zamknij
REKLAMA
BMW Serii 1 E87 (2004-2011) | autofakty.pl

BMW Serii 1 E87 pomimo upływu lat – najstarsze egzemplarze mają już około 13 – nadal trzyma cenę. To samochód, o którego zakupie marzy sporo osób. Wiele z nich jednak nie zdaje sobie sprawy, na co zwrócić uwagę przed zakupem, a także jakie koszty niosą za sobą najpoważniejsze naprawy. Podpowiadamy jak świadomie kupić niemiecki kompakt.

Sylwetka modelu

BMW Serii 1 E87 to auto konkurujące w segmencie C klasy premium. Nie ma co liczyć na przestronność czy pojemny bagażnik. W tym przypadku wszystko sprowadza się do kilku cech – przyjemność z jazdy, wygląd oraz bogate wyposażenie. Takimi czynnikami też kierują się potencjalni klienci kupujący ten model.

Samochód jest na rynku od 2004 roku, właśnie wtedy do salonów trafiła 5-drzwiowa odmiana hatchback (E87). Trzy lata później do oferty dołączyły wersje coupe (E82), kabriolet (E88) oraz 3-drzwiowy hatchback (E81). W tym samym czasie konstrukcja przeszła modernizację. We wnętrzu poprawiono jakość wykończenia i materiały. Z zewnątrz auto otrzymało między innymi nowy przedni zderzak, a także przemodelowane tylne lampy. Pojawiły się też nowe jednostki napędowe. Produkcję tego modelu zakończono w 2011 roku. Wtedy też na rynku pojawiła się kolejna generacja samochodu oznaczona symbolem fabrycznym F20.

Na internetowych portalach aukcyjnych dominują samochody importowane, których jest około 1000. Sztuki z polskich salonów stanowią zaledwie kilka procent tej ilości. Ceny najtańszych egzemplarzy używanego BMW Serii 1 zaczynają się od około 6-18 tys. zł – zwykle są to auta z niejasną przeszłością, które mają za sobą ogromne przebiegi lub robione jak najniższym kosztem naprawy powypadkowe. Najtańsze godne uwagi auta kosztują co najmniej około 20 tys. zł. Najdroższe wyceniono nawet na ponad 90 tys. zł. Zwykle są to samochody w wersji coupe z topowym 3-cylindrowym silnikiem o mocy 306 KM.

Stylistyka i wersje nadwoziowe

Stylizacja BMW Serii 1 E87 jest zbliżona do innych modeli marki z tego okresu, takich jak seria 3 E90, 5 E60 czy 7 E65. Design auta jest kontynuacją rewolucji Chrisa Bangle’a. Sylwetka niczym nie szokuje, ale wygląda nowocześnie i zrywa z konserwatywnym stylem poprzednika (Serii 3 E46 Compact). Elementy, które najbardziej rzucają się w oczy to przede wszystkim charakterystyczne agresywne reflektory, atrapa chłodnicy w kształcie nerek oraz linia biegnąca od reflektorów przez błotniki i drzwi aż po tylne światła i klapę bagażnika. Bagażnik w hatchbackach ma 330-1150 l, w kabriolecie jest to 260-305 l, a w coupe jego pojemność wynosi 370 l.

Wnętrze

Wnętrze BMW Serii 1 E87 nie należy do szczególnie przestronnych, a to głównie przez masywny tunel środkowy, który kryje wał napędowy. Miejsca z przodu jest co prawda wystarczająco, ale z tyłu nawet bez maksymalnie odsuniętych przednich foteli nie siedzi się zbyt wygodnie. Zwłaszcza wyższym osobom. Nie to jest jednak w tym aucie najważniejsze. Fotele są wygodne (a w wersjach bogatszych z wysuwanym podparciem bardzo wygodne), obsługa urządzeń pokładowych jest prosta i intuicyjna, z wyjątkiem wczesnych egzemplarzy z systemem info-rozrywki iDrive. Narzekać można jeszcze na kiepskie spasowanie elementów użytych do wykończenia wnętrza w autach sprzed liftigu. Na szczęście w nowszych sztukach jest już dużo lepiej.

