zamknij
REKLAMA
no thumb

Opony zimowe są projektowane tak, aby zapewniać zrównoważone właściwości jezdne na suchym asfalcie, śniegu, lodzie, błocie pośniegowym oraz podczas opadów deszczu. Dzięki temu są najskuteczniejszą bronią przeciw trudnym warunkom drogowym. Jak jednak wiadomo, istnieją dwie strony medalu, więc czy zimówki mają jakieś wady?

Obecny poziom zaawansowania technologii produkcji opon zimowych sprawia, że nie da się połączyć optymalnych właściwości ogumienia w trakcie różnych warunków atmosferycznych. Stąd optymalne właściwości tzw. „zimówek” podczas wysokich temperatur są niedoskonałe. Wszystkie zalety ogumienia tego typu nikną wraz ze wzrostem temperatury. Dlaczego tak się dzieje?

Najważniejsze zalety opon zimowych 

Powszechnie wiadomo, że ogumienie przeznaczone na zimę składa się z miękkiej mieszanki gumy cechującej się większą zawartością krzemionki, wyższym udziałem procentowym kauczuku naturalnego oraz dodatków w postaci olejów roślinnych lub żywicy. Dzięki temu opona jest elastyczniejsza i nie twardnieje w niskich temperaturach. Wykazuje lepsze właściwości na różnego rodzaju nawierzchniach już poniżej temperatury 7 stopni Celsjusza.

Równie ważna jest rzeźba bieżnika. Charakteryzuje się dużymi blokami w strefie barkowej i zwiększoną ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć, tzw. lameli. Większe klocki barkowe i gęsto rozmieszczone lamelki znacząco poprawiają przyczepność, stabilność oraz kontrolę.

Zastosowane rozwiązania gwarantują wysoką przyczepność na śliskiej nawierzchni oraz dobre odprowadzanie błota pośniegowego spod opony.

Różnice są szczególnie widoczne podczas gwałtownej zmiany kierunku jazdy na ośnieżonej drodze. Lamelowany bieżnik „wgryza się” w śnieg, dzięki czemu zwiększa się tarcie i poprawia przyczepność. Ma on również duże znaczenie podczas ruszania i hamowania.

Testy dowodzą, że opona zimowa dwukrotnie skraca dystans potrzebny do zatrzymania się na śliskiej nawierzchni w stosunku do jej letniego odpowiednika. Dzięki temu kierowca może pewniej i bezpieczniej prowadzić auto w zimowych warunkach drogowych.

Wady opon zimowych

Trudno doszukać się poważnych wad w oponach zimowych, stanowiących optymalne rozwiązanie dla bezpieczeństwa jazdy w tym czasie. Z pewnością najbardziej odczuwalną, ale niedyskwalifikującą, jest zwiększony poziom głośności generowany podczas jazdy.

Odpowiada za to bardziej miękka mieszanka, głębszy bieżnik oraz gęstsza sieć klocków, które hałasują i drżą podczas stykania się z jezdnią.

Cechują się też szybszym zużyciem podczas jazdy w dodatnich temperaturach.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Mity na temat opon zimowych
Zalety opon zimowych Wady opon zimowych
Opona nie twardnieje podczas niskich temperatur. WYŻSZY POZIOM GENEROWANEGO HAŁASU W CZASIE JAZDY
Zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie.  
Dwukrotnie zmniejsza dystans potrzebny do zatrzymania auta na śliskiej nawierzchni. SZYBSZE ZUŻYCIE BIEŻNIKA PODCZAS JAZDY W WYSOKICH TEMPERATURACH

Współczesne opony zimowe wykonane są tak, aby zapewnić najbardziej zrównoważone warunki jezdne niezależnie od typu nawierzchni. Doskonale sprawdzają się na ośnieżonym i oblodzonym asfalcie, a na suchym tylko czasami ustępują letniemu ogumieniu. Z pewnością mają więcej zalet niż wad. Należy przyjąć, że zimówka to jeden z najważniejszych elementów poprawiających poziom bezpieczeństwa w zimie. Dla zapewnienia najlepszej przyczepności i kontroli toru jazdy zaleca się zatem stosowanie opon dostosowanych do pory roku.

Autofakty radzą:

  • Podczas zimy używaj opon przeznaczonych na sezon zimowy;
  • Opona zimowa zapewnia lepszą przyczepność na śniegu, lodzie i mokrym asfalcie;
  • Pamiętaj, że w niektórych warunkach zimówka może ustępować właściwościami oponie letniej, a więc zawsze dostosowuj prędkość do warunków atmosferycznych.
Tagi: naczasieoponyopony zimowe

DODAJ KOMENTARZ