zamknij
REKLAMA
mercedes-benz_c320_cdi_10_2

Mercedes Klasy C W203 to samochód, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Pierwsze skojarzenia z tym modelem to komfort i ciekawy, nawiązujący do starszych modeli design. Oferta silnikowa oferuje wybór ogromnej liczby jednostek napędowych i to dość niezawodnych. Auto może pochwalić się też bogatym wyposażeniem. Konstrukcja ma jednak swoje mankamenty.

Sylwetka modelu

Auto konkuruje z BMW Serii 3 E46 i Audi A4 B6 w klasie średniej. Pozornie samochód może wydawać się całkiem duży. Tak naprawdę jednak większość mniej prestiżowych konkurentów spośród marek nie należących do ,,klubu’’ premium oferuje znacznie lepszą przestronność. To wóz dla singla, pary lub rodziny z małymi dziećmi.

Samochód zadebiutował na rynku w 2000 roku jako sedan. Odmiana kombi dołączyła do oferty w 2001 roku. W tym samym czasie w salonach Mercedesa pojawił się też hatchback – Sportcoupe. W 2004 roku konstrukcja przeszła modernizację w ramach której przemodelowano między innymi pas przedni (atrapę chłodnicy, zderzak, reflektory). Zmieniono też kierunkowskazy w lusterkach. We wnętrzu pojawił się nowy radioodtwarzacz, zmodyfikowany panel klimatyzacji oraz inne ,,zegary”. Produkcję modelu W203 zakończono w roku 2007. Wtedy też na rynku zadebiutowała kolejna generacja auta oznaczona fabrycznym symbolem W204.

Najtańsze egzemplarze na internetowych portalach aukcyjnych zostały wycenione na niecałe 2 tys. zł. Z takim budżetem da się kupić niestety tylko samochód kompletnie zardzewiały, po wypadku lub w bardzo złym staniem technicznym. Na zadbany egzemplarz z pewnego źródła trzeba przeznaczyć co najmniej 15 tys. zł. Wybór tańszego auta wiąże się z większym ryzykiem. W przypadku sztuk za około 10 tys. koszty napraw mogą przekroczyć drugie tyle. Najdroższe egzemplarze z końca produkcji oferowane są za 30-40 tys. zł. Za wersję AMG trzeba zapłacić nawet 80 tys. zł.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Sylwetka zdążyła się już nieco postarzeć i trudno z tym polemizować. Samochód ma jednak wyjątkowy styl, który nadal może się podobać. Jego najbardziej charakterystyczne cechy to okrągłe reflektory, duży chromowany ,,grill’’ z wystającym logo oraz typowe dla większości modeli Mercedesa z tamtego okresu trójkątne tylne lampy. Bagażnik w sedanie ma pojemność 455 l. Jego przestrzeń w kombi to 470-1384 l, a w hatchbacku wynosi ona 310-1100 l.

Wnętrze

Jak już wcześniej wspominaliśmy, wnętrze auta nie należy do szczególnie przestronnych (zwłaszcza na tle rywali nie należących do klasy premium). Fotele są wygodne i z przodu miejsca nie brakuje, ale z tyłu jest dość ciasno. Dodatkowo przestrzeń na nogi ogranicza masywny tunel środkowy, pod którym znajduje się wał napędowy. Mercedes klasy C ma w końcu napęd na tylną oś i jakoś trzeba ten moment przekazać z silnika do dyferencjału i na tylne koła. Materiały użyte do wykończenia wnętrza nie są złe, ale mogłyby być trochę lepszej jakości. Ich spasowanie jest całkiem przyzwoite.

Wersje silnikowe

Na rynku aut używanych dominują sztuki z motorami benzynowymi, których jest ponad 500 (z czego 83 zostały doposażone w instalację LPG). Egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi to około 400 sztuk. Dostępne są auta, których przebieg nie zdążył przekroczyć nawet niecałych 40 tys. km, ale rekordziści mają za sobą już ponad 470 tys. km.

