zamknij
REKLAMA
lane1

Lane Assist to zaawansowany system bezpieczeństwa, ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, a także mogący samodzielnie korygować tor jazdy przez krótki czas.

System Lane Assist (asystent toru jazdy) stosowany jest w samochodach koncernu Volkswagen (VW, Audi, Seat i Skoda), a także w autach marki Honda. Nagły, niezamierzony zjazd z pasa ruchu może być przyczyną kolizji albo wypadku. Samochód może zderzyć się z pojazdem, jadącym po innym pasie ruchu w tym samym kierunku, albo z autem, jadącym z naprzeciwka. Auto może też zjechać z drogi i wpaść do rowu albo uderzyć w drzewo.

Może do tego dojść na skutek zaśnięcia kierowcy, albo jego chwilowej nieuwagi (rozmowy przez telefon w czasie jazdy, sięgania po płytę, obsługi nawigacji). Zadaniem systemu Lane Assist jest zapobieganie takim sytuacjom.

System działa tylko wtedy, gdy auto zaczyna zjeżdżać z wyznaczonego znakami poziomymi pasa ruchu, bez włączenia kierunkowskazu przez kierowcę. System działa przy większych prędkościach – od 65 km/h wzwyż.

Lane Assist oferowany jest jako element pakietów bezpieczeństwa, obejmujących między innymi adaptacyjny tempomat.  

System Lane Assist – działanie w praktyce

Kiedy samochód zbliża się do krawędzi pasa ruchu, wyznaczonej namalowanymi pasami , a kierowca nie włącza kierunkowskazu, Lane Assist przekazuje impuls do układu kierowniczego. Ten wykonuje delikatny ruch kierownicą, dzięki któremu samochód powraca na właściwy pas ruchu.

Jeśli auto znów zaczyna zjeżdżać z pasa ruchu, kierowca nie podejmuje żadnych działań, albo/i równocześnie prędkość jazdy spada poniżej 65 km/h, system uruchamia wibracje kierownicy, a także stosuje ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. System działa na prostej drodze i w czasie jazdy po łukach i zakrętach.

Wibracje i dźwięk mają za zadanie zapobiec zasypianiu kierowcy. W podobnym systemie, stosowanym przez firmę Citroen, zastosowano dodatkowo wibrowanie fotela kierowcy.

Kontrolki systemu Lane Assist

W najnowszych autach (np. Skoda Kodiaq) kiedy system Lane Assist jest aktywny, na desce rozdzielczej na ekranie wyświetlacza komputera pokładowego wyświetlana jest żółta kontrolka w kształcie drogi. Nie oznacza to, że system działa – to tryb czuwania. Jeśli oznakowanie dróg jest odpowiednie, a system może działać bez zastrzeżeń, kontrolka w kształcie drogi zmienia swój kolor na zielony.

W innych, starszych modelach aut stosowany były też inne rodzaje kontrolek systemu Lane Assist – np. wyświetlacz jednobarwny.

Ograniczenia systemu Lane Assist

System działa tylko na dobrze oznakowanych drogach, z wyraźnymi, odpowiednio namalowanymi pasami. W polskich warunkach Lane Assist sprawdzi się na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Do takich dróg jest zresztą przeznaczony.

W przypadku dróg gorszej jakości, z zatartymi albo źle namalowanymi pasami, system nie będzie działał. Oczywiście, system nie zadziała też na większości dróg gminnych, gdzie w ogóle brakuje jakiegokolwiek oznakowania poziomego.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  V8 - co to jest?

Właściwe działanie systemu może też zostać zakłócone na skutek silnego zabrudzenia przedniej szyby (co zaburza obraz z kamery) i zderzaków, w których znajdują się dodatkowe czujniki.

System może też, na skutek wielu czynników, źle zinterpretować oznakowanie drogi.

System nie działa, kiedy na jezdni namalowana jest jedna linia ograniczająca. Lane Assist działa tylko wtedy, gdy tor jazdy wyznaczony jest przez dwie namalowane linie.

Lane Assist nie działa także wtedy, gdy na drodze są namalowane pasy, ale pas ruchu jest szerszy niż pięć metrów, albo węższy niż dwa i pół metra.

Działanie kamery systemu Lane Assist może zostać zakłócone w czasie silnych opadów deszczu i śniegu, a także we mgle. Poza tym działanie kamery może zostać zakłócone przez silne światła aut nadjeżdżających z przeciwka.  Przednia szyba musi być czysta, zimą trzeba z jej górnej części dokładnie usunąć lód.

System Lane Assist nie jest autopilotem. Jego zadaniem nie jest utrzymywanie kierowcy w pasie ruchu, tylko ostrzeganie go o możliwości opuszczenia pasa, a także ostrzeżenie przed możliwym zaśnięciem lub nieuwagą. To nadal człowiek ma panować nad samochodem, a nie system.

Lane Assist – pomarańczowa kontrolka – system w trakcie czuwaniaI autofakty.pl I Źródło: Volkswagen „Lane Assist easy to under stand”

Jak zbudowany jest system Lane Assist?

System składa się z:

  • sterownika, zbierającego dane z kamery i czujników, który przetwarza zebrane z nich informacje i przekazuje je do innych układów
  • kamery, umieszczonej za przednią szybą, przy lusterku wewnętrznym, która obserwuje drogę przed samochodem
  • czujników, zamontowanych w przednim zderzaku (stosowane w modelach premium)

W samochodach klasy premium, w których można wybierać tryb jazdy (np. sport), sterownik systemu Lane Assist rozpoznaje styl jazdy kierowcy i dostosowuje ostrzeżenia do niego.

Lane Assist – czy można go włączać i wyłączać samodzielnie?

Kierowca może uaktywniać i dezaktywować działanie systemu Lane Assist. Sterowanie jest zależne od modelu auta. Np. w samochodzie Audi A4, przycisk do uruchamiania i dezaktywacji Lane Assist znajduje się na końcu dźwigni wycieraczek.

Lane Assist – samodzielnie ustawienia

System Lane Assist można dostosować do swoich potrzeb.

Kierowca może ustawić

  • moment ostrzegania – np. ostrzeganie ma następować, kiedy koło auta przekroczy namalowaną linię, albo wcześniej. Można też dostosować moment ostrzegania do przebiegu danej trasy.
  • ustawienie poziomu wibracji kierownicy – słabo, średnio lub mocno.

Lane Assist – jak dbać o system?

Kierowca powinien pamiętać o dokładnym i częstym czyszczeniu przedniej szyby za pomocą wycieraczek i płynu do spryskiwaczy, a zimą także samodzielnie usuwać lód z górnej części szyby. Niezbędne może okazać się delikatne czyszczenie obiektywu kamery, który może ulec zaparowaniu. W autach wyposażonych w dodatkowe czujniki w przednim zderzaku, należy usuwać zanieczyszczenia z błota i kurzu, mogące wpływać na niewłaściwe działanie systemu.

Tagi: asystent pasa ruchuasystent toru jazdylane assis co to jestlane assis opislane assistlane assist budowalane assist jak działalane assist jak włączyćlane assist jak wyłączyćlane assist obsluga
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.

DODAJ KOMENTARZ