Peugeot 508 jest na rynku już od prawie 8 lat, przez ten czas ceny egzemplarzy z początku produkcji zdążyły już spaść do atrakcyjnego poziomu. To ciekawa alternatywa dla niemieckich i japońskich konkurentów, którzy są znacznie drożsi i to zarówno w zakupie, jak i w serwisowaniu.
Sylwetka modelu
Peugeot 508 to reprezentant klasy średniej, który bezpośrednio zastąpił model 407 oraz pośrednio 607. Auto jest na rynku od 2010 roku, przez pierwsze 12 miesięcy samochód był dostępny tylko jako sedan, a następnie w salonach pojawiła się odmiana kombi.
W roku 2012 do oferty dołączyła wersja hybrydowa oraz podwyższone kombi RXH z napędem na 4 koła. Dwa lata później konstrukcja przeszła modernizację. Przód auta zmieniono nie do poznania – zupełnie nowe reflektory, zderzak oraz całkiem inna atrapa chłodnicy. Przemodelowano też tylne lampy i zderzak.
Najtańsze egzemplarze Peugeota 508 oferowane są już za 12-15 tys. zł. Niestety to auta w kiepskim stanie technicznym, często po wypadkach, spalone lub po powodzi. Zadbane sztuki wyceniono na około 30-40 tys. zł. Na sztuki po liftingu trzeba przeznaczyć co najmniej 60 tys. zł. Najdroższe dostępne na rynku kosztują nawet ponad 100 tys. zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Design tego modelu jest oryginalny i dynamiczny. Z zewnątrz samochód sprzed modernizacji pomimo upływu kilku lat nadal wygląda jak nowy. Najbardziej charakterystyczne elementy stylistyczne tego modelu to reflektory z diodami LED oraz masywna atrapa chłodnicy. Wnętrze jest za to bardziej stonowane i przypomina nieco niemieckich konkurentów. Bagażnik w wersji sedan ma 515 l, z kolei w kombi jego pojemność to 560-1598 l.
Wnętrze
Jak już wyżej wspominaliśmy stylizacja wnętrza jest tutaj ,,niemiecka’’, podobnie można ocenić jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza oraz ich spasowanie. Ergonomia wnętrza również jest na wysokim poziomie. Fotele są wygodne, zarówno z przodu jak i z tyłu. Miejsca w dwóch rzędach siedzeń jest w sam raz, nawet dla wysokich osób, choć niektórzy konkurenci są bardziej przestronni.
Wersje silnikowe
Na internetowych portalach aukcyjnych jest około 600 sztuk Peugeota 508 z silnikiem Diesla. Samochodów z motorem benzynowym znajdziemy zaledwie niewiele ponad 60, czyli 10 razy mniej. Sztuka z największym przebiegiem ma na ,,zegarach’’ 300 tys. km, samochody z najmniejszym pokonanym dystansem mają przejechane niecałe tysiąc km.
Silniki benzynowe
W porównaniu do bezpośredniego poprzednika, modelu 407 oferta silników benzynowych została w 508 nieco okrojona. Nie ma już ani V6, ani jednostek o pojemności 1,8 l czy 2,0 l. Są za to dwa motory 1,6 l dostępne w zaledwie trzech wariantach mocy. Z drugiej strony Francuzi zostawili takie odmiany, które będą chętnie wybierane przez klientów. Peugeot i silnik V6 z punktu widzenia biznesowego to niestety kiepskie połączenie (w ostatnich latach nie było zbyt dużo chętnych na takie wersje).
Podstawowy motor to 120-konne wolnossące 1,6 l oznaczone jako 120 VTi. Samochód z takim silnikiem osiąga ,,setkę’’ w 11,5 s. Do jazdy w mieście taki motor w zupełności wystarczy, ci którzy przemieszczają się głównie poza nim znacznie bardziej będą zadowoleni z wersji turbodoładowanych 155 THP (o mocy 155 KM) i 156 THP (dysponującej mocą 165 KM). Ta pierwsza rozpędza auto do 100 km/h w 8,6 s, a co ciekawe druga robi to dokładnie w tym samym czasie. Różnice będą odczuwalne przy wyższych prędkościach, ale nieznacznie.
Wszystkie dostępne silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa przez co można zamontować do nich tylko specjalne instalacje gazowe. Pierwszy typ to instalacja dotryskująca benzynę, drugi to znacznie droższa instalacja, która korzysta z samego gazu. Jakby tego było mało silniki te cierpią na problemy z nietrwałym łańcuchem rozrządu, który często nie wytrzymuje nawet 100 tys. km. Trudno z czystym sumieniem polecić którąkolwiek wersję, warto za to zainteresować się dieslami.
