zamknij
REKLAMA
silnik

Pomiar ciśnienia sprężania to jeden z podstawowych elementów diagnostyki silników benzynowych i wysokoprężnych. W ramach pomiaru bada się ciśnienie w komorach spalania silnika, zaraz po zakończeniu suwu sprężania.  

Pomiar ciśnienia sprężania pozwala na sprawdzenie stopnia szczelności przestrzeni roboczej wszystkich cylindrów w silniku.

Silnik spalinowy (benzynowy lub wysokoprężny) ulega zużyciu. Stopień zużycia silnika i czas, w jakim ono następuje, jest zależny od

  • jakości konstrukcji i materiałów zastosowanych przez producenta silnika
  • od sposobu eksploatacji jednostki napędowej przez użytkownika (np. jednostka zużywa się szybciej w czasie ciągłej jazdy po mieście)
  • od przebiegu samochodu
  • od sposobu serwisowania (czy kierowca stosował się do zaleceń producenta)
  • od jakości stosowanych przez użytkownika materiałów (filtrów i płynów) eksploatacyjnych.

Na skutek zużycia silnika dochodzi do utraty szczelności komór spalania, co jest efektem zużywania się cylindrów, tłoków i zaworów, umieszczonych w głowicy.

Cylindry – tuleje z metalu, w których porusza się tłok.
Tłoki – ruchome elementy, poruszające się w cylindrach, uszczelnianie pierścieniami tłokowymi.
Zawory – ruchome elementy, sterowane przez mechanizm rozrządu, odpowiedzialne za sterowanie dopływem powietrza w silnikach wysokoprężnych, mieszanki paliwowo powietrznej w silnikach benzynowych i usuwaniem spalin w obydwu konstrukcjach.

 

W miarę zużywania się silnika dochodzi do:

  • Powiększania się luzów w połączeniach pomiędzy tłokami, pierścieniami a cylindrami
  • Zmniejszania się szczelności połączeń pomiędzy blokiem cylindrów a głowicą
  • Coraz gorszego przylegania zaworów do gniazd zaworowych.

Utrata szczelności przez komory robocze silnika sprawia, że ciśnienie sprężania jest coraz mniejsze, co ma odczuwalny wpływ na pracę silnika.

Cylinder, tłok i zawory I Aufofakty.pl I Źródło: By Created by Wapcaplet in Blender. – Uploaded by Frack, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=132768

Niewłaściwe ciśnienie sprężania – jakie są skutki dla silnika?

Zmniejszona szczelność komór roboczych i związana z nią zmiana napełniania cylindrów ma następujące, negatywne skutki dla silnika:

  • Spadek mocy silnika i jego momentu obrotowego
  • Przedmuchy gazów spalinowych do skrzyni korbowej.
  • Zwiększone zużycie oleju silnikowego (dochodzące lub przekraczające 1 litr na 1000 km)
  • Przyspieszone zużycie oleju silnikowego
  • Przyspieszone zużycie turbosprężarki w jednostkach turbodoładowanych na skutek utrudnionego dopływu oleju do turbiny. Jest to spowodowane przeciwciśnieniem w skrzyni korbowej, wywołanym przez przedmuchy spalin.

Duże różnice ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach jednostki napędowej wywołują niekorzystne drgania skrętne wału korbowego. Przyczyniają się one do zużycia elementów układu korbowo – tłokowego.

Jak mierzy się ciśnienie sprężania silnika?

Pomiar ciśnienia sprężania wymaga zastosowania specjalnego urządzenia – w profesjonalnych warsztatach używa się elektronicznego próbnika ciśnienia sprężania. Urządzenie to posiada końcówki, które wkręca się w miejsce świec żarowych lub wtryskiwaczy w silnikach wysokoprężnych albo świec zapłonowych w silnikach benzynowych.

W sklepach motoryzacyjnych i na aukcjach internetowych można też kupić urządzenia do zastosowań amatorskich (ceny od kilkudziesięciu złotych wzwyż), składające się z analogowego manometru oraz przewodów i gwintowanych końcówek, przeznaczonych do wkręcenia w miejsce świec zapłonowych albo żarowych.

Aby móc dokonać pomiaru, silnik musi być rozgrzany do temperatury roboczej (co przekłada się na osiągnięcie temperatury cieczy chłodzącej na poziomie 80 – 90 st. Celsjusza). Auto musi mieć sprawny rozrusznik i akumulator, o odpowiednim stopniu naładowania.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  ESP - co to jest?  

