zamknij
REKLAMA
Jakie opony zimowe

Sezonowa wymiana opon nie budzi już takich kontrowersji, jak to było jeszcze dwie czy trzy dekady temu. Dziś dla niemal każdego kierowcy to oczywistość – także do tej grupy trzeba zaliczyć zwolenników ogumienia całorocznego. Wydaje się, że ostatnim z dylematów związanych z wymianą opon na zimowe, jest kwestia szerokości. Czy węższe opony zimowe będą lepiej zdawały egzamin niż szersze? Ta sprawa jest nie tylko interesująca, ale nawet nieoczywista. Trzeba się jej lepiej przyjrzeć!

Które opony będą lepsze w sezonie zimowym? Węższe czy szersze? Żeby móc znaleźć satysfakcjonującą odpowiedź, na początku warto zastanowić się, skąd pomysł zakładania węższych opon zimowych niż letnich. Czy chodzi przede wszystkim o oszczędności, bo węższe opony zimowe są zazwyczaj tańsze od szerszych? A może idea przywędrowała ze sportu motorowego, gdzie podczas rajdów po zaśnieżonych skandynawskich drogach mkną auta wyposażone w zauważalnie węższe opony?

Opony węższe i szersze – co to oznacza?

Nie sposób rzetelnie odnieść się do ewentualnego sporu, który dotyczy montażu wąskich opon zimowych, bez podania, co oznaczają pojęcia „opony węższe” i „opony szersze”. Logicznie biorąc, montaż niedopasowanych opon może być groźny w skutkach, do tego dochodzą kwestie legalności. Gdzie zatem tkwi haczyk? W tym, że niemal każdy model samochodu jest homologowany z więcej niż jednym rozmiarem opon. Że tak jest w rzeczywistości, wystarczy przyjrzeć się cennikom nowych pojazdów, gdzie często wersje droższe (lepiej wyposażone) mają większe felgi (czyli inny rozmiar ogumienia). Jako przykład można podać Renault Megane IV,  gdzie w wersji silnikowej 1.3 TCe 140 homologowano opony 205/55 R16 (jako bazowe) oraz 205/50 R17 i 225/40 R18. W teorii można też jeszcze do wspomnianego auta dobrać opony na podstawie kalkulatora rozmiarów ogumienia. Wtedy na liście pojawią się również opony, na których nie wyjeżdżało  to auto (nawet opcjonalnie) z polskiego salonu (np. 195/55 R16, 205/60 R15 czy 215/45 R17).

Homologacja

Co ciekawe, homologacja samochodu na dany rynek obejmuje też rozmiar opon. Jednak w Polsce nie obowiązuje przepis nakazujący jazdę tylko na oponach z homologowanymi rozmiarami. Dalsze wytyczne ustawodawcy wspominają choćby o głębokości bieżnika, stanie ogumienia czy o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu (indeksy nośności i prędkości). Jest też fragment mówiący o tym, że ciśnienie powinno być zgodne z zaleceniami konstruktorów pojazdu. Można więc we wspominanym Renault Megane zamontować opony 195/55 R16, czyli węższe. Można, ale to jednak ryzykowne. Dlaczego?  Niekiedy niehomologowany rozmiar stanie się źródłem problemów – choćby w sporze z towarzystwem ubezpieczeniowym. Trzeba się więc liczyć, że niewłaściwy rozmiar może być wykorzystany jako pretekst do zaniżenia lub niewypłacenia szkodowania za szkodę drogową.

Sprawdź: Ile lat mogą mieć opony? Co ile wymieniać na nowe?

opony zimowe

Rajdowe konotacje

Przypomnijmy, że wąskie ogumienie zimowe doskonale zdaje egzamin na zaśnieżonych rajdowych trasach Szwecji czy Finlandii. Węższe opony zimowe, w które wyposażone są chociażby auta WRC, pozwalają na urywanie ułamków sekund na każdym kilometrze, co może rzutować na końcowy rezultat. Jednak rzeczywistość jest bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać. Zimowe opony rajdowe są wyposażone w kolce! W Polsce taka modyfikacja jest niezgodna z prawem. Po drogach publicznych nie można jeździć pojazdami wyposażonymi w opony z kolcami. 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Bridgestone Blizzak LM005 - japońska nowość na zimę

