W okresie istnienia Czechosłowacji auta Skody nie budziły wśród Polaków zbyt dużego zaufania. Sytuacja zmieniła się jednak po tym jak czeska firma została przejęta przez koncern Volkswagen AG. Jeden z najnowszych samochodów tej marki Skoda Superb III to już zupełnie inna bajka. Ma nie tylko rewelacyjne osiągi i bogate wyposażenie, ale zachwyca też nowoczesnym designem. Czego należy się obawiać kupując ten model? Na co zwrócić uwagę?
Sylwetka modelu
Skoda Superb III jest na rynku od 2015 roku, od tego czasu samochód nie przeszedł jeszcze żadnej modernizacji. Sylwetkę zaprojektował czeski designer Josef Kaban. Bazowała ona na koncepcyjnym modelu tej marki o nazwie VisionC, który został zaprezentowany w 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Auto po faceliftingu pojawi się na rynku prawdopodobnie w 2018 roku. Obecnie trwają testy tego modelu.
Na najpopularniejszym serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi w Polsce 26 września 2017 roku było ponad 430 sztuk Skody Superb III. Tak naprawdę jednak zaledwie niewiele ponad 130 to samochody używane, sporo egzemplarzy zostało wystawionych przez dealerów. Najtańsze sztuki tego modelu można kupić już za niecałe 60 tys. zł. Niestety auta za takie pieniądze mają za sobą poważne wypadki i wymagają ingerencji nie tylko lakiernika i blacharza, ale także i mechanika. Na zadbany egzemplarz trzeba przeznaczyć co najmniej 70-80 tys. zł. Najdroższe sztuki to samochody prezentacyjne z salonów z niewielkimi przebiegami, za które trzeba zapłacić nawet do 170 000 zł. Przy takim budżecie znacznie lepiej wybrać egzemplarz z uboższym wyposażeniem, ale mimo wszystko nowy.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Samochód został zaprojektowany w bardzo futurystycznym stylu. Sylwetka auta przypomina nawet Audi A7. Cechy charakterystyczne tego modelu to agresywnie zarysowane reflektory, smukłe tylne lampy, masywna podłużna atrapa chłodnicy oraz załamanie szyby tylnych drzwi. Liftback ma bagażnik o pojemności 625-1760 l, z kolei w wersji kombi ma on 660-1950 l.
Wnętrze
Wnętrze auta jest ponadprzeciętnie przestronne. Zarówno z przodu jak i z tyłu spokojnie zmieszczą się nawet osoby o wzroście 190 cm, a fotele można uznać za bardzo wygodne. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że nie gwarantują tak wysokiego komfortu jak w Audi A6, ale i tak stoją one na przyzwoitym poziomie. Elementy użyte do wykończenia wnętrza są na średnim poziomie, spasowanie jest stosunkowo dobre, ale nie jest to poziom ani spotykany w Volkswagenie, ani tym bardziej ten z Audi. Obsługa elementów wyposażenia jest bardzo prosta i intuicyjna. Wadą z punktu widzenia ergonomicznego jest umiejscowienie ekranu nawigacji, który powinien wyżej, aby kierowca nie musiał spuszczać wzroku z drogi w trakcie jazdy.
Wersje silnikowe
Na rynku aut używanych jest około 130 sztuk Skody Superb III. Aut z silnikiem benzynowym jest zaledwie 46 egzemplarzy. Żaden z nich nie ma instalacji gazowej. Reszta sztuk, czyli zdecydowana większość, dysponuje jednostkami wysokoprężnymi. Dane te pochodzą z największego portalu ogłoszeniowego w Polsce z dnia 26 września 2017 roku.
Silniki benzynowe
Podstawową jednostką benzynową jest silnik 1.4 TSI (125 KM). Auto z takim motorem rozpędza Superba III do ,,setki’’ w 9,9 s. Nie jest to zły wynik, ale mocy może brakować szczególnie przy prędkościach autostradowych. W palecie jednostek napędowych oferowana jest jeszcze 150-konna odmiana tego silnika oznaczona jako 1.4 TSI ACT. To wariant z systemem odłączającym cylindry. Takie rozwiązanie gwarantuje trochę mniejsze zużycie paliwa. Czy wpłynie na niezawodność? Tego dowiemy się już wkrótce, póki co użytkownicy nie skarżą się na poważne problemy z silnikami 1.4 TSI/TSI ACT w tym modelu. Trzeba pamiętać o tym, że to zmodyfikowane jednostki napędowe i nie mają już wadliwego łańcucha rozrządu, tylko pasek.
