zamknij
REKLAMA
Renault Laguna III (2007-2015) | Autofakty.pl

Renault Laguna III to alternatywa dla kierowców szukających auta klasy średniej, którzy nie chcą zdecydować się na samochody niemieckie i japońskie. Laguna przypadnie również do gustu osobom lubiącym dobry stosunek ceny do rocznika oraz niskie koszty eksploatacji. Podpowiadamy, który silnik wybrać i na co zwrócić uwagę przy zakupie tego modelu.

Sylwetka modelu

Samochód zadebiutował na rynku w 2007 roku zastępując drugą generację Laguny. Na początku auto było dostępne jako liftback oraz kombi, odmiana coupe pojawiła się w salonach rok później. W roku 2010 Renault Laguna III przeszła pierwszą modernizację. Najbardziej widoczne zmiany to nowe reflektory oraz inny przedni zderzak. Wprowadzono też kilka zmian w wyposażeniu i w palecie silnikowej. Dwa lata później, w 2012 roku konstrukcja została poddana kolejnym zmianom. Tym razem w przedni zderzak wpasowano światła LED do jazdy dziennej, a w ofercie pojawiły się też nowe wzory felg. Od tego czasu samochód ma też nowy system multimedialny. W ramach liftingu na liście opcji wyposażenia pojawiła się jeszcze dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana EDC. Produkcję auta zakończono w 2015 roku, wtedy też na rynku zadebiutował jego następca Renault Talisman.

Najtańsze sztuki Renault Laguny III są oferowane na internetowych aukcjach już za około 8 tys. zł. To egzemplarze po wypadkach, które wymagają nie tylko ingerencji blacharza i lakiernika, ale i mechanika. Większość z nich nie porusza się o własnych siłach. Na zadbany egzemplarz z polskiego salonu trzeba przeznaczyć co najmniej 20 tys. zł. Ceny najdroższych sztuk dochodzą nawet do około 70 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja Renault Laguny III jest nowoczesna i oryginalna. Cechy, które najbardziej wyróżniają ten model to masywne futurystyczne reflektory i minimalistyczne tylne lampy w technologii LED, a także ciekawie poprowadzone załamania na linii bocznej (klamka przednich drzwi jest nieco niżej niż tylnych) oraz agresywnie opadająca maska. Atrapy chłodnicy właściwie nie ma, a wloty powietrza znajdują się w zderzaku. Najlepiej prezentuje się oczywiście dynamicznie wyglądające coupe, niektórzy twierdzą, że jego tylna część nadwozia przypomina nieco Astona Martina DB9. Bagażnik w liftbacku ma 462-1377 l, w kombi jego pojemność to 508-1593 l, a w coupe to 423-873 l.

Wnętrze

Wnętrze samochodu jest dość przestronne, choć w segmencie D są też lepsi rywale jak choćby Ford Mondeo Mk4. Na pochwałę zasługują bardzo wygodne fotele z dużym zakresem regulacji zagłówków. Jednak poziom wykończenia deski rozdzielczej nie jest zbyt dobry. W porównaniu do przedniej generacji widać co prawda wyraźne postępy, ale nadal wiele plastików potrafi skrzypieć i trzeszczeć, szczególnie w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i intuicyjna, a w porównaniu do Volkswagena Passata B7 ekran nawigacji jest wyżej, dzięki czemu nie trzeba spuszczać wzroku w dół, żeby sprawdzić miejsce lokalizacji.

Wersje silnikowe

Na największym portalu aukcyjnym 7 października 2017 roku było około 838 egzemplarzy tego modelu. Aut z motorami benzynowymi wystawiono zaledwie 130, z czego 12 zostało wyposażonych w instalację gazową. Samochody z silnikami wysokoprężnymi to aż ponad 700 sztuk.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik zasilany benzyną ma pojemność 1,6 l i generuje moc 110 KM. Laguna III z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w 11,7 s. W ofercie jest jeszcze 2-litrowy motor o mocy 140 KM. W tym przypadku auto rozpędza się do 100 km/h w 9,1 s.

Bardziej wymagający mają do wyboru jeszcze 2-litrowy motor z turbodoładowaniem generujący moc 170 lub 205 KM. Sprint aut do 100 km/h z taką jednostką w zależności od mocy to 7,7-8,2 s. Na szycie listy jest 3,5-litrowy motor V6 o mocy 240 KM, który katapultuje samochód do ,,setki’’ w 7,4 s. Niestety w porównaniu do niemieckich konkurentów osiągi Renault Laguny III wypadają słabiej.

