Fiat 500 czy Mini II? Kluczowe pytanie a w rolach głównych dwa kultowe modele, o których z pewnością marzyła niejedna kobieta planująca zakup auta. To co wyróżnia je na tle konkurencji to niewielkie gabaryty, połączenie stylistyki retro z nowoczesnością oraz nieszablonowa kolorystyka. Pamiętajmy jednak, że zewnętrzny wygląd, choć istotny, w zestawieniu z bezpieczeństwem, bezawaryjnością, niskimi kosztami eksploatacji i komfortem jazdy, spada dopiero na dalsze pozycje. Prawdziwe serce auta kryje się pod maską. Dlatego aby w pełni cieszyć się nowym nabytkiem, czasami warto poświęcić dłuższą chwilę na analizę rozwiązań proponowanych przez producentów. W poniższym zestawieniu prezentujemy najważniejsze zagadnienie, na które powinniśmy zwrócić uwagę rozważając zakup jednego z analizowanych aut.
SYLWETKI
FIAT 500 (2007-OBECNIE)
Fiat 500 to wskrzeszona wersja kultowego samochodu produkowanego w latach 1957-1976. Samochód ten nie tylko nazwą, ale również stylistycznie bardzo nawiązuje do swojego starszego brata bliźniaka, świetnie wpasowując się w obecną modę retro. Ponowne narodziny legendy okazały się hitem, a Fiat 500 cieszy się niesłabnącą popularnością. Jednak nie tylko sława pozostała mu po kultowym bracie… W „pięćsetce” zaimplementowano między innymi płytę podłogową oraz układ przeniesienia napędu taki sam, jak w starym modelu, dzięki czemu dostęp do części zamiennych jest łatwy i stosunkowo niedrogi.
Nie łatwo jest zmieniać legendę, dlatego też postanowiono wypuścić nowe auto z praktycznie „kosmetycznymi” zmianami. Nie znaczy to oczywiście, że nowy Fiat nie jest dopasowany do realiów współczesnej motoryzacji – wręcz przeciwnie!. „Pięćsetka” wewnątrz po prostu ujmuje swoim wyglądem. W aucie dominują twarde tworzywa, które nadają eleganckiego i subtelnego wyglądu.
Zamontowane siedzenia są przestronne i bardzo wygodne. Siadając w fotelu, możemy zatracić się w ujmującym charakterze tego auta. Niestety samochód trochę traci jeśli chodzi o tylną przestrzeń dla pasażera. Zmieszczą się tam tylko dwie osoby.
Auto sprawia wrażenie niewielkiego, a to za sprawą wąskiego nadwozia, które ma 1627 mm. Dzięki temu bez trudu wciśniemy się w wąskie miejsce parkingowe w centrum miasta. Skoro już o mieście mowa – jeśli będziemy wybierać drogi asfaltowane, nie powinniśmy odczuwać specjalnego „telepania” podczas jazdy. Kiedy jednak zdecydujemy się na bardziej wyboistą drogę, samochód ten z racji swojego krótkiego rozstawu osi może nami nieprzyjemnie potrząsnąć. Problemem może być również duży (za duży) promień skrętu podczas manewru zawracania auta.
MINI II (2006-2013)
Nowe Mini już w chwili premiery wywołało sporo zamieszenia wśród potencjalnych klientów. Niestety z racji swojej wysokiej ceny, na samochód z klasy B Premium mogło pozwolić sobie niewielu. Produkowane od 2006 roku auto, na pierwszy rzut oka niewiele różni się od swojej poprzedniej wersji. Największe zmiany zdecydowanie dotknęły nadwozia samochodu, które zostało wydłużone o 60 cm oraz poszerzone o 30 cm. Mogłoby się wydawać, że zyska na tym przestrzeń pasażerska a bagażnik zwiększy swoją pojemność, lecz nic bardziej mylnego. Producenci Mini drugiej generacji oferują nam jeszcze mniej miejsca z tyłu oraz jeszcze mniejszy bagażnik.
Oryginalny design auta jest wypadkową zastosowania obłych kształtów oraz łagodnych linii. Dzięki wszystkim tym zabiegom, auto na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie bardzo nowoczesnego i eleganckiego zarazem.
Wewnątrz samochód prezentuje się bardzo stylowo. Na konsoli głównej znajdziemy, pokaźnych rozmiarów, analogowy prędkościomierz.