Wersje silnikowe

Na rynku dominują wersje wysokoprężne – jest ich około 60% – resztę stanowią egzemplarze z silnikami benzynowymi oraz te wyposażone w instalację LPG. Auta z najmniejszymi przebiegami mają na ,,blacie’’ około 20 tys. km, a rekordziści dochodzą do 350 tys. km.

 

POLECAMY OLEJE CASTROL!

Silniki benzynowe

Na początku dostępne były silniki 4-cylindrowe z rodziny N45 i N46. To trwałe konstrukcje, ale w niektórych egzemplarzach zdarzają się problemy z Valvetronikiem. Koszt naprawy to około 2000 zł. Podstawowe odmiany to 116i (115 KM) i 118i (129 KM), auto z takimi motorami osiąga ,,setkę” w 9,4-10,8 s. W ofercie była też wersja 120i (150 KM). W tym przypadku sprint skraca się do 8,7 s.

W latach 2007-2009 wprowadzono do oferty nowocześniejsze jednostki 2-litrowe N43 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik dostępny był w następujących wersjach: 116i (122 KM), 118i (129 KM) oraz 120i (170 KM). Najsłabsza rozpędza auto do 100 km/h w około 10 s, a najmocniejsza robi to w 7,7 s. Tu z kolei zdarzają się problemy z cewkami zapłonowymi i układem wtryskowym.

Bardziej wymagający mają do dyspozycji jeszcze motory 6-cylindrowe. Wolnossący z rodziny N52 jest oferowany w trzech odmianach 125i (218 KM) oraz 130i (258-265 KM). Sprint do setki to w zależności od mocy 6-6,4 s. Niestety w niektórych egzemplarzach spotykane są problemy z zacierającymi się popychaczami zaworów. Awarie najczęściej występują w sztukach wyprodukowanych od 2006 do 2010 roku.

Najwięcej radości z przyspieszania dają jednak motory z rodzin N54 i N55. Ten pierwszy jest dostępny jako 135i (306 KM) oraz 1 M (340 KM). W przypadku tej pierwszej odmiany auto do 100 km/h rozpędza się w 5,3 s, topowa wersja sportowa robi to w zaledwie 4,9 s. N55 to motor, który zastąpił starsze N54, ale tylko w wersji 135i. Moc i osiągi pozostały takie same. Typowe przypadłości tych konstrukcji to awarie cewek zapłonowych, pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Jakby tego było mało, co 50-60 tys. km trzeba czyścić kolektor ssący, w którym gromadzą się niedopalone cząsteczki paliwa i oleju, czyli tak zwany nagar.

Jeżeli chodzi o zasilanie gazem, to dobrze znoszą go motory z rodzin N46 i N52 z pośrednim wtryskiem paliwa. W przypadku silników N43, N54 i N55 przez bezpośredni wtrysk, wymagają one specjalnych instalacji LPG, które oprócz benzyny jednocześnie zużywają gaz. To dodatkowo podnosi koszty eksploatacyjne.

BMW Serii 1 E87 silnik (2004-2011)

Silnik Diesla

Do 2007 roku oferowany był 4-cylindrowy silnik M47. Podstawowa wersja to 118d o mocy 122 KM. W tej odmianie do 100 km/h auto rozpędza się w 10 s. Motor ten był dostępny również w wariancie o mocy 163 KM. W tym przypadku pierwsza ,,setka’’ pojawia się już po około 8 s. Konstrukcja M47 jest uważana za dość trwałą. Niestety z czasem może szwankować w niej: przekaźnik świec żarowych, wtryskiwacze, turbosprężarka czy dwumasowe koło zamachowe. Spotykane są też pojedyncze przypadki zatarcia panewek, na problem najbardziej narażone są egzemplarze po chiptuningu.

