Skoda Fabia I to niemal idealny przepis na budżetowe auto segmentu B. Jest tanie zarówno w zakupie, jak i w eksploatacji. Ma oszczędne silniki, dobrze się prowadzi. Poza tym można jej przypisać jeszcze wiele cech sprawiających, że na rynku samochodów używanych cieszy się niesłabnącą popularnością. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?
Sylwetka modelu
Skoda Fabia I zadebiutowała w 1999 roku. Na początku auto było oferowane jako 5-drzwiowy hatchback. Rok po premierze do oferty dołączyło rodzinne kombi, a w 2001 roku w salonach pojawiła się odmiana sedan. W roku 2003 czeski producent zdecydował się na uzupełnienie palety silnikowej o usportowione wersje RS.
Auto ma na swoim koncie również modernizację, którą przeprowadzono w 2004 roku. Samochód po liftingu najłatwiej rozpoznać po nowym zderzaku, przemodelowanej atrapie chłodnicy i innych tylnych lampach. Pojawiły się też nowe wzory felg oraz silnik 1.4 TDI. W 2007 roku swój debiut miała Skoda Fabia II, a pierwsza generacja była produkowana jeszcze do 2008 roku.
Najtańsze egzemplarze Skody Fabii I są oferowane na internetowych aukcjach już za 2-4 tys. zł. To auta po mniejszych lub większych wypadkach, w słabym stanie nie tylko blacharskim, ale i mechanicznym. Na zadbany egzemplarz warto przeznaczyć co najmniej 4-5 tys. zł. Najdroższe sztuki wyceniono na 16-19 tys. zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Sylwetka auta jest prosta i została zaprojektowana tak, żeby podobać się możliwie jak największej grupie osób. Oczywiście kosztem braku jakiejkolwiek ekstrawagancji. Najbardziej charakterystyczne cechy tego modelu to zwężające się reflektory i tylne lampy na łączeniach ze zderzakami oraz wszechobecne proste powierzchnie zdradzające budżetowy charakter auta. Bagażnik w hatchbacku ma 260-1050 l, w sedanie jego pojemność wynosi od 438 do 790 l, a w kombi ma on przestrzeń od 425 do 1225 l.
Wnętrze
Wnętrze Skody Fabii I, jak na segment B, jest dość przestronne. W wersji kombi bez problemu zabierzemy na pokład dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci. Jazda autem w cztery osoby dorosłe na dłuższym dystansie będzie jednak męcząca. Fotele są lekko wyprofilowane, ale nie ma co liczyć na rewelacyjne trzymanie na zakrętach. Siedziska mogłyby być trochę dłuższe, a w dalszej trasie brakuje solidnego podparcia lędźwiowego.
Wersje silnikowe
Na rynku aut używanych znacznie więcej – bo ponad 600 sztuk – jest egzemplarzy z silnikami benzynowymi oraz zasilanych gazem. Samochody z motorami wysokoprężnymi to około 200 sztuk. Dostępne są auta, których przebieg nie zdążył przekroczyć nawet niecałych 10 tys. km, ale rekordzista ma za sobą już ponad 460 tys. km.
Silniki benzynowe
Skoda Fabia I oferuje dość bogatą ofertę silnikową. Podstawowa jednostka generuje moc 50 KM i ma pojemność zaledwie 1,0 l. Jest to rzadko spotykana wersja. Do tego jest to jednostka ospała o kiepskiej kulturze pracy. Dlatego nie warto brać jej pod uwagę przy wyborze motoru.
Odradzamy też wybór motoru 1,2 l (54-64 KM), który również nie może pochwalić się ani dobrymi osiągami, ani tym bardziej przyjemnym dźwiękiem – ma zaledwie 3 cylindry. Dostępny jest jeszcze 8-zaworowy silnik 1,4 l o mocy od 60 do 68 KM. W tych obydwu przypadkach też nie można liczyć na zbyt dobrą dynamikę.
Najbardziej racjonalnym wyborem są 16-zaworowe wersje silnika 1,4 l. Oferowane są trzy warianty mocy 75, 80 i 101 KM. Polecamy tę najmocniejszą, ma najlepsze osiągi i zużywa podobne ilości paliwa jak te słabsze. Do wyboru są jeszcze motory 2-litrowe 115- i 120-konny, niestety w tych dwóch przypadkach trzeba się liczyć ze sporym zużyciem paliwa – w ruchu miejskim dochodzącym nawet do 11 l/100 km. Wszystkie jednostki benzynowe tolerują gaz, trzeba tylko przekalkulować koszty montażu takiej instalacji. W przypadku najsłabszych motorów może okazać się to nieopłacalne.
