Jaguary nie są mocno popularne na polskich drogach. Brytyjska marka choć od lat funkcjonuje w segmencie premium, od lat też pełni rolę producenta dużo bardziej elitarnego z wąskim gronem klientów. Mniejsza popularność sprawia, że rozszyfrowanie gamy modeli Jaguara może dla wielu kierowców stanowić problem. Co zatem oznaczają nazwy XE, XF i XJ? Dowiecie się tego z naszego materiału.
Sposób nazewnictwa obecnej gamy modelowej jest wypadkową wielu czynników. Przede wszystkim wieloletniej, brytyjskiej tradycji i chęci usystematyzowania nomenklatury. Znaczenie miały jednak też pewnie pomysły nowego właściciela marki – koncernu Tata Motors. Warto zaznaczyć, że Jaguar jak na razie nie stawiał i nie stawia na nietuzinkowe wersje nadwozia. Na próżno zatem szukać w jego ofercie 4-drzwiowego coupe czy chociażby liftbacka.
Jaguar – oznaczenia wersji nadwoziowych
- X – sedan, może oznaczać kombi pod warunkiem, że pojawi się dodatkowa nazwa Sportbrake
- Pace – nadwozie typu SUV
- Type – coupe lub roadster
- I – samochody o nacechowaniu ekologicznym
- L – na rynku europejskim litera pojawia się tylko w przypadku modelu XJ i oznacza wydłużony rozstaw osi
Jaguar – modele
Oznaczenia poszczególnych modeli:
- XE – sedan segmentu D
- XF – sedan segmentu E
- XJ – sedan segmentu F
- E-Pace – kompaktowy SUV
- F-Pace – SUV klasy średniej
- F-Type – coupe lub roadster
- I-Pace – koncept auta elektrycznego
Jaguar – oznaczenia silników
Jaguar produkuje w chwili obecnej w sumie 6 modeli. Do napędu tych modeli może posłużyć 5 różnych silników. Trzy z nich to benzyniaki – w tym dwa z dużą pojemnością. Dwa korzystają z technologii samoczynnego zapłonu.
- i4P – 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy dysponujący doładowaniem
- i4 Turbo – 4-cylindrowy, rzędowy silnik benzynowy dysponujący doładowaniem, ten sam co w przypadku i4P
- i4D – 4-cylindrowy, rzędowy silnik diesla
- TDV6 – diesel z głowicą wykonaną w architekturze V6
- V6 – silnik benzynowy z głowicą wykonaną w architekturze V6
- V8 – silnik benzynowy z głowicą wykonaną w architekturze V8
Oczywiście pięć silników to dopiero początek pełnej gamy. Każdy z motorów występuje bowiem w różnych wariantach mocy. W ten sposób lista powiększa się aż do 11 pozycji. Gama jednostek napędowych zaczyna się od przyzwoitych 150 koni mechanicznych, a kończy na bardzo imponujących 575 koniach mechanicznych.
- D150 – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 150 KM, występuje tylko w modelu E-Pace
- E-Performance – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 163 KM
- 20D – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 180 KM, w modelu E-Pace oznaczenie D180
- 25D – 4-cylindrowy, 2-litrowy diesel o mocy 240 KM, w modelu E-Pace oznaczenie D240
- 30D – 3-litrowy diesel V6 o mocy 300 KM, w modelu XJ oznaczenie 3.0D
- 20T – 4-cylindrowy, 2-litrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 200 KM
- 25T – 4-cylindrowy, 2-litrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 250 KM, w modelu E-Pace oznaczenie P250
- 30T – 4-cylindrowy, 2-litrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 300 KM, w modelu E-Pace oznaczenie P300, w modelu F-Type oznaczenie 2.0 Turbo
- 3.0 V6 S/C – silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM wyposażony w kompresor
- S – silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 380 KM wyposażony w kompresor
- 5.0 V8 S/C – silnik V6 o pojemności 5 litrów i mocy 550 lub 575 KM wyposażony w kompresor
Jaguar – oznaczenia skrzyń biegów
Na szczęście w przypadku skrzyń biegów sytuacja jest dużo prostsza. Kupujący ma do wyboru dwa rozwiązania. Pierwszym jest przekładnia manualna. Drugą 8-biegowy automat.
