Audi A6 C6 zostało wycofane z produkcji już kilka lat temu, a najmłodsze egzemplarze nadal wyglądają jak nowe. Luksusowa, bogato wyposażona, szybka limuzyna w cenie nowego samochodu kompaktowego z pewnością brzmi kusząco. Trzeba jednak liczyć się z wysokimi kosztami utrzymania. O czym warto wiedzieć przed zakupem tego modelu?
Sylwetka modelu
Audi A6 C6 konkuruje w segmencie samochodów klasy średniej wyższej. Auto było oferowane w trzech wersjach nadwozia jako sedan, kombi (Avant) oraz kombi z podwyższonym prześwitem (Allroad). Na portalu aukcyjnym Otomoto.pl dominują egzemplarze sprowadzone, których jest około 1214, używanych sztuk z polskich salonów jest zaledwie 108.
Samochód pojawił się na rynku w 2004 roku. Przez pierwszy rok auto było oferowane tylko w wersji sedan. W roku 2005 w salonach zadebiutowało kombi, a rok później Allroad.
W 2008 roku konstrukcję poddano modernizacji, w ramach której przemodelowano pas przedni (zderzak, reflektory i światła przeciwmgielne) oraz tylny zderzak i lampy. Zmieniono też kilka detali we wnętrzu.
Audi A6 C6 w porównaniu do konkurentów wyróżnia się przede wszystkim stonowaną stylizacją nadwozia oraz najwyższą jakością wykończenia wnętrza w segmencie E. Wersje silnikowe i opcje wyposażenia w tej klasie są podobne. Produkcję auta zakończono w 2011 roku.
Ceny najtańszych egzemplarzy używanych A6 C6 zaczynają się od około 10-30 tys. zł – zwykle są to auta powypadkowe lub z kierownicą po prawej stronie sprowadzone z Anglii. Jest też wiele sztuk niechlujnie naprawionych po wypadkach oraz spora ilość aut z poważnymi usterkami. Na samochód w dobrym stanie warto przeznaczyć co najmniej 40 tys. zł, a najlepiej 50 tys. zł lub więcej. Najmłodsze egzemplarze wyceniono na ponad 70 tys zł.
Stylistyka i wersje nadwoziowe
Sylwetka Audi A6 C6 została zaprojektowana przez słynnego włoskiego designera Waltera de’Silva. Jej najbardziej charakterystyczna cecha to ,,single frame’’, czyli pojedyncza duża atrapa chłodnicy nawiązująca do klasycznych wyścigowych modeli Auto Union (była to firma, w skład której wchodziło przed laty Audi).
Oprócz dużego grilla samochód wyróżnia się prostymi światłami i typowymi dla modeli tej marki z tamtego okresu bocznymi przetłoczeniami biegnącymi od reflektorów przez drzwi i błotniki, po tylne lampy. Nie ma tu nic zbędnego. Jest prostota i elegancja. Audi A6 C6 nie różni się znacznie od swojego poprzednika Audi A6 C5, to kontynuacja jego designu i ewolucja. Sedan ma bagażnik o pojemności 545 l, w kombi ma on 560 l, a po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 1660 l.
Wnętrze
Dużo miejsca na przednich fotelach i tylnej kanapie, wszechobecne udogodnienia oraz gadżety, a także wysoka jakość wykończenia to typowe cechy aut w segmencie E (spasowanie elementów deski rozdzielczej w Audi A6 C6 jest jeszcze lepsze niż u większości konkurentów).
Automatyczna skrzynia biegów, skórzana tapicerka, system MMI (do sterowania multimediami i ustawieniami układu jezdnego), tempomat oraz pneumatyczne zawieszenie to tylko niektóre elementy wyposażenia. Jest ich o wiele więcej.
Wersje silnikowe
Silniki benzynowe
W Audi A6 C6 jest do wyboru tylko jeden 4-cylindrowy silnik benzynowy 2.0 TFSI (170 KM). Auto z takim motorem osiąga setkę w 8,5 s. Jednostka nie boryka się z poważnymi problemami, poza nagarem, który z czasem może osadzać się na zaworach (niedopalone cząsteczki paliwa i oleju). Objawia się to między innymi spadkiem mocy.
Największą część oferty stanowią silniki V6. Niestety do liftingu borykają się z problemami zbyt szybko rozciągających się łańcuchów rozrządu.
Biorąc pod uwagę inne potencjalne usterki przy zakupie auta z motorem 6-cylindrowym, warto mieć co najmniej 10-15 tys. zł w rezerwie. Ponadto w wersjach FSI i TFSI na zaworach może osadzać się nagar, a montaż instalacji LPG ze względu na obecność bezpośredniego wtrysku paliwa zwykle jest nieopłacalny. W takich silnikach oprócz gazu motor zużywa również benzynę, co zwiększa koszty eksploatacji w porównaniu do jednostek z wtryskiem wielopunktowym mogących pracować na samym gazie.
