zamknij
REKLAMA
Mercedes Klasy C W205 C250 AMG Line

Stylistyczna rewolucja i zapowiedź najwyższej jakości wykonania – właśnie taki jest Mercedes Klasy C W205. Czwarta generacja małej limuzyny ze Stuttgartu bardzo wysoko zawiesiła poprzeczkę. Sprawdzamy czy warto zainteresować się kupnem sedana Mercedesa z drugiej ręki.

Sylwetka modelu

Od początku tego tysiąclecia Mercedes borykał się z ciągłymi problemami, które odbijały się na wynikach sprzedaży. Na początku były to rdzewiejące Klasy E, potem przez jakiś czas kiepsko wykończone auta, aż wreszcie całkowita zmiana stylistyki z ostrych krawędzi na zaoblone przetłoczenia. Kilka lat temu jednak pojawiła się na rynku zupełnie nowa generacja modeli, której bardzo ważnym elementem jest Mercedes Klasy C W205.

Model ten zawsze był najmniejszym sedanem w gamie niemieckiego producenta, jednak teraz, po debiucie Mercedesa CLA, można go nazwać po prostu mniejszym bratem Klasy E. Głównymi rywalami W205 są BMW Serii 3 oraz Audi A4, na tle których mała limuzyna ze Stuttgartu charakteryzuje się elegancją i dużym komfortem prowadzenia. Producenci klasy premium nigdy nie ukrywali, że to właśnie samochody tego segmentu sprzedają się najlepiej i generują ogromne zyski. Pojazdy ten klasy muszą być często autami wielozadaniowymi i sprawdzać się w roli mniejszych reprezentacyjnych aut, samochodów służbowych dla pracowników wyższego szczebla, a w wersji kombi pełniąc rolę aut rodzinnych.

Mercedes Klasy C W205 produkowany jest od 2014 roku i nadal oferowany jest w niezmodyfikowanej w żaden sposób formie. Ceny na rynku wtórnym rozpoczynają się od około 85 – 90 tys. zł. Są to auta z przebiegami sięgającymi nawet 100 tys. km, często w podstawowych wersjach wyposażenia z silnikami benzynowymi oraz Dieslami o pojemnościach 1,6 l. Należy pamiętać, że samochody tej klasy pokonują często bardzo duże odległości, zwłaszcza z jednostkami wysokoprężnymi, stąd w tak młodych egzemplarzach mogą występować aż tak duże przebiegi.

Łatwo można znaleźć oferty dealerów sprzedających swoje powystawowe auta lub pojazdy pochodzące od brokerów samochodowych. Górną granicę cenową wyznaczają wartości w okolicy 500 – 600 tys. zł. Właśnie za tyle można dzisiaj kupić nową lub używaną przez kilka miesięcy Klasę C 63 AMG S.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Mercedes Klasy C W205 to auto, które od początku powstało według jednej, kompletnej wizji. Protoplastą tej myśli stylistycznej wśród limuzyn niemieckiej marki jest Klasa S generacji W222. Jej dużo mniejszy brat wprost nawiązuje stylistyką do flagowego modelu Mercedesa. Na pierwszy rzut oka ma się wrażenie, że Klasa C to po prostu Klasa S w skali.

Zabieg ten okazał się bardzo dobrym pomysłem. Z przodu dominuje bardzo duży grill, który w zależności od wersji może być wyposażony w centralnie umieszczoną, ogromną gwiazdę Mercedesa. Z boków znajdują się przechodzące w boczne przetłoczenia reflektory. Auto ma bardzo zwartą sylwetkę z krótkimi tylnymi drzwiami i proporcjonalnym bagażnikiem. W zależności od wybranej linii stylistycznej, poszczególne detale różnią się od siebie. Łatwo będzie znaleźć Klasę C wyposażoną w wieloramienne felgi i mnóstwo chromów, by chwilę później odnaleźć auto z powiększonymi wlotami powietrza, agresywniejszą linią zderzaków oraz większymi i bardziej sportowymi felgami.

Sedan, Kombi i Coupe

Mercedes Klasy C W205 w wersji sedan mierzy dokładnie 4686 mm długości, 1810 mm szerokości oraz 1442 mm wysokości, przy rozstawie osi wynoszącym 2840 mm. Na wybranych rynkach auto oferowane jest także w przedłużonej wersji Lang (niem. Lang – długi), z nadwoziem mierzącym 4760 mm. Bagażnik wersji sedan pomieści 480 l, jednak to nie maksimum możliwości ładowniczych tego auta. Mercedes Klasy C W205 oferowany jest również z nadwoziem typu kombi. Nie jest to może najpiękniejsze tego typu auto na rynku, jednak jego kufer mieści 490 l. Po złożeniu oparć tylnej kanapy powierzchnię tę można powiększyć do 1510 l.

