zamknij
REKLAMA
Testy opon letnich 2017

Czy opony z tzw. segmentu premium są zawsze lepsze od porównywalnych modeli ogumienia, ale z klasy średniej bądź budżetowej? Tak nakazywałaby logika, jednak rzeczywistość pokazuje, że może być zupełnie inaczej. Najlepszym tego przykładem jest najnowszy test opon letnich ADAC 2018, w którym specjaliści niemieckiego automobilklubu przyjrzeli się oponom w dwóch rozmiarach: 205/55 R16 oraz 175/65 R14. I nie zawsze droższa opona z tego samego koncernu wypadła lepiej niż tańsza.

Tańsza opona nie znaczy gorsza

Przykładów na powyższą tezę test opon letnich ADAC 2018 daje co najmniej kilka. Wśród opon o rozmiarze 205/55 R16 opona Firestone Roadhawk uzyskała identyczny łączny wynik jak Bridgestone Turanza T001 Evo. Opona topowej marki japońskiego koncernu była lepsza pod względem zachowania na mokrej nawierzchni, a także generowała niższy hałas. Ale już opona Firestone lepiej wypadła na suchej drodze i miała nieco mniejszy wpływ na zużycie paliwa.

Z kolei Semperit Speed-Life 2 uzyskała wynik nieznacznie tylko gorszy od opony Continental PremiumContact 5, uzyskując nawet lepszy wynik na mokrej drodze.

Natomiast wśród opon o rozmiarze 175/65 R14 zwycięzcą okazała się opona marki Falken, która wchodzi w skład koncernu Sumitomo. Drugie miejsce zajęła opona Semperit, wyraźnie zwyciężając z wyraźnie droższą oponą marki Continental.

Duże oszczędności na zużyciu opony

Jak pokazują powyższe przykłady, zawsze powinniśmy brać pod uwagę kilka różnych marek opon. I nie można z góry zakładać, że opona o bardziej renomowanej marce albo droższa będzie na pewno lepsza.

Tegoroczne testy ADAC pokazują ponadto, że pomiędzy najlepszymi i najsłabszymi oponami różnice potrafią być kolosalne. Przykładem jest kwestia zużywania się opon. Zakładając, że 60% ruchu będzie się odbywać w miastach bądź drogach międzymiastowych, a 40% na drogach szybkiego ruchu, najlepsze opony zachowają swoje właściwości przez ok. 45 tys. km. W tym elemencie bardzo dobrze wypadła np. opona Michelin Primacy 3. Na drugim biegunie znalazła się natomiast opona Infinity Ecosis z bezproblemowym przebiegiem do ok. 25 tys. km.

Innym przykładem może być hamowanie. Na mokrej nawierzchni auto z oponami Continental PremiumContact 5, najlepszymi w tym elemencie, z prędkości 80 km/h zatrzyma się po niecałych 43 m. To aż o 10 m wcześniej niż najgorsza w tym elemencie Sava Perfecta.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Jak dobrać opony zimowe? Dziś o tym opowiemy!

Test opon letnich ADAC 2018 – 175/65 R14 T

W tym roku do testu 14-calowych opon letnich o rozmiarze 175/65, czyli takich, które najczęściej wykorzystywane są w małych, miejskich autach, trafiło 14 modeli. Z grupy tej zaledwie dwie opony uzyskały ocenę „dobra”. Były to wspomniane już opony Falken Sincera SN832 Ecorun oraz Semperit Comfort-Life 2. Aż 11 opon uzyskało ocenę „zadowalającą” i co ciekawe w gronie tym były opony marek uznawane powszechnie jako premium, czyli Pirelli, Goodyear oraz Continental. Jedna opona otrzymała ocenę „dostateczną”. Była to Sava Perfecta.

Z przetestowanej grupy opon niespodziewanie najlepiej na suchej nawierzchni wypadła opona Maxxis Mecotra 3, która jednak uzyskała dużo gorsze wyniki w innych kategoriach testu. Na mokrym najlepsza okazała się opona marki Semperit, a najgorsze była Sava. Najmniejszy hałas generuje Firestone Multihawk 2, a największy Maxxis i Kleber Dynaxer HP3. Z kolei największy wpływ na wzrost spalania mają Kleber i Firestone, a najmniejszy Apollo Amazer 4D Eco.

test opon letnich ADAC 175/65 R14 T

Test opon letnich ADAC 2018 – 205/55 R16 V

W grupie opon o średnicy 16 cali do testu trafiło 16 modeli letniego ogumienia. W tym przypadku aż sześć modeli opon uzyskało ocenę „dobrą”. Kolejnych osiem otrzymało ocenę „zadowalającą”, a dwie – Infinity Ecosis i Vredestein Sportrac 5 – dostateczną. Tak jak w przypadku „czternastek”, żadna opona nie otrzymała minimalnej oceny.

Najlepszą ocenę cząstkową za zachowanie na suchej drodze uzyskał Hankook Ventus Prime 3 K125, a najgorszą Cooper Zeon CS8. Na mokrej najlepsza i najgorsza były odpowiednio Bridgestone Turanza T001 Evo i ponownie opona marki Cooper. Najmniejszy hałas powstaje za sprawą opony Nexen N’blue HD Plus, a największy generuje Pirelli Cinturato P7 Blue. I wreszcie największy ujemny wpływ na zużycie paliwa poprzez zwiększone opory toczenia miała opona marki Nexen, a najmniejszy Continental PremiumContact 5 i Vredestein.

test opon letnich ADAC 205/55 R16 V
Tagi: oponyopony letnietesty opon ADAC
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