zamknij
REKLAMA
BMW Serii 3 F30 (2012-) | autofakty.pl

BMW Serii 3 F30 jest na rynku od około 6 lat. Przez ten czas egzemplarze z początku produkcji trochę już potaniały. Niestety nie na tyle, by trafić do grupy najchętniej kupowanych aut używanych w Polsce. Z drugiej strony samochód ma predyspozycje, by za kilka lat stać się takim autem. Jest jednym z najchętniej kupowanych nowych modeli klasy średniej premium w kraju. Podpowiadamy na co zwracać uwagę przy zakupie używanych modeli.

Sylwetka modelu

Na internetowych ogłoszeniach dominują egzemplarze sprowadzone, których jest około 500 sztuk. Aut używanych z polskich salonów jest jednak niewiele mniej, bo około 300.

BMW Serii 3 F30 zadebiutowało na rynku w 2011 roku. Na początku jako sedan. Kombi F31 (Touring) pojawiło się w salonach marki rok później. W roku 2014 do oferty dołączyła usportowiona wersja M3 z 3-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 450 KM. Rok później auto przeszło modernizację, w ramach której przemodelowano między innymi: zderzaki, tylne lampy i zmieniono kilka detali we wnętrzu, a także wyposażenie oraz silniki.

Ceny najtańszych używanych egzemplarzy tego modelu zaczynają się od zaledwie 20 tys. zł. To auta w katastrofalnym stanie, po powodziach, pożarach, wypadkach lub ,,angliki’’ z niejasną przeszłością serwisową i blacharską. Nawet dysponując kwotą 40-50 tys. zł trudno o egzemplarz, który nie został już rozbity. W przypadku aut za 60-70 tys. zł na rynku są już sztuki, które wyglądają na bezwypadkowe. Niestety większość z nich została niechlujnie naprawiona po kolizjach lub wypadkach do odsprzedaży. 80 tys. zł to absolutne minimum na zakup tego modelu, a w wielu przypadkach i to może okazać się niewystarczającą kwotą. Niedokładna wersyfikacja auta przed zakupem zemści się w postaci wydatków na serwis po nabyciu samochodu. Najdroższe używane egzemplarze F30 wyceniono na ponad 200 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetkę auta zaprojektował amerykański designer Christopher Weil. W porównaniu do poprzednika (BMW Serii 3 E90) opracowanego przez Chrisa Bangle’a, bryła F30 drastycznie się nie zmieniła i jest po prostu kontynuacją E90. Najbardziej widoczne modyfikacje to agresywniej opadająca maska, reflektory z kanciastymi ,,ringami’’ przylegające do ,,nerek’’ (pełniących funkcję atrapy chłodnicy) oraz mniejsze, bardziej pociągłe tylne reflektory. Z kolei boczne kierunkowskazy przeniesiono z przednich błotników na lusterka.

Auto jest produkowane w dwóch wersjach nadwozia – sedan i kombi, inaczej Touring (F31). Bagażnik tej pierwszej odmiany ma około 480 l. W przypadku kombi jego pojemność wynosi 495-1500 l. W F30 jest specjalna klapa z osobno otwieraną szybą. To praktyczne rozwiązanie spotykane w modelach Touring bawarskiego producenta od dobrych kilku dekad.

Wnętrze

Jakość materiałów, które zastosowano do wykończenia wnętrza auta jest na wysokim poziomie. Niestety tego samego nie można powiedzieć o ich spasowaniu. Spasowanie elementów jest na średnim poziomie i nieco odstaje od Audi A4 B8 czy A4 B9. Miejsca z przodu jest wystarczająco, choć niektórym może przeszkadzać masywny tunel środkowy. Jest to spowodowane tym, że silnik, w celu poprawienia trakcji na zakrętach został przesunięty w komorze maksymalnie do tyłu. Z kolei w drugim rzędzie siedzeń miejsce ogranicza masywny tunel środkowy ukrywający wał napędowy. Fotele są bardzo wygodne. Modele z bogatszym wyposażeniem wyposażono w wysuwane podparcia ud oraz pompowane boczki lepiej trzymające w zakrętach. Obsługa systemu info-rozrywki jest w tym modelu prosta i intuicyjna