Osoby nie preferujące gazu mają do wyboru silniki: 2.8 FSI (190-210 KM, sprint od 0 do 100 km/h auta z takim motorem to 7,9-8,4 s), 3.2 FSI (255 KM, około 7 s do setki) oraz 3.0 TFSI (290 KM, 5,9 s do setki). Ten ostatni silnik jest wyposażony w kompresor i gwarantuje osiągi na poziomie motorów V8. Do montażu instalacji LPG dobrze nadaje się za to wersja 2.4 l V6 (177 KM), A6 z takim motorem rozpędza się do 100 km/h w około 9,2 s.
Problem z nietrwałym rozrządem dotyczy również silnika 4.2 l V8 o mocy 335 KM (przyspieszenie A6 do 100 km/h z takim motorem to 6 s). Za to dobrze spisuje się z instalacją LPG, czego nie można powiedzieć o wersji 4.2 FSI (350 KM). Tu koszty eksploatacji nawet w przypadku montażu takiej instalacji będą znacznie wyższe.
Silniki diesla
Podstawowy silnik wysokoprężny to 140-konna wersja 2.0 TDI (PD), która rozpędza Audi A6 C6 do 100 km/h w niewiele ponad 10 s. Nie jest zbyt elastyczna i przy wyższych prędkościach brakuje jej mocy, a na dodatek nie gwarantuje niezawodności. Ma problemy z pompowtryskiwaczami, napędem pompy oleju oraz z pękającą głowicą.
W ramach liftingu (rok 2008) 2-litrowy silnik z pompowtryskiwaczami zastąpiono motorem 2.0 TDI (CR) z wtryskiem Common Rail. Jednostka ta dysponuje mocą od 136 do 170 KM. Z takim silnikiem w zależności od wariantu mocy, auto przyspiesza do 100 km/h w 8,9-10,4 s. Tu nie ma już problemów z pompowtryskiwaczami, bo są wtryskiwacze Common Rail. Udało się też pozbyć wadliwej głowicy. Niestety problem z pompą oleju rozwiązano dopiero pod koniec 2009 roku. Najbezpieczniej jest więc wybierać egzemplarze z 2010 roku lub nowsze.
W A6 lepiej sprawdzają się wysokoprężne silniki V6. Słabszy 2.7 TDI może dysponować mocą 180 lub 190 KM. Samochód z takim motorem w zależności od wersji osiąga setkę w 7,9-8,9 s. Zapewnia przyzwoitą elastyczność, ale w 180-konnej wersji oferowanej przed (2008 rokiem) liftingiem dochodziło do przedwczesnego rozciągania się łańcucha rozrządu. Ten sam problem dotyczy również motoru 3.0 TDI (224-233 KM) przed modernizacją (jego sprint do setki to około 7 s). Nowsza 240-konna odmiana ma już trwalszy łańcuch. Jest też bardziej elastyczna i szybsza, wartość 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu już po około 6,6 s.
Niezależnie od tego, czy wybór padnie na wersję 4- czy 6-cylindrową, trzeba pamiętać o tym, że na rynku jest wiele egzemplarzy, których przebiegi sięgają 500-600 tys. km. Wartości 250 tys.-300 tys. km często nie są prawdziwym dystansem jaki przejechało auto, a jedynie dostosowaniem licznika do oczekiwań klientów. Takie sztuki mogą wymagać już wymiany wtryskiwaczy, regeneracji turbosprężarki, naprawy skrzyni automatycznej lub wymiany dwumasowego koła zamachowego, jeżeli auto ma przekładnię manualną. Przed zakupem A6 z dieslem warto sprawdzić też kondycję filtra cząstek stałych.
Oznaczenia silników Audi A6 C6
Podczas prac nad generacją C6 Audi bardzo mocno chciało podkreślić prestiżowy charakter auta. Widać to dokładnie w palecie silnikowej. Jednostki w większości przypadków mają dużą pojemność, wysoką moc i korzystają z nowoczesnych technologii. Zobaczcie pełną gamę napędową zaoferowaną przez markę z Ingolstadt.