W latach 2007-2009 pod maskę BMW Serii 1 E87 trafił 2-litrowy silnik wysokoprężny nowszej generacji z rodziny oznaczonej symbolem N47. Wariant podstawowy to 116d o mocy 116 KM. ,,Setkę’’ osiąga w około 10 s. 143-konne 118d robi to w około sekundę szybciej, a topowa wersja z jedną turbosprężarką 120d (177 KM) rozpędza się do 100 km/h w rewelacyjnym czasie 7,5 s.

Najlepsze osiągi gwarantuje jednak podwójnie doładowana odmiana silnika N47 123d o mocy 204 KM. W przypadku tej wersji wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na pierwszej ,,setce’’ już po 6,8 s. W przypadku wszystkich odmian z literą ,,N’’ trzeba liczyć się jednak ze zbyt wcześniej rozciągającym się łańcuchem rozrządu (koszt jego wymiany to około 4000 zł). Tu również czynności serwisowych może wymagać dwumasowe koło zamachowe, a w niektórych egzemplarzach konieczna jest też regeneracja turbosprężarki. Dokładne sprawdzenie wybranego auta przed zakupem to klucz do uniknięcia ogromnych wydatków zaraz po nabyciu auta.

Oznaczenia silników BMW

BMW serii 1 było w swoim czasie jedynym kompaktem oferowanym z tylnym napędem. A to zobowiązuje. Bawarczycy w związku z tym zastosowali pod maską auta nie tylko jednostki o standardowych pojemnościach od 1,6 do 2 litrów, ale również klasycznego, 6-cylindrowego rzędowca o pojemności 3 litrów. A oto pełna gama silnikowa oferowana w modelu E87.

Oznaczenia silników BMW – motory benzynowe

  • 116i – N45B16 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 1,6 litra o mocy 115 KM montowany w latach 2004 – 2011
  • 116i – N43B16 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dysponujący mocą 122 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 118i – N46B20U1 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 2 litrów o mocy 129 KM montowany w latach 2005 – 2007
  • 118i – N46B20U2 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 2 litrów o mocy 136 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 118i – N43B20 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 2 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dysponujący mocą 143 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 120i – N46B20O1 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 2 litrów o mocy 150 KM montowany w latach 2004 – 2007
  • 120i – N46NB20 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 2 litrów o mocy 156 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 120i – N43B20 – 4-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący o pojemności 2 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dysponujący mocą 170 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 125i – N52B30 – 6-cylindrowy silnik benzynowy zbudowany w architekturze rzędowej bez doładowania o pojemności 3 litrów i mocy 218 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 130i – N52B30 – 6-cylindrowy silnik benzynowy zbudowany w architekturze rzędowej bez doładowania o pojemności 3 litrów i mocy 265 KM montowany w latach 2005 – 2011
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  BMW X2 oficjalnie pokazało swoją twarz!

Oznaczenia silników BMW – motory diesla

  • 116d – N47D20 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny doładowany z wtryskiem typu common rail o pojemności 2 litrów i mocy 115 KM montowany w latach 2008 – 2011
  • 118d – M47D20TU2 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny doładowany z wtryskiem typu common rail o pojemności 2 litrów i mocy 122 KM montowany w latach 2004 – 2007
  • 118d – N47D20 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny doładowany z wtryskiem typu common rail o pojemności 2 litrów i mocy 143 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 120d – M47D20TU2 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny doładowany z wtryskiem typu common rail o pojemności 2 litrów i mocy 163 KM montowany w latach 2004 – 2007
  • 120d – N47D20 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny doładowany z wtryskiem typu common rail o pojemności 2 litrów i mocy 177 KM montowany w latach 2007 – 2011
  • 123d – N47D20 – 4-cylindrowy silnik wysokoprężny podwójnie doładowany z wtryskiem typu common rail o pojemności 2 litrów i mocy 204 KM montowany w latach 2007 – 2011

Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy

Układ kierowniczy w BMW Serii 1 to jeden z ,,asów w rękawie’’ tego modelu. Zapewnia precyzję, a opcjonalnie oferowana jest jego specjalna odmiana dostosowująca siłę wspomagania do prędkości samochodu. Zarówno w przednim, jak i w tylnym zawieszeniu zastosowano tutaj układy niezależne, dzięki czemu ,,jedynka’’ pewnie prowadzi się nawet na najciaśniejszych zakrętach. Na przedniej i tylnej osi są tu tarcze hamulcowe. W przypadku aut premium inne rozwiązania byłyby nie na miejscu.

Warianty wyposażenia

Samochód nie ma konkretnych wersji wyposażenia. Jego elementy były dobierane tak, jak zażyczył tego sobie klient – pojedynczo lub w ramach pakietów. Wyjątkiem jest tak zwany M pakiet zawierający masywniejsze zderzaki, szersze nakładki na progi, większe felgi oraz takie gadżety jak indywidualnie dobierane dodatki we wnętrzu czy sztywniejsze nastawy zawieszenia. Najciekawsze elementy wyposażenia to między innymi: system info-rozrywki iDrive, nawigacja, aktywny układ kierowniczy, automatyczna klimatyzacja, zaawansowany zestaw audio, automatyczna skrzynia biegów z łopatkami do zmiany przełożeń przy kierownicy, a także czujniki deszczu, zmierzchu oraz parkowania. Nie mogło zabraknąć też reflektorów ksenonowych, skórzanej lub wykonanej z alkantary tapicerki i wielu innych nietypowych opcji.

BMW Serii 1 E87 (2004-2011)

Opony

Oryginalnymi rozmiarami opon, w zależności od wersji silnikowej w BMW 1 (E87), są 195/55 R16, 205/55 R16 i 205/50 R17. Opcjonalnie można zamontować takie rozmiary jak 225/45 R17, 205/45 R18, 225/40 R18, 215/40 R18 oraz 245/35 R18

Najczęstsze usterki

Decydując się na BMW Serii 1 E87 trzeba uważać na egzemplarze z mocnymi silnikami i skrzynią automatyczną. Jeśli zawiedzie w niej tylko konwerter momentu obrotowego, naprawa wyniesie około 5 tys. zł, ale w skrajnych przypadkach konieczności wykonania jej kompleksowego remontu koszt wzrośnie nawet do 10 tys. zł.

Przed zakupem warto też sprawdzić kondycję przekładni kierowniczej. Po latach często łapie luzy. Trzeba jeszcze zwrócić uwagę na działanie urządzeń pokładowych. Te również bywają kapryśne. Z drobnych niedoskonałości trzeba wspomnieć o parujących reflektorach i awariach poziomowania ksenonów.

W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2017 roku na samochodach 10- i 11-letnich, BMW Serii 1 zajęło 38. lokatę na 86 pozycji. Najlepiej w tej klasie wypadł pośredni rywal Mercedes Klasy A, który uplasował się na 14. miejscu. Najgorszy rezultat uzyskała Alfa Romeo 147 zajmująca 83. miejsce.

Bezpieczeństwo

W testach zderzeniowych Euro NCAP przeprowadzonych w 2004 roku BMW Serii 1 E87 uzyskało ogólny wynik 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę dzieci auto otrzymało ocenę 3 na 5 gwiazdek. Z kolej ochrona pieszych została oceniona na 1 na 4 gwiazdki.