Silniki benzynowe

Podstawowy silnik benzynowy dostępny w Mercedesie Klasy C W203 to 4-cylindrowa jednostka o pojemności 2,0 l z fabrycznym oznaczeniem M 111. Bazowa odmiana tego motoru to C 180 ma 129 KM i rozpędza auto do 100 km/h w 11 s, mocniejsza C 200 Kompressor, dzięki mechanicznej sprężarce generuje 163 KM. W tym przypadku sprint do ,,setki’’ trwa 9,3 s. Niezależnie od wybranej wersji przed zakupem warto obejrzeć jednostkę napędową pod kątem wycieków oleju.

Oprócz 4-cylindrowego silnika z rodziny M 111 oferowany był także motor M 271 o pojemności 1,8 l. W tej jednostce występuje problem z nietrwałym łańcuchem rozrządu. Najsłabsza wersja to C 180 Kompressor (143 KM), tu przyspieszenie do 100 km/h wynosi 9,7 s. O 0,7 s szybszy jest Mercedes w wersji C 200 Kompressor (163 KM). Podobne osiągi oferuje też odmiana C 200 CGI (170 KM). Topowa wersja motoru M 111 dostępna jest w aucie z oznaczeniem C 230 Kompressor (192 KM), jej sprint do 100 km/h to 8,1 s.

W palecie silnikowej oferowane są jeszcze motory 6-cylindrowe z rodziny M 112. Bazowa odmiana C 240 ma jednostkę 2,6 l (170 KM), pośrednia to C 320 3,2 l (218 KM), a topowa C32 AMG dysponuje silnikiem o pojemności 3,2 l i mocą 354 KM. Sprint od zera do ,,setki’’ wymienionych wyżej odmian to kolejno 9,2 s, 7,8 s oraz 5,2 s. Jednostki te cieszą się dobrą opinią. Jedynym słabym punktem wersji AMG jest awaryjny kompresor. Warto sprawdzić w jakim jest stanie przed zakupem auta.

Oprócz 6-cylindrowych silników M 112 oferowane były jeszcze tego typu motory z rodziny M 272. Niestety nie są już tak trwałe. Źródłem problemów jest szybko wyrabiająca się zębatka na wałku wyrównoważającym. To tani element, ale jego wymiana jest dość kosztowna. Wadę wyeliminowano w 2006 roku. W tym przypadku dostępne są trzy odmiany tego silnika. Bazowa C 230 ma 2,5 l pojemności i generuje moc 204 KM. Wariant pośredni C 280 dysponuje silnikiem 3-litrowym o mocy 231 KM, a wersja topowa ma 3,5-litrowy motor 272-konny. Ich osiągi (sprint do 100 km/h) to kolejno 8,4 s, 7,3 s oraz 6,4 s.

W 2004 roku z oferty wycofano C 32 AMG V6 i zastąpiono ją mocniejszą wersją C 55 AMG z silnikiem V8 z rodziny M 113 o pojemności 5,4 l i mocy 367 KM. O ile sprint do setki tej odmiany jest taki sam, jak w przypadku dostępnej wcześniej wersji C 32 AMG, czyli na poziomie 5,2 s to dynamika V8 przy wyższych prędkościach jest znacznie lepsza. Do awaryjności nie można mieć poważnych zastrzeżeń, trzeba jednak pamiętać o tym, że serwisowanie silnika V8 jest znacznie droższe niż V6.

Mercedes Klasy C W203 silnik (2000-2007)

Silniki Diesla

Z 4-cylindrowych silników wysokoprężnych na początku dostępne były jednostki o pojemności 2,2 l z rodziny OM 611. Słabsza odmiana to C 200 CDI (115 KM), a mocniejsza kryje się pod oznaczeniem C 220 CDI (143 KM). Pierwsza rozpędza się do 100 km/h w 12,1 s, a mocniejsza robi to w 10,3 s. W 2003 roku jednostkę OM 611 zastąpiono nowszą konstrukcją OM 646 o takiej samej pojemności. Ten motor oferowany był w wersjach C 200 CDI (122 KM) oraz C 220 CDI (143-150 KM). Ich osiągi to od 10 do 11,7 s do 100 km/h w zależności o mocy. To trwałe konstrukcje, a ich najsłabszymi elementami są wtryskiwacze i pompy wtryskowe. Tego typu usterki zwykle ujawniają się jednak dopiero przy przebiegach rzędu 400-500 tys. km.

