zamknij
REKLAMA
Audi A6 Avant C7 (2011-) | autofakty.pl

Jeszcze kilka lat temu chcąc mieć Audi A6 C7, za takie auto w salonie trzeba było zapłacić ponad 200 tys. zł. Obecnie można je kupić na rynku samochodów używanych nawet o połowę taniej. Według obiegowej opinii współczesne auta nie są już tak niezawodne jak te sprzed dekady. Czy ma to odzwierciedlenie w przypadku A6 C7? Na co zwrócić uwagę przed zakupem tego modelu?

Sylwetka modelu

Audi A6 C7 to samochód klasy średniej wyższej, który sprawdzi się zarówno jako reprezentacyjna limuzyna menadżera wyższego stopnia lub jako luksusowe auto rodzinne. Na portalach aukcyjnych wystawionych jest około 1000 egzemplarzy, ale zaledwie 30% z nich pochodzi z polskich salonów. Najtańsze sztuki wyceniono od 35 tys. zł do 59 tys. zł. To samochody po poważnych wypadkach wymagające napraw. Wydając na używane A6 C7 od 60 tys. zł do 69 tys. zł trudno znaleźć auto bez historii powypadkowej. Na zadbany samochód trzeba przeznaczyć co najmniej 80-90 tys. zł.

Audi A6 C7 zadebiutowało na rynku w 2011 roku zastępując model A6 C6. W tym samym czasie na rynku pojawiły się odmiany sedan, Avant (kombi) oraz usportowiona wersja S6. Rok po premierze w salonach Audi zadebiutowało uterenowione Audi A6 Allroad. Z kolei dwa lata później ofertę uzupełniła jeszcze mocniejsza odmiana sportowa RS6.

W roku 2014 auto zostało poddane modernizacji. Przemodelowano między innymi tylne lampy i reflektory, w których pojawiły się zmienione wzory diod LED. W ramach liftingu przemodelowano też kilka elementów we wnętrzu oraz uzupełniono listę wyposażenia opcjonalnego o nowe gadżety. W 2016 roku Audi A6 C7 zostało poddane kolejnej modernizacji, ale tym razem dotyczyła ona głównie elementów wyposażenia. Samochód jest na rynku już od 7 lat, to sporo czasu w świecie motoryzacji, kolejna generacja auta spodziewana jest w 2018 roku.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja Audi A6 C7 łączy w sobie minimalizm, elegancję oraz nowoczesność. Najbardziej charakterystyczne cechy tego modelu to masywny przedni grill oraz światła w technologii LED. Oświetlenie wyróżnia ten model nawet w nocy. Już z daleka można rozpoznać, że ma się do czynienia z Audi. Z drugiej strony auta tej marki są na tyle do siebie podobne, że bez oznaczenia na klapie bagażnika czasami trudno poznać, z którym modelem Audi ma się do czynienia – A4, A6 czy A8. Sedan ma bagażnik o pojemności 530-995 l, a kombi dysponuje przestrzenią 565-1680 l.

Audi A6 Avant C7 Wnętrze (2011-)

Wnętrze

Materiały użyte do wykończenia wnętrza w Audi A6 C7 są bardzo wysokiej jakości. Najbogatsze wersje mają na pokładzie ozdobne elementy wykonane z prawdziwego drewna i aluminium, a tapicerka uszyta jest z wysokiej jakości skóry. Fotele zarówno z przodu jak i z tyłu są bardzo wygodne, zwłaszcza w wersji z wysuwanymi siedziskami. Miejsca na nogi z pewnością nikomu nie zabraknie, choć najbardziej wymagających zadowoli dopiero przestrzeń w modelu A8. Zastrzeżeń nie można mieć również do wyciszenia wnętrza. Mamy do czynienia z samochodem klasy premium i to z wyższej półki. W związku z tym w zależności od wartości modelu wnętrze A6 będzie mniej lub bardziej okazałe. W przypadku bazowych modeli nie odnajdziemy żadnych fajerwerków. Najczęściej jednak na rynku w wtórnym mamy do czynienia z bogato wyposażonymi wersjami ze skórą i drewnem.

Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

W ciągu 6 lat obecności tego modelu na rynku w A6 montowane były rozmaite silniki. Wraz z faceliftingami zyskiwały na mocy i wydajności, niektóre znikały z oferty w ich miejsce pojawiały się nowe.