Silniki Diesla
Na początku dostępny był motor 1.9 SDI (64 KM). To zdecydowanie za słaby silnik do tego auta, jest za to niezawodny. W latach 2003-2005 w ofercie pojawiła się nowa 3-cylindrowa jednostka 1.4 TDI (69, 75, 80 KM). Jest trochę dynamiczniejsza niż podstawowy silnik 1.9 SDI, ale nie należy do szczególnie udanych. Ma nieprzyjemną kulturę pracy i nietrwałe panewki. Może to doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej.
Najlepiej sprawdza się 101-konny wariant 1.9 TDI lub jego usportowiona 130-konna odmian RS. Każda z nich zapewnia akceptowalną lub dobrą dynamikę. To udana konstrukcja, ale ma też swoje lata. Niestety tu z czasem pojawią się problem z pompowtryskiwaczami. Nie zawsze uda się też trafić na zadbane auto w wersji 1.9 TDI i pozostanie do wyboru tylko wariant 1.9 SDI. W takiej sytuacji warto rozejrzeć się jednak za motorem benzynowym 1,4 l i zamontować do niego instalację gazową.
Choć większość egzemplarzy z silnikiem Diesla na rynku jest już zajeżdżona do granic możliwości, pocieszające jest to, że jeśli uda się znaleźć zadbaną sztukę to na pewno nie będzie ona miała filtra cząstek stałych.
Oznaczenie silnika Skoda Fabia
Fabia pierwszej generacji okazała się wielkim hitem w gamie Skody. A wielki hit wymagał dużej palety silnikowej! Czesi postawili na 9 motorów benzynowych oraz 6 wysokoprężnych. Kierowcy mieli zatem wystarczający wybór.
Oznaczenie silnika Skoda Fabia – motory benzynowe
- 1,0 8v – AQV, ATY, ARV – 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności litra i mocy 50 KM montowany w latach 1999 – 2000
- 1,2 MPI/HTP – AWY, BMD – 3-cylindrowy, 6-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 1,2 litra i mocy 54 KM montowany w latach 2001 – 2007
- 1,2 HTP – AZQ, BME – 3-cylindrowy, 12-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 1,2 litra i mocy 64 KM montowany w latach 2003 – 2007
- 1,4 MPI – AZE, AZF – 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 1,4 litra i mocy 60 KM montowany w latach 2000 – 2003
- 1,4 MPI – AME, AQW, ATZ – 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 1,4 litra i mocy 68 KM montowany w latach 1999 – 2003
- 1,4 16v – APE, AUA, BBY, BKY – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 1,4 litra i mocy 75 KM montowany w latach 2000 – 2007
- 1,4 16v – BUD – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 1,4 litra i mocy 80 KM montowany w latach 2006 – 2007
- 1,4 16v – AUB, BBZ – 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 1,4 litra i mocy 100 KM montowany w latach 1999 – 2007
- 2,0 8v – AZL, BBX – 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik benzynowy, wolnossący o pojemności 2 litrów i mocy 116 KM montowany w latach 2000 – 2007
Oznaczenie silnika Skoda Fabia – motory diesla
- 1,4 TDI – BNM – 3-cylindrowy, 6-zaworowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,4 litra i mocy 69 KM, zasilany za pomocą pompowtryskiwaczy i montowany w latach 2005 – 2007
- 1,4 TDI – AMF – 3-cylindrowy, 6-zaworowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,4 litra i mocy 75 KM, zasilany za pomocą pompowtryskiwaczy i montowany w latach 2003 – 2005
- 1,4 TDI – BNV – 3-cylindrowy, 6-zaworowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,4 litra i mocy 80 KM, zasilany za pomocą pompowtryskiwaczy i montowany w latach 2005 – 2008
- 1,9 SDI – ASY – 4-cylindrowy, 8-zaworowy silnik wysokoprężny wolnossący o pojemności 1,9 litra i mocy 64 KM, zasilany za pomocą pompy wtryskowej i montowany w latach 1999 – 2006
- 1,9 TDI – ATD, AXR – 4-cylindrowy, 8-zaworowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 litra i mocy 101 KM, zasilany za pomocą pompowtryskiwaczy i montowany w latach 2000 – 2007
- 1,9 TDI – ASZ, BLT – 4-cylindrowy, 8-zaworowy, doładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 litra i mocy 131 KM, zasilany za pomocą pompowtryskiwaczy i montowany w latach 2003 – 2007
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Samochód, jak na auto segmentu B, bardzo dobrze się prowadzi. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim precyzyjny układ kierowniczy. Zawieszenie pracuje dość głośno i jest sprężyste, ale raczej nastawione na dynamiczną jazdę niż na wysoki poziom komfortu. W jego przedniej części zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu belkę skrętną. Z przodu są tutaj tarcze hamulcowe, a z tyłu bębny lub tarcze w zależności od wersji.
