Mazda 3 to jedno z najmniej awaryjnych samochodów w swoim segmencie. Odznacza się ciekawą bryłą oraz doskonałymi właściwościami jezdnymi. To między innymi dzięki temu zyskała sympatię tak szerokiej liczby odbiorców na całym świecie.
Produkowane przez japoński koncern auto zastąpiło w ofercie produktowej popularny, produkowany w latach 1977 – 2003, model 323 F BA. Pierwsza generacja „trójki” to auto ciekawe pod wieloma względami, lecz z drugiej strony nie uciekające od wad. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej używanym wersjom Mazdy 3 i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie – „czy jest to egzemplarz warty zakupu?”
Sylwetka modelu
Analizowany model to zgrabne, kompaktowe, oraz bardzo dobrze prezentujące się auto. Mazda 3 I to jedna z najciekawszych propozycji na rynku wtórnym w swoim segmencie (C). Oferuje przede wszystkim bardzo dobre właściwości jezdne oraz niebanalny wygląd. Premiera pierwszej generacji odbyła się podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2003 roku. To przynależące do segmentu kompaktowych czterokołowców auto zastąpiło w ofercie producenta kultowy już, produkowany od 1977 roku, egzemplarz modelu 323 F BA. Samochód zbudowano na płycie podłogowej, która powstała przy współpracy z Fordem i Volvo.
Trzy lata później, na początku 2006 roku, producenci zaprezentowali sportowy egzemplarz analizowanego auta, który wypuszczony został na dwa rynki – amerykański i japoński pod nazwami Mazdaspeed3 oraz Mazdaspeed Axela.
Trzy lata od daty premiery, pierwszą generację Mazdy 3 poddano face liftingowi. Zmiany dotyczyły kwestii wnętrza pojazdu, zderzaków, lamp oraz pokrywy silnika. W 2007 roku producenci rozszerzyli ofertę silnikową analizowanego modelu o 143-konną, wysokoprężną jednostkę własnej konstrukcji, a rok później, w 2008 roku w Polsce pojawił się oficjalny importer tejże marki. Rok po tym wydarzeniu na rynku pojawiła się kolejna, druga generacja.
Analizowany model możemy znaleźć na portach aukcyjnych w dosyć rozsądnych cenach, których wielkość, za używane modele, waha się w granicach od 10 000 zł do 25 000 zł za egzemplarze z nowszego rocznika.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Mazda 3 na samym początku produkowana była tylko w jednej wersji nadwoziowej – 5-drzwiowym hatchbacku. Szybko jednak się zrehabilitowano i już rok po dacie premiery, na rynek wypuszczono również wersję sedan. Mazda 3 I w wersji sedan ma 4529 mm długości (4506 mm po faceliftingu), 1755 mm szerokości i 1456 mm wysokości. Hatchback jest nieco krótszy: 4485mm. Rozstaw osi w obu wersjach wynosi 2639 mm.
Dzięki licznym i mocnym przetłoczeniom na masce, auto nabiera sportowego, trochę „zadziornego” charakteru. Przedni grill, z umieszczonym pośrodku logo producenta, doskonale komponuję się z ostrymi liniami „trójki”. Analizowany model pomimo swojego wieloletniego doświadczenia na drogach, wciąż wygląda nowocześnie i świeżo.
Zachwyt jednak nieco słabnie gdy przyjrzymy się bliżej kwestiom przestrzeni bagażowej. Na tle rynkowych konkurentów Mazda osiąga przeciętną wartość. W hatchbacku minimalna wielkość bagażnika wynosi 340 litrów. Możemy ją modyfikować składając siedzenia pasażerów i korzystać wówczas z pojemności 1272 litrów. W wersji sedan przestrzeń bagażowa do dyspozycji mieści się w granicach od 413 litrów do 675 litrów. Warto również dodać, że auto charakteryzuje się stosunkowo wysokim progiem załadunkowym, który skutecznie utrudnia swobodne załadowanie bagaży.
