Wszystkie samochody, które poruszają się po drogach, posiadają swój indywidualny numer VIN (z ang. Vehicle Identification Number), co oznacza numer identyfikacyjny pojazdu. To o tyle unikatowy wyróżnik, że każdy samochód posiada swój specyficzny numer – ile więc samochodów, tyle numerów VIN. Z tego powodu często porównuje się go do ludzkiego DNA czy numeru PESEL, za pomocą których można zidentyfikować każdego człowieka, i które również są niepowtarzalne. Co więcej, numer VIN nadawany jest nie tylko czterem kółkom, ale także motocyklom, samochodom ciężarowym, autobusom, przyczepom i motorowerom.
Gdzie szukać numeru VIN w aucie?
Numer VIN jest zakodowaną przez producentów samochodów informacją o Twoim aucie i nadaną zanim wyjechało ono z fabryki. Przyjęto, że numer VIN to jednocześnie numer nadwozia pojazdu. Miejsce, gdzie możemy odszukać numer VIN bywa różne dla różnych marek i modeli. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak je znaleźć. Niezależnie od tego, w którym obszarze w pojeździe został wybity, musi on widnieć również w jego dokumentach, np. na karcie pojazdu i w dowodzie rejestracyjnym.
Jakie informacje na temat samochodu kryje w sobie VIN?
Poza powyższymi unikatowymi cechami, numer VIN posiada jedną, wspólną, a mianowicie format zapisu. Musi on składać się przede wszystkim z 17 znaków (cyfry i litery, z wyjątkiem I, Q oraz O), a każdy z nich ma swoje znaczenie.
Trzy pierwsze znaki to WMI (ang. Word Manufacture Identifier), czyli oznaczenie producenta pojazdu dotyczące strefy geograficznej i kraju, gdzie samochód został wyprodukowany. I tak np. samochody, których VIN zaczyna się literą „J” stworzono w Japonii, a auta z numerem zaczynającym się od cyfry „1” – w USA.
Kolejne sześć znaków to tzw. VDS (ang. Vehicle Descriptor Section) i dotyczą opisu pojazdu przez producenta. Zakodowane są w nim takie informacje jak: konstrukcja pojazdu, rodzaj nadwozia, typ silnika lub inne istotne cechy, jak np. wyposażenie auta. Tu panuje absolutna dowolność: każdy producent w zależności od kraju produkcji, roku czy modelu stosuje często inne wyróżnienie. Jedynie jasne kryteria i konsekwentne znakowanie stosuje BMW i Mercedes. Ostatni w tej sekcji to sygnatura kontrolna numeru VIN – dzięki specjalnemu algorytmowi można zweryfikować, czy żaden z pozostałych symboli nie został nielegalnie zmieniony.
Finalna kombinacja ośmiu znaków to tzw. VIS (ang. Vehicle Indicator Section) i służy dalszemu opisowi auta przez fabrykanta. Tutaj znajdziemy rok produkcji auta lub jego modelu (10 lub 11 pozycja numeru VIN), a także oznaczenie fabryki, z której dane auto pochodzi (12 pozycja numeru VIN) oraz numer seryjny pojazdu (od 4 do 6 ostatnich znaków kodu VIN). Jednak i w tym przypadku nie ma jednoznacznego, uniwersalnego kodu dla wszystkich producentów.