HEMI to nazwa amerykańskich silników benzynowych o charakterystycznej komorze spalania, mającej półkolisty kształt, dużej pojemności i wysokiej mocy. Niegdyś służyły one do napędzania „musclecars”, obecnie stosuje się je w roli napędu dużych SUV i aut terenowych. Nazwa HEMI to zastrzeżony znak towarowy amerykańskiej firmy motoryzacyjnej Chrysler.
HEMI to skrót od angielskiego słowa hemispherical czyli półkolisty. Silniki o podobnej budowie były wykorzystywane przez wiele marek, ale nie mogą one stosować nazwy HEMI.
Historia silników HEMI
Inżynierowie, projektujący silniki HEMI, korzystali z rozwiązań, stosowanym w ówczesnym lotnictwie i wojskach pancernych.
Chrysler projektował nowy silnik dla samolotu P47 Thunderbolt (nie wszedł do produkcji), a potem produkował wraz z firmą Continental dwunastocylindrowy silnik HEMI dla czołgu M47 Patton.
Pierwsza generacja silników HEMI była produkowana w latach 1950 – 1958, ale stosowano do nich nazwę FIRE POWER w autach Chrysler i inne nazwy w pozostałych markach koncernu Chrysler (np. FireDome w DeSoto). Obejmowała ona następujące silniki:
331 – 5.4l V8 – 180 KM – produkowany od 1951 r.
354 – 5.8l V8 – 340 i 355 KM – produkowany od 1956 r.
392 – 6.4l V8 – 325 i 345 KM – produkowany od 1957 r.
W 1964 roku Chrysler zastrzegł znak towarowy HEMI i nazwa zaczęła być oficjalnie stosowana.
W latach 1964 – 1971 Chrysler rozpocząłprodukcję drugiej generacji silników HEMI.
426 – 7,0l V8 – 350 i 425 KM. Silnik stosowano do napędzania „musclecars” (samochodów osobowych średniej wielkości z silnikami o dużej mocy i napędem na tylną oś, produkowanych w USA w latach 1964 – 1975).
Kryzys paliwowy z lat siedemdziesiątych (będący wynikiem embarga na dostawy ropy naftowej do USA przez państwa OPEC) wywołał gwałtowny wzrost cen paliwa. Klienci zaczęli szukać aut bardziej oszczędnych, a Chrysler wpadł w ogromne kłopoty finansowe. Produkcja silników HEMI została zakończona.
Silniki HEMI współcześnie
W 2003 roku zmodernizowane jednoski wróciły na linie produkcyjne i są produkowane do dziś. Stosuje się je w roli napędu SUV i pickupów (między innymi Dodge RAM Pickup, Dodge Challenger, Jeep Grand Cherokee). Obecnie silniki produkowane w zakładach Chrysler w Meksyku w następujących wersjach:
5.7l V8 – 345 KM – po modernizacji w 2009 roku – do 399 KM w zależności od wersji
6.1l V8 – 431 KM
6.2l Hellcat – 707 KM – produkowany od 2015 roku, stosowany w nowym „muscle car” Dodge Challenger SRT Hellcat oraz od 2017 w Jeepie Grand Cherokee SRT Trackhawk
6.4l / 392 Hemi / Apache – produkowany od 2007 roku – wyposażony jest w tłoczone aluminiowe tłoki o wysokiej wytrzymałości – moc wyjściowa wynosiła 468 KM (niektóre źródła podają 470 KM). Od 2015 roku została zwiększona do 485 KM. Silnik jest stosowany między innymi w Chrysler 300 SRT8, Dodge Charger SRT8 I Jeep Grand Cherokee SRT8.
Budowa silników HEMI
Górna część komory spalania ma kształt półkuli. Na każdy cylinder przypadają dwa zawory. Są one umieszczone na bokach kuli, naprzeciwko siebie, mniej więcej pod kątem 45 stopni. Taka konstrukcja ułatwia przepływ gazów. Na szczycie sfery znajduje się świeca zapłonowa. Jej montaż, blisko komory spalania, ułatwia zapłon mieszanki. Silniki mają charakterystyczne tłoki o wypukłych denkach. Silniki HEMI pierwszej i drugiej generacji cenione były za wysoką moc, świetne przyspieszenie i niesamowitą barwę brzmienia. Wadą było wysokie zużycie paliwa i duża emisja spalin.
Nowe technologie, zastosowane w silnikach HEMI trzeciej generacji
Na każdym cylindrze montuje się dwie niezależnie zasilane świece zapłonowe, w celu optymalizacji spalania i zmniejszenia emisji węglowodorów i tlenków azotu. Jednostki wyposażone są w elektronicznie sterowaną przepustnicę i układ zmiennych faz rozrządu. Zastosowano układ MDS, który w czasie spokojnej jazdy wygasza cztery z ośmiu cylindrów, zmniejszając zużycie paliwa. Obecnie w Jeepie Grand Cherokee SRT silnik HEMI posiada możliwość dezaktywacji 4 z 8 cylindrów przy niskim obciążeniu, co ma sprzyjać zmniejszeniu zużycia paliwa.