Oznaczenia silników benzynowych
- 2,0 TFSI – BPJ – 4-cylindrowy silnik benzynowy doładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 170 KM montowany w latach 2004 – 2011
- 2,4 V6 – BDW – 6-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V o mocy 177 KM montowany w latach 2004 – 2008
- 2,8 FSI – BDX – 6-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 190, 210 lub 220 KM montowany w latach 2004 – 2011
- 3,0 TFSI – CAJA – 6-cylindrowy silnik benzynowy doładowany zbudowany w układzie V z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 290 KM montowany w latach 2008 – 2011
- 3,2 FSI – AUK, BKH, BYU – 6-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 255 KM montowany w latach 2004 – 2011
- 4,2 FSI – BVJ – 8-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 350 KM montowany w latach 2004 – 2011
- 5,0 TFSI – BUH – 10-cylindrowy silnik benzynowy doładowany zbudowany w układzie V z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 579 KM – zarezerwowany dla wersji RS6
- 5,2 FSI – BXA – 10-cylindrowy silnik benzynowy wolnossący zbudowany w układzie V z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 435 KM – zarezerwowany dla wersji S6
Oznaczenia silników diesla
- 2,7 TDI – BSG, BPP, CANA, CANB, CANC, CAND – 6-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny z wtryskiem typu common rail zbudowany w układzie V o mocy 163, 180 lub 190 KM montowany w latach 2004 – 2011
- 3,0 TDI – BMK, ASB, CDY – 6-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny z wtryskiem typu common rail zbudowany w układzie V o mocy 225, 233 lub 239 KM montowany w latach 2004 – 2011
Oznaczenia silników 2.0 TDI Audi
- 2,0 TDI PD – BRE, BLB, BRF – 4-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny z wtryskiem opartym o pompowtryskiwacze dysponujący mocą 140 KM montowany w latach 2004 – 2008
- 2,0 TDI CR – CAGA, CAHA – 4-cylindrowy, doładowany silnik wysokoprężny z wtryskiem typu common rail o mocy 136 lub 170 KM montowany w latach 2008 – 2011
Oznaczenia skrzyni biegów Audi
Niemcy uzupełnili paletę silnikową trzema skrzyniami biegów. Podstawę w słabszych wariantach stanowi oczywiście przekładnia manualna. Kierowcy ceniący komfort jazdy, podczas konfiguracji Audi A6 C6 w salonie mieli jednak do wyboru również skrzynie automatyczne.
- M6 – manualna skrzynia biegów o 6 przełożeniach
- Multitronic – bezstopniowa skrzynia biegów
- Tiptronic – zautomatyzowana skrzynia biegów z możliwością manualnej zmiany przełożeń
Układ kierowniczy, układ zawieszenia, układ hamulcowy
Układ kierowniczy w Audi A6 C6 działa precyzyjnie, a wielowahaczowe zawieszenie (na przedniej i tylnej osi) zapewnia wysoki komfort i pewne prowadzenie w krytycznych sytuacjach. Na przedniej i tylnej osi zastosowano tu tarcze hamulcowe. Działanie układu trzeba pochwalić za dużą skuteczność.
Warianty wyposażenia
W Audi A6 C6 opcje wyposażenia indywidualnie wybierali klienci. W wersji bazowej były dostępne takie elementy jak: klimatyzacja z pokrętłami bez wyświetlaczy temperatury, materiałowa tapicerka czy manualna skrzynia biegów.
Automat, skórzana tapicerka, nawigacja, tempomat, adaptacyjne reflektory ksenonowe (doświetlające zakręty) – za to wszystko trzeba było dodatkowo zapłacić. Nie zabrakło też między innymi pneumatycznego zawieszenia poprawiającego komfort jazdy i wielu innych ciekawych opcji.
Oprócz pojedynczo wybieranych elementów wyposażenia dostępny był również pakiet S Line zawierający opcje nadające autu sportowego charakteru, w skład którego wchodziły między innymi agresywniejsze zderzaki, szersze nakładki na progi oraz większe felgi. Wyposażenie Audi A6 C6 jest porównywalne do Mercedesa Klasy E W211 i BMW Serii 5 E60. Różnice są symboliczne.
Opony
W zależności od wersji silnikowej oryginalnym rozmiarem opony do Audi A6 (C6) jest 225/55 R16 lub 205/60 R16. Do najmocniejszych wersji silników z napędem Quattro oryginalnie montowana opona to 225/50 R17. Opcjonalne rozmiary do tego modelu są m.in.: 245/45 R17 i 245/40 R18.
Najczęstsze usterki
Decydując się na Audi A6 C6 należy obawiać się przede wszystkim wersji z napędem na przód i z automatyczną bezstopniową przekładnią Multitronic. Jeśli na ekranie komputera pokładowego świecą się wszystkie pozycje położenia lewarka zmiany biegów lub podczas zmiany przełożeń pojawiają się szarpnięcia, przekładnia wkrótce będzie wymagała naprawy.