Silniki Diesla
Podstawowy silnik wysokoprężny ma pojemność 1,6 l i występuje w kilku wariantach mocy. Bazowe to HDI 110/e-HDI 110 (112 KM), pośrednie – HDI 115/e-HDI 115 Start&Stop (114 KM), a topowe oznaczono jako BlueHDI 120 FAP Start&Stop (120 KM). Sprint auta do ,,setki’’ z takim motorem to w zależności od mocy od 11 do 11,6 s. To trwałe konstrukcje (w niektórych egzemplarzach psuje się turbosprężarka, ale nie jest to problem na dużą skalę) i to niezależnie od mocy, niestety niezbyt dobrze sprawdzają się w tym segmencie. Peugeotowi 508 z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 l wyraźnie brakuje mocy, szczególnie na autostradach i trasach szybkiego ruchu, a także podczas wyprzedzania na innych drogach krajowych.
Znacznie lepiej sprawdzi się jednostka 2-litrowa dostępna w czterech następujących wersjach: HDI 140 (140 KM), BlueHDI 150 Start&Stop (150 KM), HDI 160 (163 KM) oraz BlueHDI 180 Start&Stop (180 KM). Auto w zależności od mocy osiąga 100 km/h w przedziale do 8,5 s do 9,8 s. W przypadku wysokoprężnej jednostki 2-litrowej również nie można mieć zastrzeżeń do niezawodności tej konstrukcji.
Oprócz standardowych wersji z 2-litrowym dieslem oferowana jest też wersja hybrydowa HYbrid4 z 163-konnym motorem 2.0 HDI wspomaganym jednostką elektryczną generującą 37 KM. Ta odmiana osiąga 100 km/h w 9,3 s i jak na razie nie przysparza poważnych kłopotów w eksploatacji.
W ofercie dostępny jest jeszcze silnik 2,2 l, o ile w starszych modelach motor o takiej pojemności nie cieszył się zbyt dobrą opinią, tak tu póki co nie słychać o poważnych problemach tej jednostki. Ta dostępna jest tylko w jednej wersji HDI 200 o mocy 204 KM. 508 z takim silnikiem rozpędza się do ,,setki” w 8,2 s. Niezależnie od wybranego diesla radzimy sprawdzić: wydajność wtryskiwaczy, dwumasowe koło zamachowe wraz ze sprzęgłem, turbosprężarkę oraz filtr cząstek stałych.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Zawieszenie samochodu zestrojono dość sztywno, ale nie tak jak w aucie typowo sportowym. Pracuje też trochę za głośno. Układ kierowniczy jest stosunkowo precyzyjny. W przedniej części zawieszenia zastosowano tutaj kolumny resorujące (lub układ wielowahaczowy w zależności od wersji), a z tyłu układ niezależnych wahaczy. Zarówno z przodu jak i z tyłu są tutaj tarcze hamulcowe.
Warianty wyposażenia
Samochód jest dostępny w następujących wersjach: Active, Allure, GT oraz RXH. Najciekawsze dostępne opcje to między innymi: światła LED do jazdy dziennej, elektryczny hamulec awaryjny, aktywny układ kierowniczy, automatyczna klimatyzacja (4-strefowa), komputer pokładowy, bezkluczykowy dostępu do samochodu, system Start&Stop, tempomat, czujnik deszczu, nawigacja, 8-głośnikowy system audio, Head-Up Display (wysuwany wyświetlacz przed przednią szybą pokazujący dane dotyczące prędkości i nawigacji), skórzana tapicerka, czujniki parkowania oraz fotel kierowcy z masażem.
Najczęstsze usterki
Najczęściej spotykana przypadłość Peugeota 508 w wersji sedan to woda w bagażniku, klapę zaprojektowano tak, że po jej otworzeniu w trakcie deszczu wlewa się ona do wnętrza. Z kolei w egzemplarzach z silnikami Diesla zdarzają się wycieki oleju.
Spotykane są też problemy systemu Keyless umożliwiającego bezkluczykowe otwieranie auta (system dostępny jest w wersjach z bogatszym wyposażeniem). Zwykle źródłem problemów są uszkodzone zewnętrzne klamki. Po ich wymianie wszystko wraca do normy. W niektórych auta szwankuje nawigacja, radio i inne urządzenia pokładowe. Czasami wystarczy aktualizacja oprogramowania i problemy znikają.
Spotykane są również kłopoty z klimatyzacją. Niestety znalezienie źródła problemu nie jest proste. W części przypadków winny jest jeden z przewodów kompresora, który z czasem po prostu pęka. Kapryśne są też przednie wycieraczki, w niektórych egzemplarzach 508 producent wymienił je w ramach gwarancji. W żadnym z dotychczas sporządzonych raportów instytutu TÜV nie ma wzmianki o tym modelu.