Klasa C oferowana jest jeszcze w dwóch wersjach nadwozia. Auto można odnaleźć w odmianach coupe oraz kabriolet. Mercedes W205 Coupe to zdecydowanie jeden z najciekawiej wyglądających tego typu. Proporcjonalna, odrobinę przygarbiona sylwetka wygląda bardzo interesująco i także w tej wersji, auto nie odstaje znacząco od swoich większych braci – Klasy E oraz Klasy S. Wersje kabriolet wyposażona jest w miękki brezentowy dach, który składany jest w pełni automatycznie.

Wnętrze

Głównym motywem przewodnim zespołu stylistów, który odpowiedzialny był za wygląd wnętrza, jest koło. Wyeksponowane owalne elementy znaleźć można tutaj dosłownie wszędzie. Na desce rozdzielczej znajduje się pięć okrągłych dyszy nawiewów klimatyzacji, wystające okrągłe daszki tablicy przyrządów, okrągła tarcza zegarka analogowego na konsoli środkowej, a nawet okrągłe głośniki systemu audio, które bardzo ładnie wkomponowano w boczki drzwiowe. Konsola środkowa wydaje się stanowić odrębny element wnętrza, wykończona jest w innym kolorze niż pozostała część deski rozdzielczej. Wybór materiałów oraz paleta barw zawiera całe mnóstwo kombinacji.

W wersji z automatyczną skrzynią biegów, przełącznik trybów jazdy umieszczono po prawej stronie, za kołem kierownicy. Ta część konsoli środkowej, w której normalnie znajduje się drążek zmiany biegów, została zupełnie inaczej zabudowana. Poniżej, przy podłokietniku znajduje się dżojstik systemu Command.

Jakość wykończenia stoi na najwyższym poziomie w tym segmencie. Mercedes Klasy C W205 jest zdecydowanie lepiej wykonany od swojego poprzednika. Nic nie wydaje w środku zbędnych dźwięków, a na egzemplarzach z przebiegami sięgającymi nawet 80 – 100 tys. km widać jedynie odrobinę wytarte koło kierownicy. Miejsca we wnętrzu nie ma wprawdzie tak dużo jak w nowym Audi A4 B9. Nadal jednak dodatkowe 10 cm długości i zwiększony rozstaw osi w stosunku do poprzednika, wyraźnie czuć w środku. Nawet na tylnej kanapie jest wystarczająco dużo przestrzeni, a w wersji z nadwoziem typu kombi będzie można przewieźć nawet wyższych pasażerów, którym nie zabraknie miejsca nad głową.

Wersje silnikowe

Mercedes Klasy C W205 oferowany jest już tylko i wyłącznie z silnikami wspomaganymi turbosprężarką. Spośród palety jednostek benzynowych do wyboru nadal pozostały jednak konstrukcje cztero-, sześcio- oraz ośmiocylindrowe. Podstawowym silnikiem jest konstrukcja wprowadzona do sprzedaży w połowie 2015 roku. Chodzi o wersję C160 z małym benzynowym 1,6 l o mocy 129 KM i 210 Nm momentu obrotowego. Ta sama konstrukcja oferowana jest w wersji C180, gdzie produkuje już 156 KM i 250 Nm momentu obrotowego. Wydawałoby się, że to niezbyt wiele, biorąc pod uwagę dzisiejsze standardy, ale w tej odmianie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s i osiąga prędkość maksymalną 225 km/h.

Kolejną jednostką jest silnik 2,0 l występujący w wersjach C200, C250, C300 oraz hybrydowej C350e. Tutaj turbosprężarka pomaga produkować odpowiednio 184, 211 lub 245 KM. To właśnie Mercedes C200 jest bardzo często spotykaną wersją na rynku wtórnym i jednocześnie konstrukcją najbardziej godną polecenia. To także ostatnia odmiana, która mogła być wyposażona w manualną skrzynię biegów. Później montowano już tylko automatyczne przekładnie 9G-Tronic, a w mocniejszych wersjach 7G-Tronic.