Ponadprzeciętne osiągi i najwyższy poziom trwałości gwarantują 5-cylindrowe jednostki z rodziny OM 612. Wariant podstawowy C 270 CDI ma pojemności 2,7 l i dysponuje mocą 170 KM. Mocniejszy 3-litrowy to C 30 CDI AMG (231 KM). Ta słabsza osiąga 100 km/h w 8,9 s, a mocniejsza robi to w 6,8 s.

W późniejszym okresie produkcji dostępna była jeszcze jednostka 6-cylindrowa OM 642 (w wersji C 320) o pojemności 3,2 l i o mocy 224 KM. W tym przypadku sprint do ,,setki’’ to od 7 do 8 s, w zależności od skrzyni biegów. Przed zakupem tej odmiany radzimy dokładnie obejrzeć motor pod kątem wycieku oleju silnikowego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  Nowy Mercedes ze stajni Brabusa. Otrzymał zastrzyk prawie... 20 koni mechanicznych!
Mercedes Klasy C W203 (2000-2007)

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy jest w miarę precyzyjny, ale wśród konkurentów znajdą się lepsi. Zawieszenie zestrojono dość komfortowo. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano tutaj układy wielowahaczowe. Z przodu i z tyłu w układzie hamulcowym zamontowano tarcze hamulcowe.

Warianty wyposażenia

Mercedes Klasy C W203 dostępny jest w trzech wersjach: Avantgarde, Classic i Elegance. Najciekawsze dostępne gadżety to między innymi: elektrycznie składane lusterka, reflektory ksenonowe, skórzana tapicerka, tempomat, automatycznie uruchamiające się światła i wycieraczki, czujniki parkowania oraz system nawigacji.

Mercedes Klasy C W203 (2000-2007)

Najczęstsze usterki

Największą bolączką tego modelu jest wszechobecna korozja. Ta atakuje dolne ranty drzwi, błotniki, progi, maskę oraz klapę bagażnika. Najbardziej narażone na rdzę są egzemplarze sprzed modernizacji, chociaż pojawia się ona też w autach po modernizacji. Jednak w tych nowszych nie jest to problem na tak dużą skalę, jak w starszych.

Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić wszystkie urządzenia pokładowe, każdy przycisk, pokrętło czy przełącznik. Najczęściej psuje się zespolony włącznik świateł oraz centralny zamek. Zbyt dobrą trwałością nie mogą pochwalić się też kluczyki nazywane przez właścicieli Mercedesów ,,rybkami’’. Decydując się na konkretny egzemplarz radzimy sprawdzić w nim również zawieszenie oraz napęd, szczególnie wał napędowy oraz dyferencjał.

Według raportów niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2016 roku na samochodach 10- i 11-letnich, Mercedes Klasy C W203 znalazł się w drugiej połowie stawki. Auto zajęło 60. lokatę na 89 pozycji. Najlepiej wśród aut klasy średniej marek premium wypadło Audi A4, uplasowało się na 26. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskało BMW Serii 3, które zajęło dopiero 70. lokatę.

Bezpieczeństwo

Mercedes Klasy C W203 został przetestowany przez Euro NCAP w roku 2001. Ogólny wynik tego modelu to 4 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 4 na 5 gwiazdek, a za ochronę pieszych 2 na 4 gwiazdki. Rok później testy powtórzono, a ocena ogólna i ta wystawiona za ochronę osób dorosłych została zmieniona na maksymalną notę 5 gwiazdek.