W ofercie dostępne są jeszcze motor 1.8 TSI (180 KM), dzięki któremu auto rozpędza się do 100 km/h w 8 s oraz 2.0 TSI (220-280 KM) gwarantujący sprint do ,,setki’’ na poziomie 5,8-7 s. Te silniki do 2013 roku, montowane w innych modelach grupy Volkswagena zużywały nadmierną ilość oleju silnikowego. Do tej pory użytkownicy Superba III nie skarżą się na takie problemy z tymi silnikami, choć było kilka przypadków przedwczesnego uszkodzenia panewek w topowej 280-konnej odmianie 2.0 TSI.
Dla osób planujących montaż instalacji LPG mamy złą informację. Każdy z oferowanych tutaj silników wymaga specjalnej drogiej instalacji lub niewiele tańszej dotryskującej benzynę. Niestety każde z rozwiązań w większości przypadków okazuje się nieopłacalne. Rezultat tego jest tak, że na rynku nie ma jeszcze ani jednej sztuki z instalacją gazową.
Silniki Diesla
Bazowy silnik wysokoprężny to 1.6 TDI. Generuje moc 120 KM i rozpędza auto do ,,setki’’ w 10,9 s. To nie najgorsze osiągi, ale podczas autostradowych manewrów może trochę brakować mocy. W środku stawki jest 2-litrowa jednostka o mocy 150 KM. Zapewnia już nieco lepszą dynamikę, a wartość 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 8,8 s. Najbardziej wymagający powinni jednak wybrać odmianę 2.0 TDI SCR o mocy 190 KM, w tym przypadku pierwsza ,,setka’’ to kwestia zaledwie 7,6 s. Trzeba jednak pamiętać o tym, że topowa odmiana ma filtr tlenków azotu i wymaga co pewien czas uzupełniania płynu AdBlue (mocznika). Nie jest to jednak drogi dodatek i jest dostępny prawie na każdej stacji benzynowej. Użytkownicy Skody Superb III nie mają poważnych zastrzeżeń do dostępnych tutaj silników wysokoprężnych.
Przed zakupem Diesla radzimy wcześniej też sprawdzić w jakim stanie są: wtryskiwacze, turbosprężarka czy dwumasowe koło zamachowe (w przypadku skrzyni manualnej lub zautomatyzowanej DSG). Równie ważny jest poziom zapełniania filtr cząstek stałych, zwłaszcza jeśli auto jeździło lub ma jeździć głównie w ruchu miejskim. To bolączki praktycznie wszystkich nowoczesnych silników wysokoprężnych. Warto jednak sprawdzić te elementy, żeby wiedzieć na jakie wydatki trzeba będzie się przygotować.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Układ kierowniczy w Skodzie Superb III jest precyzyjny. W przednim zawieszeniu auta zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu niezależne wahacze. Zawieszenie to dobrym kompromis pomiędzy komfortem, a dobrym prowadzeniem, ale bardziej w stronę sportowej jazdy. Samochód dostępny jest wersjach z napędem na przednią osi oraz z dołączanym za pośrednictwem sprzęgła Haldex napędem na 4 koła. Tylna oś dołączana jest w przypadku uślizgu. Zarówno na przedniej jak i na tylnej osi zastosowano tutaj tarcze hamulcowe.
Warianty wyposażenia
Skoda Superb III była oferowana w wersjach: Active, Ambition, Style, Sportline oraz Laurin&Klement. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, zautomatyzowana skrzynia biegów DSG, napęd 4×4 ze sprzęgłem Haldex, szyberdach, reflektory ksenonowe, światła w technologii LED, elektrycznie regulowane fotele i lusterka, szyberdach, oświetlenie ambientowe o zmiennej kolorystyce, nawigacja, system głośnomówiący Bluetooth, czujniki cofania, elektrycznie składane lusterka, bezkluczykowy dostęp do auta (jest wygodny, ale znacznie ułatwia kradzież samochodu), system utrzymujący auto w pasie ruchu, system ułatwiający parkowanie równoległe i nie tylko, tuner telewizyjny, adaptacyjne światła drogowe nie oślepiające kierowców jadących z naprzeciwka oraz wiele innych ciekawych opcji. Jest tu też zawieszenie o zmiennej charakterystyce tłumienia DCC, które może pracować w trzech trybach: Normal, Sport i Komfort.
Najczęstsze usterki
Najczęściej spotykaną przypadłością tego modelu są problemy z zawieszeniem, szczególnie tylnym. Użytkownicy Skody Superb III skarżą się na nieprzyjemne stuki dochodzące z tylnej osi. Najczęściej źródłem problemu są uszkodzone tuleje albo wadliwe amortyzatory. W wielu egzemplarzach usterkę naprawiono bezpłatnie w ramach gwarancji. Spotykane są również przypadki szarpania zautomatyzowanej skrzyni biegów DSG, ale zwykle odpowiedź autoryzowanego serwisu brzmi: ,,ten typ tak ma’’. Póki co nie słychać jeszcze o poważnych awariach tej przekładni w Superbie III.