Konkurenci

Głównym konkurentem BMW Serii 1 E87 jest Audi A3 drugiej generacji. Samochód może pochwalić się rewelacyjnymi własnościami jezdnymi, doskonałym wykończeniem wnętrza i wysokim poziomem ogólnej niezawodności. Auto dostępne jest z dołączanym napędem na 4 koła. Na pochwałę zasługuje również bogate wyposażenie. Jego kolejne mocne strony to niezawodne silniki Diesla (1.6 TDI oraz 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail) oraz bezawaryjny motor benzynowy 1.6 l (jako jedyna współpracuje z gazem). Z kolei za największe mankamenty tej konstrukcji można uznać awaryjne motory FSI i TFSI, a także diesle 1.9 TDI i 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami. Można narzekać jeszcze na zbyt wysoką cenę zakupu.

Auto pośrednio konkuruje z Mercedesem Klasy A W169. W tym przypadku wykończenie wnętrza nie jest już na takim poziomie jak w Audi, nie ma tu też jednostek napędowych o mocy powyżej 200 KM. Jakby tego było mało, cena jest równie wysoka, co w przypadku innych niemieckich konkurentów, a dostatnie się do niektórych ciasno umiejscowionych podzespołów wymaga sporo czasu, co generuje dodatkowe koszty w trakcie napraw. Na pocieszenie warto jednak wspomnieć o tym, że większość części nie jest przesadnie droga. Jest za to bogate wyposażenie, ciekawy design, ponadprzeciętna niezawodność oraz sztywno zestrojone zawieszenie – dla jednych będzie to wadą, dla innych zaletą.

Podsumowanie

BMW Serii1 E87 zapewnia rewelacyjne własności jezdne, bogate wyposażenie, ciekawy wolno starzejący się design oraz bardzo dobre osiągi. Te ostatnie, dzięki szerokiej palecie mocnych jednostek napędowych (choć i większość podstawowych dzielnie radzi sobie z rozpędzaniem bawarskiego auta kompaktowego). Trzeba pogodzić się jednak z ciasnym, słabo wykończonym (w odmianach przedliftingowych) wnętrzem oraz z ryzykowną w zakupie przekładnią automatyczną. Oprócz tego narzekać można jeszcze na wysoką cenę w stosunku do rocznika. Konkurenci nie kwalifikujący się do klasy premium wypadają pod tym względem znacznie atrakcyjniej.

Z silników benzynowych polecamy przede wszystkim motory z pośrednim wtryskiem paliwa z rodzin N46 i N52. Dobrze znoszą zasilanie gazem, ale miewają też swoje przypadłości. W przypadku wersji z N52 warto kupić egzemplarza z 2005 roku lub wyprodukowany po 2009 roku. Inne mogą przysparzać znacznie więcej problemów. Decydując się na inne wersje warto mieć większy zapas gotówki. Ci, wybierający odmianę wysokoprężna mają do wyboru silniki M47 z coraz większymi przebiegami, w których wymiana lub naprawy wymaga osprzęt jednostki napędowej albo nowsze N47 z droższymi wtryskiwaczami i nietrwałym łańcuchem rozrządu. Najlepiej decydować się na auta z udokumentowanymi naprawami serwisowymi.

Ceny używanych ,,jedynek’’ wahają się od niecałych 10 tys. do ponad 90 tys. zł. Na zadbany egzemplarza trzeba przeznaczyć co najmniej 18-20 tys. zł. Na wartość auta składają się nie tylko wyposażenie i stan, ale i wersja silnikowa. Za topowe odmiany trzeba zapłacić nawet 90 tys. zł lub więcej. Warto zainteresować się autami z polskich salonów, ale zdarzają się też zadbane sztuki z importu.

Tagi: BMWE87M pakietSerii 1tydzien
Artur Kuśmierzak

Autor Artur Kuśmierzak

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym z 6-letnim doświadczeniem. Pisałem dla blogów i portali motoryzacyjnych, moje teksty były również publikowane w prasie motoryzacyjnej, między innymi w najpopularniejszym tygodniku w Polsce - Motor. Na portalu autofakty.pl piszę o autach używanych.

2 komentarze

DODAJ KOMENTARZ