Nowy SUV klasy średniej Audi jest na rynku od kilku miesięcy, dzięki czemu jego poprzednik Audi Q5 8R kosztuje teraz znacznie mniej. To propozycja dla tych, którzy szukają odpowiednika modelu A4, ale w nadwoziu SUV-a. Jakie ciekawe gadżety oferuje niemiecka konstrukcja? Które silniki są godne polecenia? Jaką skrzynię biegów wybrać?
Sylwetka modelu
Audi Q5 zadebiutowało na rynku w 2008 roku. W roku 2012 samochód przeszedł dyskretną modernizację. Zmieniono między innymi zderzaki oraz wewnętrzne struktury reflektorów i tylnych świateł wykonanych w technologii LED. W tym samym czasie na rynku zadebiutowała też usportowiona 313-konna wersja wysokoprężna SQ5 TDI. Rok później ofertę silnikową uzupełniono o analogiczną odmianę benzynową SQ5 TFSI z 3-litrowym motorem o mocy 354 KM. Pierwszą generację Q5 produkowano do 2017 roku, kiedy na rynku zadebiutowała jego kolejna odsłona.
Najtańsze egzemplarze Audi Q5 8R dostępne są już za około 50 tys. zł. Niestety to auta w kiepskim stanie technicznym, często po wypadkach, spalone, po powodzi, ,,angliki’’ lub samochody sprowadzone z USA w równie słabej kondycji. Zadbane sztuki wyceniono na co najmniej 60-70 tys. zł. Najdroższe dostępne na rynku kosztują około 200 tys. zł. Są to egzemplarze w bardzo dobrym stanie, po liftingu, z ostatnich lat produkcji.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Stylizacja Audi Q5 łączy w sobie cechy charakterystyczne również dla innych modeli tej marki. Prostota, elegancja i typowe dla Audi LED-owe oświetlenie. Elementy, które wyróżniają ten model to między innymi masywna atrapa chłodnicy, duże lusterka, diodowe lampy oraz obłe kształty klapy bagażnika. Ciekawie wyglądają też przetłoczenia na przednich i tylnych błotnikach. Bagażnik auta ma pojemność 540 l, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ta rośnie do 1560 l.
Wnętrze
Wnętrze Audi Q5 to wzór nawet wśród aut należących do marek premium. Zastosowano tu nie tylko wysokiej jakości materiały, które mają również konkurenci, ale też starannie je dopasowano. Nie ma mowy o skrzypieniu, trzaskaniu czy innych nieprzyjemnych dźwiękach dochodzących z deski rozdzielczej. Wnętrze może być skonfigurowane z fotelami wykonanymi z tapicerki materiałowej, skóry, a także z zamszu. W niektórych autach są wstawki z aluminium, w innych drewniane. Z przodu przestrzeni na nogi i nad głową jest w sam raz, nawet dla wysokich osób. Obsługę urządzeń pokładowych trzeba uznać za prostą i intuicyjną. Każdy egzemplarz tego modelu ma centralnie umieszczony ekran. Nie oznacza to jednak, że każde auto ma nawigację. W odmianach podstawowych służy on tylko do ustawiania radia i innych prostych funkcji.
Wersje silnikowe
Na internetowych portalach aukcyjnych jest około 300 egzemplarzy Audi Q5 z silnikiem wysokoprężnym. Z kolei samochodów z motorem benzynowym znajdziemy zaledwie niewiele ponad 100 sztuk. Egzemplarz z największym przebiegiem ma na ,,zegarach’’ ponad 320 tys. km, samochody z najmniejszym pokonanym dystansem mają przejechane niecałe 5 tys. km.
Silniki benzynowe
W Audi Q5 wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa. Ci, którzy chcą zamontować w aucie instalacje LPG są skazani na układ, który oprócz gazu dotryskuje benzynę lub na drogą specjalną instalację, która co prawda zużywa sam gaz, ale jest znacznie droższa. Dokładna kalkulacja przed dokonaniem takiej inwestycji to podstawa.
Bazowy silnik to 2.0 TFSI o następujących wariantach mocy: 180, 211, 225, 230 KM. W tym przypadku sprint do 100 km/h waha się w granicach 6,9-8,2 s. Egzemplarze wyprodukowane przed 2013 rokiem cierpią na problemy z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego – źródłem tej przypadłości są uszkodzone pierścienie tłokowe.
Oprócz motorów 4-cylindrowych dostępne są jeszcze jednostki V6. Najsłabsza odmiana to 3.2 FSI (jedyny silnik benzynowy bez turbodoładowania). Jego moc to 270 KM, auto z taką jednostką rozpędza się do 100 km/h w 6,9 s. Konstrukcja ta przez lata miała problem z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Przypadłość tę wyeliminowano w 2008 roku zmieniając napinacze.
Topowy silnik to 3.0 TFSI (272, 354 KM). Jego mocniejszy wariant dostępny jest tylko w wersji SQ5. Niemiecki SUV z takim motorem osiąga ,,setkę’’ w 5,3-5,9 s. Niezawodność tej jednostki stoi pod znakiem zapytania, bo o ile większość aut jeździ bez poważnych awarii to znane są przypadki uszkodzenia bloku silnika. Póki co takie sytuacje nie zdarzają się jednak w wielu egzemplarzach.