Wersje silnikowe

Na rynku zdecydowanie przeważają egzemplarze z dieslami. Jest ich około 600. Aut z motorami benzynowymi jest niewiele ponad 200 egzemplarzy. Dostępne są prawie nowe sztuki F30, które nie przejechały nawet 1000 km, ale są i takie, których przebieg dochodzi do około 300 tys. km.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy to 1,6 l z rodziny N13, który dostępny jest w dwóch wersjach. Pierwsza 316i ma 136 KM i przyspiesza do 100 km/h w 8,9 s. Mocniejsza wersja 320i Efficient Dynamics generuje 170 KM, a auto z w takiej odmianie osiąga ,,setkę’’ w 7,6 s. Mankamenty tej konstrukcji to nietrwały łańcuch rozrządu oraz zbierający się nagar w głowicy.

W 2015 roku jednostka N13 została zastąpiona motorem B38 o pojemności 1,5 l. Ten oferowany jest już nie w dwóch, a w jednej wersji 318i o mocy 136 KM. Jego osiągi są takie same jak w przypadku starszej odmiany 316i. To jeszcze nowa konstrukcja i trudno obiektywnie ocenić jej trwałość.

W tym modelu dostępna jest jeszcze jednostka N20, ma 4-cylindry i pojemność 2,0 l. Niezależnie od mocy jest turbodoładowana. W odmianie 320i generuje moc 184 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 7,3 s. Mocniejsza wersja 328i dysponuje mocą 245 KM, w tym przypadku czas ten skraca się do 5,7 s. Jednostka N20 to konstrukcja zapewniająca bardzo dobrą moc i osiągi, ale ma jednak swoje przypadłości. W niektórych egzemplarzach spotykane są problemy z łańcuchem rozrządu i napędem pompy oleju. Warto o tym pamiętać decydując się na jedną z tych wersji.

W 2015 roku jednostka N20 została zastąpiona przez 2-litrowy motor B48. W przypadku odmiany 320i ani osiągi, ani moc nie uległy zmianom. Natomiast wersję 328i zastąpiono odmianą 330i o nieco większej mocy 252 KM, co ciekawe pomimo wzrostu mocy sprint do ,,setki’’ nieco się pogorszył. W najmocniejszej odmianie z najszybszą skrzynią jest to 5,8 s do 100 km/h, zamiast 5,7 s. W tym przypadku również nie możemy jeszcze ocenić niezawodności tej konstrukcji.

Jednym z ciekawszych silników w palecie jest 3-litrowy motor z rodziny N55 o mocy 306 KM, dostępny w wersji 335i. Do pierwszej ,,setki’’ auto z taką jednostką rozpędza się w zaledwie 5 s. Niestety ta konstrukcja również ma swoje słabe strony. Najczęściej spotykane usterki to szwankujące wtryskiwacze, awaryjne cewki zapłonowe i problematyczne popychacze zaworów. Warto też cyklicznie, co około 50 tys. km, czyścić kolektor dolotowy, w którym gromadzą się niedopalone cząsteczki paliwa i oleju, czyli wspomniany wyżej nagar.

W 2015 roku jednostkę N55 zastąpiono motorem B58 o pojemności 3,0 l i mocy 326 KM. 340i, bo tak nazywa się nowa wersja oferowana zamiast 330i, rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 4,9 s. Awaryjność konstrukcji póki co pozostaje pod znakiem zapytania. Silnik jest na rynku jeszcze stosunkowo krótko.

Każdy z wymienionych wyżej silników benzynowych ma bezpośredni wtrysk paliwa przez co wymaga montażu specjalnej instalacji gazowej zużywającej gaz i benzynę jednocześnie. Są już na rynku instalacje spalające tylko gaz, ale ich montaż nie należy do tanich.

BMW Serii 3 F30 silnik (2012-) | autofakty.pl

Silniki Diesla

Bazowy silnik wysokoprężny to 2-litrowa jednostka z rodziny N47, znana już z poprzedniej generacji ,,trójki’’ E90. W tym przypadku oferowana jest w trzech wersjach. Podstawowa to 318d, ma 143 KM i rozpędza auto do ,,setki’’ w 9,2 s. Pośrednie 320d Efficient Dynamics/320d dysponują mocą 163-184 KM, a wartość 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 7,6-8,2 s.