Bazowe silniki benzynowe to 190-konne 1,8 TFSI (dostępne do 2014 roku) i 180-konne 2,0 TFSI (oferowane do 2014 roku). Zapewniają osiągi na poziomie 7,9-8,6 s do setki. Nie jest źle, ale od auta tej klasy wymaga się więcej. Znacznie lepiej z Audi A6 C7 radzi sobie wprowadzona do oferty w 2014 roku 252-konna odmiana 2,0 TFSI, która zapewnia przyspieszenie do 100 km/h w czasie 6,5-6,9 s. Niestety topowa wersja 2,0 TFSI jest konfigurowana tylko z awaryjną skrzynią S tronic. Jednostki 4-cylindrowe wraz ze wzrostem przebiegu mogą zużywać nadmierne ilości oleju silnikowego.

Pośrednim motorem jest jednostka 2,8 FSI oferowana do 2014 roku. Jako jedyna w palecie nie ma turbosprężarki, odchodzi więc potencjalny koszt jej wymiany lub regeneracji. Ma moc 204 KM i gwarantuje osiągi na poziomie 7,7-8,3 s do ,,setki’’. Silnik nie boryka się z poważnymi usterkami.

Najlepsze przyspieszenie zapewnia jednak topowa jednostka 3,0 TFSI. Silniki ten w latach 2010-2012 był dostępny w wersji 300-konnej, w latach 2012-2014 w 310-konnej, a od 2014 roku w 333-konnej. Motor 3,0 TFSI jest standardowo oferowany z napędem 4×4 uzbrojonym w mechanizm różnicowy Torsen. Taka konfiguracja katapultuje A6 do setki w 5,1-5,9 s. W najmocniejszym silniku benzynowym oferowany w A6 C7 zdarzają się jednak poważne usterki bloku.

W przypadku chęci montażu LPG należy pamiętać, że każdy z wymienionych wyżej motorów wymaga montażu specjalnej instalacji gazowej obsługującej bezpośredni wtrysk paliwa. Tego typu układy korzystają nie tylko z gazu, ale również z benzyny. Trzeba więc dobrze przekalkulować opłacalność takiej operacji.

Audi A6 Avant C7 Silnik (2011-)

Silniki Diesla

Podstawowa jednostka wysokoprężna to 2,0 TDI. Silnik dostępny jest w czterech wersjach o mocy: 136 KM (oferowana w latach 2013-2014), 150 KM (od roku 2014), 177 KM (lata 2011-2014) oraz 190 KM (od 2014 roku). Najsłabsza rozpędza samochód do 100 km/h w 8,9-10,6 s (w zależności od skrzyni biegów). Najmocniejsza robi to w 7,7-8,7 s. Polecamy przede wszystkim odmianę 177-konną z przekładnią manualną, słabsze nie są wystarczające jak na auto segmentu E. 190-konna jest dostępna tylko z awaryjną skrzynią S tronic.

Decydując się na jedną z wersji 2,0 TDI, trzeba liczyć się z możliwością wycieków oleju napędowego z układu paliwowego. W egzemplarzach z manualną skrzynią biegów i z przekładnią S tronic dość szybko wyeksploatowaniu ulega dwumasowe koło zamachowe.

Oprócz 4-cylindrowego diesla dostępny jest jeszcze motor V6 3,0 TDI. Wersje z jedną turbosprężarką mają: 190 KM (od 2015 roku), 204 KM (lata 2010-2014), 218 KM (od 2014 roku), 245 KM (lata 2010-2014) oraz 272 KM (od 2014 roku). Rozpędzają auto do setki w 5,8-7,9 s. Z kolei odmiana podwójnie doładowana generuje moc: 313 KM (lata 2011-2014), 313 KM i 326 KM (oferowana od 2014 roku). Ich sprint do setki to od 4,9 do 5,5 s. Jednostki V6 są stosunkowo niezawodne, ale z czasem na górnej misce olejowej mogą pojawiać się ślady oleju. Jak na razie nie można uznać tego za typową wadę tej jednostki, ale warto zwrócić uwagę na ślady oleju przy oględzinach samochodu.