Wnętrze
Wnętrze w niczym nie odbiega w kwestiach nowoczesności i świeżości od zewnętrznej bryły auta. W środku wszystko zostało zaprojektowane w przemyślany, bardzo ciekawy i ergonomiczny sposób. Uwagę zwracają duże zegary umieszczone w tubach, dobrze wyglądająca i intuicyjna w użyciu konsola oraz szerokie i wygodne fotele, które bardzo dobrze trzymają pasażerów podczas jazdy. Samochód nieco traci na użyteczności poprzez zbyt małą wielkość niektórych przycisków sterujących, jednakże bardzo szybko można się do tego przyzwyczaić i nie sprawia to zbyt wielkiego problemu.
W środku do dyspozycji przeznaczonych jest wiele skrytek i schowków, które doskonale sprawdzą się do przechowywania najpotrzebniejszych rzeczy. Dobrej jakości materiały wykończeniowe i ich nienaganne spasowane potęguje zadowolenie jakie odczuwają kierowca i współpasażerowie podczas jazdy.
Mazda 3 I oferuje stosunkowo przestronne wnętrze. Z przodu jest wystarczająco miejsca zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Obaj mogą cieszyć się wysokim komfortem podróży. Nieco mniej przestrzeni przeznaczono dla pasażerów zajmujących miejsce na tylnych siedzeniach, jednak jak na auto z segmentu C, nie można specjalnie na nie narzekać.
Wersje silnikowe
W przypadku podjęcia decyzji o zakupie „3” bardzo dokładnie należy przemyśleć kwestię jednostek napędowych w naszym nowym nabytku. Można się „nadziać” na niechlubne wersje silnikowe, których naprawa czy zwykła eksploatacja może wiązać się z naprawdę sporym wydatkiem. Wśród jednostek benzynowych producenci oferują trzy motory: 1.4, 1.6, 2.0 litra, o mocach odpowiednio 84, 105 i 150 KM. Wszystkie wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail. Fani Dieslaaa do dyspozycji mają dwie jednostki: 1.6 CD o mocy 109 KM oraz 2.0 CD o mocy 143 KM.
Jak ognia należy unikać wysokoprężnej jednostki 2.0 l – podwyższone spalanie oleju, rozciągnięty łańcuch rozrządu, awaria wtryskiwaczy to w tym przypadku dosyć typowe usterki, za które zapłacimy niemałe pieniądze. Dużo kosztować może również utrzymanie jej mniejszej wersji o pojemności 1.6 l. Szybko zużywające się podkładki pod wtryskami powodować mogą głośną pracę silnika i odczucie nieprzyjemnego zapachu spalin w kabinie pasażerskiej. Dodatkowe częste usterki dotyczą spryskiwaczy, dwumasowego koła zamachowego czy turbosprężarki.
Zdecydowanie najlepszym wyborem wydaje się być benzyniak 1.6 l. o mocy 105 KM. To właśnie tę jednostkę właściciele „trójki” chwalą najbardziej. Jest dynamiczna (przyspiesza do 100 km/h w 11 sekund), oszczędna (średnie spalanie na poziomie 7l/100 km), a co najważniejsze – rzadko ulega poważniejszym awariom. Benzynowa wersja 2.0 l. może sprawić trochę większą frajdę z jazdy, z racji swoich większych możliwości, jednakże wraz ze zwiększoną radością wzrastają również koszty jej utrzymania. Właściciele auta z tą jednostką pod maską często skarżą się na problemy z systemem zmiennej długości w kolektorze dolotowym. Jego wymiana nie należy do najtańszych, za nowy system zapłacimy ok. 3 000 zł.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Ogromną zaletą Mazdy 3 są jej znakomite właściwości jezdne. Auto prowadzi się z niesamowitą płynnością – doskonale trzyma się jezdni oraz bardzo dobrze tłumi jej wszelkie nierówności. Z przodu pracują kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu producenci zdecydowali się na zastosowanie osi wielowahaczowej. Samochód bardzo sprawnie wchodzi nawet w ostre zakręty nie sprawiając żadnych trudności kierowcy, dzięki czemu nawet dynamiczna jazda sprawia dużo przyjemności. Bardzo precyzyjny układ kierowniczy oraz hamulcowy dodatkowo potęgują poczucie bezpieczeństwa oraz komfort podczas jazdy.
