Skoda Superb II to ciekawa propozycja, dla tych którzy szukają stosunkowo młodego, przestronnego, dobrze wyposażonego auta oferującego przyzwoite osiągi za rozsądne pieniądze. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę przy wyborze zadbanego egzemplarza. Prześwietliliśmy też niezawodność konstrukcji.
Sylwetka modelu
Skoda Superb II pojawiła się na rynku w 2008 roku, na początku jako liftback. Rok później do oferty dołączyła rodzinna odmiana kombi. W roku 2010 Czesi zdecydowali się na wycofanie z oferty silnika 1.9 TDI, który został zastąpiony motorem 1.6 TDI o tej samej mocy – 105 KM. W roku 2013 auto zostało poddane modernizacji. Przemodelowano między innymi zderzaki, w reflektorach i tylnych światłach pojawiły się diody LED. Wprowadzono też kilka zmian w palecie silników oraz w wyposażeniu. Produkcję drugiej generacji flagowego modelu Skody zakończono w 2015 roku, w tym samym czasie na rynku pojawiła się kolejna generacja auta.
Najtańsze egzemplarze Skody Superb II dostępne są już za 10-20 tys. zł. To sztuki mocno zniszczone, sprowadzone z Anglii, po wypadkach, pożarach lub po powodziach. Ich zakup to ogromne ryzyko. Na auto w dobrym stanie technicznym trzeba przeznaczyć co najmniej 30 tys. zł. Najdroższe egzemplarze czeskiego samochodu wyceniono na około 100 tys. zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Design wersji przedliftingowej ma charakterystyczne cechy dobrze znane również z innych modeli marki produkowanych w podobnym okresie takich jak Yeti, Octavia II czy Fabia II. Najbardziej wyróżniające się cechy czeskiego auta to masywna atrapa chłodnicy i tylne lampy z powierzchnią świecącą o wzorze litery ,,C’’. Samochód po liftngu nabrał nieco kanciastych kształtów. Ciekawym rozwiązaniem w wersji liftback jest możliwość otwierania klapy bagażnika w dwojaki sposób – bez szyby jak w sedanie oraz z szybą. Bagażnik w tej odmianie ma 565-1700 l, a w kombi jego pojemności to 633-1865 l.
Wnętrze
Najmocniejszą stroną wnętrza Skody Superb II jest bez wątpienia przestronność, samochód jest pod tym względem jednym z największych w środku w swojej klasie. Materiały, które użyto do wykończenia wnętrza są dość przyzwoitej jakości. Ich spasowanie też jest całkiem dobre, ale nie tak jak w Volkswagenie Passacie B7. Fotele są wygodne (choć przydałoby się tutaj dodatkowe wysuwane podparcia ud), a miejsca na nogi nie brakuje ani z przodu, ani na tylnej kanapie i to nawet dla osób o wzroście około 2 m. Obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i intuicyjna. Szkoda tylko, że Czesi zdecydowali się na umieszczenie ekranu nawigacji na wysokości kierownicy. Jeżeli byłby umieszczony wyżej, wygodniej by się z niego korzystało.
Wersje silnikowe
Na internetowych portalach aukcyjnych jest około 500 egzemplarzy Skody Superb II z silnikiem wysokoprężnym. Z kolei samochodów z motorem benzynowym znajdziemy zaledwie niewiele ponad 100. Sztuka z największym przebiegiem ma na ,,zegarach’’ 300 tys. km. Samochody z najmniejszym pokonanym dystansem przejechały niecałe 20 tys. km.
Silniki benzynowe
Podstawowy silnik dostępny we flagowym czeskim aucie to 1.4 TSI (125 KM). Samochód z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w około 10 s. Mocy może brakować dopiero przy wyższych prędkościach rozwijanych na autostradzie lub na trasie szybkiego ruchu. Jednostka cierpi na problemy ze zbyt szybko rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Niektórzy użytkownicy skarżą się jeszcze na nadmierny pobór oleju.
Najbardziej optymalne do tego auta wydają się być silniki 1.8 TSI (160 KM) oraz 2.0 TSI (200 KM). Niestety tutaj również trzeba pogodzić się z pewnymi niedogodnościami. W obydwu silnikach, podobnie jak w odmianie 1.4 TSI, występują problemy większego apetytu na olej, a w 1.8 TSI dodatkowo kłopoty z przedwcześnie rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Problemy rozwiązano dopiero w egzemplarzach produkowanych od 2013 roku. Sprint od 0 do 100 km/h Skody Superb II z motorami 1.8 TSI i 2.0 TSI to 7,7-8,8 s.
