Opel OnStar to elektroniczny system pokładowy, ułatwiający wezwanie pomocy w razie wypadku, zapewniający dostęp do informacji serwisowych i umożliwiający lokalizację skradzionego samochodu. Opel OnStar pozwala także na korzystanie z szeregu usług dodatkowych, takich jak wyszukiwanie restauracji, stacji benzynowych i hoteli.
System dostępny jest w Polsce i na terenie wybranych krajów europejskich od połowy 2015 roku. OnStar został stworzony przez General Motors w 1998 roku w USA i początkowo działał tylko w oparciu o infolinię. Obecnie system działa na terenie trzynastu krajów europejskich: Polski, Austrii, Belgii, Francji, Irlandii, Włoch, Luksemburga, Holandii, Portugalii, Hiszpanii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Trwają prace nad jego rozszerzeniem na kolejne kraje.
Opłaty za korzystanie z OnStar
Opel OnStar dostępny jest w standardzie w bogatych wersjach wyposażenia. W pozostałych można go dokupić za 1950 złotych. System wymaga aktywacji. Przez pierwszy rok korzystania opłaty nie są pobierane. Za każdy kolejny rok trzeba dokonać opłaty abonamentowej: 35 zł za miesiąc lub 350 zł za rok.
Budowa systemu Opel OnStar
System Opel On Star wykorzystuje moduł GPS, moduł GSM, centralną jednostkę sterującą, czujniki i oprogramowanie. Do sterowania służy niewielka, nie rzucająca się w oczy konsola, umieszczona na podsufitce przy lusterku wstecznym. Znajdują się w niej trzy przyciski: SOS (wezwanie pomocy), Service (dostęp do usług) i Privacy (wyłączenie systemu, który jest aktywowany automatycznie w razie wypadku). Poza tym w skład systemu wchodzi też aplikacja na smartfon.
Funkcje systemu Opel OnStar
Jeśli dojdzie do odpalenia poduszki powietrznej, Opel OnStar automatycznie informuje służby o wypadku, podając położenie auta, kierunek jego jazdy, a także dane o uszkodzeniach, zebrane z czujników auta. Pomoc może zostać także wezwana po naciśnięciu przez kierowcę przycisku SOS. Konsultant z infolinii OnStar podejmuje próbę połączenia się z kierowcą za pomocą zestawu głośnomówiącego, Centrum obsługi infolinii znajduje się w angielskim Luton, Konsultanci rozmawiają w ojczystych językach kierowców, które są definiowane na podstawie ustawień w menu auta.
Po naciśnięciu przycisku Service następuje połączenie z infolinią przez zestaw głośnomówiący, a kierowca może wezwać pomoc drogową, otrzymać informacje na temat najbliższego warsztatu, znaleźć lokalizację stacji benzynowej albo zarezerwować stolik w restauracji.
Możliwa jest także autodiagnostyka w przypadku wyświetlenia kontrolki błędu. Po naciśnięciu przycisku Service, opiekun dokonuje zdalnej diagnostyki samochodu, sprawdzając, czy można kontynuować podróż. Jeśli nie, wskazuje adres najbliższego warsztatu.
Aplikacja Opel OnStar na smartfon
Aplikacja na smartfon zapewnia dostęp do kolejnych funkcji. Umożliwia ona lokalizację auta na mapie, aktywację jego świateł i klaksonu (pomaga w odnalezieniu auta na wielkim parkingu), a także sprawdzenie, czy auto ma zamknięte drzwi i okna (można je zdalnie zamknąć). Aplikacja informuje także o tym, kiedy należy wymienić olej, jak dużo paliwa zostało w baku i jakie jest ciśnienie w każdej z opon. Można również zdalnie zaprogramować trasę w nawigacji auta.
Aplikacja pozwala wezwać pomoc w razie kradzieży i namierzyć położenie skradzionego auta. Operator z infolinii OnStar przekazuje policji dane o położeniu auta, kierunek jego jazdy, możliwe jest także zdalne zablokowanie zapłonu.
Prywatność kierowcy
Po wciśnięciu przycisku Privacy, auto przestaje być śledzone. System uruchamia się automatycznie w razie wystrzelenia poduszki powietrznej.