Najmocniejszy wariant z silnikiem z rodziny N47 to podwójnie doładowana jednostka o pojemności 2-litrów oferowana jako 325d. Ma 218 KM i rozpędza auto do ,,setki’’ w 6,7 s. Niestety w jednostkach z rodziny N47 spotykane są przypadki przedwczesnego wyeksploatowania łańcucha rozrządu, warto dokładnie posłuchać pracy silnika na postoju przed zakupem auta.

W roku 2015 wprowadzono nowe 2-litrowe silniki 4-cylindrowe z rodziny B47. Te dostępne są w 116-konnej wersji 316i, w 150-konnej odmianie 318d oraz w 163- i 190-konnej wersji 320d Efficient Dynamics/320d. BMW Serii 3 z takim motorem w zależności od mocy osiąga ,,setkę’’ w 7,4-11,2 s. W ofercie jest jeszcze podwójnie doładowany wariant silnika B47. To 224-konne 325d, które do 100 km/h rozpędza się w 6,3 s. Jak na razie nie słychać o poważnych usterkach w tych wersjach silnikowych.

Bardziej wybredni mają do wyboru jeszcze motory 3-litrowe z rodziny N57. To jedne z najtrwalszych silników wysokoprężnych w tym modelu, ale mimo to przed zakupem radzimy prewencyjnie sprawdzić w jakiej kondycji jest łańcuch rozrządu.

Najbezpieczniejsza jest odmiana 330d (258 KM) z jedną turbosprężarką, która rozpędza F30 do 100 km/h w zaledwie 5,4 s. Oprócz wariantu z jedną turbosprężarką dostępna jest jeszcze wersja 335d z podwójnym doładowaniem, która dysponuje mocą 313 KM. Auto z takim silnikiem osiąga ,,setkę’’ w 4,9 s. To z pewnością jeden z najszybszych diesli nie tylko w swoim segmencie, ale w ogóle. Niezależnie od wybranego diesla warto przed zakupem sprawdzić w jakim stanie są wtryskiwacze, turbosprężarka oraz dwumasowe koło zamachowe (w egzemplarzach z manualną skrzynią biegów). Radzimy też skontrolować poziomu zapełnienia filtra cząstek stałych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używane Audi Q5 I [2008-2016]
BMW Serii 3 F30 (2012-)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

BMW Serii 3 F30 ma stosunkowo precyzyjny układ kierowniczy (dostępny jest też układ adaptacyjny dostosowujący siłę wspomagania do prędkości auta). Poprzednia generacja miała jednak bardziej bezpośrednie przełożenie, co ciekawe intuicyjnej prowadzi się też Mercedes Klasy C W205, co w przypadku poprzedniej generacji auta było nie do pomyślenia. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano tutaj układy wielowahaczowe. Takie rozwiązanie gwarantuje wysoki komfort oraz przewidywalne i pewne zachowanie samochodu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Na przedniej i tylnej osi są tu tarcze hamulcowe. Działanie układu trzeba pochwalić za dużą skuteczność.

Warianty wyposażenia

W BMW Serii 3 F30 wyposażenie jest konfigurowane indywidualnie przez klientów. Wyjątek od tej reguły stanowi M pakiet, który zawiera elementy nadające samochodowi bardziej sportowego charakteru. W jego skład wchodzą między innymi: agresywnie wyglądające zderzaki, progi wizualnie obniżające auto, ciemna podsufitka, sportowa kierownica oraz atrakcyjniejsze felgi. W ramach M pakietu można doposażyć auto również w obniżone i usztywnione zawieszenie.

Na liście opcji wyposażenia BMW Serii 3 F30 znajdują się między innymi takie pozycje jak: skórzana tapicerka, podgrzewane i wentylowane fotele, bezkluczykowy system dostępu do auta, tempomat, multimedialny system iDrive, napęd 4×4 xDrive, automatyczna klimatyzacja, kamera cofania, system Start&Stop (samoczynnie gaszący silnik na postoju w celu obniżenia zużycia paliwa), światła w technologii LED, system nawigacji i wiele innych ciekawych gadżetów.