Topowa jednostka benzynowa dostępna w Superbie II to V6 3.6 FSI o mocy 260 KM. To jedyny silnik dostępny w tym modelu, który nie ma turbosprężarki. Nie powinien też sprawiać poważnych problemów w eksploatacji. Samochód z takim motorem pod maską rozpędza się do ,,setki’’ w 6,4 s. Niezależnie od wybranej wersji silnikowej warto po zakupie sprawdzić auto na hamowni. Jeżeli okaże się, że moc nie jest taka jak być powinna to prawdopodobnie przyczyną jej spadku jest zgromadzony na zaworach nagar (cząsteczki niedopalonego oleju i benzyny). Radzimy cyklicznie go usuwać. Są serwisy, które się w tym specjalizują.
Silniki Diesla
W pierwszych latach produkcji podstawowym silnikiem wysokoprężnym była jednostka 1.9 TDI o mocy 105 KM. Niestety nie jest to motor o wysokiej trwałości znany ze starszych aut z koncernu Volskwagen AG. W Superbie II w tym silniku spotykane są przypadki pękania wału korbowego. Lepiej zrezygnować z wyboru tej jednostki. W późniejszych latach motor 1.9 TDI został zastąpiony przez 1.6 TDI o tej samej mocy. To znacznie trwalsza konstrukcja, która nie boryka się z poważnymi usterkami. Niestety nie może pochwalić się zbyt dobrymi osiągami. Podobnie jak 1.9 TDI, tak 1.6 TDI zapewnia Superbowi II osiągi od 0 do 100 km/h na poziomie około 12 s.
Do lutego 2010 roku dostępny były jeszcze silniki 2.0 TDI o mocy 140 KM z pompowtryskiwaczami. To kolejna nieudana konstrukcja, mająca problemy między innymi z układem wtryskowym oraz z trwałością głowicy. Od lutego 2010 roku w miejscu tej jednostki pojawił się motor 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail o mocy 140 lub 170 KM. To znacznie trwalsza konstrukcja, którą polecamy. Warto pamiętać jednak o konieczności wymiany imbusa pompy oleju (nie jest to duży koszt), a uszkodzenie tego elementu w tych silnikach niestety może doprowadzić do zatarcia. Odmiana 140-konna rozpędza się do ,,setki’’ w 10 s, a 170-konna robi to w 8,6 s.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Zawieszenie Skody Superb II zestrojono sztywno, ale oczywiście nie tak jak w autach sportowych. W jego przedniej części zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu układ niezależnych wahaczy. W zależności o wersji samochód może być wyposażony w napęd na koła przedniej osi lub korzystający ze sprzęgła Haldex napęd na 4 koła. W tym przypadku moment obrotowy przekazywany jest stale na koła przedniej osi, a tylna dołączana jest w razie uślizgu. Układ kierowniczy jest stosunkowo precyzyjny. Zarówno w przednim jak i w tylnym układzie hamulcowym zastosowano tarcze.
Warianty wyposażenia
Skoda Superb II była dostępna między innymi w następujących wersjach wyposażenia: Classic, Prestige, Prestige plus, Comfort, Elegance, Platinum oraz Laurin&Klement. Najciekawsze elementy wyposażenia to: światła w technologii LED, system nawigacji, komputer pokładowy, skórzana tapicerka, czujniki cofania, tempomat, napęd 4×4, zautomatyzowana dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG, czytnik kart SD, reflektory ksenonowe, bezkluczykowy dostęp do auta, system Start&Stop, zestaw głośnomówiący w technologii Bluetooth oraz elektrycznie zamykana/otwierana klapa bagażnika.
Najczęstsze usterki
Skoda Superb II ma dwa słabe punkty, które w przypadku konieczności dokonania napraw pochłoną kilka tys. zł. Chodzi o dwusprzęgłową przekładnię DSG oraz o napęd 4×4. W pierwszym przypadku szwankuje przede wszystkim mechatronika oraz dwumasowe koło zamachowe. Elementy te często nie wytrzymują nawet 200 tys. km. Decydując się na egzemplarz z napędem 4×4, trzeba pamiętać o regularnej wymianie oleju w sprzęgle Haldex. Najlepiej zrobić to od razu po zakupie auta.
W samochodzie spotykane są problemy z otwieraniem klapy bagażnika, przyczyna zwykle leży w uszkodzonej wiązce elektrycznej. W niektórych egzemplarzach szwankuje też składanie lusterek. Jeśli nie działa system bezkluczykowego dostępu do auta to najpierw trzeba wymienić baterie w pilocie, zamiast od razu szukać przyczyny w samochodzie. Użytkownicy tego modelu skarżą się jeszcze na drgania kierownicy przy prędkościach autostradowych. W wielu przypadkach pomaga wymiana belki silnika.
