zamknij
REKLAMA
Fot. Materiały prasowe Audi

Dla dziennikarzy motoryzacyjnych i motoryzacyjnych fanatyków rozszyfrowanie nazw stosowanych w nomenklaturze producenta nie jest żadnym problemem. Co jednak mają zrobić kierowcy, którzy są raczej moto-laikami? Do nich właściwie kierujemy ten materiał. Razem z nami i w dość przystępnej formie mogą zorientować się w ofercie producenta i zdobyć podstawową wiedzę konieczną do zakupu auta danej firmy. Dziś czas na nazwy Audi – zobaczcie naszą informacyjną tabletkę.

Audi – modele

Na początek gama modelowa Audi. Być może Niemcom zabrakło kreatywności, a być może zależało im na ułożeniu i prostocie. Bez względu na przyczynę, nazewnictwo samochodów zostało w zasadzie oparte na dwóch literach: A i Q.

A oznacza hatchbacki, sedany, coupe, kombi i kabriolety:

  • A1
  • A3
  • A4
  • A5
  • A6
  • A7
  • A8

a Q crossovery i SUV-y:

  • Q2
  • Q3
  • Q5
  • Q7

Litery są dodatkowo łączone z cyframi, przy czym wyższa oczywiście oznacza większy i bardziej luksusowy model. Wyjątki w gamie są właściwie tylko dwa. Mowa o dwóch modelach sportowych – R8 i TT.

Audi A3, Audi, A3, oznaczenia Audi, gama Audi
Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia wersji nadwoziowych

Do tej pory style nadwozia opisywaliśmy nieco zdawkowo. Do prawidłowego rozszyfrowania nomenklatury Audi, trzeba się jednak zagłębić w ten temat. Niektórych nazw oczywiście tłumaczyć nie trzeba – w stu procentach zgadzają się ze standardami rynkowymi. Skupimy się zatem na wersjach, którym Niemcy nadali własne nazewnictwo.

  • Limousine – takim przydomkiem są określane sedany: A3 Limousine, A4 Limousine, A6 Limousine
  • Avant – wersja kombi: A4 Avant, A6 Avant
  • Allroad – kombi stylizowane na SUV-a: A4 Allroad, A6 Allroad
  • Sportback – nadwozie 5-drzwiowe: A3 Sportback, A5 Sportback, A7 Sportback
  • Coupe: A5
  • Cabriolet: A3 Cabriolet, A5 Cabriolet, R8 Spyder
  • L – nadwozie sedana ze zwiększonym rozstawem osi: A6 L, A8 L
Audi A4 Allroad, Audi A4, Audi, A4, Allroad
Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia wersji sportowych

Nazwy modeli podstawowych czasami są wzbogacane literą S lub literami RS. I mniej wprawieni kierowcy powinni wiedzieć o tym, że to dość ważny sygnał. Oznacza bowiem bardziej sportową stylizację i… dużo mocniejszy silnik. Pod oznaczeniem tym często ukrywają się wersje napędzane 6- i 8-cylindrowymi silnikami widlastymi. Szczególnie jeżeli mówimy co najmniej o modelu segmentu D. Wariant S jest pierwszym stopniem modyfikacji, a RS drugim – najbardziej bezkompromisowym.

  • Modele S: S1, S3, S4, S5, S6, S7, S8, SQ5, SQ7, TT S
  • Modele RS: RS3, RS4, RS5, RS6, RS7, RS Q3, TT RS
Audi A3 Limousine, Audi A3 Sedan, Audi A3, Audi, A3
Fot. Materiały prasowe Audi

W tym momencie czytelnikom należy zrobić pewne zastrzeżenie. Otóż jest jeden przypadek, w którym litera S pojawiająca się na karoserii Audi, nie będzie oznaczać wyższej mocy. Mowa o linii stylizacyjnej S-Line. To pakiet opcji, w którym zmienia się wyłącznie wygląd auta oraz zawieszenie. Resorowanie zaczyna sztywniej tłumić nierówności i oferuje wyższy poziom trakcji. Nadwozie z kolei otrzymuje sportowe akcenty, a w tym spojlery i większe felgi aluminiowe.

Audi – oznaczenia silników

Audi nie ułatwia sytuacji także w momencie, w którym kupujący zajrzy do tabeli danych technicznych. Tam czeka na niego seria oznaczeń, które zdradzają informacje dotyczące technologii użytej do budowy silnika.

