Silnik samochodowy jest sercem każdego samochodu. Dzięki jego pracy samochód porusza się po drodze. Odpowiednia dbałość o silnik oraz podzespoły gwarantuje poprawną pracę, jak i jego dłuższą żywotności.
Filtry
System filtracji w samochodzie składa się z:
- Filtra oleju – który zapewnia własności smarne oleju krążącego w silniku. Jego zadaniem jest zapewnienie czystości oleju, dzięki czemu przedłuża się żywotność poszczególnych elementów silnika. Podstawowe zadania i filtra oleju:
- Eliminuje z krążącego w silniku oleju cząstki o własnościach ciernych powstałe podczas normalnej pracy silnika i wynikające ze zużywania się poszczególnych jego elementów.
- Uczestniczy w procesie chłodzenia silnika.
- Zatrzymuje olej gdy silnik samochodowy jest wyłączony.
- Filtra powietrza – którego zadaniem jest usuwanie cząsteczek kurzu z powietrza zasysanego przez silnik samochodowy.
- Oczyszczanie powietrza dostarczanego do silnika.
- Wpływ na poprawę osiągów samochodu i zmniejszenie zużycia paliwa.
- Eliminacja cząsteczek stałych, które po przedostaniu się do silnika mogłyby spowodować rysy na pierścieniach.
- Filtra paliwa – który spełnia dwa zadania, tj. usuwa zanieczyszczenia z paliwa, a w samochodach z silnikiem diesla dodatkowo usuwa wodę z oleju napędowego.
- Filtra przeciwpyłkowego – nie stanowi on co prawda elementu współpracującego z silnikiem, ale jego zadanie jest bardzo ważne. Podstawowe zadania filtra przeciwpyłkowego:
- Oczyszczenie powietrza dopływającego z zewnątrz do wnętrza pojazdu.
- Usunięcie cząstek stałych, pyłków roślin i innych zanieczyszczeń, a co za tym idzie poprawienie skuteczności działania klimatyzacji.
Świece
Świece dzielimy na:
- Świece zapłonowe (iskrowe) – stosowane w silnikach benzynowych, których zadaniem jest wytworzenie iskry służącej zapłonowi mieszanki paliwowo – powietrznej w silniku.
- Świece żarowe – które stosowane są w silnikach diesla. Ich zadaniem jest odpowiednie podgrzanie komory spalania, w której następuje samozapłon oleju napędowego.
Rozrząd
Rozrząd to mechaniczny system zarządzający pracą silnika. Składa się z:
- Wałka rozrządu – to wałek z krzywkami umieszczony nad poszczególnymi zaworami. Obroty wałka rozrządu powodują popychanie zaworów w kierunku cylindra w regularnym cyklu pracy silnika, co jest jednoznaczne z otwieraniem i zamykaniem zaworów.
- Wału korbowego – zamieniającego ruch posuwisto – zwrotny tłoków w ruch obrotowy, obracając koło zamachowe silnika oraz wałek rozrządu.
- Paska rozrządu – zapewniającego obroty wałka rozrządu dzięki zębom, napędzającym koło pasowe. Pasek rozrządu z kolei napędzany jest przez wał korbowy znajdujący się w dolnej części silnika.
- Rolek prowadzących – umożliwiających prawidłowy ruch paska rozrządu.
- Rolki napinającej – której zadaniem jest prawidłowe napięcie paska przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika.
Chłodzenie
Podczas pracy silnika na skutek spalania, wydzielają się duże ilości ciepła. Dlatego w każdym samochodzie znajduje się system chłodzenia silnika. Silnik samochodowy może być chłodzony zarówno cieczą, jak również powietrzem.
Obecnie większość samochodów wyposażona jest w system chłodzenia cieczą, który składa się z:
- Chłodnicy – będącej głównym elementem układu chłodzenia, w którym następuje proces schładzania cieczy chłodzącej silnik.
- Wentylatora chłodnicy – wspomagającego proces chłodzenia, szczególnie w czasie wysokich temperatur panujących na zewnątrz bądź postoju samochodu z włączonym silnikiem.
- Pompy wody – odpowiedzialnej za doprowadzenie chłodziwa do odpowiednich miejsc silnika.
- Płynu chłodzącego – którego zadaniem jest przejmowanie ciepła z pracującego silnika i usuwanie go na zewnątrz. Ponadto zadaniem płynu chłodzącego jest zabezpieczenie silnika przed zamarznięciem zimą oraz przed korozją układu chłodzenia.
Sprzęgło
Zadaniem sprzęgła jest płynne załączanie lub rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Pozwala to na zmianę biegów i regulowanie prędkości samochodu. Sprzęgło zbudowane jest z tarczy sprzęgła, docisku i łożyska oporowego.