Audi A6 Avant C7 (2011-)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w Audi A6 C7 jest precyzyjny, a zawieszenie zapewnia wysoki poziom komfortu. Osoby bardziej wymagające mają do wyboru jeszcze system dopasowujący charakterystykę tłumienia zawieszenia oraz układu jezdnego do wybranego trybu jazdy. Oferowane opcjonalnie zawieszenie pneumatyczne psuje się częściej niż konwencjonalne, a jego serwisowanie jest znacznie droższe. Dostępne jest także usztywnione zawieszenie S line. Samochód dostępny jest w wersjach z napędem na przód lub ze stałym napędem na 4 koła z mechanizmem różnicowym Torsen. Moment obrotowy przekazywany jest przez cały czas na wszystkie koła. Zarówno z przodu jak i z tyłu są tutaj tarcze hamulcowe. Inne rozwiązanie nie zdałoby egzaminu w taki dużym i mocnym aucie.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Używany Mercedes Klasy A W168 [1997-2005]

Warianty wyposażenia

Audi A6 C6 to samochód, w którym wyposażenie dopasowywane jest według dokładnych preferencji kupującego. W zależności od kraju pochodzenia dostępne są różne pakiety zawierające wybrane opcje w bardziej atrakcyjnych cenach, niż w przypadku wybierania każdej z nich osobno. Oferowane są też pakiety S line i S line Plus nadające autu bardziej sportowego charakteru oraz wyglądu. Zawierają między innymi nakładki na progi, zderzaki oraz większe, agresywniej wyglądające felgi.

Z najciekawszych elementów wyposażenia trzeba wspomnieć między innymi o systemie kamer ułatwiającym parkowanie, multimedialnym zestawie z mapami Google Maps ostrzegającym o korkach, markowym nagłośnieniu firmy Bang & Olfsen, o aktywny tempomacie oraz o LED-wych światłach do jazdy dziennej, a także o multimedialnym systemie MMI oferującym także usługi online. Wiele opcji w szczególności tych multimedialnych/on-line pojawiło się w trakcie kariery rynkowej modelu. Im późniejszy rocznik tym więcej ma on do zaoferowania w kwestii multimediów.

Audi A6 Avant C7 (2011-)

Opony

Oryginalnymi rozmiarami opon, w zależności od rodzaju silnika w Audi A6 (C7), są 225/60 R16, 225/55 R17 i 245/45 R18. Rozmiary takie jak 255/40 R19 i 255/35 R20 można zamontować jako opcjonalne ogumienie we wszystkich wersjach tego modelu.

Najczęstsze usterki

Powodem największej ilości awarii w Audi A6 C7 jest jego niepewne pochodzenie. Najbardziej ryzykowne są egzemplarze sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych. Często mają za sobą poważne wypadki i są naprawiane jak najtaniej do odsprzedaży. Zakup takiej sztuki może zrujnować portfel nowego właściciela auta. Najlepiej wybierać samochody z polskich salonów lub samemu pojechać po auto do Niemiec. Egzemplarze sprowadzone od naszych zachodnich sąsiadów często są w kiepskim stanie, a na miejscu jest większy wybór zadbanych sztuk. Trzeba jednak liczyć się z wysokim przebiegiem.

Z drobnych usterek warto wspomnieć o pękających kloszach reflektorów i tylnych lamp. Użytkownicy narzekają też na za mało wydajny układ wentylacji, psujący się czujnik wlewu paliwa oraz na problemy z automatycznie otwieraną klapą bagażnika (jeżeli taka jest). Trwałością nie może pochwalić się również antena systemu nawigacji.

Z ograniczonym zaufaniem należy podchodzić do samochodów wyposażonych w zautomatyzowaną dwusprzęgłową przekładnie S tronic. Jej dwa słabe punkty to mechatronika i dwumasowe koło zamachowe. Te elementy mogą wymagać ingerencji mechanika już po około 200 tys. km. W egzemplarzach z napędem na przednie koła dostępna była bezstopniowa przekładnia Multitronic, w której zdarzają się problemy ze sterowaniem.

Audi A6 C7 zostało sprawdzone przez instytut TÜV w ramach badań przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 8- i 9-letnich. Auto zajęło 52. na 106 pozycji ex aequo z Volkswagenem Touaregiem. Główni konkurenci samochodu wypadli gorzej – BMW Serii 5 (59. lokata), Mercedes Klasy E (76. miejsce).

Bezpieczeństwo

Audi A6 C7 w testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 2011 roku uzyskało bardzo dobre wyniki. Ogólna ocena to 5 na 5 gwiazdek. W kategorii ochrony dorosłych pasażerów uzyskało 91%. Za ochronę pieszych 41%, a za ochronę dzieci 83%. Oceniono też obecność systemów bezpieczeństwa, na 86%.