Za kierownicą natomiast, swoje miejsce zagrzewa obrotomierz z niedużym wyświetlaczem komputera pokładowego. Cechą rozpoznawalną dla wszystkich generacji Mini, jest doskonały układ jezdny. Dzięki szerokiemu rozstawieniu kół, auto prowadzi się wręcz bajecznie i świetnie sprawdza się na zakrętach. Bardzo dobrze wyprofilowane i nisko osadzone fotele, doskonale trzymają pasażera nawet podczas gwałtownych manewrów.
Do sprzedaży, poza standardowym hatchbackiem, w 2007 roku wypuszczono wersję kombi – klubman, a w 2008 roku wersję kabriolet. Pierwsza różni się od pozostałych długością oraz sposobem otwierania klapy – nie otwiera się ona do góry tylko podzielona na dwa skrzydła otwiera się na boki. Od 2011 roku dostępna jest także dwumiejscowa wersja coupe oraz roadster.
WNĘTRZE I BAGAŻNIK
FIAT 500 (2007-OBECNIE)
Bagażnik tego modelu nie jest zbyt pojemny, wynosi on bowiem 185 l. O wyprawie z dużym bagażem możemy zapomnieć, jednak ze spokojem zmieścimy w nim większe zakupy.
MINI II (2006-2013)
Pojemność bagażnika wynosi 160 l, czyli niewiele. Zmieścimy w nim najpotrzebniejsze rzeczy oraz niedzielne zakupy, lecz podczas większego wyjazdu na weekend możemy mieć problem ze spakowaniem wszystkich bagaży.
SILNIKI
FIAT 500 (2007-OBECNIE)
Wśród oferowanych silników do tego modelu, do wyboru mamy cztery, wszystkie spełniające normę spalin Euro5: benzynowe 1.2 (69 KM), 0.9 TwinAir (85 KM i 105 KM) oraz turbodiesel 1.3 MultiJet (95 KM). Według danych producenta, Fiat 500 z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 69 KM spala: 6,4 l/100 km w mieście, 4,3 l/100 km w trasie i 5,1 l/100 km w cyklu mieszanym.
MINI II (2006-2013)
Wśród silników benzynowych znajdziemy takie jednostki jak: 1.6 (75 KM w wersji One, 120 KM w wersji Cooper, 175 KM w wersji Cooper S i 208 KM w najdroższej wersji John Cooper Works). Wśród silników diesla, do wyboru jest 1,6 dla wersji Mini One D i Mini Cooper oraz 2.0 dla wersji Mini Cooper SD. W przypadku silników diesla należy pamiętać o spalaniu. Pomimo swoich niewielkich rozmiarów, auto pali dość dużo. Niezależnie od wersji, standardowe zużycie na trasie plasuje się na poziomie 7 l/100 km.
AWARYJNOŚĆ
Pod względem awaryjności Mini okazuje się prawie dwa razy lepsze od Fiata 500. W raporcie usterkowości aut 2-3 letnich TÜV z 2013 roku, Mini zajęło 55 miejsce, tymczasem jego konkurent uplasował się dopiero na 101 pozycji. Wyższość modelu potwierdzają kolejne wersje raportu wspomnianej organizacji, deklasując tym samym model 500-tki.
CENY MODELI UŻYWANYCH
FIAT 500 (2007-OBECNIE)
Ceny na za egzemplarze używane wahają się od 20000 zł do 45000 zł.
MINI II (2006-2013)
Ceny egzemplarzy używanych są równie zróżnicowane. Ceny wahają się od 30 000 zł do 100 000 zł.
PODSUMOWANIE
Oczekiwania płci pięknej, w stosunku do tego jedynego auta są zupełnie inne od tych, którymi kierują się mężczyźni. Jednak to co łączy oba te światy to potrzeba auta, które jest niezawodne, komfortowe i bezpieczne. Choć przy takich założeniach Fiat 500 w cale źle nie wypada, to jednak naszym zdaniem na szczególną uwagę zasługuje model Mini. W zestawieniach analizujących komfort jazdy, jakość jednostki napędowej oraz stopień awaryjności, model ten wypada po prostu lepiej. Zawiodą się jednak Ci, którzy cenią sobie niskie koszty eksploatacji. Mini nie będzie dla nich idealnym wyborem, podczas jazdy po mieście potrafi spalić prawie dwa razy tyle paliwa co 500-tka. Za części zamienne też zapłacimy więcej w porównaniu do włoskiego modelu.