BMW Serii 3 F30 (2012-)

Opony

Dla modelu BMW 3 (F30) zapewniono szeroki wachlarz rozmiarów opon, zaczynające się od 16 cali aż do 20 cali, jakie można zamontować do takiego samochodu. Należy jednak pamiętać, że do tego modelu oryginalnymi rozmiarami, w zależności od wersji silnikowej, są dwa rozmiary: 205/60 R16 oraz 225/50 R17. Natomiast wśród tych opcjonalnych pojawiają się rozmiary m.in. 225/45 R18, 255/35 R19 i 225/35 R20.

Najczęstsze usterki

Należy uważać na egzemplarze to mocne wersje wysokoprężne z automatami, oraz auta wyposażone w napęd na 4 koła xDrive. W przypadku uszkodzenia przekładni automatyczne koszty naprawy będą wahały się w przedziale od 5 tys. do 10 tys. zł w zależności od usterki. W zdecydowanej większości wymiany będzie wymagało tylko sprzęgło hydrokinetyczne, wówczas koszty będą niższe. Górna granica dotyczy kompletnego remontu przekładni, co jest konieczne bardzo rzadko. Kluczem do jak najdłuższej bezproblemowej eksploatacji jest regularna wymiana oleju przekładniowego w skrzyni i w przekładni rozdzielającej napęd xDrive.

Profilaktycznie warto sprawdzić działanie wszystkich urządzeń dostępnych na pokładzie, wliczając w to również systemy bezpieczeństwa. W autach tej marki zdarzają się bowiem problemy z prawidłowym ich działaniem. Radzimy też trochę więcej czasu poświecić sprawdzeniu klimatyzacji. Użytkownicy auta skarżą się jeszcze na problemy z czujnikami ciśnienia w oponach.

W badaniach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 2- i 3-letnich BMW Serii 3 zajęło 62. lokatę na 134 pozycji. To najgorszy wynik w segmencie D premium. Spośród konkurentów znacznie lepiej wypadły Audi A4 (21. miejsce) oraz Mercedes Klasy C (11. lokata). Lepszy wynik uzyskało również Volvo S60, które uplasowało się na 36. pozycji.

Bezpieczeństwo

Ogólna ocena BMW Serii 3 F30 w testach zderzeniowych Euro NCAP to 5 na 5 gwiazdek. W kategorii ochrony osób dorosłych konstrukcja uzyskało notę 95%, za ochronę pieszych 78%, a poziom bezpieczeństwa dzieci oceniono na 84%. Nota instytutu za dostępne systemy bezpieczeństwa to 86 %.

Konkurenci

BMW Serii 3 F30 konkuruje między innymi z Audi A4 B8. Samochód ten może pochwalić się między innymi opcjonalnie oferowanym stały napęd na 4 koła. Na tle innych aut w klasie A4 B8 wyróżnia się bardzo dobrze spasowanym wnętrze, nie można mieć też najmniejszych zastrzeżeń do jakość użytych materiałów. Do zalet A4 B8 należy zaliczyć jeszcze stosunkowo niezawodne 2-litrowe silniki Diesla. Mankamenty konstrukcji to przede wszystkim awaryjne skrzynie biegów Multitronic oraz S Tronic. Inne wady to między innymi drogie części oraz awaryjne silniki benzynowe TFSI, szczególnie z początków produkcji.

Trzecim najchętniej kupowanym kilkuletnim autem segmentu D oprócz Audi A4 B8 i BMW Serii 3 F30 jest Mercedes Klasy C W204. Auto trzeba pochwalić przede wszystkim za komfortowe zawieszenie oraz za niezawodne silniki wysokoprężne – trwalsze niż u konkurencji. Samochód oferuje też mnogość opcji wyposażenia i w porównaniu do poprzedniej generacji W203 jest bardzo dobrze zabezpieczony przed korozją. Wady Klasy C W204 to między innym mało precyzyjny układ kierowniczy, wysokie ceny zakupu (wyższe niż u konkurentów) oraz podobnie jak w przypadku BMW Serii 3 i Audi A4 ciasne wnętrze oraz awaryjne automatyczne skrzynie biegów w topowych wersjach. Zastrzeżenia można mieć jeszcze do niezbyt dobrego spasowania elementów we wnętrzu.