  • FSI – benzynowy silnik wolnossący z bezpośrednim wtryskiem
  • TFSI – benzynowy silnik doładowany z bezpośrednim wtryskiem
  • TDI – doładowany diesel z bezpośrednim wtryskiem typu common rail
  • TFSI/TDI Ultra – wersja silnika benzynowego lub diesla z bardziej dopracowanym aspektem proekologicznym
  • e-Tron – hybrydowy układ napędowy typu plug-in
  • g-Tron – motor benzynowy zasilany gazem CNG
  • h-Tron – układ napędowy przyszłości oparty o ogniwo wodorowe
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ  System ISOFIX – co to jest?
Audi A4, g-tron, cng
Fot. Materiały prasowe Audi

Jeszcze w zeszłym roku Audi przed oznaczeniem silnika dodawało oznaczenie pojemności – np. 2,0 TDI czy 3,2 FSI. Od końca roku 2017 i prezentacji czwartej generacji limuzyny A8, sytuacja uległa jednak zmianie. Marka postanowiła zapisywać w miejscu pojemności moc wyrażoną w kilowatach. Nowa nomenklatura będzie stopniowo wprowadzana we wszystkich modelach niemieckiej firmy wraz z prezentacjami nowych modeli, ewentualnie wersji poliftingowych.

  • liczba 25 – moc poniżej 80 kW (do 109 KM)
  • liczba 30 – moc od 81 do 96 kW (od 110 do 131 KM)
  • liczba 35 – moc od 110 kW do 120 kW (od 150 do 163 KM)
  • liczba 40 – moc od 125 kW do 150 kW (od 170 do 204 KM)
  • liczba 45 – moc od 169 do 185 kW (od 230 do 252 KM)
  • liczba 50 – moc od 210 kW do 230 kW (od 286 do 313 KM)
  • liczba 55 – moc od 245 kW do 275 kW (od 333 do 374 KM)
  • liczba 60 – moc od 320 kW do 340 kW (od 435 do 462 KM)
  • liczba 70 – moc powyżej 400 kW (od 544 KM)
Audi A8, Audi, A8, oznaczenia silników, oznaczenia silników Audi
Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia napędów

Większość modeli Audi w wersji podstawowej korzysta z napędu przednich kół. Niemcy nie oznaczają tego zatem w jakiś specjalny sposób. Dodatkowe plakietki pojawiają się dopiero wtedy, gdy auto przekazuje moc na cztery koła. Producent z Ingolstadt jest znany ze swoich czteronapędów mniej więcej od lat osiemdziesiątych i stosuje przede wszystkim rozwiązania oparte o elektroniczne sterowanie bez możliwości mechanicznego blokowania dyferencjału.

  • Quattro – napęd na cztery koła z centralnym dyferencjałem typu Torsen, standard m.in. w modelach z serii S i RS oraz Q5 i Q7
  • Quattro Ultra – napęd na cztery koła odłączany za pomocą klasycznego sprzęgła, nie ma centralnego mechanizmu różnicowego oraz sprzęgła Haldex, zaprezentowany w obecnej generacji modelu A4 Allroad
Audi Quattro, Audi, Audi RS3, RS3
Fot. Materiały prasowe Audi

Audi – oznaczenia skrzyń biegów

Rodzaj silnika i sposób przekazania napędu to nie jedyne opcje, jakie kierowca będzie musiał wskazać podczas konfigurowania auta. Kluczem do sukcesu jest też wybór właściwej skrzyni biegów. A w niemieckiej gamie wybór akurat jest dość duży – szczególnie w kwestii przekładni zautomatyzowanych.

  • manual – tutaj raczej nie jest konieczne wyjaśnienie, dziś Audi stosuje głównie przekładnie 6-biegowe – 5-biegowe są spotykane tylko w A1
  • Multitronic – przekładnia automatyczna bezstopniowa
  • S-Tronic – automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa – rozwiązanie analogiczne dla DSG w gamie Volkswagena
  • R-Tronic – zautomatyzowana przekładnia manualna o 6 biegach spotykana w modelu R8
  • Tiptronic – skrzynia automatyczna z możliwością manualnej zmiany biegów
Tagi: AudiAudi A1Audi A3Audi A4Audi A6modele Audi
Kuba Brzeziński

Autor Kuba Brzeziński

Czasami racjonalista, czasami pedantyczny wielbiciel abstrakcji. Ceni wolność i niezależność. Niepoprawny miłośnik samochodów, który wierzy, że pod masą śrubek i mechanizmów kryje się dusza. Poza tym dziennikarz - motoryzacyjny oczywiście.

DODAJ KOMENTARZ