W silnikach, w których nie zastosowano hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego, przed rozpoczęciem badania należy skontrolować luz i w razie potrzeby skorygować go zgodnie z ustawieniami producenta samochodu.


Miernik ciśnienia sprężania w silnikach wysokoprężnych I Aufofakty.pl I Źródło: IVEKA AUTOMOTIVE TECHNOLOGIES SCHAUZ GMBH

Przed rozpoczęciem badania należy również zastopować możliwość doprowadzenia paliwa do cylindrów. Niespalone paliwo trafiałoby np. do układu wydechowego, gdzie powodowałoby przyspieszone uszkodzenie katalizatorów.

Z racji innego ciśnienia sprężania w silnikach wysokoprężnych i benzynowych, stosuje się różne urządzenia

  • W silnikach benzynowych – o zakresie pomiaru ciśnienia od 15 do 20 barów
  • W silnikach wysokoprężnych – o zakresie pomiaru ciśnienia od 40 do 50 barów

Jak przebiega cały proces mierzenia ciśnienia sprężania w typowym aucie zasilanym benzyną?

Potrzebne są dwie osoby – jedna do pomiaru i jedna w kabinie.

  • Ustawienie luzu zaworowego w silnikach bez hydraulicznej kompensacji
  • Rozgrzanie silnika do temperatury roboczej
  • Wyłączenie silnika, unieruchomienie auta (hamulec, bieg jałowy lub P)
  • Demontaż świec zapłonowych (wcześniej zdjęcie osłony silnika, demontaż przewodów zapłonowych albo cewek zapłonowych, w zależności od konstrukcji pojazdu)
  • Odcięcie dopływu paliwa do cylindrów (np. poprzez wyjęcie bezpiecznika pompy paliwa w pojazdach z silnikami benzynowymi)
  • Przygotowanie miernika
  • Wciśnięcie pedału gazu do oporu
  • Umieszczenie miernika w otworze pierwszego gniazda świecy i dociśnięcie go
  • Włączenie zapłonu, przekręcenie kluczyka, aby wał korbowy obracał się przez kilka sekund
  • Dokonanie pomiaru
  • Powtórzenie procesu dla każdego kolejnego cylindra.

Wyniki uzyskanych pomiarów porównuje się z nominalnymi wartościami ciśnienia sprężania, podawanymi przed producentów samochodów.

Badana jednostka napędowa na właściwe ciśnienie sprężania, jeśli wartości uzyskane przy pomiarze są o 15 – 20 % mniejsze od wartości nominalnych w przypadku silników benzynowych i o 20 – 25 % mniejsze od wartości nominalnych w przypadku silników wysokoprężnych.

Na koniec spójrzmy na cztery przykładowe wartości nominalne ciśnienia sprężania, podawane przez producentów aut:

  • Volkswagen Golf V 1.4 16V benzynaod 10 do 15 bar, maksymalna różnica 3 bar
  • Toyota Corolla E15 1.4 (4ZZ-FE) benzyna13 bar
  • Honda CIVIC 1.7 CDTI wysokoprężny – min. 25.5 bar
  • Mazda 6 2.0 DI wysokoprężny – 35,7 bar, maksymalna różnica 2 bary
Tagi: ciśnienie sprężąniacisnienie sprężania awariecisnienie sprezania co to jestciśnienie sprężania jak mierzyćcisnienie sprężania miernikciśnienie sprężania objawyciśnienie sprężania pomiarco to jest ciśnienie sprężąniajak mierzyć cisnienie sprężaniaza małe ciśnienie sprężąniazłe ciśnienie sprężania
Michal Lisiak

Autor Michal Lisiak

Jestem wielbicielem motoryzacji, muzyki house, nowych technologii i podróży po Polsce. Interesuję się typowymi samochodami dla ludzi, a czasem także tymi bardzo nieracjonalnymi, które kupuje się tylko dla przyjemności jazdy i posiadania. Pasjonuje mnie motoryzacja dalekowschodnia, w szczególności japońska i chińska. Od wielu lat piszę artykuły motoryzacyjne, a także reklamowe i content marketingowe dla portali i firm, działających na polskim rynku. Prowadzę też własny portal Motorewia.

DODAJ KOMENTARZ