Decydując się na motor 1,6 l lub silnik 2-litrowy (niezależnie czy jest to wariant wolnossący czy wysokoprężny) trzeba pamiętać o awariach nietrwałego koła zmiennych faz rozrządu. Jego usterka objawia się nierówną pracą silnika na biegu jałowym, odgłos przypominający jednostkę wysokoprężną. Każdy silnik benzynowy dostępna w tym modelu dobrze współpracuję z instalacją gazową.

Renault Laguna III silnik (2007-2015)

Silniki Diesla

Bazowy motor wysokoprężny to 1.5 dCi, generuje moc rzędu 110 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 11,9 s. To wynik dość przeciętny jak na segment D, do tego w niektórych egzemplarzach z tym motorem może dojść do zatarcia panewek korbowodowych. Dotyczy to aut, w których olej był wymieniany co 30 tys. km, według zaleceń producenta. Odradzamy wybór takich egzemplarzy. Zdarzają się też przypadki problemów z układem wtryskowym.

Najbardziej godny uwagi jest silnik 2.0 dCi dostępny w następujących wariantach mocy: 120, 130, 150, 175 oraz 180 KM. W wersji najmocniejszej Laguna osiąga ,,setkę’’ w 10,6 s, a w podstawowej robi to w 8,5 s. Polecamy każdą z dostępnych odmiana niezależnie od mocy. Nawet ta najsłabsza zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę. Dostępny był jeszcze silnik wysokoprężny V6 3.0 dCi (235 KM), dzięki któremu auto osiąga ,,setkę’’ w 7,6 s. Niestety to jednostka bardzo rzadko spotykana, na internetowych portalach aukcyjnych takich auta prawie nie ma, jeśli są to jedna lub dwie sztuki.

Niezależnie od wybranej wersji wysokoprężnej warto też zwrócić uwagę na zużycie sprzęgła z kołem zamachowym oraz na poziom zapełnienia filtra cząstek stałych. Ten ostatni zapycha się dość szybko, jeśli samochód jest użytkowany głównie w ruchu miejskim. Warto sprawdzić też w jakim stanie są wtryskiwacze i turbosprężarka. Dokonanie wszystkich tych czynności kontrolnych radzimy zlecić mechanikowi.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Opel Meriva II [2010 -]

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w Renault Lagunie III jest stosunkowo precyzyjny, ale nie tak jak u japońskich czy niemieckich konkurentów. Zawieszenie auta to dobry kompromis pomiędzy komfortem, a sportem. W jego przedniej części zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Wszystkie wersje niezależnie od silnika mają napęd na przednią oś. Z kolei w układzie hamulcowym na wszystkich kołach zastosowano tarcze hamulcowe, bębny przy takiej wadze auta byłyby nieskuteczne. Opcjonalnie dostępny był tutaj system tylnych kół skrętnych 4Control poprawiający własności jezdne auta podczas pokonywania zakrętów i zwrotność przy parkowaniu.

Renault Laguna III (2007-2015)

Warianty wyposażenia

Renault Laguna III jest dostępne w następujących wersjach: Authentique, Expression, SL Tech Run, Tech Run, Dynamique, Priviege, Bose Edition oraz Initiale. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: ESP, system kontroli trakcji, automatyczna klimatyzacja, karta z bezkluczykowym dostępem do auta, elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka, czujniki parkowania, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, czujniki ciśnienia w oponach, nagłośnienie marki Bose, reflektory bi-ksenonowe, światła w technologii LED, system nawigacji, tempomat, a także otwierany szklany panoramiczny dach.

Najczęstsze usterki

Decydując się na Renault Lagunę III radzimy przede wszystkim unikać egzemplarzy wyposażonych w skrzynie automatyczne, gdzie nawet przy niewielkich przebiegach spotykane są problemy z elektrozaworami. Znacznie bezpieczniejszym wyborem będzie przekładnia manualna. Przed zakupem auta warto sprawdzić poduszki zawieszenia, które dość szybko wybijają się na polskich drogach.

Zdarzają się również przypadki uszkodzenia elektrycznego hamulca ,,ręcznego’’, który po prostu się zacina. Z drobnych usterek trzeba wspomnieć o problemach z radiem oraz ze skrzypiącymi elektrycznie składającymi się lusterkami. Radzimy dokładni sprawdzić działanie wszystkich urządzeń pokładowych. Elektryka nie jest już tak awaryjna jak w poprzedniej generacji Laguny, ale nadal zdarzają się tutaj drobne usterki. Użytkownicy tego modelu skarżą się jeszcze na słabej jakości lakier, który łatwo odpada i jest podatny nawet na drobne zarysowania.