Podsumowanie

BMW Serii 3 F30 konkuruje w segmencie D. To samochód dla kierowców szukających szybkiego, nowocześnie wyglądającego, prestiżowego auta o niewielkich rozmiarach. Największe zalety małej ,,bawarki’’ to ponadprzeciętne osiągi, bardzo bogate wyposażenie, dobre własności jezdne, dynamiczny design oraz wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza – szczególnie w wersjach dobrze wyposażonych. Mankamenty niemieckiej konstrukcji to przede wszystkim ciasne wnętrze, wysoka cena w stosunku do rocznika i gabarytów auta, mały wybór egzemplarzy z mocnymi silnikami na rynku wtórnym oraz awaryjne motory benzynowe i wysokoprężne N47 z początku produkcji.

Z odmian benzynowych polecamy między innymi wersję 335i, która najmniej zawodzi spośród dostępnych przed 2015 rokiem i zapewnia najlepszą dynamikę. Do zakup samochodu z motorem 2-litrowym należy podochodzić z rezerwą i być przygotowanym na konieczność naprawy pompy olej oraz łańcucha rozrządu. W 2015 roku wprowadzono nowe jednostki benzynowe, ale póki co trudno wypowiadać się o ich niezawodności, bo są jeszcze dość krótko na rynku. Spośród diesli godne uwagi są topowe jednostki 3-litrowe z rodziny N57 (wersje 330d i 335d). Motory 2-litrowe N47 oferowane do 2015 roku miewają problemy z łańcuchem rozrządu, choć już nie na taką skalę jak w poprzedniej generacji auta E90. Z kolei dostępne od tego czasu silnik B47 to jeszcze wielka niewiadoma.

Najtańsze egzemplarze BMW Serii 3 F30 można znaleźć już za 20 tys. zł. Niestety nawet kupując auto za 60 tys. zł sporo ryzykujemy. Nawet jeśli samochód wygląda na bezwypadkowy to w tym przedziale cenowym zwykle ma za sobą mniej lub bardziej poważną kolizję. Kwota jaką trzeba przeznaczyć na zakup używanego F30 to przynajmniej 80-100 tys. zł. Warto zainteresować się też programem BMW Premium Selection, dzięki niemu da się kupić używane BMW sprzedawane przez salon i dokupić do niego pakiet gwarancyjny. Nie można jednak w 100% ufać takim egzemplarzom i radzimy dokładnie sprawdzić taki samochód pod kątem napraw blacharsko-lakierniczych, najlepiej poza ASO przy salonie, który go sprzedaje.

Tagi: 318d320d320i330d330iBMWF30F31M pakietSerii 3TouringxDrive
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

2 komentarze

  1. Witam, skąd takie wnioski jeśli można widzieć?
    „W przypadku aut za 60-70 tys. zł na rynku są już sztuki, które wyglądają na bezwypadkowe. Niestety większość z nich została niechlujnie naprawiona po kolizjach lub wypadkach do odsprzedaży”

    1. Niestety polski rynek aut używanych taki jest. Najtańsze auta to samochody po wypadkach, pułap wyżej są samochody naprawiane po wypadkach do odsprzedaży, niestety w większości przypadków naprawy wykonywane są jak najtańszym kosztem w celu maksymalnego zwiększenia zarobku osoby sprzedającej. Te granice cenowe są niestety płynne i orientacyjne, bo ceny aut cały czas spadają. Chcemy w ten sposób uczulić kupujących, żeby wybierali możliwie jak najdroższe egzemplarze, które są najpewniejsze. Niestety wiele osób chce kupić auto jak najtaniej, a później się to mści. Jeżeli chce się Pan przekonać sam to może Pan wejść na zagraniczne (np. niemieckie) portale aukcyjne i zobaczyć ile kosztują tam auta w dobrym stanie, następnie doliczyć do tego opłaty związane ze sprowadzeniem, a następnie porównać to ze sprowadzonymi autami na przykład z Niemiec i będzie Pan miał odpowiedź. Zachęcam też do odwiedzenia strony Bimmer Check (jeden z największych ekspertów w Polsce zajmujący się pomocą przy zakupie aut marki BMW od lat) na facebooku, gdzie ujawniana jest historia serwisowa i wypadkowa, zobaczy Pan jak wygląda większość egzemplarzy. Jeżeli szukam Pan takiego auta i mam Pan jakieś wątpliwości czy inne bardziej szczegółowe pytania, proszę pisać. Pomożemy.

DODAJ KOMENTARZ