Właśnie w wersji z automatem Mercedes C200 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s i maksymalnie rozpędza się do 237 km/h. Producent deklaruje spalanie w przedziale 5,3 – 5,7 l, jednak taki wynik możliwy do osiągnięcia jest wyłącznie poza miastem. W zakorkowanych metropoliach C200 będzie potrzebował 9 – 11 l paliwa na setkę, co biorąc pod uwagę osiągi i tak jest naprawdę dobrym rezultatem.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Samochody Królowej Elżbiety II - tego w Netflixie nie zobaczycie!

Mercedes Klasy C AMG

Benzynowe V6 występuje w wersji C400 4Matic oraz usportowionych C 43 AMG. Tutaj zastosowanie dwie turbosprężarki, przez jednostki produkują odpowiednio 333 oraz 367 KM. Dla miłośników ekstremalnych doznań Mercedes przygotował wersje V8 AMG C63 oraz AMG C63 S. 476 i 510 KM z łatwością zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4 sekund i prędkość maksymalną, która może wynosić nawet 290 km/h.

Silniki Diesla

Mercedes Klasy C W205 oferowany jest również z silnikami Diesla, jednak tym razem nie mają one tak ogromnego udziału w rynku, jak w przypadku modelu W204. Do wyboru są wersje C180d oraz C200d, oba napędzane jednostkami 1,6 l o mocach 116 i 136 KM. Podstawowy silnik nie grzeszy dynamiką, a pierwszą setkę osiąga w czasie powyżej 11 s. Przy delikatnym traktowaniu pedału gazu jednostka ta jest w stanie zadowolić się wartością około 4 l oleju napędowego na 100 km. Do wyboru są także mocniejsze konstrukcje o pojemności 2,1 l, występujące w wersjach C220d, C250d oraz hybrydowym C300h. Tutaj w zależności od wariantu jest do dyspozycji od 163 do 204 KM.

Najbardziej godną polecenia wersją będzie C200d, która legitymuje się naprawdę przyzwoitymi osiągami, a jednocześnie średnio powinna spalać około 5,5 – 6,5 l oleju napędowego na 100 km. Warto jedna zauważyć, że na rynku wtórnym, w przypadku tego modelu Diesle stanowią zdecydowaną mniejszość, a nowoczesne jednostki benzynowe stosowane przez Mercedesa są naprawdę oszczędne.

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Zestrojenie zawieszenia oraz układu kierowniczego w Klasie C zależy w dużej mierze od wybranej wersji i konfiguracji. Standardowo auto nastawione jest na komfortowe podróżowanie, ale charakteryzuje się przyzwoicie precyzyjnym układem kierowniczym. W tym modelu Mercedes stosował system, który uzależnia pracę wspomagania kierownicy w stosunku do prędkości. Podczas szybszej jazdy, przy pokonywaniu zakrętów czuć wyraźnie, że auto prowadzi się sztywniej i nawet niewielkie ruchy kierownicą przyczyniają się do zmiany kierunku jazdy.

Opcjonalnie Mercedes Klasy C W205 dostępny jest z systemem zawieszenia Agility Control, który pozwala dostroić pracę zawieszenia do wymagań kierowcy. Korzystając z przełącznika umieszczonego przy dżojstiku na konsoli środkowej można w prosty sposób zmienić charakterystykę zawieszenia. System ten może dostroić również sztywność układu kierowniczego oraz rodzaj reakcji jednostki napędowej na pedał gazu. W trybie komfortowym auto będzie miękkie, a silnik zareaguje z delikatnym opóźnieniem, przy czym w wersji Sport będzie ono znacznie bardziej agresywne.

Warianty wyposażenia

Mercedes Klasy C W205, podobnie jak większość samochodów klasy premium, nie jest oferowany z jakimiś konkretnymi wariantami wyposażenia. Niemiecki producent przewidział linie stylistyczne, które nadają jednocześnie nadają autu charakteru. Poza podstawowym wariantem do wyboru są także odmiany Avantgarde, Exclusive oraz AMG.

Wersja Avantgarde wyposażona jest standardowo w system Agility Control oraz większe felgi aluminiowe. Ponadto charakteryzuje się sportowym zestawem zderzaków oraz wyrazistą gwiazdą na atrapie chłodnicy. Mercedes Klasy C Exclusive to odpowiednik znanych z wcześniejszych wcieleń odmiany Elegance. Więcej chromowanych elementów i charakterystyczna gwiazda przypominająca celownik, wystająca z pasa przedniego. Odmiany z pakietem AMG wyposażone są w jeszcze bardziej agresywny pakiet stylistyczny, a wewnątrz odnaleźć można fotele z dużo lepszym trzymaniem bocznym, spłaszczoną u dołu kierownicę i dodatkowe emblematy AMG.

