki” rozpędzają się do ,,setki’’ w 4,7-5,1 s.

Póki co użytkownicy nie skarżą się na kłopoty z silnikami 1.8 i 2.0 TSI, w poprzednich generacjach Golfa cierpiały one na problemy z nadmierną konsumpcją oleju silnikowego i z nietrwałym łańcuchem rozrządu.

Volkswagen Golf VII silnik (2012-)

Silniki Diesla

Alternatywą dla jednostek benzynowych są silniki wysokoprężne. W Volkswagenie Golfie VII dostępne są dwa motory o kilku wariantach mocy. Podstawowy to jednostka 1.6 TDI (generuje moc: 90, 105 i 110 KM). Najsłabsza odmiana osiąga ,,setkę’’ w 11,9 s, a najmocniejsza w 10,5 s. Jak na razie nie słychać nic na temat poważnych usterek w tej konstrukcji.

Bardziej wymagający moją do dyspozycji silnik 2.0 TDI o mocy 150 oraz 184 KM. Sprint Golfa do 100 km/h z takim motorem to w zależności od mocy 7,5-8,6 s. Użytkownicy nie skarżą się tutaj na problemy z pompą oleju czy inne przypadłości motorów 2.0 TDI ze starszych generacji Golfa.

Niezależnie od wybranego diesla radzimy sprawdzić: wydajność wtryskiwaczy, dwumasowe koło zamachowe wraz ze sprzęgłem, turbosprężarkę oraz filtr cząstek stałych. Choć w nowym Golfie podzespoły te należą do trwałych, z ich awariami użytkownicy aut z dieslami borykają się od lat.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zawieszenie samochodu zestrojono dość sztywno, ale nie tak jak w aucie typowo sportowym. Układ kierowniczy jest precyzyjny i dzięki takiemu układowi jezdnemu samochód prowadzi się pewnie i przewidywalnie. W przedniej części zawieszenia zastosowano tutaj kolumny resorujące, a z tyłu w zależności od wersji silnikowej układ niezależnych wahaczy lub belka skrętna. Zarówno z przodu jak i z tyłu są tutaj tarcze hamulcowe.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Nie będzie nowego Garbusa! To już pewne
Volkswagen Golf VII (2012-)

Warianty wyposażenia

Golf VII oferowany jest w wersjach: Trendline, Comfortline, Highline, GTD, GTE, GTI, R-Line oraz Cup. Najciekawsze elementy jego wyposażenia to między innymi: skrętne reflektory, światła w technologii LED, kamera cofania, aktywny tempomat, system wykrywania stopnia zmęczenia kierowcy, chowany hak holowniczy, adaptacyjne zawieszenie, asystent parkowania (kierowca operuje pedałami gazu i hamulca, a samochód kręci kierownicą i podpowiada, który pedał wcisnąć) oraz wiele innych ciekawych gadżetów.

Opony

Oryginalnymi rozmiarami opon do VW Golfa VII są popularne rozmiary 195/65 R15 i 205/55 R16, jedynie dla wersji silnikowej 2.0 GTI należy montować 225/45 R17, a dla modelu z napędem 4 Motion 225/40 R18.

Najczęstsze usterki

Volkswagen Golf VII jest na rynku już od około 5 lat. Na jakie usterki najczęściej zwracają uwagę użytkownicy tego modelu? Przede wszystkim na awarie kompresora klimatyzacji. Przed zakupem radzimy sprawdzić czy przy włączonej klimatyzacji nie leci na przemian zimne i ciepłe powietrze. Spotykane są również przypadki awarii mechanizmów podnoszenia elektrycznych szyb.

Zdarzają się także problemy z systemem multimedialnym, na szczęście w większości przypadków pomaga aktualizacja oprogramowania. Powszechną usterką są głośno pracujące tylne amortyzatory – dotyczy to głównie wersji kombi (Variant) z niezależnym tylnym zawieszeniem. Niestety u wielu użytkowników po wymianie amortyzatorów w ASO problem powraca.

Ponadto w egzemplarzach wyposażonych w skrzynie DSG użytkownicy skarżą się na bardzo szybko zużywające się sprzęgło. Problem występuje w autach wyprodukowanych do 2015 roku, dotyczy przede wszystkim odmian 200-konnych i mocniejszych. Z kolei w autach wyposażonych w manualną skrzynię biegów spotykane są przypadki problemów z wrzuceniem poszczególnych przełożeń.

Z badań instytutu TÜV przeprowadzonych w roku 2017 na autach 2- oraz 3-letnich wynika, że Volkswagen Golf uplasował się w pierwszej połowie stawki zajmując 25. lokatę. Najgorsze miejsce w segmencie ma Peugeot 308, która znalazła się dopiero na odległej 118. pozycji. Z kolei najlepiej wypadł Mercedes Klasy A, który zajął bardzo wysoką 4. lokatę.

Volkswagen Golf VII (2012-)

Bezpieczeństwo

Volkswagen Golf VII przeszedł testy zderzeniowe Euro NCAP w roku 2012. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 94%. Ochronę dzieci oceniono na 89%, ochronę pieszych na 65%, a dostępne systemy bezpieczeństwa na 71%. Ogólna nota auta to maksymalny wynik 5 na 5 gwiazdek.