Bezpieczeństwo
Peugeot 508 przeszedł testy zderzeniowe Euro NCAP w roku 2011. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 90%. Ochronę dzieci oceniono na 87%, ochronę pieszych na 41%, a dostępne systemy bezpieczeństwa na 97%. Ogólna nota auta to maksymalny wynik 5 na 5 gwiazdek.
Konkurenci
Jednym z rywali Peugeota 508 jest Volkswagen Passat B7. Ma bardzo dobrze wykończone wnętrze i to zarówno jeżeli chodzi o materiały, jak i ich spasowanie. Jego mocną stroną jest jeszcze bardzo dobre prowadzenie, dzięki sztywno zestrojonemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu. Na pochwałę zasługuje też wysoka ogólna trwałość konstrukcji oraz niezawodne silniki wysokoprężne. Wyjątkiem są motory benzynowe, które zużywają nadmierne ilości oleju silnikowego i cierpią na problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Słabym punktem niemieckiej konstrukcji jest jeszcze zautomatyzowana skrzynia biegów DSG. Decydując się na Passata B7 trzeba pamiętać o dwóch zasadach. Po pierwsze trzeba wybierać Diesla, po drugie tylko manualną skrzynię biegów.
W segmencie aut klasy średniej dużą popularnością cieszy się również Opel Insignia. Mocną stroną tego modelu jest na pewno nowoczesny, atrakcyjny design. To jednak nie wszystko. Na pochwałę zasługują jeszcze niezawodne silniki benzynowe i wysokoprężne. Co istotne, większość tych pierwszych ma pośredni wtrysk paliwa przez co dobrze współpracuje z instalacjami LPG. To co jeszcze kilka lat temu było oczywiste, w autach konkurencji z podobnych lat już takie nie jest. Insignia jak każdy samochód ma też swoje wady. Główne z nich to duża masa, co przekłada się na gorsze własności jezdne (czuć, że samochód jest ociężały) i więcej pali niż konkurenci z analogicznymi silnikami. Poza tym w egzemplarzach z początku produkcji kapryśna bywa elektronika.
Podsumowanie
Peugeot 508 to tańsza alternatywa dla niemieckich i japońskich konkurentów. Samochód ma nowoczesną stylizację, całkiem dobrze się prowadzi i oferuje ciekawe opcje wyposażenia. Auto trzeba pochwalić też za przyzwoita jakość wykończenia wnętrza oraz za niezawodne silniki wysokoprężne, a także za przestronne wnętrze.
Jego wady to awaryjne jednostki benzynowe (poza tym wszystkie motory zasilane szlachetniejszym paliwem mają zaledwie 1,6 l) oraz natłok drobnych irytujących usterek. Kupując ten model trzeba liczyć się ze znacznie większą utratą wartości niż w przypadku niemieckiej czy japońskiej konkurencji.
Z silników benzynowych nie możemy z czystym sumieniem polecić żadnej wersji. Ci, którzy jednak uparcie zdecydują się na 1.6 VTi czy 1.6 THP powinni zlecić mechanikowi dokładne przysłuchanie się pracy łańcucha rozrządu, mogą też wybrać egzemplarz, w którym element ten wraz z napinaczem został niedawno wymieniony i sprzedający ma na to dokumentację (faktury, ewentualnie wpisy w ASO). Można też kupić auta z silnikiem benzynowym i mieć w zapasie gotówkę na wymianę rozrządu. W przypadku wyboru motoru wysokoprężnego nie ma tak poważnych problemów, choć warto profilaktycznie sprawdzić osprzęt silnika (szczególnie turbosprężarkę) i obejrzeć jednostkę napędową pod kątem wycieków. Szczególnie godne uwagi są odmiany z motorami o pojemności 2,0 l i 2,2 l. Silnik wysokoprężny 1,6 l jest również udany, ale zdecydowanie za słaby do tak dużego auta.
Na rynku aut używanych dostępnych jest około 500 egzemplarzy Peugeota 508, a spośród nich niecałe 200 sztuk pochodzi z polskich salonów. Najtańsze samochody wyceniono na niecałe 15 tys. zł. Zdecydowanie odradzamy ich wybór, to sztuki niekompletne, które nie jeżdżą o własnych siłach. Jeśli handlarz lub osoba prywatna mogłaby naprawić auto i sprzedać je z zyskiem zrobiła by to. Jeżeli sprzedaje samochód niekompletny to prawdopodobnie ma problem ze znalezieniem poszczególnych części używanych lub zamienników w dobrych cenach. Naprawa może też być nieopłacalna z powodu mnogości mankamentów. Ceny egzemplarzy w dobrym stanie zaczynają się od około 30-40 tys. zł. Na sztuki po modernizacji trzeba wydać co najmniej 60 tys. zł.