Według badań TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na autach 4- i 5-letnich, Renault Laguna uplasowała się na 72. miejscu na 124. Spośród samochodów tej samej klasy najlepiej wypadło BMW serii 3, które sklasyfikowano na bardzo wysokiej 8. pozycji. Z kolei najgorzej wypadł Ford Mondeo plasując się dopiero na 107. lokacie.

Renault Laguna III (2007-2015)

Bezpieczeństwo

Renault Laguna III została przetestowana przez Euro NCAP w roku 2007, ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 5 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 2 na 4 gwiazdki. Z kolei poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 4 na 5 gwiazdek.

Konkurenci

Głównym rywalem francuskiego auta jest Volkswagen Passat B7. Jego najistotniejsze atuty to przede wszystkim bardzo precyzyjny układ kierowniczy oraz sztywno zestrojone zawieszenie sprzyjające dynamicznej jeździe. Nawet prowadząc auto w ciasnych zakrętach kierowca czuje się pewnie. Mocna strona niemieckiego rywala to także bogate wyposażenie, jest tutaj trochę więcej gadżetów niż w Lagunie. Na pochwałę zasługuje również bardzo dobrze spasowane wnętrze, jego przestronność oraz wygodne fotele. Mocną stroną Passata B7 są jeszcze niezawodne diesle. Narzekać można za to za wysoką cenę zakupu w porównaniu do konkurentów, mało wyrafinowany design sylwetki i wnętrza, a także na awaryjne jednostki benzynowe i przekładnie zautomatyzowane DSG.

Ciekawą propozycją w segmencie D jest jeszcze Ford Mondeo Mk4. Jego głównymi zaletami są przede wszystkim ponadprzeciętna przestronność i doskonałe własności jedne, a także niezawodne silniki (z wyjątkiem motoru 1.8 TDCi) oraz atrakcyjna cena. Istotnymi zaletami tego modelu są też stosunkowo niskie (w porównaniu do Passata i japońskich konkurentów) koszty eksploatacji. Na rynku jest sporo dobrej jakości zamienników w korzystnych cena. Samochód trzeba pochwalić jeszcze za bogate wyposażenie. Mankamenty tej konstrukcji to przede wszystkim przeciętna jakość wykończenia wnętrza i listew ozdobnych karoserii (problem dotyczy głównie aut z początku produkcji), większa częstotliwość występowania usterek niż u konkurentów oraz korozja podwozia, szczególnie śrub – wymiana elementów zawieszenia często wymaga przepiłowania śrub.

Podsumowanie

Renault Laguna III to ciekawa propozycja dla osób szukających tańszej alternatywy dla Volkswagena Passat B7 czy aut japońskich. Francuski samochód może pochwalić się bogatym wyposażeniem, ciekawym i oryginalnym designem, a także niezawodnymi jednostkami benzynowymi oraz wysokoprężnymi. Szukając wad auta trudno mu zarzucić poważne niedociągnięcia (poza wykończeniem wnętrza), ujawniają się dopiero w porównaniu z konkurentami. Gorzej wypada przestronność, wyposażenie oraz własności jezdne. Nie wszyscy jednak będą bardzo odczuwali te różnice.

Decydując się na silnik benzynowy godne uwagi są przede wszystkim 170- i 205-konne motory 2-litrowe. 110-konna jednostka 1,6 l jest do tego auta trochę za słaba, a silnik 3,5 l V6 ma niewiele lepsze osiągi niż 205-konna turbodoładowana odmiana 2-litrowa. W przypadku jednostki wysokoprężnej warte zainteresowania są silniki 2.0 dCi i to niezależnie od mocy, najsłabszy motor 1.5 dCi boryka się z problemem zacierających się panewek korbowodowych i awariami układu wtryskowego. Z kolej aut z jednostką V6 na rynku jest zaledwie kilka i ciężko o zadbaną sztukę.

Ceny najtańszych sztuk Renault Laguny III zaczynają się już od ok 8 tys. zł. Niestety nie ma co liczyć na zadbany egzemplarz za takie pieniądze. To samochody wymagające ingerencji blacharza, mechanika, albo jednego i drugiego. Zwykle nie jeżdżą o własnych siłach, a zabranie ich od sprzedającego wymaga ściągnięcia lawety. Egzemplarze godne uwagi są warte co najmniej 20 tys. zł. Za tyle da się już znaleźć auto z polskiego salonu i właśnie takie są najbardziej godne polecenia. Najdroższe sztuki z drugiej ręki kosztują nawet około 70 tys. zł. Szczególną ostrożność radzimy zachować przy zakupie aut z Francji, te zwykle są w najgorszych stanie.

Tagi: 4ControlAuthentiqueBose EditiondCiDynamiqueEDCExpressionInitialeLaguna IIIPriviegeRenaultSL Tech RunTech Run
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu Autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