Silniki Diesla
Bazowym motorem wysokoprężnym jest silnik 2.0 TDI. Jednostka dostępna jest w następujących wariantach mocy: 143, 150, 163, 170, 177 i 190 KM. Najsłabsza rozpędza Audi do ,,setki’’ w około 10,8 s, topowy robi to w 8,4 s. 2.0 TDI to jednostka, którą Niemcy poprawiają już od kilku dobrych lat. Konstrukcja oferowana w Q5 ma wtrysk typu Common Rail, a ostatni problem, z którym się boryka to podatny na uszkodzenie imbus pompy oleju. Po zakupie warto go od razu wymienić, nie jest to duży koszt, a odłożenie tej naprawy na później może skończyć się nawet zatarciem silnika. Warto mieć też zapas około 2 tys. zł na zużyte klapki w kolektorze ssącym.
W Q5 dostępny jest jeszcze silnik 3.0 TDI (240, 245, 258, 313, 326, 340 KM) – w tym przypadku sprint do ,,setki” to w zależności do mocy od 5,1 s do 6,5 s. Odmiany o mocy ponad 300 KM oferowane są tylko w usportowionej wersji SQ5 TDI z dwoma turbosprężarkami. Przed zakupem wysokoprężnej jednostki V6 radzimy sprawdzić czy z okolic łańcucha rozrządu nie dobiega hałas, spotykane są przypadki przedwczesnego rozciągania tego elementu, a to przez źle zaprojektowane napinacze.
Warto pamiętać jeszcze o awaryjnych klapkach w kolektorach ssących. Nie niszczą silnika jak to ma miejsce w BMW, ale powodują jego nieprawidłową pracę. Koszt wyeliminowania tej usterki to około 4 tys. zł, bo w jednostce V6 są aż dwa kolektory ssące.
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Zawieszenie Audi Q5 zestrojono trochę sztywno, ale dzięki układom wielowahaczowym na obydwu osiach podczas jazdy po dziurawych drogach i nierównościach pracuje ono cicho i zapewnia całkiem przyzwoity komfort. To dobry balans między komfortem, a sportem. Układ kierowniczy jest dość precyzyjny. Oferowany w tym modelu napęd quattro jest stale przekazywany na dwie osie. Zarówno w przednim jak i w tylnym układzie hamulcowym zastosowano tarcze. W tym segmencie i w tym roczniku nie ma mowy bębnach.
Warianty wyposażenia
Samochody marki Audi nie są sprzedawane w konkretnych wersjach wyposażenia, jego elementy były konfigurowane bezpośrednio przez klientów. Dostępna jest jednak odmiana S Line, w skład której wchodzą takie elementy jak: nakładki na progi, zderzaki, agresywniej wyglądające felgi, mała sportowa kierownica, fotele z lepszym trzymaniem bocznym oraz inne elementy nadające autu sportowego charakteru. Lista gadżetów dostępnych na pokładzie jest długa i zajmuje kilka strony. Najciekawsze z nich to między innymi: skórzana tapicerka, nawigacja, asystent zmiany pasa ruchu, aktywny tempomat, automatyczna klimatyzacja, system info-rozrywki MMI, elektrycznie regulowane fotele, kamera cofania, odtwarzacz DVD, podgrzewana przednia szyba oraz szyberdach.
Najczęstsze usterki
Przed zakupem egzemplarza z przekładnią S Tronic (znaną również w innych autach koncernu Volkswagen AG jako DSG) warto sprawdzić jak pracuje ta skrzynia. Czy nie przeciąga biegów lub nie szarpie. To przekładnia, która nie należy do szczególnie niezawodnych, a pierwsze problemy zwykle pojawiają się po około 200 tys. km. Decydując się na mocnego diesla ze skrzynią Tiptronic również radzimy mieć się na baczności, bo z kolei ta przekładnia w połączeniu z wysokim momentem obrotowym także bywa kapryśna. W tym przypadku koszt napraw są jednak znacznie niższe. O ile za usunięcie usterek w przekładni S Tronic można zapłacić około 10 tys., tak w przypadku Tiptronica koszt wymiany sprzęgła hydrokinetycznego zwykle zamyka się w 5 tys. zł.
W Audi Q5 zdarzają się również awarie urządzeń pokładowych, warto sprawdzić wszystkie funkcje i przyciski dostępne na pokładzie. Najwięcej problemów zwykle przysparzają egzemplarze sprowadzone z USA po poważnych wypadkach, pożarach lub podtopieniach. Radzimy omijać je szerokim łukiem. Wyeliminowanie niestandardowych awarii wynikających z niechlubnej historii auta pochłonie dużo czasu i pieniędzy.
Radzimy też dokładnie przyjrzeć się reflektorom, tylnym lampom oraz LED-owym kierunkowskazom w lusterkach. Nie warto wierzyć w zapewnienia sprzedającego, że jeśli któreś źródło światła diodowego nie działa to uda się to tanio naprawić. Oryginalne podzespoły kosztują krocie, a zamienniki wątpliwej jakości często się nie sprawdzają.