Konkurenci

Jednym z głównych rywali Golfa VII jest Opel Astra J. W przeciwieństwie do Volkswagena tutaj prawie każdy silnik współpracuje z konwencjonalną instalacją gazową, która nie musi korzystać jednocześnie z benzyny i gazu – większość motorów ma pośredni wtrysk paliwa. Jednostki napędowe są też dość trwałe. Astra jest też tańsza w zakupie i za sprawą części zamiennych w atrakcyjnych cenach też tańsza w serwisowaniu. Mankamenty tej konstrukcji to duża masa własna auta, przez co Opel nie może pochwalić się zbyt dobrymi osiągami i zużywa spore ilości paliwa w porównaniu z konkurentami. Samochód nie ma też tak precyzyjnego układu kierowniczego jak Golf przez co gorzej się prowadzi, a we wszystkich wersjach w tylnym zawieszeniu zastosowano belkę skrętną. Tylna oś wielowahaczowa nie jest tu nawet opcjonalna jak w kompaktowym Volkswagenie. Uwagi można mieć jeszcze do wykończenia wnętrza.

W segmencie aut kompaktowych dużą popularnością cieszy się również Ford Focus Mk3. Tutaj tylne wielowahaczowe zawieszenie jest standardem, a samochód ma precyzyjny układ kierowniczy i dobrze się prowadzi. Jego istotną zaletą jest jeszcze ciekawy, ponadczasowy design. Sylwetka tego modelu bardzo wolno się starzeje. Nie bez znaczenia jest też wysoka trwałość silników, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. W tym przypadku tylko część z nich ma pośredni wtrysk paliwa, czyli można bez problemów je ,,zagazować’’. Jego wady to natłok drobnych awarii i szybka utrata wartości. Zastrzeżenia można mieć jeszcze do wykończenia wnętrza i obsługi urządzeń pokładowych.

Podsumowanie

Volkswagen Golf VII to samochód, który trzeba pochwalić przede wszystkim za bardzo dobre własności jezdne i to niezależnie do tego czy mamy do czynienia z egzemplarzem uzbrojonym w tylną belkę skrętną czy wielowahaczowe tylne zawieszenie. Auto ma też dobre osiągi i jest zaskakująco oszczędne. Na pochwałę zasługuje jeszcze ponadprzeciętne jak na samochód nie zaliczany do klasy premium wyposażenie. Imponujący jest też wysoki poziom spasowania elementów we wnętrzu.

Wady niemieckiej konstrukcji to przede wszystkim wysoka cena w stosunku do rocznika oraz naszpikowanie auta dużą ilością systemów bezpieczeństwa i tych poprawiających komfort jazdy. Z jednej strony to zaleta, z drugiej w przyszłości może odbić się to na awaryjności konstrukcji. Niektórzy będą zawiedzenie też mało wyrafinowanym designem zarówno wnętrza jak i sylwetki. Trzeba pamiętać też o tym, że każdy silnik benzynowy dostępnym w tym modelu ma bezpośredni wtrysk paliwa. Montaż instalacji gazowej będzie bardziej problematyczny – można zamontować albo instalację dotryskującą benzynę, albo dość drogą zużywającą sam gaz.

Z jednostek benzynowych polecamy wszystkie, z wyjątkiem motorów 1.0 TSI i 1.5 TSI. Są jeszcze za krótko na rynku, żeby obiektywnie ocenić ich trwałość. Jednak wybór motoru 1.2 TSI warto dobrze przemyśleć. W tej generacji Golfa nie jest on tak awaryjny, ale zdecydowanie za słaby do auta o takich gabarytach. Lepiej wybrać co najmniej jednostkę 1.4 TSI. Ci, którzy zdecydują się na samochód z motorem wysokoprężnym mają do wyboru silniki 1.6 TDI i 2.0 TDI. Polecamy obydwa, jednak ten pierwszy powinien mieć minimum 110 KM. Słabsze wersje zużywają niewiele mniej paliwa, a przyspieszają zauważalnie gorzej.

Na rynku aut używanych dostępnych jest około 800 egzemplarzy Volkswagena Golfa VII, a spośród nich aż 500 sztuk pochodzi z polskich salonów. Najtańsze samochody wyceniono na niecałe 20 tys. zł. Zdecydowanie odradzamy ich wybór, to sztuki niekompletne, które nie jeżdżą o własnych siłach. Jeśli handlarz lub osoba prywatna mogłaby naprawić auto i sprzedać je z zyskiem zrobiła by to. Jeżeli sprzedaje auto niekompletne to prawdopodobnie ma problem ze znalezieniem poszczególnych części używanych lub zamienników w dobrych cenach. Naprawa może też być nieopłacalna z powodu mnogości mankamentów. Ceny egzemplarzy w dobrym stanie zaczynają się od około 40-50 tys. zł. Najdroższe samochody wyceniono na prawie 200 tys. zł. To najmłodsze Golfy w usportowionej wersji R.

Tagi: ComfortlineDSGGolfGTIHighlineTDITrendlineTSIvolkswagen
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

1 KOMENTARZt

  1. Nie warto kupować Golfa 7, mam wersję po lifcie 2017 rok. psuje się od samego patrzenia, zawieszenie tylne hałasuje, wskaźnik poziomu paliwa nie działa. Poza tym głośny, mały w porównaniu do konkurentów. Nie kupiłbym ponownie, szkoda kasy na to coś – są lepsze auta niż awaryjny Golf.

DODAJ KOMENTARZ