Dostępna w odmianach z napędem 4×4 skrzynia automatyczna Tiptronic jest znacznie trwalsza, ale i ona w egzemplarzach z większymi przebiegami może wymagać remontu. Niestety na rynku takich nie brakuje. Na problemy szczególnie narażone są wersje najmocniejsze.
Kapryśny bywa też regulator napięcia. Przed zakupem warto sprawdzić działanie wszystkich urządzeń pokładowych. W wersji Allroad szwankuje pneumatyczne zawieszenie.
W testach niezawodności instytutu TÜV przeprowadzonych w 2015 roku na samochodach 6- i 7-letnich Audi A6 zajęło 44 na 111 pozycji. Spośród konkurentów gorzej wypadło Volvo V70 (75.) oraz BMW Serii 5 (77.). Najgorszy wynik uzyskał Mercedes Klasy E, który uplasował się dopiero na 87. miejscu.
Bezpieczeństwo
Audi A6 C6 w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskało bardzo dobry rezultat 5 na 5 gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów (kategoria ogólna), 4 na 5 gwiazdek za ochronę dzieci oraz 1 na 5 gwiazdek zdobytą w kategorii ochrony pieszych. Główny konkurent Audi, BMW Serii 5 E60 (debiutujący na rynku w 2003 roku) w testach Euro NCAP uzyskał gorszy wynik (4 gwiazdki w kategorii ogólnej), za to Mercedes Klasy E W211 wypadł równie dobrze co Audi, a na rynku pojawił się jeszcze przed BMW w 2002 roku.
Konkurenci
Zarówno BMW Serii 5 E60, jak i Mercedes Klasy E W211 w wersjach podstawowych mają napęd na koła tylnej osi. Audi A6 C6 w odmianie bazowej ma napęd na oś przednią. Rodzaj napędu zastosowany u konkurentów lepiej sprawdza się w limuzynach tej klasy, zapewnia lepsze własności jezdne i zapobiega buksowaniu kół podczas dynamicznego ruszania. Oczywiście każde z wymienionych aut może być skonfigurowane również z napędem na 4 koła.
Mercedes Klasy E W211 wyróżnia się między innymi wysokoprężnym silnikiem V8, którego próżno szukać u konkurentów oraz niezawodnymi 5- i 6-cylindrowymi dieslami. Ma bardziej komfortowe zawieszenie niż Audi, ale mniej precyzyjny układ kierowniczy.
Mocne strony BMW Serii 5 E60 to najlepsze własności jezdne w klasie, niezawodne 3-litrowe motory Diesla oraz układ kierowniczy dostosowujące siłę wspomagania do prędkości auta. Obydwaj konkurenci mają znacznie odważniejszą stylizację, choć nie dla wszystkich będzie to dobry argument za ich wyborem. Wielu klientów kupujących auta z segmentu E nie lubi eksperymentów jak w przypadku sylwetki BMW Serii 5 E60.
Podsumowanie
Model A6 C6 reprezentuje Audi w segmencie E. Jest komfortowy, ma dynamiczne silniki, doskonały opcjonalny napęd stały 4×4 (wersje quattro) oraz bardzo bogate wyposażenie. Niestety wiele wersji silnikowych cierpi na problemy z łańcuchem rozrządu. Poza tym mało jest też motorów, w których opłaca się zamontować instalację LPG.
Ceny egzemplarzy używanych tego modelu wahają się od 10 tys. zł do 70 tys. Na sztukę godną uwagi trzeba przeznaczyć co najmniej 40 tys. Zakup auta na przykład za 20 tys. zł to ogromne ryzyko. Warto też mieć odłożone około 10 tys. zł na ewentualność wyeliminowania poważnych usterek. Niestety koszty większości części w Audi A6 C6 nadal są wysokie. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza przy wyborze egzemplarza z silnikiem V6 czy V8.
Osobom planującym montaż instalacji LPG polecamy silniki benzynowe 2.4 l i 4.2 l przed liftingiem (trzeba jednak przygotować się finansowo na ewentualność wymiany łańcucha rozrządu za kilka tysięcy złotych). Z silników wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa, polecamy motory 2.0 i 3.0 TFSI. Ci, którzy chcą kupić Diesla powinni wybierać jednostki po liftingu: 2.7 TDI, 3.0 TDI lub wariant 2.0 TDI (CR) – ale w przypadku tego ostatniego silnika tylko egzemplarze wyprodukowane w 2010 roku lub nowsze. Dokładne sprawdzenie samochodu przed zakupem u mechanika specjalizującego się w naprawie Audi, znacznie zwiększa szanse na zakup zadbanego egzemplarza.