Opony zimowe węższe kontra szersze

Prawa fizyki są nieubłaganie i według tychże im mniejsza szerokość opony, tym mniejsza powierzchnia styku z podłożem. A to przekłada się na silniejszy nacisk na nawierzchnię. Rajdowe auto na ekstremalnie wąskich oponach z kolcami z ogromną siłą wgryza się w śnieg, co umożliwia uzyskiwanie lepszych czasów w specyficznych warunkach fińskiej czy szwedzkiej zimy. Okazuje się, że dla przyczepności ważna jest nie tylko siła nacisku na drogę, ale też wielkość powierzchni przylegania. A tę węższe opony zimowe mają mniejszą niż szerokie. Ze wspomnianych powodów nie można jednoznacznie określić, kiedy które opony zimowe (wąskie czy szerokie) będą lepszym rozwiązaniem. To sprawa indywidualnego podejścia oraz warunków, w jakich przede wszystkim dane auto będzie się poruszać. Oczywiście zarówno węższe, jak i szersze opony zimowe, dopasowane do samochodu, zapewnią wymagany margines bezpieczeństwa. Kwestia tkwi w detalach.

Przeczytaj jeszcze: Opony sezonowe czy całoroczne?

Węższe opony zimowe – za i przeciw

Węższe opony zimowe skuteczniej od szerszych odprowadzają zarówno błoto pośniegowe, jak i deszcz. Silniejszy nacisk jednostkowy przekłada się też pozytywnie na trakcję przy ruszaniu na każdym rodzaju śniegu. Do tego warto mieć na uwadze, że wąskie opony będą mieć wyższy profil, co pozytywnie wpływa na komfort oraz wytrzymałość elementów zawieszenia. Cenę też warto uznać za atut, ponieważ zazwyczaj opony węższe, szczególnie pasujące na mniejsze felgi, są tańsze od szerszych alternatyw.

Jak największą wadę węższych opon uznaje się wydłużoną drogę hamowania właściwie w każdych warunkach atmosferycznych. Do minusów trzeba też zaliczyć gorszą trakcję na suchym asfalcie czy podczas dynamicznie pokonywanych zakrętów. Nie bez powodu auta o sportowych charakterze mają przecież fabrycznie montowane szerokie opony.

Szersze opony zimowe – plusy i minusy

Szerokie opony zapewniają przede wszystkim większą powierzchnię styku koła z drogą. Ma to pozytywny wpływ między innymi na skuteczność hamowania, Szersze opony zimowe mają też, co oczywiste, więcej lameli, które odpowiadają za przyczepność podczas jazdy na śniegu. Do zalet trzeba jeszcze zaliczyć zachowanie w zakrętach czy lepszą odwzorowanie na kołach poleceń kierowcy.

Samochód z szerszymi oponami zimowymi będzie mniej sprawnie poruszał się na oblodzonych drogach – tutaj lepszą trakcję zapewnia wąskie ogumienie. Do kolejnych wad można zaliczyć obniżony komfort (wynikający z mniejszego profilu) oraz efektywność paliwową. Najczęściej ten sam model opony (identyczne indeksy nośności i prędkości) o większej szerokości będzie generować wyższe opory toczenia. 

Węższe czy szersze opony zimowe – podsumowanie

Wybór pomiędzy oponami węższymi a szerszymi nie jest łatwy do rozstrzygnięcia. Więcej – wydaje się być niemożliwe znalezienie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, które opony zimowe będą czy są lepsze. Oba rozwiązania mają zarówno zalety, jak i wady. Zatem jeśli przymierzasz się do zakupu nowego kompletu opon, rozważ za i przeciw i następnie wybierz optymalną opcję dla Ciebie. 

O ile sprawa montażu węższego lub szerszego ogumienia trudna jest do rozstrzygnięcia, to łatwiej będzie z poleceniem miejsca, gdzie warto kupić nowe opony zimowe. I szersze, i węższe. To internetowy sklep Inter Cars, znany zarówno z korzystnie skonfigurowanych cenników, jak i bogatej oferty części samochodowych. W tym oczywiście opon.

Tagi: opony zimowe

DODAJ KOMENTARZ