Pojawiają się też problemy z automatycznym otwieraniem klapy bagażnika, która nie otwiera się po wsunięciu nogi po tylny zderzak. Awarię eliminuje wymiana wirtualnego sterownika klapy. Niektórzy użytkownicy skarżą się jeszcze na rezonans rur nagrzewnicy wentylacji, co objawia się irytującym dzwonieniem w trakcie przyspieszania. Z drobnych mankamentów trzeba wspomnieć jeszcze o odklejających się chromowanych listwach drzwi i o parujących reflektorach.
Według raportów niezawodności TÜV przeprowadzonych na autach 2- i 3-letnich w 2017 roku Skoda Superb III zajęła 91. miejsce na 134 pozycji. Najlepsze miejsce w tej klasie uzyskał Mercedes Klasy C zajmując wysoką 11. pozycję. Najgorsze zajmuje Ford Mondeo, który znalazł się dopiero na 124. miejscu.
Bezpieczeństwo
Samochód brał udział w testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 2015 roku. Ogólna ocena auta to 5 na 5 gwiazdek. Ochronę osób dorosłych oceniono na 86%, dzieci na 86%, pieszych na 71%, a dostępne systemy bezpieczeństwa na 76%.
Konkurenci
Droższą alternatywą dla Skody Superb III z koncernu Volkswagen AG jest oczywiście Passat B8. Oferuje bogatsze wyposażenie, a oprócz tego do wyboru jest więcej silników Diesla (m. in. podwójnie doładowany motor 2-litrowy o mocy 240 KM). Samochód ma też lepsze wykończenie wnętrza, wygodniejsze fotele oraz w dłuższej perspektywie może mniej tracić na wartości. Atutem auta są jeszcze ponadprzeciętne własności jezdne oraz precyzyjny układ kierowniczy. Trzeba pogodzić się z gorszą przestronnością, wyższą ceną zakupu i większym ryzykiem kradzieży.
Ciekawą alternatywą dla niemieckich aut jest Mazda 6 III. Jej mocne strony to przede wszystkim nowoczesny, ponadczasowy design, bogate wyposażenie, rewelacyjne własności jezdne i ogólny wysoki poziom niezawodności. Samochód trzeba pochwalić jeszcze za ponadprzeciętną przestronność i dobre osiągi. Jego głównym mankamentem jest przede wszystkim bardzo wysokie ryzyko kradzieży, szczególnie w województwie mazowieckim. Narzekać można jeszcze na wysoką ceną i brak 200-konnych silników, zarówno Diesla jak i benzynowych.
Podsumowanie
Skoda Superb III to samochód dla osób szukających przestronnego, nowocześnie wyglądającego, dynamicznego auta, które oferuje naprawdę dużo za rozsądną cenę. Na pochwałę zasługuje tutaj bogate wyposażenie, rewelacyjne własności jezdne i szeroka oferta silników benzynowych oraz wysokoprężnych. Mankamenty czeskiego auta to przede wszystkim wysokie ceny używanych egzemplarzy, które są tak naprawdę jeszcze niewiele tańsze od aut nowych. Narzekać można też na twarde plastiki we wnętrzu, zbyt nisko umieszczony ekran nawigacji, brak jednostki benzynowej współpracującej z instalacją gazową oraz na brak ponad 200-konnego diesla. Tak naprawdę jednak większość mankamentów to drobnostki.
Z jednostek benzynowych godne uwagi są wszystkie warianty z wyjątkiem podstawowej jednostki 125-konnej, która dla osób jeżdżących często w trasie może okazać się za mało dynamiczna. Wybierając topową wersję 2.0 TSI o mocy 280 KM trzeba pamiętać o tym, że było już kilka przypadków przedwczesnego zużycia panewek. W takich sytuacjach Skoda zwykle wymienia je bezpłatnie, o ile auto jest na gwarancji. Podobne sugestie mamy dla kierowców wybierających diesle, możemy polecić śmiało wszystkie odmiany z wyjątkiem najsłabszej 1.6 TDI.
Ceny najtańszych egzemplarzy Skody Superb III zaczynają się od niecałych 60 tys. zł. Zwykle są to auta w słabym stanie po wypadkach, które wymagają nie tylko napraw blacharsko-lakierniczych, ale i mechanicznych. Ceny wozów godnych uwagi zaczynają się od 70-80 tys. zł, a najdroższe wyceniono na 170 tys. zł. Warto zainteresować się przede wszystkim egzemplarzami kupionymi w polskich salonach. Uwaga na auta prezentacyjne, które pomimo małych przebiegów mogą być wymęczone i wymagać pierwszych inwestycji na naprawy.