zamknij
REKLAMA
opony używane

Z jednej strony całkiem spora oszczędność, z drugiej jednak jakiś stopień niepewności co do ich jakości wykonania oraz stanu technicznego. Czy opony letnie bieżnikowane to dobry sposób na zaoszczędzenie konkretnej sumy pieniędzy? W końcu przecież mówi się, że na bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać.

Jeśli ktoś myśli, że regeneracja opon była popularna tylko w czasach komunizmu, a dziś nikt już o tym nie pamięta, jest w sporym błędzie. Również dziś oferta opon bieżnikowanych jest całkiem spora. Wiele firm specjalizujących się w tej działalności oferuje taką usługę, dzięki której na jednej oponie można zaoszczędzić nawet ponad 100 zł w porównaniu do opony klasy ekonomicznej. Przy komplecie robi się już oszczędność w wysokości co najmniej 500 zł. Czy dla takiej kwoty gra jest warta świeczki?

Na czym polega regeneracja opony?

Bardzo uogólniając, proces bieżnikowania opony polega na „doklejeniu” nowego bieżnika do starej opony, z której została usunięta warstwa gumy. Wraz z usunięciem tej warstwy, z opony usuwa się zardzewiały linki, nacięcia oraz naprawia inne widoczne uszkodzenia, np. poprzez uzupełnienie ubytków.

Firmy specjalizujące się w bieżnikowaniu opon stosują dwie metody ich regeneracji. W pierwszej, tzw. na zimno, do opony „dokleja się” wstępnie zwulkanizowany bieżnik. W metodzie na gorąco na oponę trafia surowa guma, która następnie jest wulkanizowana już po nałożeniu na osnowę.

Opona bieżnikowana, przynajmniej w teorii, nie powinna odstawać od standardowej nowej opony. Posiada odpowiednią głębokość bieżnika, liczne rowki, nacięcia i wyżłobienia. Taka opona powinna zapewniać też porównywalne właściwości jezdne, czyli odprowadzanie wody, przyczepność na różnych rodzajach nawierzchni czy też stosunkowo krótka droga hamowania.

Zalety opon bieżnikowanych

Nie tylko niższa cena przemawia za zakupem opony bieżnikowanej. Przede wszystkim taka opona bardzo często posiada głębszy bieżnik niż opony seryjne. A to przekłada się na lepsze odprowadzanie wody, co wydatnie zmniejsza ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Co ważne, niektóre opony bieżnikowane można regenerować kilkukrotnie (nawet 2-3 razy), co też na dłuższą metę zapewnia większą oszczędność.

Pozostaje jeszcze jeden argument za oponami bieżnikowanymi, choć nie wiąże się on już z żadnymi bezpośrednimi kosztami dla właściciela samochodu. Regenerowane opony mniej obciążają środowisko naturalne niż porównywalne opony wyprodukowane całkowicie od nowa.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  A co by było gdyby samochody otrzymywały koła od… kosiarki?

Opony bieżnikowane mają też wady

Choć producenci opon bieżnikowanych zapewniają, że mają one porównywalne parametry jak opony nowe, to jednak nie wszystkich aspektach. Posiadając tego typu opony trzeba się liczyć z większym hałasem niż w przypadku nowych opon, a to przekłada się na niższy komfort jazdy. Nieco gorsza jest także precyzja kierowania autem wyposażonym w opony bieżnikowane, choć to już zależy od rodzaju opon i sposobu ich regeneracji. Oszczędności z tytułu wyboru opony bieżnikowanej są zmniejszone poprzez krótszy czas ich eksploatacji. Choć również w tym przypadku sporo zależy od opony, która stanowiła „podkład”, to jednak trzeba się liczyć z częstszą ich wymianą.

Problemy z regeneracją współczesnych opon mogą wynikać również z metod i konstrukcji współczesnych opon, które nie są produkowane z myślą o przedłużaniu ich życia poprzez proces bieżnikowania. Nawet jeśli nie będzie żadnych zastrzeżeń co do bieżnika opony, to mogą wystąpić problemy z wytrzymałością karkasu, decydującego tak naprawdę o jej trwałości.

Pamiętajmy też, że opona bieżnikowana ma już trochę lat. Znacznie więcej niż opona kupiona jako nowa. A to oznacza, że z całą pewnością będzie jej ustępować pod względem technologicznym. Mając na uwadze, że opona jest jednym z najważniejszych elementów decydujących o naszym bezpieczeństwie, opona starsza o kilka lat już na starcie będzie przegrywać pod wieloma względami z oponą fabrycznie nową.

Kupujemy opony bieżnikowane – porady

Jeżeli jednak decydujemy się na opony letnie bieżnikowane, pamiętajmy o kilku zasadach. Przede wszystkim nie kupujmy opon regenerowanych niewiadomego pochodzenia czy też od firmy o niskiej reputacji. Niech procesem regeneracji zajmuje się tylko i wyłącznie sprawdzona firma, dzięki czemu będziemy mieć pewność, że taka opona przeszła szereg niezbędnych testów i spełnia odpowiednie normy. Nie wybierajmy też najtańszych opon bieżnikowanych. Kupno droższej opony powinno nam zagwarantować lepsze właściwości i przejechanie większej liczby kilometrów.

Kupując nową oponę z myślą o jej późniejszej regeneracji, warto postawić na dobry jakościowy model z wyższej półki. Dziś zapłacimy więcej, ale dzięki późniejszej regeneracji zwróci nam się część zapłaconej kwoty, a poza tym będziemy mieli większą pewność, że opona po regeneracji będzie lepszej jakości.

Tagi: oponyopony bieżnikowaneopony letnie
Wojciech Traczyk

Autor Wojciech Traczyk

W branży motoryzacyjnej już od ponad piętnastu lat. Lubię wszystko, co ma cztery koła, ale interesują mnie również inne zagadnienia z szeroko pojętej branży - od nowinek technologicznych, poprzez kwestie dotyczące zmieniających się przepisów, aż po inwestycje w branży automotive czy też rozbudowę infrastruktury drogowej.

DODAJ KOMENTARZ