BMW Serii 5 również otrzymało 5 na 5 gwiazdek, ale w kategoriach ochrony dorosłych pasażerów, pieszych i posiadanych systemów bezpieczeństwa uzyskało lepsze wyniki – kolejno 95%, 78% oraz 100%. Z kolei Mercedes Klasy E otrzymał taką samą ocenę ogólną (5 na 5 gwiazdek). Za ochronę osób dorosłych już jednak 86%, za pieszych 59%, za dzieci 77% i za systemy bezpieczeństwa 86%.

Konkurenci

Głównym konkurentem Audi A6 C7 jest BMW Serii 5 F10. Jego największe zalety to precyzyjny układ kierowniczy i sportowa charakterystyka prowadzenia. Pomimo tego samochód może pochwalić się wysokim komfortem resorowania. Podobnie jak Audi oferuje też wiele ciekawych elementów wyposażenie, dynamiczne silnik i rewelacyjne osiągi. Mocną stroną bawarskiej konstrukcji jest też agresywny design. Jego największe wady to awaryjność oraz nieco gorsze w porównaniu z Audi spasowanie materiałów użytych do wykończenia wnętrza.

Drugi ważny konkurent Audi to Mercedes Klasy E W212. Jest ponadprzeciętnie komfortowy, na pewno bardziej niż A6 C7 czy BMW Serii 5 F10. Na pokładzie ma wiele ciekawych elementów wyposażenia. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości, ale podobnie jak w BMW kuleje ich spasowanie. Zastrzeżenia można mieć też do pracy automatycznej skrzyni biegów, która nie jest tak szybka jak u niemieckich konkurentów. Bezawaryjność również nie jest mocną stroną tego modelu, co widać patrząc na wyniki badań niezawodności.

 

Podsumowanie

Audi A6 C7 to luksusowe auto klasy średniej wyższej, które sprawdzi się zarówno w roli samochodu rodzinnego jak i reprezentacyjnego wozu dla menadżera czy szefa firmy. Jego największe zalety to przede wszystkim rewelacyjne własności jezdne oraz bardzo dobre osiągi. Samochód może pochwalić się także wieloma ciekawymi opcjami wyposażenia dodatkowego. Na pokładzie są gadżety, z istnienia których większość kierowców jeżdżących autami popularniejszych marek nawet nie zdaje sobie sprawy. Kiedy jednak już się je pozna, trudno się bez nich obejść. Auto zapewnia też bardzo wysoki poziom niezawodność, lepiej w segmencie E wypadają tylko Lexus GS i niszowe Infiniti M.

Największą wadą niemieckiego auta są wysokie koszty zarówno zakupu jak i jego serwisowania, zwłaszcza w przypadku poważnych awarii. Choć te nie zdarzają się zbyt często. Istotnym mankamentem są również awaryjne skrzynie zautomatyzowane S tronic i Multitronic, które od lat nie mają zbyt dobrej opinii. Na szczęście dostępne są jeszcze trwalsze konwencjonalne automaty.

Z silników benzynowych najbardziej godna zaufania jest jednostka 2,8 FSI. Motory 1,8 TFSI, 2,0 TFSI oraz 3,0 TFSI mają swoje przypadłość. Nie odradzamy ich wyboru, ale trzeba pamiętać o ich słabych stronach i być przygotowanym na ewentualne naprawy. Z diesli polecamy wszystkie wersje.

Chcąc kupić sprawne Audi A6 C7 z drugiej ręki, które nie będzie wymagało kosztownych napraw, trzeba liczyć się z wydatkiem od 80 do ponad 370 tys. zł. Poniżej tej kwoty ryzykujemy zakup samochodów, które mogą przysporzyć problemów eksploatacyjnych. Można wybrać egzemplarz z polskiego salonu lub pojechać do Niemiec i tam znaleźć zadbaną sztukę, a jest ich tam naprawdę sporo. Kupowanie już sprowadzonych aut to znacznie większe ryzyko, ale nie można przekreślać wszystkich egzemplarzy. Odradzamy decydowanie się na samochody z USA. To w większość przypadku wozy po poważnych wypadkach w ubogich wersjach z dołożonymi światłami LED.

Tagi: 2.0A6AllroadAudiS lineTDI
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