Z badań instytutu TÜV przeprowadzonych w roku 2017 na autach 2- oraz 3-letnich wynika, że Skoda Superb uplasował się w drugiej połowie stawki zajmując 91. lokatę na 134. Najgorsze miejsce w segmencie ma Ford Mondeo, który znalazł się dopiero na odległej 124. pozycji. Z kolei najlepiej wypadł Mercedes Klasy C, który zajął bardzo wysoką 11. lokatę.
Bezpieczeństwo
Skoda Superb II przeszła dwukrotnie testy zderzeniowe Euro NCAP w 2008 i 2009 roku. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało maksymalną notę 5 na 5 gwiazdek. Ochronę dzieci oceniono na 4/5 gwiazdek, a ochronę pieszych na 2/4 gwiazdki. Ogólna nota samochodu to 5 na 5 gwiazdek. Tak przedstawiały się wyniki pierwszych testów z 2008 roku. Rok później testy ponowiono. Tym razem wystawiono oceniony procentowe. Instytut Euro NCAP bezpieczeństwo osób dorosłych ocenił na 90%, dzieci na 81%, pieszych na 50% oraz dostępne systemy bezpieczeństwa na 71%.
Konkurenci
Jednym z konkurentów Skody Superb II jest Volkswagen Passat B7. Samochód na tle konkurencji wyróżnia się bardzo dobrymi własnościami jezdnymi, wysokim poziomem spasowania materiałów wnętrza oraz bogatym wyposażeniem. Oferuje niezawodne silniki wysokoprężne i trzeba pochwalić go za ogólną niezawodność. Mankamenty niemieckiej konstrukcji to przede wszystkim awaryjne silniki benzynowe, wysoka cena w stosunku do rocznika auta oraz zbyt stonowany design (dla niektórych może być to zaletą).
Jednym z najpopularniejszych modeli w klasie średniej jest jeszcze Ford Mondeo Mk4. Samochód oferuje wysoki poziom przestronności, rewelacyjne własności jezdne oraz niezawodne silniki (zarówno benzynowe jak i wysokoprężne). W przeciwieństwie do Volkswagena Passata B7 koszt zakupu jest znacznie bardziej atrakcyjny. Samochód ma na pokładzie też wiele ciekawych gadżetów. Nie bez znaczenia jest jeszcze nowoczesny, oryginalny design. Jego wady to niezbyt dobre materiały wykończenia we wnętrzu, szybka utrata wartości oraz niezbyt wysoki poziom niezawodności – usterki, choć w większości nie należą do poważnych, mogą być uciążliwe.
Podsumowanie
Skoda Superb II to bardzo przestronne auta, które oprócz ciekawych opcji wyposażenia oferuje jeszcze bardzo dobre własności jezdne i przyzwoity poziom wykończenia wnętrza. Ma też atrakcyjniejszą cenę niż inne modele tej klasy z koncernu Volkswagen AG. Wady czeskiej konstrukcji to między innymi awaryjne silniki zarówno benzynowe jak i wysokoprężne (1.9 TDI i 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami). Do minusów należy zaliczyć również fakt, że wszystkie motory benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa, przez co montaż instalacji LPG będzie dość problematyczny, a przede wszystkim drogi. Poważnym mankamentem Superba jest jeszcze nietrwała przekładnia zautomatyzowana DSG i brak stałego napędu 4×4. Ten drugi fakt usprawiedliwia jednak cena.
Ci, którzy zdecydują się na silnik wysokoprężny powinni wybierać jednostki 2.0 TDI, ale tylko z wtryskiem Common Rail oferowane od lutego 2010 roku. Motor 1.6 TDI jest równie niezawodny, ale niestety trochę za słaby. Zdecydowanie odradzamy za to awaryjne jednostki 1.9 TDI oraz 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. W przypadku motorów benzynowych wybór jest znacznie trudniejszy. W jednostkach 1.4 TSI, 1.8 TSI oraz 2.0 TSI spotykane są problemy z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego. Pomaga dopiero wymiana pierścieni tłokowych, a to wiąże się z remontem jednostki napędowej. Ponadto w tych dwóch pierwszych motorach dość szybko rozciąga się łańcuch rozrządu. Problemy te wyeliminowano dopiero w 2013 roku. Do wyboru jest jeszcze mocny silnik V6 oferowany jako 3.2 FSI, niestety aut z taką jednostką nie jest na rynku zbyt dużo. Decydując się na silnik benzynowy warto regularnie usuwać nagar z głowicy i zaworów, w przeciwnym wypadku moc będzie spadała (w skrajnych przypadkach nawet o 50%) i konieczne będzie rozebranie jednostki napędowej oraz dokonanie mechanicznego usuwania cząstek sadzy.
Na zadbany egzemplarzy Skody Superb II trzeba przeznaczyć co najmniej 30 tys. zł. Są dostępne też tańsze auta, ale w bardzo złym stanie. Ceny najdroższych dochodzą nawet do 100 tys. zł.