Konkurenci

Mercedes Klasy C W203 konkuruje między innymi z BMW Serii 3 E46. Mocne strony bawarskiej konstrukcji to przede wszystkim precyzyjny układ kierowniczy i zawieszenie sprzyjające dynamicznej jeździe. Podobnie jak w przypadku Mercedesa tak i tu można liczyć na bardzo duży wybór udanych jednostek napędowych. Większość wersji silnikowych ma też lepsze osiągi niż analogiczne odmiany w W203. Samochód może pochwalić się jeszcze bogatym wyposażeniem. Jego mankament to dość wysoka cena w stosunku do rocznika, zwłaszcza w przypadku topowych wersji silnikowych. W wielu egzemplarzach na błotnikach, klapie bagażnika i masce pojawia się rdza. Poza tym bardzo trudno znaleźć zadbany egzemplarz, szczególnie z motorem 6-cylindrowym.

Alternatywą dla Mercedesa Klasy C W203 jest jeszcze Audi A4 B6. Mocne strony tej konstrukcji to przede wszystkim bardzo dobre zabezpieczenie przed korozją, wysoki komfort podróżowania oraz bogata oferta silnikowa. Istotną zaletą jest jeszcze duża dostępność części zamiennych oraz fakt, że konstrukcja znana jest większości mechaników. Dzięki temu diagnoza 4-cylindrowych jednostek nie stanowi większego problemu. Narzekać można za to na awaryjne silniki diesla 2,5 V6 TDI i szybko psujące się bezstopniowe przekładnie Multitronic. Koszt zakupu w stosunku do rocznika również trudno uznać za atrakcyjny. Tym bardziej, że na rynku dominują egzemplarze w słabej kondycji technicznej.

Podsumowanie

Mercedes Klasy C W203 to jedna z ciekawszych propozycji w segmencie D. Ma oryginalną stylizację, dzięki czemu pomimo upływu lat nadal może się podobać. Oczywiście nie sposób ukryć, że sylwetka nie jest już najmłodsza. Mocną stroną niemieckiej konstrukcji jest jeszcze bardzo wysoki komfort jazdy, bogate wyposażenie, a także szeroka paleta jednostek silnikowych. Zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych.

Niestety trzeba pogodzić się z szybko postępującą korozją, która pojawia się dosłownie w każdym zakątku karoserii. Gruntowne sprawdzenie auta pod tym kątem to podstawa, bo o zakup przerdzewiałego egzemplarza nie trudno. A jego remont zwykle okazuje się zupełnie nieopłacalny. Zwłaszcza w przypadku wersji 4-cylindrowych zasilanych benzyną czy diesli o mniejszej wartości kolekcjonerskiej.

Tym, którzy zdecydują się na silnik benzynowy polecamy przede wszystkim odmiany 6-cylindrowe C 240 oraz C 320. Godna uwagi jest też wersja C 32 AMG. W tym przypadku trzeba jednak mieć zapas gotówki na naprawę kompresora. Motory 4-cylindrowe nie są aż tak trwałe, ale znacznie lepszym wyborem są odmiany C 180 i C 200 Kompressor wyprodukowane do maja 2002 roku z rodziny M 111. Nowsze M 271 borykają się z awariami łańcucha rozrządu. Spośród motorów wysokoprężnych zdecydowanie najtrwalsze i najbardziej dynamiczne są motory 5-cylindrowe dostępne w wersjach C 270 CDI i C 30 CDI AMG. Można też zdecydować się na jedną z odmian 4-cylindrowych, warto jednak, żeby miała co najmniej 143 KM. Słabsze zużywają podobne ilości paliwa, a zdecydowanie brakuje im mocy. Odradzamy wybór odmiany C 320 CDI, która boryka się z problemem wycieków oleju silnikowego.

Najtańsze egzemplarze Mercedesa Klasy C W203 wyceniono na około 2 tys. zł. Nie polecamy ich zakupu. Są mocno zardzewiałe i wymagają dużych nakładów finansowych na podzespoły mechaniczne. Do tego większość z nich jest po poważnych wypadkach. Zadbana sztuka powinna kosztować co najmniej 15 tys. zł. Najdroższe z nich wyceniono na około 40 tys. zł, ale odmiany AMG są warte nawet ponad 80 tys. zł.

Tagi: AvantgardeC 180C 200 KompressorC 220 CDIC 270 CDIClassicElegancemercedesW203
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

DODAJ KOMENTARZ