- manualna – o 6 przełożeniach, występuje głównie w modelach XE, XF, E-Pace, F-Pace i F-Type
- automatyczna – posiada 8 przełożeń oraz daje możliwość sekwencyjnej zmiany biegów
Jaguar – oznaczenia napędów
Jaguar od zawsze budował samochody tylnonapędowe. Niestety uroda XXI wieku jest taka, że to nie firmy mają narzucać swoje trendy, a powinny poszukiwać trendów tworzonych przez klientów. I tak Brytyjczycy musieli nieco zliberalizować listę rodzajów napędów.
- FWD – napęd na przednie koła, występuje tylko i wyłącznie w modelu E-Pace
- RWD – napęd na tylne koła, standard w gamie Jaguara
- AWD – napęd na cztery koła, występuje m.in. w modelu E-Pace, F-Pace, XJ i F-Type
Jaguar – oznaczenia systemów
W ofercie Jaguara pojawia się kilka skomplikowanych nazw. Mimo iż ich znaczenie może się wydawać zawiłe, w rzeczywistości takie nie jest. Szczególnie że w większości przypadków systemy ukrywające się pod tymi określeniami funkcjonuję również w autach innych marek.
- JaguarDrive Selector – po prostu pokrętło, którym w modelu XJ wybiera się bieg w skrzyni automatycznej
- JaguarDrive Control – system wyboru trybów pracy układu napędowego, na ogół dostępny jest tryb normalny, zimowy i dynamiczny
- All Surface Progress Control – system działający przy niskich prędkościach, który optymalizuje właściwości jezdne w złych warunkach drogowych, występuje niemalże w całej gamie modeli Jaguara
- Adaptive Surface Response – rozróżnia rodzaje nawierzchni i pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu przyczepności, występuje m.in. w modelu F-Pace, XF i XE
Jaguar – oznaczenia wersji wyposażenia
W gamie Jaguara występuje pięć podstawowych poziomów wyposażenia. O ile jednak te wystarczyły takim modelom jak XE, XF i F-Pace, o tyle XJ, E-Pace i F-Type wymagały typologii nieco szerszej. W ten sposób lista powiększyła się do rozmiarów, które widać poniżej.
- Pure – bazowy poziom wyposażenia w większości modeli Jaguara
- Prestige – pośredni poziom wyposażenia w większości modeli Jaguara
- R-Sport – poziom wyposażenia występujący w większości modeli Jaguara, który wprowadza sportowe akcenty
- Portfolio – topowy poziom wyposażenia w większości modeli Jaguara
- S – modele usportowione z najmocniejszymi silnikami, wyjątek stanowi wyłącznie gama E-Pace, w której to drugi poziom wyposażenia
- SE – pośredni poziom wyposażenia w modelu E-Pace, nie występuje w reszcie gamy
- HSE – najbogatszy poziom wyposażenia w modelu E-Pace, nie występuje w reszcie gamy
- R-Dynamic – wersja o zacięciu sportowym, którą można skonfigurować z mocniejszymi silnikami w modelach F-Type i E-Pace
- R – mocno sportowa wersja charakteryzująca się zmodyfikowaną stylizacją spotykana w modelu F-Type
- SVR – mocno sportowa wersja charakteryzująca się zmodyfikowaną stylizacją spotykana w modelu F-Type
- Luxury – „bazowy” poziom wyposażenia w Jaguarze XJ ze standardowym rozstawem osi
- Premium Luxury – pośredni poziom wyposażenia w Jaguarze XJ ze standardowym rozstawem osi