Podczas sprawdzania auta przed zakupem koniecznie trzeba podpiąć komputer diagnostyczny, co ułatwi wykrycie nieprawidłowości związanych z pracą silnika, skrzyni biegów lub innych elementów wyposażenia. Radzimy też dokładnie sprawdzić zawieszenie, szczególnie z przodu. Jest tam aż 8 wahaczy i nie są to tanie elementy. Warto też skontrolować działanie zawieszenia pneumatycznego, jeżeli takie występuje w danym egzemplarzu. To kolejne wysokie koszty.
Z badań instytutu TÜV przeprowadzonych w roku 2017 na autach 2- oraz 3-letnich wynika, że Audi Q5 uplasował się w pierwszej połowie stawki zajmując 10. na 134 lokaty. Najgorsze miejsce w segmencie ma BMW X3, które znalazło się dopiero na odległej 34. pozycji. Z kolei najlepiej wypadł Mercedes GLK, który zajął bardzo wysoką 2. lokatę.
Bezpieczeństwo
Audi Q5 przeszło testy zderzeniowe Euro NCAP w 2009 roku. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 92%. Ochronę dzieci oceniono na 84%, a ochronę pieszych na 32%. Z kolei za dostępne systemy bezpieczeństwa niemiecki SUV dostał 71%. Ogólna nota samochodu to 5 na 5 gwiazdek.
Konkurenci
Z Audi Q5 8R rywalizuje między innymi BMW X3. Jego główne zalety to dynamiczny, nowoczesny design (znacznie odważniejszy niż w przypadku Audi), bardzo dobre własności jezdne, duży wybór silników, ponadprzeciętne osiągi, a także bogate wyposażenie. Jego mankamenty to awaryjne popularne 2-litrowe silniki, zarówno wysokoprężne jak i benzynowe. Uwagi można mieć jeszcze do spasowania elementów deski rozdzielczej oraz do podatności konstrukcji na usterki o czym świadczą między innymi odległe lokaty w rankingach niezawodności.
Równie ważnym konkurentem Audi jest jeszcze Mercedes GLK. Jego największe zalety to charakterystyczna kanciasta bryła nawiązująca do droższej Klasy G (nie wszystkim może przypaść do gustu), bardzo dobre własności jezdne, wysoki poziom tłumienia zawieszenia, a także niezawodność. Mankamenty konstrukcji to przede wszystkim niezbyt dobre spasowanie materiałów użytych do wykończenia wnętrza, zbyt mało precyzyjny układ kierowniczy w porównaniu do konkurencji, zbyt wolne automatyczne przekładnie, a co za tym idzie nieznacznie gorsze osiągi niż w przypadku innych niemieckich rywali.
Podsumowanie
Audi Q5 8R to luksusowy SUV oferujący bogate wyposażenie, szeroką ofertę wersji silnikowych, rewelacyjne osiągi, stały napęd 4×4 i bardzo dobre własności jezdne. Nawet najstarsze egzemplarze wizualnie się nie postarzały i nadal mogą pełnić funkcję reprezentacyjną. Wady tego modelu to przede wszystkim zbyt zachowawczy design, awaryjne skrzynie biegów S Tronic, niepewne silniki benzynowe oraz nadal wysokie koszty utrzymania.
Tym, którzy zdecydują się na silnik wysokoprężny polecamy motory 2-litrowe. Zaraz po zakupie trzeba jednak jak najszybciej wymienić imbus pompy oleju. To niedrogi element, którego uszkodzenie może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Nie wolno tego lekceważyć! W przypadku wyboru mocniejszych diesli V6, trzeba liczyć się z nietrwałym łańcuchem rozrządu i mieć w zapasie około 5 tys. zł na jego wymianę. Do tego należy jeszcze doliczyć wymianę kolektorów ssących z klapkami za kolejne 4 tys. zł (w przypadku 2.0 TDI koszt rozwiązania tego problemu jest o połowę tańszy – silnik ten ma tylko jeden kolektor ssący). Takie problemy nie muszę się pojawić, ale niestety mogą.
Decydując się na silnik benzynowy ryzyko niestety nie jest mniejsze. 2-litrowa jednostka ma wadliwe pierścienie tłokowe i zużywa nadmierne ilości oleju silnikowego. W motorze 3-litrowym spotykane są sporadyczne przypadki uszkodzenia bloku, a w jednostce 3.2 FSI występują problemy z łańcuchem rozrządu. Przed wyborem konkretnej wersji warto zorientować się, jakie są dokładne koszty wyeliminowania poszczególnych usterek. Na pewno warto mieć w zapasie około 5 tys. zł. Najdrożej będzie w przypadku silnika 3.0 TFSI, tu naprawa może okazać nieopłacalna.
Najtańsze używane egzemplarze Audi Q5 można kupić już nawet za 30 tys. zł. Takie auta mają za sobą powódź, pożar, wypadek lub inne poważne uszkodzenia mechaniczne. Na zadbaną sztukę trzeba przeznaczyć 60-70 tys. zł, a najdroższe wyceniono na prawie 200 tys. zł.