zamknij
REKLAMA
anglik

Panujące przepisy pozwalają poruszać się na naszych drogach autami z kierownicą po prawej stronie, czyli tzw. anglikami. Poza trudnościami w jeździe, wynikającymi z takiego umieszczenia kierownicy, należy także pamiętać o pewnych różnicach technologicznych. To ważne, by bez problemów zaliczać obowiązkowe okresowe badania techniczne.

Jeszcze dwa lata temu przepisy nie pozwalały na rejestrację na naszym rynku aut z kierownicą po prawej stronie. Argumentem były przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa. Kierowca, siedzący na prawym fotelu, praktycznie nie ma szansy zobaczyć odpowiednio wcześnie, przed manewrem wyprzedzania, czy z naprzeciwka nie nadjeżdża inny pojazd. Nagminne stały się tzw. przekładki, czyli przełożenie kierownicy oraz pedałów na lewą stronę.

Taka ingerencja dziś już jednak nie jest niezbędna. Nowe przepisy dopuszczają bowiem rejestrację w Polsce również anglików, a co za tym idzie, co jakiś czas konieczne jest stawienie się na stacji kontroli pojazdów.

Przegląd anglika – o czym pamiętać?

Najpoważniejszym problemem, z którym należy się zmierzyć, nabywając auto np. z Wielkiej Brytanii, poza kierownicą z prawej strony, są światła. Ze względu na panujący tam ruch lewostronny są one tak skonstruowane, aby nie oślepiać samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka (z prawej strony).

Granica światłocienia w tych reflektorach przebiega odwrotnie niż w światłach aut dostosowanych do ruchu prawostronnego, aby doświetlić lewą stronę, a obniżyć intensywność z prawej. W ruchu prawostronnym takie światła oślepiają kierowców pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz nie doświetlają dostatecznie prawej strony jezdni. Podobnie sprawa wygląda z tylnymi światłami samochodu („anglika”), szczególnie, kiedy niesymetrycznie występuje w nich światło przeciwmgłowe. Ze względu na to, że światła asymetryczne (angielskie) oraz symetryczne znajdują się na liście usterek istotnych, których stwierdzenie prowadzi do negatywnego wyniku badania technicznego, konieczna jest ich wymiana na wersję europejską (prawostronną) jeszcze przed badaniem na stacji kontroli pojazdów.

Usterki istotne

W rozporządzeniu określającym sposób przeprowadzenia badań technicznych pojazdów istnieje osobny dział, w którym określone zostały zasady badania auta konstrukcyjnie przystosowanego do ruchu lewostronnego. Zgodnie z tym zapisem okresowe badanie techniczne takiego samochodu obejmuje ocenę ogólną stanu technicznego pojazdu, a poza tym wyodrębniono pięć głównych elementów – identyfikację pojazdu, widoczność, światła drogowe i mijania, światła przeciwmgłowe tylne oraz prędkościomierz.

  • Po zmianach przepisy jasno określają, że usterką istotną jest:
  • Brak asymetryczności świateł mijania i oświetlenia drogi po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie. Stosuje się to do aut zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 1976 r. oraz motocykla wyposażonego w światła mijania z żarówkami halogenowymi, natomiast nie dotyczy to motocykla zarejestrowanego po dniu 31 grudnia 2009 r.
  • Reflektor świateł mijania nieprzeznaczony do ruchu prawostronnego (w oznaczeniu homologacyjnym reflektora strzałka skierowana tylko w prawo od uprawnionego diagnosty znajdującego się na wprost światła). Dotyczy to pojazdu konstrukcyjnie przystosowanego do ruchu lewostronnego.
  • Brak wyskalowania prędkościomierza w km/h albo jednocześnie w km/h i mph.
  • Brak dokumentu potwierdzającego, że pojazd był zarejestrowany na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej (dotyczy pojazdu konstrukcyjnie przystosowanego do ruchu lewostronnego z kierownicą umieszczoną po prawej stronie pojazdu.
  • W pojeździe przystosowanym konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego (z kierownicą umieszczoną po prawej stronie pojazdu) brak zapewnienia minimalnego wymaganego pola widzenia w lusterku zewnętrznym (lewym wstecznym), określonego w załączniku nr 13 do rozporządzenia o warunkach technicznych.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Rejestracja auta z Anglii

Światło przeciwmgłowe

Ciekawym punktem jest badanie światła przeciwmgłowego tylnego, w które musi być wyposażony samochód. W przypadku samochodów przystosowanych do ruchu lewostronnego światło przeciwmgłowe tylne powinno odpowiadać oświetleniu stosowanemu w samochodach przystosowanych do ruchu prawostronnego. To oznacza, że powinno być umieszczone po lewej stronie lub pośrodku pojazdu. Jeżeli światła są dwa, to po obu stronach pojazdu.

Wymagane pole widzenia

Nowe przepisy zmieniły też zasady szczegółowego sposobu badania minimalnego wymaganego pola widzenia w lusterku zewnętrznym (lewym wstecznym) pojazdu kategorii M1 przystosowanego konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego (z kierownicą umieszczoną po prawej stronie pojazdu).

Nowością podczas badania technicznego jest sprawdzenie, czy prędkościomierz jest wyskalowany w km/h albo jednocześnie w km/h i mph. Jeżeli prędkościomierz wyskalowany jest wyłącznie w mph (mile), to diagnosta przeprowadzający badanie powinien określić wynik badania jako negatywny.

Posiadanie anglika może być dobrym pomysłem na wyróżnienie się na drodze, oczywiście mając na uwadze kwestie bezpieczeństwa. Decydując się na takie auto, warto jednak pamiętać o powyższych kwestiach. Lepiej je odpowiednio wcześniej poprawić, niż zostać cofniętym podczas obowiązkowego przeglądu samochodu.

Tagi: anglikbadanie technicznestacje kontroli pojazdów
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