Warianty wyposażenia
Przed modernizacją Skoda Fabia I była oferowana w następujących wersjach: Basic/Junior, Praktic, Classic, Fresh, Choice, Joy, Run, Comfort, Elegance, RS, Praha, a także Flash. Z kolei po liftingu samochód był dostępny w odmianach: Junior, Classic, Choice, Joy, Fresh, Fresh+, Mint, Ambiente, Easy, Elegance, RS, Sport, Edition 100 oraz Fit. Najciekawsze dostępne elementy wyposażenia to między innymi: reflektory ksenonowe, skórzana tapicerka, elektrycznie otwierane szyby i regulowane lusterka, tempomat, alufelgi, ABS, ESP, radio z odtwarzaczem CD, a także centralny zamek.
Najczęstsze usterki
Przy zakupie Skody Fabii I trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na korozję. Ta najczęściej pojawia się na klapie bagażnika oraz na dolnych rantach drzwi i błotników. Jeśli jest jej sporo, naprawa może okazać się nieopłacalna. Rdza często atakuje też elementy podwozia, ale na szczęście nie na dużą skalę. Użytkownicy narzekają również na delikatny, podatny na zarysowania lakier.
Jeżeli w środku jest wilgoć lub widać wyraźne ślady zalania, to trzeba przygotować się na wymianę uszczelek. Spotykane są też przypadki problemów z komputerem odpowiedzialnym za prawidłową pracę silnika. Przed zakupem warto sprawdzić jeszcze przewody hamulcowe pod kątem korozji oraz kondycję zawieszenia, szczególnie z przodu. Zdarzają się także przypadki uszkodzenia wiązek elektrycznych oraz strajkowania elementów wyposażenia wnętrza. Nie działają elektrycznie podnoszone szyby czy centralny zamek. Zbyt dobrą trwałością nie mogą pochwalić się alternator i rozrusznik.
Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Skoda Fabia znalazła się na 56. lokacie na 86 pozycji. Najlepiej wśród modeli tego segmentu wypadł Ford Fusion, który uplasował się na wysokim 8. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskał Fiat Punto, który zajął dopiero 72. lokatę.
Bezpieczeństwo
Skoda Fabia I generacji została przetestowana przez Euro NCAP w roku 2000. Ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 4 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 2 na 4 gwiazdek. Innych kategorii jeszcze wtedy nie sprawdzano.
Konkurenci
Ze Skodą Fabią I konkuruje między innymi Ford Fiesta Mk6. Samochód może pochwalić się niezawodnymi silnikami, zarówno wysokoprężnymi jak i benzynowymi. Niestety te drugie niezbyt dobrze znoszą zasilanie gazem. Auto jest też dość tanie w zakupie, a dzięki dużej dostępności części zamiennych zapewnia niskie koszty eksploatacji. Na pochwałę zasługuje też przyzwoity poziom spasowania elementów deski rozdzielczej. Jego mocną stroną są też bardzo dobre własności jezdne. Mankamenty tej konstrukcji to przede wszystkim natłok drobnych awarii i słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Samochód nie może pochwalić się również zbyt bogatym wyposażeniem.
