Od kilku lat sprzedaż nowych samochodów systematycznie rośnie. Polski rynek motoryzacyjny bije rekordy i nic nie wskazuje na to, że trend ten w najbliższym czasie się zatrzyma. Sprawdźcie raport przygotowany przez PZPM i KPMG.
Według wyliczeń Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i międzynarodowej firmy doradczej KPMG w ciągu dwunastu miesięcy roku poprzedniego salony sprzedaży nad Wisłą opuściło w sumie 416 tysięcy pojazdów – co stanowi wzrost o 17,2 proc. w stosunku do roku ubiegłego. To oznacza, że polski rynek motoryzacyjny bije rekordy.
Mocne skoki sprzedaży nowych samochodów są ugruntowane głównie w sytuacji gospodarczej. Utrzymują się mniej więcej od roku 2012. A data ta nie jest przypadkowa. Jak wskazuje raport PZPM i KPMG to w tym czasie wskaźnik koniunktury firm i konsumentów oraz PKB zaczęły wyraźnie rosnąć. Na szczęście na razie nic nie wskazuje na to, że trend odwróci się. A to pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość i przypuszczać, że rok 2017 może być najlepszym w historii sprzedaży nowych samochodów od przeszło dekady.
Rosnący zbyt aut wynika z ekonomii i na nią działa, ale też przynosi inne korzyści. Chociażby takie, że długofalowe utrzymanie wzrostów sprawi, że już w ciągu kilku lat park samochodowy w Polsce odmłodnieje. To kluczowe, bowiem w chwili obecnej sytuacja nie jest dobra. Według badań Eurostatu z roku 2015 aż 71 proc. pojazdów eksploatowanych w Polsce ma więcej niż 10 lat. Dla porównania w Czechach wskaźnik wynosi 50 proc. Odmłodzenie parku aut będzie miało wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz ekologię.
Polski rynek motoryzacyjny bije rekordy – rok 2016 był szczególny!
Zdecydowanie największy udział w rynku w roku 2016 mieli klienci instytucjonalni. Różnej wielkości firmy kupiły w sumie prawie 68 proc. nowych samochodów, przy czym wzrost w stosunku do roku 2015 wyniósł prawie 22 proc. Osoby prywatne odpowiadały za wygenerowanie odpowiednio 32 proc. ogólnej sprzedaży. W ich przypadku skok popytu ma wartość 8,8 proc. Struktura sprzedaży firmy-klienci prywatni potwierdza sposób finansowania zakupu nowych pojazdów w Polsce. Aż 47 proc. aut zostało kupionych w ramach umów leasingu.
Według raportu przygotowanego przez PZPM i KPMG w roku 2016 Polacy najchętniej wybierali samochody segmentu C. Kompakty w sumie zbyły się w ilości niespełna 124 tysięcy sztuk, co stanowi aż 29,7 proc. całego rynku pojazdów osobowych. Miejsce drugie w zestawieniu popularności przypadło małym i średniej wielkości SUV-om oraz crossoverom. Ich sprzedaż osiągnęła pułap przeszło 98 tysięcy sztuk, przy udziale w rynku na poziomie 23,6 proc. Ostatnią pozycję na podium zajął segment B. Małe auta miejskie wygenerowały zbyt na poziomie 71 tysięcy sztuk, gwarantując sobie 17-procentowy udział w rynku.
O ile polscy kierowcy nadal kupują najwięcej samochodów marek popularnych, o tyle dużo większy skok sprzedaży dotyczy producentów z segmentu premium. Pierwszy typ importerów sprzedał w sumie prawie 364 tysiące pojazdów w roku 2016 i może cieszyć się ogólnym wzrostem popytu na poziomie 15,7 proc. Drugi przy zbycie określonym na przeszło 52 tysiące aut, zaliczył mocny wzrost szacowany na ponad 29 proc.