Należy jednak pamiętać, że pakiety stylistyczne występują oddzielnie, zewnętrzny od wewnętrznego. Stąd możliwe jest znalezienie Klasy C, która z zewnątrz wygląda jak Avantgarde, a w środku nie różni się niczym od standardowej wersji. Ponadto Mercedes pozwalał klientom krzyżować te wersje.

Na liście standardowego wyposażenia podstawowych wersji silnikowych Mercedesa Klasy C znaleźć można m.in.  komplet poduszek powietrznych wraz z airbagiem kolanowym dla kierowcy, interfejs Bluetooth, klimatyzację automatyczną i podstawowe radio z wejściem USB.

Najczęstsze usterki

Mercedes Klasy C W205 jest obecny na rynku na tyle krótko, że ciężko jest wskazać jego najsłabsze strony. Kupując turbodiesla ze znacznym przebiegiem powinniśmy spodziewać się tego, że przy około 200 tys. km mogą zacząć się pierwsze problemy z turbosprężarką czy układem wtryskowym. Niestety to samo może dotyczyć także nowoczesnych silników benzynowych, które zdecydowanie dominują na rynku wtórnym. Poza tym użytkownicy Klasy C nie skarżą się na poważne mankamenty tego modelu.

Bezpieczeństwo

Najnowsze wcielenie Mercedesa Klasy C wzięło udział w testach zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP w 2014 roku. Auto uzyskało maksymalną możliwą notę 5 gwiazdek, osiągając bardzo dobre wyniki w poszczególnych testach. W zakresie bezpieczeństwa dorosłych model zdobył aż 92%, a w kwestii bezpieczeństwa pieszych 84%. Ochronę przechodniów oceniono na 77%, a systemy bezpieczeństwa na 70%.

Konkurenci

Najważniejszymi konkurentami dla Klasy C generacji W205 są BMW Serii 3 oraz Audi A4. Sportowy sedan z Monachium zyskuje punkty w kwestii prowadzenia oraz osiągów, jednak Mercedes jest od niego bardziej wygony i lepiej wyciszony we wnętrzu. Audi z kolei oferuje wreszcie naprawdę wyraźnie więcej miejsca we wnętrzu, sport bagażnik i w wersji kombi standardowo wyposażony jest w elektrycznie unoszoną pokrywę bagażnika. Klasa C ma w sobie jednak więcej wyrafinowania i luksusu, pod tym względem wypadając korzystniej na tle konkurencji.

Podsumowanie

Mercedes Klasy C W205 zdecydowanie zadowoli tych kierowców, którzy poszukują wygodnej, prestiżowej i reprezentacyjnej limuzyny. Elegancka, ale dynamiczna stylistyka do złudzenia przypomina Klasę S, co zdecydowanie przemawia na korzyść małego sedana ze Stuttgartu.

Na rynku wtórnym za najtańsze egzemplarze z początku produkcji i przebiegiem około 70 – 90 tys. km trzeba zapłacić trochę mniej niż 100 tys. zł. Podczas zakupu koniecznie należy udać się na inspekcję do autoryzowanego serwisu Mercedesa. Regularnie serwisowany i zadbany egzemplarz powinien przez kilka najbliższych lat zapewnić kierowcy spokój i komfort, a także dyskretny uśmiech podczas spotykania na światłach innych kierowców Mercedesów. Bo bez gwiazdy nie ma jazdy.

Tagi: AMGAvantgardeCoupeExclusiveKlasa CKlasy CkombimercedessedanW205
Adam Nowak

Autor Adam Nowak

Pasjonat motoryzacji od najmłodszych lat, syn taksówkarza, w którego żyłach płynie domieszka benzyny. Odkąd pamiętam przeglądałem motoryzacyjną prasę i interesowałem się nowościami na rynku. Każdą wolną chwilę spędzam na przeglądaniu ogłoszeń sprzedaży używanych samochodów lub w konfiguratorach na stronach producentów, nadal nie mogąc się zdecydować jakie auto kupiłbym, gdybym wygrał na loterii. Lubię wdzięczność trwałych samochodów użytkowych, silniki wysokoprężne i niemieckie auta z lat 80. ubiegłego wieku.

DODAJ KOMENTARZ