W segmencie B dostępny jest jeszcze między innymi Peugeot 206. Mocne strony francuskiej konstrukcji to, podobnie jak w przypadku Fiesty, niezawodne silniki. Nie można zapominać o tym, że motory wysokoprężne 1.4 i 1.6 TDCi to tak naprawdę konstrukcje koncernu PSA, znane jako HDI. Zaletą 206 są niskie koszty eksploatacyjne. Atrakcyjna jest również cena zakupu (w stosunku do rocznika). Niestety przekłada się to też na dużą utratę wartości. Za kilka lat ciężko będzie sprzedać 206 za rozsądnie pieniądze. Jego główne wady to problemy z elektryką oraz z tylną belką zawieszenia, którą trzeba regenerować nawet co 70 tys. km. Zalecamy sprawdzić działanie wszystkich urządzeń pokładowych i dokładnie skontrolować tylne zawieszenie przed zakupem tego modelu.
Podsumowanie
Skoda Fabia I to miejski samochód przeznaczony dla osób jeżdżących w pojedynkę lub rodzin z dwójką małych dzieci. W takiej sytuacji radzimy rozważyć jednak zakup wersji kombi. Czeskie auto ma prawie wszystkie cechy pożądane w tym segmencie. Jest tanie w zakupie, a rynek nasycony jest wieloma częściami zamiennymi w atrakcyjnych cenach. Samochód ma też bardzo prostą budowę. Dzięki temu naprawi je każdy mechanik. Fabia I, choć wygląda niepozornie, daje dużo frajdy z jazdy. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie zestrojono tak, że bez stresu można dynamicznie przejechać tym autem nawet długie kręte serpentyny. Konstrukcja może pochwalić się jeszcze dobrym spasowaniem elementów użytych do wykończenia wnętrza. Same materiały nie mogą pochwalić się za to zbyt dobrą jakością. Plastiki są twarde, a tapicerka podatna na wygniecenia i rozdarcia. Trzeba pamiętać jednak o tym, że najstarsze egzemplarze tego modelu mają już prawie 20 lat.
Wady czeskiego samochodu to przede wszystkim mało wyrafinowany, zachowawczy design zarówno sylwetki jak i wnętrza. Nie da się ukryć tego, że jest to auto budżetowe, ale za to Fabia niczego nie udaje. Poza tym większość dostępnych na rynku egzemplarzy jest w agonalnym stanie, zwłaszcza te z silnikami wysokoprężnymi. Wiele jest też sztuk zardzewiałych, których blacharka wymaga pilnej interwencji blacharza i lakiernika. Niestety zwykle koszt napraw jest niewspółmiernie wysoki w stosunku do wartości auta.
Tym, którzy zdecydują się na jednostkę benzynową polecamy przede wszystkim 16-zaworowe warianty o pojemności 1,4 l i mocy 80 lub 101 KM. Do wyboru są jeszcze motory 1,8 l i 2,0 l. W przypadku tego ostatniego trzeba jednak pogodzić się z wyższych zużyciem paliwa. Z drugiej strony można obniżyć koszty decydując się na instalację LPG. Na jej montaż można zdecydować się w przypadku każdego silnika benzynowego dostępnego w Fabii niezależnie od mocy i pojemności.
Jeszcze kilka lat temu dużą popularnością cieszyły się silniki wysokoprężne. Obecnie coraz trudnej znaleźć małą Skodę z motorem wysokoprężnym, która nie została zajeżdżona do granic możliwości. Silnik 1.9 SDI jest za słaby, nowszy 3-cylindrowy wariant 1.4 TDI lubi się zacierać, a topowa jednostka 1.9 TDI miewa problemy z pompowtryskiwaczami. Najlepszym wyborem jest jednak ten ostatni wariant, ewentualnie wersja SDI. Motoru 1.4 TDI nawet nie warto brać pod uwagę przy poszukiwaniach.
Skodę Fabię I można znaleźć na internetowych portalach aukcyjnych już za 2-4 tys. zł. Za taką kwotę trudno będzie kupić zadbany egzemplarz. W większości przypadków będą to samochody po wypadkach, których reanimacja jest nieopłacalna lub sztuki wymagające inwestycji przewyższających wartość auta. Minimalny budżet na czeskie auto to co najmniej 4-5 tys. zł. Najdroższe Fabie kosztują nawet 19 tys. zł. Sztuki kupione w polskich salonach są gorzej wyposażone, ale łatwiej znaleźć wśród nich egzemplarze bezwypadkowe.