Warianty wyposażenia
Producenci wypuścili Mazdę 3 I na rynek w trzech wersjach wyposażeniowych: Touring, Exclusive oraz Active. Jednak już podstawowe wyposażenie jest dosyć bogate. W większości egzemplarzy znajdziemy nim m.in. klimatyzację, dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, system ABS, centralny zamek, wielofunkcyjną kierownicą czy elektryczne sterowanie lusterek oraz przednich szyb. Wedle uznania, samochód może być doposażony w dodatkowe poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację, odtwarzacz CD czy podgrzewana siedzenia.
Najczęstsze usterki
Korozja – największa zmora analizowanego modelu. Bardzo mocno atakuje ona zarówno podwozie jak i nadwozie auta. Nie uchronią się przed nią ani tylne nadkola, ani podłoga analizowanego modelu. Po zakupie warto wydać trochę więcej pieniędzy i się przed nią solidnie zabezpieczyć. Dodatkowo należy dbać o względną czystość karoserii i częste woskowanie. Dzięki takim zabiegom ataki rudej występować będą w znacznie mniejszym stopniu.
Braki wspomagania kierownicy jak i głośne odgłosy dochodzące z okolic układu kierowniczego oznaczają jego awarię. Problem ten jest często zauważalny w modelach z elektrohydraulicznym wspomaganiem.
Co więcej? Posiadacze pierwszej generacji często skarżą się również na awarie klimatyzacji i uszkodzenia sterownika wentylatora. Polskie nierówne nawierzchnie dają się we znaki dla łożysk kół. Rodzi to częstą potrzebę ich wymiany, a to niestety nie jest tani wydatek. Koszt jaki trzeba będzie ponieść oscylował między 450 zł nawet aż do 900 zł za sztukę.
Bezpieczeństwo
Na testach zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację Euro NCAP, pierwsza generacja Mazdy 3 otrzymała notę czterech z pięciu gwiazdek. Ocena ta została obniżona o jedną gwiazdkę z powodu słabego wyniku ze zderzenia czołowego samochodu. Poprzez budowę deski rozdzielnej, jaka znajduje się w „Trójce”, istnieje wysokie ryzyko trwałego uszkodzenia górnych partii nóg kierowcy i pasażera siedzącego na przednim siedzeniu. Na plus jednak można zaliczyć sprawnie działający system SBR, który informuje i konieczności zapięcia pasów wszystkich obecnych pasażerów. Poniżej przedstawiamy filmik z crushtestu.
Konkurenci
O pozycję rynkową Mazda 3 pierwszej generacji musi walczyć z paroma naprawdę silnymi konkurentami. Wśród nich wymienić można m.in.: Opla Astrę, Citroena C4, Fiata Bravo, Forda Focusa, Volkswagena Golfa V czy Toyotę Corollę.
Mazda 3 I wyróżnia się spośród swojej konkurencji nadzwyczajnymi właściwościami jezdnymi i ciekawym wyglądem. Niektóre modele konkurencji oferują jednak ciekawsze, a przede wszystkim oszczędniejsze jednostki napędowe.
Podsumowanie
Pierwsza generacja Mazdy 3 to samochód, który jest interesującą propozycją do nabycia na rynku wtórnym z wielu względów. Posiada przede wszystkim oryginalną, niebanalną bryłę, przestronne i ergonomiczne wnętrze oraz doskonałe właściwości jezdne.
Producenci mogliby bardziej się postarać projektując silniki do analizowanego modelu. Oferowana paleta nie dosyć, że jest dość skromna to dodatkowo znajdują się w niej diesle, które nie cieszą się dobrą opinią wśród konsumentów. Dlatego też, bardzo ważne jest aby podczas zakupu tego modelu przeanalizować wszelkie kwestie techniczne. Pochopna decyzja o zakupie może zrujnować nasz rodzinny budżet. Najbardziej polecaną jednostką napędową jest silnik benzynowy 1.6 l o mocy 105 KM. Jest on umiarkowanie zrywny, ale za to dosyć trwały, więc możemy mieć pewność, że oszczędzi nam rewelacji związanych z niekończącymi się naprawami w przyszłości.
Mazda 3 to samochód idealnie stworzony dla osób, które myślą o zakupie niedrogiego, ciekawie zaprojektowanego, nad wyraz wygodnego, a przede wszystkim mało problematycznego i przyjemnego w prowadzeniu auta.